tisdag 4 juni 2013

I havsbandet

    Vi talade nogsamt om för varandra redan under söndagskvällen att om det är
    strålande vackert sommarväder på måndag så drar vi iväg mot havsbandet
    Om inte så planerades en stadsresa för inhandling av nödvändigheter till företaget och
    den efterlängtade sommarklänningen för min egen del

Sälskärsfyr skymtar i regndiset, 3,5 sjömil från Ersklobb
    Ingen av oss kom ihåg våra planer, när måndagsmorgonen infann sig
    Himlen var mulen och det såg regnsjukt ut, men det såg vi inte .....
    Envetna som två halsstarriga myror med skygglappar på, plockade vi ihop fiskespön och hinkar,
    (reservplan:  pilka strömming under Isaksöbron)
    flytvästar och bensintank, fyllde en termos med hett kaffe och medföljande dopp
    tog lätta sommarkläder på och ovanpå det lite varmare kläder.
    För säkerhets skull
    Vi slog blådunster i våra ögon med vett och vilja
    Vi ville verkligen ut helt oberoende av väderlek.
    Sommarklänningen kunde vänta
    Jag tog också min gsm med men stängde av den.
    För säkerhets skull....


    Det blir nog åska, hävdade Uffe...
    och visst hörde vi hur det dånade och dundrade mot svenska kusten till
    Senare kom vi underfund med att det var det svenska kustartilleriet som övade
    Ett sakta regn svepte in över oss ...en stund senare också lite dis



    Högt ovanför oss i skyn jagade några fisktärnor (Sterna hirundo) varandra....
    I diset såg de nästan overkliga ut, precis som om de var ditmålade,
    Jag förundrades över effekten av långt avstånd och regndis
    Förstoringen gjorde sitt. Plötsligt blev fotografiet en akvarell...
   

    På mycket närmare håll såg de helt "normala" ut
    Givetvis så var vi ett störande moment i den annars så lugna tillvaro


    så fjäderlätt


    så makalöst skicklig flygare


    Naturligtvis så fanns det säkert ett bo på stranden någonstans


    och uppmärksamheten måste riktas mot annat håll...se på mig, se på mig...
    Efter en stund landade den sköna, lugnad. Vi rörde oss i motsatt riktning


    Regndiset drog förbi oss och snart så klarnade det upp igen


     Vi beslöt oss för att vandra runt ön och vände näsorna mot de "klippiga" bergen
     I strandstenarna hittar man ofta stenar som har spjälkts och bildat flata plattor
    


   Den här laven kallas Ryska riket påstod Uffe.
   Som svar på min fråga varför fick jag veta att den brer ut sig men ruttnar i mitten
   Det händer mycket under fötterna på en när man är ute och vandrar...
   En miniatyrvärld lever sitt eget liv

Skrattmås (C. ridibundus)

    Fridfullt


   John Blund knackar idogt på och kastar sand i mina havsvattenstänkta ögon just nu
   Jag tar ett skutt i säng och säger godnatt, tacksam för den fina dag vi har bakom oss !
   Nästa gång vandrar vi vidare på den vackra ön i havsbandet....
   Hoppas ni vill följa med!

24 kommentarer:

  1. Åh så fint. Jag hade ju tänkt komma på besök och bli pensionär på Åland men nu blev det inte så. Det låter så trevligt och du har så vackra bilder så endera dagen kommer jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!:)
      Du kan väl komma fastän du är pensionär, det tycker jag också!.
      Välkommen, välkommen!

      Radera
  2. Så vackra bilder! De där utflykterna är så härliga!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Pia!

      Man hittar sin själ på de där utflykterna, får fatt i den

      Radera
  3. Helt magisk den där första bilden på fisktärnorna! Vackert! Här njuter vi av verkligt varma dagar, kanske lite för varma, enligt min smak, men som tur svalkar havet ännu och nätterna är svala.
    Ha det så bra! Kramar frå Mona

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den blev verkligen magisk, det kändes märkligt att plötsligt måla en akvarell med kamerans hjälp. Vi har haft riktigt varma högsommardagar då jag har sökt mig in i skuggan när jag har varit ute, men den tiden tycks vara över nu och allt är normaliserat igen. Ute vid havsbandet var det fortfarande rätt så kyligt och vattnet var kanske tio-tolv grader varmt.
      Ha det bra du med Mona!
      Kramar!

      Radera
  4. Vatten och hav är magiskt! Dis och regn gör det ännu mera magiskt.
    Svenska kustartilleriet var en ny variant på åskan. ;)
    Vilka bilder på fåglarna!
    Såg i ditt förra inlägg att du återhämtar dig - bra! Trots gäster och annat som är på gång.
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svenska kustartilleriet har trotts vara åska många gånger förr:)..regelbundenheten i knallarna berättar sanningen så småningom.
      Vi har fortfarande bara öppet i helgerna och mot bokning, så vi har möjlighet att smyga iväg om vi anser oss behöva det och nu har det varit högst på listan ett tag. Skönt att kunna göra det, att kunna hämta välbehövliga läkande krafter
      Kramar!

      Radera
  5. Du får mig att längta ut på havet, nästa gång jag är på ön får jag nog mer tid över o kan sticka ut med syrran. Fågelbilderna är ljuvligt vackra!

    kram på dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nästa gång kanske du också kan komma ut en kvällssväng med oss, vem vet? :)
      Fisktärnan är så vacker när den flyger, så fjäderlätt och sirlig

      kramkram Tina!

      Radera
  6. Det har du nog rätt i, för här har den lyst stadigt sedan jag kom hem...

    kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Soltjuv!:) Det ante mig att du tog den med dig, haha...
      Men å andra sidan så behöver vi lite regn och skugga ett tag framöver, åtminstone det växtliga.
      Du sänder väl upp litet mot vårt håll igen någon gång eller hur?

      kramen

      Radera
  7. De vackra tärnorna tröttnar man aldrig på men man får nästan hålla för öronen när de skriker som värst.Jag bodde ju tidigare i Trosa skärgård och kan ibland sakna alla fjärdarna och öarna. Här är det öppna havet som gäller.
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ljudet är inte lika vackert som flygkonsten.
      Vi var till sista "anhalten" igår innan Norrhavet tar vid. Förstår att du kan sakna öar och fjärdar, fastän det öppna havet också är en tjusning, men på ett annat sätt
      Kram
      Karin

      Radera
  8. Vilken fin tur. Sådana älskar jag att vara med på Tack!
    Vilken fotograf du är och vilken fin ö!
    blev det någon fisk då?
    Jag ber om ursäkt för kustartilleriet! Men det var bra ni slapp åska.
    Vi är vana för i Haverdal har vi Ringenäs skjutfält bredvid......
    Men egentligen meningslöst?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eva och roligt att du följer med på turen!
      Vi for senare till Isaksöbron och pilkade några strömmingar innan vädret slog om och blev oväder:) ett par kilo fick vi med oss hem och en lagom stor gädda.
      Vad gäller kustartilleriet så är vi vana med det sedan snart hedenhös:)
      Det hör till men är säkerligen rätt så meningslöst, fast troligen finns det även delade meningar om det. Vi har vår, du och jag!:)

      Radera
  9. Så vakre bilder. Og takk for kommentar hos meg!
    (Du må ikke svare meg her, for jeg husker ikke å komme tilbake og lese det!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Stubbetufsa!
      Jag svarar här och kommer över och svarar där också:)

      Radera
  10. Vilket underbart vackert inlägg, Karin.
    DET måste jag läsa igen.
    ÅÅ.
    Klart att ni ville ut till havs. Inget hade kunnat ändra på det. VAD bra att ni for då det blev en sådan underbar dag.
    Dina bilder, och dina ord, säger allt.
    Tärnor, jag tycker de är lite läskiga ibland. Ja, om de har ungar speciellt. De går verkligen till anfall om man kommer för nära.
    Men fina är de! Verkligen!
    Nu ska jag läsa om inlägget.
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Annika!

      Det är så sagolikt vackert därute mot Norrhavet.
      Det var verkligen bra att vi for när vi for...för nu har det regnat i ett helt dygn:)
      Tärnor är inte att leka med, egentligen är alla fåglar på alerten när de har ungar...då blir de som Hitchocks Fåglarna:)

      Kramar!

      Radera
  11. Smyg iväg, bara, det har n förtjänat och behöver!
    Det är ju det visst aber, det där att ha öppet fast det är stängt eftersom ni bor "på jobbet" så att säga. Då är det inte så enkelt att bara stänga om sig och vara ledig hemma och absolut inte att lägga sig i hängmattan i mer eller mindre bara mässingen.
    En underbar tur med fantastiska bilder. Nog måste du göra en egen fotoutställning i Gula Salen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så gör vi när det går an...nu regnar det som bara den. Himlen har öppnat sig och jag har fått vad jag har "gnölat" om i långa tider:)
      Vi funderar på att göra någonting nästa år...Vi får se vad som händer
      Tack Olgakatt!

      Radera
  12. Ryska riket! Mycket fyndigt. Strålande vackert på er utflykt. Jag tycker ni gjorde alldeles rätt i att definiera själva vad som är strålande vackert väder. Och vilka bilder det blev – klart ni ska ha fotoutställning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, säg inte annat än att det är fyndigt:). Jag hittade många ryska riken på vår vandring
      Tack och lov så insåg vi att det var ett strålande vackert väder. Här i närheten av havet ändrar väderleken snabbt så det gäller att smida medan järnet är varmt.
      Kanske det blir en fotoutställning så småningom:)

      Radera