lördag 15 juni 2013

Minnesvärda födelsedagar

   Musikanta vill att vi ska skriva om minnesvärda födelsedagar den här lördagen

   De allra mest minnesvärda födelsedagarna i mitt liv är förstås mina barns och mina
   barnbarns, men det är ingenting jag känner att jag vill skriva om här
   Det känns för privat...de dagarna gömmer jag i mitt hjärta och njuter tillsammans med
   nära och kära
 
Smörgåstårta för veganer
Uffes födelsedag råkar infinna sig samtidigt med Finlands födelsedag så den dagen är
lite speciell i sitt slag förstås:)...alla som kan flaggar och tänder ljus i fönstren

Min mormor Frida var mallig för att hon firade när Åland firar den 9 juni...

Skink-och räksmörgåstårta
Jag har försökt att dra mig till minnes någon särskild egen födelsedag att minnas
Jag bryr mig inte särskilt mycket alls om födelsedagar för egen del.
Ibland vet jag inte ens hur mycket jag fyller. Hur ung jag blir :)

En allvarlig olycka inträffade när jag fyllde år i tonåren.
En vän till familjen ramlade ur sin snurrebåt och omkom när båten körde över honom
Jag antar Musikanta, att du inte tänkte sig sådana minnen, men det är ett minne som har etsat sig
fast eftersom det var min födelsedag


Midsommarros
  Katt-och hundförlossningar minns jag riktigt bra och också när jag blev barnmorska
  och handgripligt fick hjälpa små lamm till världen.
  Det är minnesvärda födelsedagar som kanske aldrig går ur...
 
  Ja, som ni märker,
  så tryter det med minnesvärda födelsedagar i mitt huvud just nu
  Bilderna?
  De har inget som helst sammanhang med texten i det här inlägget att göra.
  Jag har tagit dem under dagens lopp...en dag som har varit riktigt bra på många sätt
 
  Övriga som deltar i lördagstemat är:

18 kommentarer:

  1. Utmärkta födelsedagsbilder och jag håller med dej o barnens födelsedagar - det är dom verkligt speciella ögonblicken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det råkade sig så igår att jag hade beställning på smörgåstårtor att göra. Ibland passar det som hand i handske.
      Barnens födelsedagar kan ju inte mäta sig med någonting annat:)

      Radera
  2. Men oj så goda de där smörgåstårtorna ser ut! Framför allt den med räkor. Vi har inga goda räkor här på västkusten.
    Känner helt igen mig i hur du ser på dina egna födelsedagar. Jag får också tänka till ibland hur ung jag är. ;)
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi importerar förstås räkor till Åland, för här finns inte sådana i våra vatten.
      Jag minns att vi köpte färska räkor på Madeira och tänkte gotta oss ordentligt en kväll, men att vi blev besvikna. De smakade inte alls om vi var vana med. Småunkna, inte alls den friskhet som vi trodde att de skulle ha. Hoppas förstås att tårtorna föll beställaren i smaken:)

      Ibland gör jag mig omedvetet ett par år äldre...ibland yngre. Spelar ingen roll
      Kramar!

      Radera
  3. Vad läckra smörgåstårtorna ser ut! Roligt att Pettas rekommenderades i artikeln om Åland i senaste numret av Mondo!! Duktiga och flitiga ni :)
    Ha det fint!
    Kramar Ann-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ann-Mari!
      Så roligt att höra! Det känner vi inte till själva, så det är extra roligt att få höra det så här:D.
      Ha det fint ni med!
      Kramar
      Karin

      Radera
  4. Det stämmer att barns och barnbarns fördelsedagar är lättare att minnas. Min egen födelsedag tänker jag aldrig så mycket på, och precis som du är jag inte alltid säker på hur gammal jag är. Men det tycker jag nästan är ett sundhetstecken. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så skönt med dina tankar om sundhetstecken. Jag har alltid varit som en professor Kalkyltyp när det har handlat om min egen födelsedag. Som jag inte alltid minns själv:) och inte mängden år jag fyller. Barn och barnbarn, make och andra nära och kära är förstås roliga att fira
      Kram

      Radera
  5. Jag är barnsligt förtjust i födelsedagar, såväl barnens, mina sim makens. Jag är även barnsligt förtjust i att hitta passande presenter och slå in dem på ett personligt vis. Födelsedagar är allt ett bra påhitt och ett fint tillfälle att visa uppskattning.
    Dina tårtor ser fantastiskt goda ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har varit så jag också, när jag hade mera tid för att fira andra. Hoppas att jag får mera tid igen lite längre fram...då ska jag bli en riktig storfirare när andra har födelsedagar, för visst är det roligt, det tycker jag också!
      Tack Hanna!

      Radera
  6. Med eller utan sammanhang, så var det ju riktigt födelsedagsaktiga foton du fick till. Sedan håller jag med dig; egna födelsedagen tar jag inte så högtidligt. Barnens är det något annat med.
    Tråkiga minnen är också minnen, men visst känns det extra tragiskt när de inträffar på ens födelsedag. Min bästa väninna var med om något liknande på sin födelsedag för några år sedan. De satt och väntade och väntade på att en kompis skulle komma till hennes kalas. Senare fick de reda på att han rånmördats på väg mellan hållplatsen och deras lägenhet. Antar att datumet aldrig blir det samma efter något sådant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland råkar det bli riktigt bra, fastän tårtorna i och för sig var för en minnesstund, men ändå:)
      De passade in.
      Vilket trauma, ett mord är av det allra värsta slag och givetvis så kommer minnet att alltid dyka upp varje födelsedag. Säkert uppstod andra tankar också med många om...tänk om jag inte hade haft kalas etc.
      Livet är så mångfacetterat

      Radera
  7. Härliga firarbilder! Och jag var också inne på det där med barnens födelse, men det blir så... så nära på något sätt. Men när jag läste din text kom jag att tänka på första barnet som jag födde i Tanzania och min fina lejonhund (som egentligen var grannens, men det brydde vi oss inte om), dvs en Rhodesian Ridgeback som fick valpar samma dag som jag. Gissa om vi hade mycket att snacka om under de första månaderna med våra respektive bebisar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Karin!

      Det blir nära. Så känns det för min del, samt att barnen, snart lika gamla som sin mor;), också har en integritet som jag vill ta hänsyn till.
      :D, jag ler stort. Fastän jag inte födde mitt första barn i Tanzania, så har vi liknande erfarenheter. När det första barnet föddes på Möckelö utanför Mariehamn, exotiskt så det förslår, hade labradortiken Emma just fött fram valpar...vi hade också mycket att snacka om. Härliga minnen....

      Radera
  8. Kan tänka mig att hitta på nåt att fira även om det inte är födelsedag - fast alltid är det nån som fyller år så att varje dag är en födelsedag, ju - för att få äta tårtan med oliver!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det ju, varje dag fyller någon eller något år. OM inte annat kan man alltid hitta på en bra anledning....olivtårtans innehåll är avocado, tomat, morot, gräslök, vitlök, kirskål, olivolja, oliver, gurka, sallat, dinkelbröd, solroskärnor....och lite till. Vi äter den tillsammans någon gång

      Radera
  9. Det var ju inte precis tänkt att det skulle vara några tråkiga minnen förknippade med födelsedagar, men det som du upplevt kan du naturligtvis aldrig glömma! Så fruktansvärt, och så förfärligt om du bevittnade det!!!

    Jag har som sagt aldrig firat mina födelsedagar sen Mirren flyttade hemifrån (med undantag av 75-årsdagen) och väckte MM och kom med ljus och blommor kring koppen på brickan - och sjöng. Den här födelsedagen fick jag återigen höra hennes vackra stämma tidigt i telefon tillsammans med Caspars, även han sjunger rent trots att han bara är snart 4. Härligt!
    Fantastisk tårtor!
    Varm kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det förstår nog var och en att det inte var tänkt så, men ibland blir det så i alla fall och det sätter sig på minnet...Jag såg det aldrig, ingen såg det, bara båten som körde runt, runt utan förare...sedan hittade man honom.
      Jag borde bli bättre på att fira födelsedagar...oftast har vi jobbat och då försvinner den yran av sig självt:)
      Tack Ingrid!
      Varm kram

      Radera