lördag 8 juni 2013

Reklam


Musikanta vill att vi som deltar i lördagstemat ska skriva om reklam.

Allting går att sälja med mördande reklam, kom och köp konserverad gröt sjöng
Sigge Furst när jag var barn
Och så skrattade alla glatt åt omöjligheten, för inte kunde man ju köpa konserverad gröt

Men det är ju just det som man kan......Inte då, men nu



Vi omges av reklam hela tiden, mera än vi egentligen är riktigt medvetna om
Reklamen finns där och gör sina spår i våra hjärnor för att kanske poppa upp ur det undermedvetna
när vi ska handla någonting. Utan att vi ens tänker på det har vi redan indoktrinerats och så väljer vi
kanske just den märkesvaran som vi har fått till oss på något sätt tidigare


Jag har för mig att man inte får göra reklam för olika cigarettmärken, men likafullt lyckas
de stora miljardjättarna som lever gott på att folk röker, ändå få till det...
allt oftare ser man filmer där både kvinnor och  män röker obehindrat...
Det tycks bara öka och naturligtvis
så har det sina "goda" verkningar för tillverkarna.
Mindre goda för användarna däremot

Den som inte syns, finns inte är en slogan som massmedia ofta använder för att få företagare att köpa
annonsplatser....och det är säkert sant.
Syns du inte så finns du inte....
Men utbudet på all reklam kan också få en motsatt verkan.


Jag märker på mig själv att jag har fått ett väldigt selektivt seende,
jag ser bara det jag vill se och både omedvetet men också medvetet,
tar jag inte till mig allting som man "bombarderas" med varje dag
både i tidningar, radioprogram, tv-n, skyltar och ja, precis överallt.

Att göra reklam som företagare är inte en enkel sak
Dels kostar det multum många gånger,
dels så märker man att man ändå inte syns trots att man betalar för att synas.
Det blir kontentan av det enorma reklamutbudet. Människor orkar inte ta till sig
annat än det de är direkt intresserade av för tillfället.
Det blir helt enkelt för mycket av det goda

Pettas har hittat sin linje och är väldigt nöjda med den...vi använder två goda aktörer
som lyfter fram oss på det sätt som vi önskar och sedan låter vi djungeltrumman sköta resten...


Bilderna i inlägget visar att man gör reklam, man ser reklam utan att ens tänka på det.

Säcken täcker en stor ful och halvtrasig plastså och Löfbergs Lila kanske säljer
några paket kaffe extra? Jag tänkte inte på det själv när jag återanvände säcken men
indirekt gör jag reklam...(nej, jag får ingen provision. Inte ens en kaffeböna)

Plättlaggens märke har rostat bort och den typen av lagg använder knappast någon längre
så där har reklamen inget syfte längre

I växthusen och i trädgårdslandet står det golfklubbor, med märken på...som stöd åt
växtligheten, men det kanske går en golfare i klubbköpsfunderingar förbi
och känner sig manad så småningom...
Kanske blir det samma märke som vi gör smygreklam för?
På sätt och vis så är det returreklam, om det nu finns någonting sådant...:)

Vid Lökholmsbryggan ligger det däck litet här och var som används till
fendrar, men kanske också fungerar som smygreklam? Vem vet?

Några tankar om reklam, på gott och på ont, men mest om gott trots allt.

De övriga som deltar i lördagstemat är:

18 kommentarer:

  1. Du får nog lov att skriva till det lila kafferosteriet, om du ska ha en chans att få en böna eller två! (Försöka duger - fräckhet var mitt vapen - friskt vågat hälften vunnet...)
    Kommer att tänka på en ungkarl som berättade att han koka stora satser havregrynsgröt, som han sedan frös in i lagom stora portioner. Undrar hur stor tidsvinsten blev - han slapp förstås att diska en gryta varje dag (om han använde grytmetoden).
    Margaretha
    som sällan ser
    reklamen - men
    förmodligen
    påverkas mer
    än hon tror
    (vill tro)

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D, får nog försöka med det eller på något sätt få dem att läsa det här inlägget.
      Måste smida planer nu.
      Nog ska det mycket till innan jag konserverar eller fryser gröt, men man vet ju aldrig vad som kan falla en in.

      Det finns ju reklam överallt, men man kan ju låta bli att se den.
      Vill Karin tro

      Radera
  2. Konsumentinformation, varumärkesbyggande, säljerbjudanden, livsstilslanseringar, reklam. Det finns ju både bra och dålig reklam. Den dåliga tycker jag är den som bygger på säljfilosofin att vi alltid ska vara lite missnöjda med oss själva, särskilt utseendemässigt, men också med våra kläder och tillhörigheter. Att få unga tjejer att inse att de kan strunta i allt det där är inte lätt i en värld där "idealen" strömmar emot dem från TV, Facebookreklam, på bio, på annonspelare, i tunnelbanan...

    Din fina reklam för Löfbergs Lila borde belönas, absolut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är mycket som är galet när det gäller reklam och hur man marknadsför den. Ett evigt tävlande föds om vad som är bäst, vem som är bäst och vackrast...osv.
      Tyvärr så verkar det ibland som om många unga och också äldre, tror att man måste vara på ett särskilt sätt för att alls duga. Det är skrämmande och visar bara vilken kraft det ligger bakom.


      Radera
  3. Problemet är ju just det att man översvämmas och inte kan värja sig.
    Jag är så motvalls att allt för töntig och påträngande reklam gör att jag aktivt undviker just det märket.
    De riktigt smarta märker man säkert inte utan där urholkar droppen stenen och så tror man att man väljer förnuftigt medan man trillar rakt i fällan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir ju så! Jag gör likadant, blir motsträvig och trotsig när det blir väl mycket av någonting som jag inte har bett om.
      De riktigt smarta arbetar precis just så, man trillar dit fastän man inte förstår att man har gjort det...de får en att tro att valet har varit ens eget.

      Radera
  4. Intressanta tankar! Och vackra bilder!!!!!
    Jag använder en likadan plättlagg och jag älskar den. Den fungerar utmärkt till småplättar men även till Skrubbelurer och andra trevligheter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Hanna!

      Min rostiga plättlagg har tjänat ut däremot:)
      På den tiden då jag hade vedspis var den perfekt att använda
      Skulle jag visa vår spis hur plättlaggen ser ut så skulle den falla i gråt eller börja skratta hysteriskt.
      Annars är de jättebra, gjutjärnslaggarna och pannorna men ändå tror jag att de flesta använder modernare varianter. Kul att du använder en likadan. Skrubbelurer låter intressant

      Radera
  5. Plattlägg, gulligt! Dom där säckarna är ju fina, reklam eller inte! Jag såg en trave säckar i New York på loppis vid Hell's Kitchen, men får njuta av bilden jag har på högen. Jag köper inte Löfbergs, men tycker om reklamen.

    SvaraRadera
  6. Javisst är det något speciellt med plattläggar. Man blir ju glad av dem, även om någon har blivit satt på särskilt undantag hos oss och får tillbringa sina rostiga dagar i växthuset. Senare läggs den platt och används som ljushållare.
    Säckar i sig är ofta väldigt vackra och jag tar vara på alla jag kan, just för att kunna använda dem på olika sätt.
    Vi köper Löfbergs Lilas Kravkaffe när vi har catering någon annanstans än här, men här i caféet använder vi ekobönor/espresso som kommer från Roberts Coffee i Helsingfors (ursprunget är mexikanskt)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det får bli en utflykt till ert ställe någon gång! Åland är ju inte världens ände.

      Radera
    2. Välkommen, välkommen till världens nav!;D
      Skulle vara så roligt när det blir någon gång!

      Radera
  7. Visst är det så. Vi är reklampelare fast vi inte menar det. Och kaffe det är la gött. Lövbergs inte minst. Har för avsikt att tillbringa en vecka på Åland. Då ses vi söta kusin för jag saknar dig. Puss och kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar dina avsikter Karina!:)
      Då ses vi och puss och kram på dig också!

      Radera
  8. Plättlaggen är mysig även om den är rostig. Min går varm för jämnan både till plättar och krabbelurer. Reklam kan vara väldigt enerverande. Jag tänker på TV också. Alla program hackas sönder. Den bästa reklamen är som du säger djungeltrumman eller mun-mot-mun-metoden. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är något speciellt med plättlaggar. Antagligen påminner de en om allt det goda man kan laga i dem.
      Det blir väldigt hackat och malet när reklamen slår sönder program och filmer i ett.
      På något sätt så stänger jag bara av den och gör annat under tiden om jag tittar på film. Man vänjer sig, konstigt nog, men reklamen går om intet. Ica-reklamen är speciell med Stig och gänget, kruxet för min del är att jag inte ser vad de gör reklam för utan vad de har för sig:) och det kanske inte är det som är meningen.
      Kram

      Radera
  9. Den omedvetna reklamen går ju an, jag är svårflörtad och hårdnackad.
    Reklam i tv är det värsta jag vet, finns inget värre när man sitter o kollar på något spännande, med hundra avbrott. Jag avstår ofta på att kolla då, snacka om att vara anti, hehe!

    kramen på dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej du svårflirtade, hårdnackade Tina:).
      När det blir för mycket så blir det för mycket. Det finns gränser för allt och
      det är alltför mycket likriktad reklam vars budskap oftast är att man förtjänar att vara vacker och lycklig. Om man köper det och det först förstås...

      Kram från hårdfjällade Karin

      Radera