måndag 24 juni 2013

Dragningskraft


Liksom humlor och bin dras till blommornas nektarkällor


dras jag obönhörligen till både jordgubbslandet och rädisbädden
Nu är det dagar då vi kan äta en skål med jordgubbar varje dag och
också gnaga i oss av de spröda Cherry Belle-rädisorna
Naturligtvis blir det över till våra kunder också på olika sätt


Någon timme in på söndagsmorgonen kom jag slutligen i säng
Det är så svårt att sova under de här nätterna, de är så vackra, de är så ljusa
och man vill ju inte missa midsommaren när den är som allra fagrast
Med huvudet på kudden och ögonlock som sakta föll, kom jag plötsligt ihåg
att jag hade en av ugnarna på i bageriet (svartbrödsbak och långbaddning)så det var
bara att hasa sig upp igen....ugnen måste stängas av

Jag behövde inte tända ljuset, månskenet lyste upp så det förslog
Månen som vandrade på himlavalvet tycktes vara enorm
Naturligtvis måste jag ut i trädgården för att titta närmare på mitt nattliga sällskap
Så där smög jag omkring barfota och klädd som jag var när jag kom till världen en gång
Men med en kamera på mig


Månen gäckade mig förstås och gick i moln, men var vacker ändå


   Den tittade upp, som för att säga "att jag finns nog här, bästa nattvandrare"


   Ett kort ögonblick så visade den sig helt och hållet...


   för att åter smyga sig bort bakom molnen...


   På vägen in igen blev jag glad.
   Någon/några hade prytt den gamla vattentunnan (Sofie och Viggo?)
   Så bra!


Tittut! Tihi eller vad man vill...en liten mårdhundsvalp kom på besök en liten stund igår
och så försvann den igen

Vi har en skön midsommarhelg bakom oss, med lagom fart under galoscherna, med gäster
från när och fjärran..
Önskar er alla en fin måndag!

34 kommentarer:

  1. Vilken tur att du glömde ugnen på för det blev ju en fin vandring när du och månen tittade på varandra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tänk, annars hade jag inte ens märkt att det var fullmåne. Tur att man är glömsk och kommer ihåg, senare:)

      Radera
  2. Fullmånen, jag undrar, vad lyser den för? Den frågan ställde Ann-Katrin Rosenblad genom Cornelis Vreeswijk en gång i tiden. Nu vet vi att den bland annat kan leda en glömsk och naken Café-Karin på Öland fram till den nattvarma ugnen samt locka fram skogens djur.

    Trevlig måndag! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Café-Karin på Åland, inte Öland, men ö som ö...spelar inte någon stor roll
      Ja, vad lyser den för? Häxan i oss vaknar till liv kanske. Den är magisk, månen

      Trevlig dag för din del också Aila!
      Kram

      Radera
  3. Vilka magiska månbilder du fick, ibland är det tur att man inte kommer ihåg allt:)
    kram Marie-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland är det som om det var meningen att man ska vara glömsk för att senare komma ihåg:)
      kram
      Karin

      Radera
  4. Vilken nattvandring!
    Du ska veta att dina krasse blommar nu här i Haverdal på västkusten.
    Så vackra tack! Erik har åkt hem efter en mycket rolig tid hos oss-rolig för oss alla. Badat, gjort eld med eldstål, cyklat, matat fåglar o ekorre,njutit av att gräva på stranden, fiskat flundra med nät och bara varit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att krassen blommar redan i Haverdal. Här tar det nog ett par veckor till innan den börjar blomma.
      Gjort eld med eldstål, låter härligt, att fiska flundra ännu härligare och att bara vara är allra bäst.
      Ha det så gott på stranden!

      Radera
  5. Jag var också uppe i natt. Med kameran i högsta hugg. Hittade dock inte månen, det var så ljust och kanske var det också de höga träden som skymde den. Kunde ha rört på mej lite längre bort, men så kom jag att tänka på att Karin hon sköter om att jag får se på supermånen. Och det gjorde hon!
    Ha en fin måndag du också!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej men Lisbet! Hur kan du tro att du skulle hitta den när jag hade den i mina knutar:)
      Molnen har ett finger med i spelet, skulle jag tro...
      Ha en fin fortsättning på måndagen!
      kram

      Radera
  6. Fantastiska bilder, Karin! Den på hela fullmånen i "närbild" är verkligen superb! Tänk att få se en mårdhund sådär på tomten...
    Många kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eva!
      En kort stund visade den sig, så sade den hej och försvann in bland molnen igen.
      Vi får se mårdhundar litet nu och då...och valparna är aningslösa och kommer även under dagtid innan de lär sig att livet är ruskigt farligt, i all synnerhet för en mårdhund. Söt var den!:)
      Många kramar till dig med, ska titta in så snart jag får läsro

      Radera
  7. DINA bilder av supermånen är ju otroligt bra. Jag fotade också månen. Men la inget krut i det, jag tog inte med mig mitt stativ, hade bara mitt 50 mm objektiv.
    Otroligt fina bilder du fått av månen.
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stativet blev på insidan, jag hade bråttom, för jag vet att månen också brukar ha så:)
      Månen är otroligt fin och tycks få oss alla att bli smånojiga på ett eller annat sätt, haha..
      Kramar!

      Radera
  8. Vilket härligt blogginlägg du har skapat,
    en magi över natten med den stora månen som tittade ned på dig.
    Härligt...att naken få dansa polska..hoppsansa se upp för Pettas !!!
    Själv är jag just nu särbo för Rantafar stack igårkväll.
    Ska försöka ta vara på min ensamtid och njuta lite av att bara vara å njuta här i det underbara Borgafjäll.

    Tjingelingen från en Rantamor i fjällen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att få naken dansa polka i månskenet ska man förunna sig en sommarnatt, då bara igelkottarna och månen ser på. Magi är vad det är
      Ska titta in och se varför Rantafar har stuckit...men ett är då säkert och det är att han kommer igen, för inte kan han vara utan sin Rantamor. Det vet hela världen
      Njut av det underbara Borgafjäll

      Tjingelingen från Karin, mitt i smetarna

      Radera
  9. Pettas blogg kan man alltid lita på.
    Här var molnigt så nu fick jag äntligen se den berömda månen.
    Och den mystiska mårdhunden...fantastiskt.
    Själv tog jag en tur på cykeln och njöt av dikesrenarna.
    De går inte av för hackor de heller så här års.
    Fridens liljor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eive!
      Molnigt hade vi också, men inte helt och hållet. Mångubben tittade fram och visade sin kala hjässa nu och då
      Mårdhunden liknar lite grann på tvättbjörnen, tycker jag.
      Så snart som jag har litet mera lugn i läsesjälen ska jag titta in hos dig och läsa fast mig på din blogg. Dikesrenarna är intressanta. Jag brukar som sagt vandra i dem och inte på vägarna;).
      Fridens liljor!

      Radera
  10. Vad fint du skriver! Och det är precis så som du säger, man vill ta vara på de fina juninätterna.

    Jag var ute i skogen på midsommarnatten och såg månen. Den var så otorligt vacker. jag försökte fotografera den men ack, det gick inte så bra. Men du har lyckats med att ta riktigt stämningsfulla bilder på månen.

    Kram
    Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna!:)
      Den här tiden är alltid som den är, man är uppe till efter midnatt och så åter uppe med tuppen och ibland även tidigare, men den ljusa tiden är så kort så man vill absolut inte missa alla ljuvligheter som man bjuds i naturen nu.
      Månen har varit magnifik några nätter nu, även senaste natt, men då lade jag mig resolut ner för att verkligen sova

      Kram
      Karin

      Radera
  11. Åh vilka månbilder!! Jag som är mångalen :) Tack för en fin stund att njuta bland dina ord och bilder. Nu ska jag krypa till sängs. Klockan ringer 05:40 imorgon igen. Måste försöka lägga mig snart och inte vid klocka 24..

    KRAM Ann-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mångalna är vi allihopa, allihopa, allihopa, du med och jag med, du med och jag med..sjunger jag högt för dig, nu säkert på jobb redan.
      Vi har litet samma tidsproblem just nu, skulle jag tro
      Ha det bra Ann-Louise!
      Kram

      Radera
  12. De där ljusa nätterna är verkligen speciella. Har nästan glömt hur ljust det är i Norden.
    Helt otroligt att din kamera kan ta sådana bilder av månen! Har haft alldeles för fullt upp med min flytt (fick till ett inlägg idag :)) för att kolla månen hos oss men jag minns att det skulle vara en "supermåne".
    Egna, odlade jordgubbar är nog bland det godaste som finns.
    Kramar!1

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nätterna nu är nätterna man gärna lever på resten av året:)..men visst är det skönt när det åter börjar mörkna. Allt har sin tjusning, sin tid. Jag upplever bara att det går så fort, så fort...
      Förstår att du har haft fullt upp, gissade redan att du har hållit på med flyttandet.
      Jag missade att det skulle vara en supermåne, men upptäckte det förstås när jag steg upp
      Nu är det jordgubbetider, varje dag inhämtas en stor skål, i går två..och våra gubbar är så söta att de inte kräver socker till
      Kramar!

      Radera
  13. Underbart...njutbart inlägg med allt som en sommar kan erbjuda.
    Guud så fin mårdhundsvalp....
    Dina månbilder är fantastiska...jag bara njuter och undrar hur du bär dig åt :) ??? Tack för dem!
    Tack också för vackra ord som lägger sig som balsam i min själ.
    Hoppas du får en fortsatt fantastisk sommar.
    Kram Lollo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allt smått är gulligt och rart. Ingen skillnad på vad det är
      Tack Solglitter...jag bara knäpper, är närvarande och har en bra kamera.
      Tack detsamma Lollo!
      Kram

      Radera
  14. Månen är verkligen magisk! Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En sällsam makt har den eftersom det är så många som påverkas av den, som vandrar under den och bara njuter
      Magisk är ordet!
      Stor kram till dig med Pia!

      Radera
  15. Hoppas du har en fin vecka. Mycket jobb kanske, men visst har vi en fin sommar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja tack, Lisbet!
      Jag har det bra och mycket jobb, roligt jobb:)
      Det är vidunderligt fint just nu, nästan som det brukar vara i juli när det är som allra mest sommar.
      Hoppas att du också har det fint! Gissar att du är på holmen

      kram

      Radera
  16. Månen gjorde en fantastisk mångata över sundet där jag sommarvistas. Hinner man bara stanna upp en stund finns det mycket att beskåda och beundra och förundra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns så mycket härligt, magiskt, fint att uppleva den här tiden av året.
      I all synnerhet nu, när nätterna är ljusare

      Radera
  17. ÅH humlan där i den ljuvliga blå blomman!!!!!!! så snyggt..'
    NU trot om du vill....är det nog dags för en Ålands resa...det har varit så mkt nu..barn och barnbarninvation, och utställning och allt..skickar dig ett mail...på fejan...Kram Karina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det motivet kan du väl måla en tavla av, kära Karina?
      Låter härligt, snart träffas vi:)
      Kram
      Karin

      Radera