söndag 23 juni 2013

Midsommar


Musikantas tema den här lördagen är Midsommar

Jag kunde ha skrivit om hur vi firade vår midsommar med att hålla öppet
under hela helgen, att vi fick sällskap av dottern och lilla W
på midsommarafton efter stängningsdags, att vi smakade på de första
jordgubbarna, att vi åt nypotatis, strömming, sallad och glass tillsammans

När den yngre generationen hade åkt hem till sig  för att lägga den ännu yngre generationen,
satte vi oss båda gamyler på kökstrappan med varsitt glas vitt vin i handen
och gjorde ingenting annat än läppjade i oss drycken i sommarnatten...
Myggorna befann sig någon annanstans på fest den längsta dagen på året
Jag kunde ha skrivit om igelkottarna som trippade förbi oss på trappsteget under vårt trappsteg


Men istället plockade jag sju olika blomster som jag kunde ha lagt under huvudkudden
för att få se min tillkommande...


Vilket i och för sig var en helt onödig åtgärd, för prinsen satt ju där redan bredvid mig
Men plocka blommor kan man alltid göra ändå eller hur?


På sätt och vis så är det här en blomma, en fågelblomma...jag tar in den i min midsommarbukett


Då kan jag ju lika bra plocka blomman ekorrplym med kryddkaka i tassarna samtidigt...
när jag nu en gång kom i farten


Vips, så var en liten kotte också plockad...vårt blomland, det vilda och galna, helt snurriga har blivit igelkottarnas favoritland. Nu kallat Kotteland. Under funkian och de blå bolltistlarna är det tydligen skönt att vara...


För där ligger de nu och då och drar dagliga timmerstockar...
och acklejor, stockrosor och en massa annat hamnade nu i buketten


Det är inte så lätt att räkna rätt

En gång för länge sedan när jag var en romantisk tonårsflicka plockade jag
sju blomster för att få se min tillkommande i drömmen om midsommarnatten
Viktigt var att jag inte skulle säga ett knyst under hela tiden och tyst som en
mus smög jag mig in igen till ungflicksrummet med mina blommor och lade
dem under kudden.
Och jag drömde att jag var i Badhuspaviljongen och dansade
med någon som hade vit kavaj men var utan huvud...
Snopet eller hur?
Så gick det med det!
Jag plockade säkert fel blommor.

De övriga som deltar i lördagstemat är:


16 kommentarer:

  1. Du skriver så trevligt och roligt - och bilderna förhöjer det hela!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Jag var rätt sömnig när jag plitade ner inlägget igår, så det blir som det blir ibland och för det mesta:)
      God fortsättning på midsommaren!
      Här skiner solen från en klarblå himmel

      Radera
  2. Så härligt ni haft det! Och jag älskar att det vilda, galna och snurriga skänker värme och gemytlighet till både människor och djur hos Pettas ;)

    Med stort leende och en ljuvlig känsla läser jag dina ord och ser dina vackra bilder.

    Stor Lottakram!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev en skön kväll och är sköna kvällar, fina dagar med trevliga gäster, fastän vi jobbar nästan hela tiden. Vi är glada över att allt levande trivs här

      Stor Karinkram!
      ska titta in så snart jag får lite läsarro i själen:)

      Radera
  3. Med den buketten under huvudkudden måste det bli väldigt spännande drömmar om framtiden! Vilka fina pioner! Vilken bortskämd ekorre! Vilken vacker fågelblomma! Vilket mysigt Kotteland! Vilken härlig midsommar! Tack för att jag fick vara med på ett hörn!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Märkligt nog så sover jag som en nästan död...nätterna plägar bli korta. För vem kan sova när nätterna är så ljusa och vackra?
      Pionerna avlöser varandra just nu. Här har vi bara bortskämda varelser och fågelblommorna alstrar nya fågelblommor så det står härliga till. I träden hänger nya runda fjäderbollar överallt...
      Kottelandet börjar se rätt så nedtrampat ut
      Tack Karin för att du vill vara med!

      Radera
  4. En liten kottefamilj skulle vara mer än välkommen till vår trädgård. Jag skulle kunna bjuda på kattmat på burk varje dag, bara de bestämde sig för att flytta hit. Men det är väldigt sällan vi ser igelkottar häruppe. Kan bero på att det är ont om sniglar också här i vår sandöken.
    Kram, kram /Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen roligt att ha kottar i trädgården.
      Vad det är som gör att de trivs hos oss vet jag inte så noga, kanske den småvilda trädgården, kanske tillgången till sniglar, till en storstor rishög som man kan vinterbo i
      Hoppas att de hittar till dig också, kottarna
      Kram,kram
      Karin

      Radera
  5. Din midsommarbukett är bedårande. Inte måste den bestå av bara blommor. Vi har fortfarande fint sommarväder här, så nu blir det en skogspromenad. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så mycket som är bedårande just nu. Av alla de slag...snart är den första ljuva sommartiden förbi och vi går in i en mognare period, men andra färger och andra växter.
      Vi har haft riktigt fint midsommarväder hela helgen...
      Kram

      Radera
  6. Nog är det paradisiskt ljuvligt i Norden nu, särskilt hos Pettas!
    Vi har haft kottar många år men inte sett några i år. Har dock hört någon fnysa och häromdagen låg en lort som inte kan ha varmit nåt annat än från en kotte på ett ställe. Tänk att man kan bli glad av en lortupptäckt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man blir jätteglad över en lort om den är av rätta sorten!:)
      Så blir jag varje vår när jag hittar kottelortar...då vet jag att de har överlevt vintern igen.
      Norden är speciell den här tiden...och det är fint hos oss med:)

      Radera
  7. Det finns nog ingen som har så vackra bilder som du Karin! Varje gång jag tittar in så kan jag knappt slita mig från dem. Att du även skriver ljuvligt är inget nytt. Jag önskar dig en härlig sommar!
    Ps en liten fråga, du har inte Instagram? Skulle passa fint till dina fina foton <3

    Ewa kram till dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ewa!:)
      Vilken tillfällighet (eller inte) stod jag just och tänkte på dig när jag hackade rabarber till pajer
      Hon har fått hår på huvudet nu, så det finns hopp...hon kommer när hon är flygfärdig.
      Nej, jag har inte Instagram men kanske längre fram...

      Karinkram till dig!

      Radera
  8. Jaa du, finns tillfälligheter, slumpen. Synkronicitet?

    Ingen brådska med drömjaget. Hoppas att du mår bra och att ni har en fin sommar ( om än med massor av jobb) Instagram skulle passa dina fantastiska bilder, det är busenkelt!

    KRAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte på slumpen. Men energier och långa antenner:)
      Tack för det Ewa, jag tänker på dig
      Önskar dig och er detsamma, en finfin sommar!

      KRAM

      Radera