fredag 7 juni 2013

Grönt är skönt


Grönt är en färg som vibrerar av balans och harmoni


Det känner man påtagligt när man är ute i naturen under våren och sommaren
Det gröna känns helande, ger lugn, vila och kraft


På många bloggar den här årstiden läser man att nu ska det samlas krafter av allt som växer,
nu ska det njutas fullt ut, tankas energi för kommande dagar som inte är gröna och sköna
Färgen speglar just något som växer...liv, hopp och ungdom.


Den ger oss en inre glädje av överflöd, generositet och rikedom.
"På grön kvist" blir vi alla så snart försommaren är här:)...livet blir mycket lättare att leva
rent känslomässigt


Den gröna färgen förknippas också med förståelse, medkänsla och sympati
"Gröna" människor har ofta ett lyssnande öra, tröstande ord,
omtanke om människor, barn, djur och natur....
(tankarna gick genast till de gröna människorna i operationssalarna på sjukhusen..
de är gröna och sköna i ordets rätta bemärkelse. Under alla årstider)


En människa med gröna fingrar får med sitt lugn och sin harmoniska utstrålning saker att växa
En människa kan förstås få gröna fingrar av målfärg.......också


   Grön av avund...nej, det uttrycket lämnar jag därhän...det är så himla onödigt att bli grön på det sättet


 Den gröna färgen är litet av ett status quo, orörlig, på sätt och vis
 I naturen har vi en trygg grund


     och pepparrot faderalla...


Grönt är varken utåtriktad eller inåtvänd, varken varm eller kall, varken materiell eller andlig
Grönt är balans rätt och slätt


   Grönt är också hjärtats färg om man tänker på chakrasystemet


Här sitter jag och spånar grönt....Annika i Umeå har givit temat för Galleri Fredag.
Life in the suburb -Annika har koll på vilka andra som har Grönt är skönt-tankar idag.



Och förstås, mitt i allt det gröna och sköna finns det rara vänner...
Får jag presentera Kotte?
Igår kväll hade vi fyra taggiga vänner på besök...

Nu ska jag ta den gröna trädgårdshatten på huvudet och dyka ner bland de gröna ogräsen
Här ska det ryckas och rivas!

20 kommentarer:

  1. Jamen det är ju DÄRFÖR som grönt är min favoritfärg! För allt det du skriver om grönt. Det har jag inte riktigt insett förut; tack för att du förklarade det för mig. Och grönt som hjärtats färg är en intressant tanke... Ja, varför inte?

    Och så trevligt att få träffa Kotte igen. Han ser ut att må bra. (Och tacka för det, med så goda grannar!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kotte står ut med sina människor, så länge han har nytta av dem. Nyttogrannar!

      Jag tycker också om grönt, blir lugn av det, men förstås så tycker jag om så många olika färger i så många olika sammanhang. Men grönt är skönt!

      Radera
  2. DET var då ett grönt inlägg.
    OCH ett sant sådant :-)
    Jag tycker också om grönt, så fin färg.
    Visst blir man lugn av grönt, och jag njuter av allt det gröna jag har omkring mig!!!
    KRAMAR!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D, ja, definitivt.
      Sjösjukegrön är förstås inte nyansen som gillas, men däremot de flesta andra nyanser av grönt.

      Kramar!

      Radera
  3. Gröna privatkläder är jag fortfarande skeptisk mot efter många år i skrynkliga urtvättade op- kläder. I början av min karriär strök man dem men det sparade man in på ganska snart.
    Naturens gröna är en helt annan sak!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan jag förstå! Det får ju vara måtta med allt
      Naturens gröna är oslagbart!

      Radera
  4. Vackra bilder och fina tänkvärda ord! Fast ärligt talat är jag inte en grön människa... Men naturens grönska älskar jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Annika!

      Vad politisk färg är jag grön i själ och hjärta
      Jag är annars väldigt förtjust i regnbågens alla färger:)
      Och grönskan i naturen är förstås bäst

      Radera
  5. Makalösa foton som vanligt, men du kunde inte heller hålla dig till helt grönt som jag utan tog med lilla Kotte. Jag undrar om det inte finns "varma" gröna färger och "kalla" gröna. Grönt med mycket gult i, som nu på våren känns varmt och den grönblå vinterhimlen känns kall. Men jag vet ju att grönt är en blandning av en varm och en kall färg. Det är väl därför det finns så oändligt många nyanser! Tänkvärt inlägg.
    Kramar från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D, du är observant Ingrid!
      Jag kände att jag bara måste få till en annan färg för balansens skull

      Jag kan inte särskilt mycket om färger och färgsammansättningar men tycker spontant att den gröna färgen blir kallare när den går mot det blågröna hållet. Det blå är ju sällan varmt
      Färger är intressant på många olika plan

      Kramar

      Radera
  6. grönt är jätteskönt och ditt gröna är extra härligt...vill dyka in i det här!

    Och lilla kotte. Så trevligt att få säga hej ;)


    Tänker på Pettas hela tiden!

    KRAM
    Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vassego Lotta! Dyk in i det här!:)

      Kotte har minst tre kottekompisar här...så här är det liv och rörelse under kvällstid. Också.

      Tack för tankarna!

      Kram
      Karin

      Radera
  7. Ja grönt är verkligen skönt. Vilken söt igelkott. Så många fina foton på denna vackra grönska. Ha en härlig helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Desiree!

      Har ni kottar i Basel också? Hälsa från kusinerna här isåfall:!)
      Ha en fin helg du med!

      Radera
  8. Vackra gröna bilder. Underbart är det när allting sjuder av liv... men man kan kämnna sig lite nere när några växter inte klarat av vintern.
    Men sedan är det kul att gå till trädgårdsmästarn´n och spana efter nya växter. Ha en skön helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Jatta!

      Det är det här som vi behöver nu i övermåttan för att suga in energi av efter en lång vinter.
      Det är rätt många växter som har "gått åt" här också men å andra sidan så finns det så många som förökar sig så villigt så det ordnar sig för oss och trädgårdsmästarna behöver ju också få sälja:)
      Ha en skön helg du med!

      Radera
  9. Karin - grönskans mästare! :)
    Så sant om den gröna avunden som man kan lämna därhän och chakrafärgen för hjärtat.
    Däremot visste jag inte att grönt förknippas med till exempel medkänsla. Gröna fingrar har du verkligen. :)
    Här ser det mer och mer brunt ut. Kanske man kan skriva ett inlägg om det också. ;)
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anne-Marie,
      det känns litet förmätet att bli kallad grönskans mästare. Nog en liten överdrift:)

      Grönt förknippas med medkänsla. Tänk på grönt och skönt och försök att inte känna empati för något samtidigt. Går det?....:D Det har förstås med balansen att göra

      Kunde vara intressant att skriva om alla färger egentligen. Brunt är jordens färg, trygghet, säkerhet, stabilitet....
      Kramar

      Radera
  10. Det är så underbart med alla de gröna nyanser vi har omkring oss just nu - det är bara att njuta så mycket vi bara orkar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, himmel så fint det är!
      Och mera man orkar njuta mera ork får man också.

      Radera