tisdag 18 juni 2013

Besynnerligt

är det, det här med tiden

Jag vill ju så gärna berätta så mycket för er om hur det

Aganpanthus
  blommar i blått här hos oss just nu

Lupiner

   I många olika nyanser, med toner också åt det lila hållet


   att prästkragarna vajar överallt, överallt...


   att de sista rhododendronblommorna snart säger adjö för i år....


   att bergklinten tappar färgen när det blåser och jag fotograferar


                att Hilma, den blå irisen blommar så vackert, precis lagom till midsommaren


    att jag aldrig får nog av att titta på den


   att syrenerna nynnar en sakta avskedssång....


   att ligustersvärmaren kommer till den väldoftande kaprifolen vid trappan varje kväll


   och att den far på som en liten kolibri....


att månen nästan är halv


att blodnävan blommar som om den hade betalt...


att det kryllar av ekorrar i olika åldrar här.
Att vi inte har någon som helst ordning på hur många de egentligen är


för att inte tala om alla småfåglar och också större fåglar som kommer hit med sina småttingar


och att Kotte, Kottan och ett par fjolårskotiljonger kommer hit, inte bara under kvällen utan också andra tider...

Men jag hinner ju inte berätta för er om allt detta...fastän jag så gärna vill ;D
Men en annan gång ska jag göra det

Nu skiner solen, det sitter fem gäster kvar i vår trädgård ute vid Fyrklövern
Om tio minuter ska vi stänga, ungefär...vi får väl se hur det blir med det
Det är inte så noga med tiden, besynnerligt nog

30 kommentarer:

  1. Vad synd att du inte kan berätta för oss, och inte heller visa med bilder. Skojar bara - det var både vackra ord och bilder.

    Du får ha som ett projekt att hålla koll på alla ekorrarna. Så där lössläppt går väl inte an att ha det? Eller är det just så - att det är härligt att låta naturen ha sin gång och sköta sitt.

    Jag skrattade när jag läste om din "mössa"! Rackarns ungar att vara så direkta! Hehe!

    Ha en fin kväll!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, säg inte annat, men jag ska ta igen det senare:)
      Omöjligt projekt att hålla koll på alla ekorrar. De tycks bli bara flera och flera hela tiden...

      Ja, jag såg antagligen ut som drottning Elisabeths livvakter, de där med björnskinnsmössan, men bara i blond variant. Ungen hade fullständigt rätt....man kan faktiskt undra vad jag egentligen hade på huvudet?;)

      Önskar dig detsamma!
      Kram

      Radera
  2. Det gör inget att du inte har tid att berätta och visa bilder, för jag är tankeläsare så jag ser allt framför mig ändå. Det är ljuvligt! Kram

    SvaraRadera
  3. Oj, vad jag tycker om tankeläsare. Precis sådana som du Gunnel!:)
    Det är också väldigt ljuvligt!
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Jag säger bara med eftertryck: jösses vilka bilder. Njutbara. Ha det skönt i midsommartid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, så hjärtligt:!)
      Önskar dig detsamma!

      Radera
  5. Att du kunnat fånga alla dessa djur och insekter med din kamera! Och vilka vackra blå färger och blommor du har hos dig.
    Blåmesen och ekorrarna är så fina.
    Full fart hos Pettas nu. Kul med alla gäster.
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De finns ju precis framför kameralinsen i stort sett hela tiden de bevingade och de fyrbenta:)
      Är vana med oss och våra märkliga svarta fyrkantiga ansikten.
      Det är inte fullt full fart ännu vad gäller cafégäster, men snart...
      I trädgårdens alla buskar och träd är det däremot mera än full fart
      Kramar!

      Radera
  6. Oj och oj igen vilka fantastiska bilder! Och vilken elegant sväng ekorren fått till på sin svans – är det månne något sådant som blåmesen(?) försöker få till också?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Karin,
      det förstår du ju, att det är precis det som den lilla för första gången utflugna-ur-boet blåmesen försöker göra. Den härmar så gott den kan. Jag måste visa Uffes bilder i ett senare inlägg. Där är den lilla sötnosen sååå sömnig så den lägger huvudet under en liiiiten vinge och somnar omedelbart bumzzzz

      Radera
  7. Hur kan du ta en sån bild av månen?? Har du astronomiskt objektiv?

    Jag, som brukar säga att jag mest har vita blommor, upptäcker att jag har massor med blått, jag med!
    Saknar bara lupiner - som jag nog inte vill ha i trädgården - och blodnävan jämfört med dina bilder.
    Men jag njuter av lupinerna vid busshållplatsen - hoppas inte kommunen hinner klippa av dem innan de blommat slut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev själv förvånad! Men min nya kamera har ett objektiv som förstorar 24 ggr.
      Månen tycks vara närmare än man kan ana

      Det finns mycket blått i år...vet inte om det alltid har gjort det, men jag upplever att det är mera än vanligt just nu.
      Blodnävan håller på att ta sig in hos oss och i sluttningen ovanför huset passar den riktigt bra.
      Förstår att du inte vill ha in lupiner i din trädgård. Här passar de bra i allt det vilda:)

      Radera
  8. DIN BILD PÅ MÅNEN!!!
    HUR gjorde du?
    Vad använde du för objektiv, inställning, etc?
    Antar att du riggade på stativ.
    BERÄTTA!!
    Jag har försökt fota månen, men lyckas aldrig. Inte än.
    Din bild är outstanding!!
    OCH blått är mkt flott!
    Kram!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D, ingenting annorlunda än jag brukar göra och utan stativ.
      Jag är alldeles för lat till det:). Fri hand!
      A inställningen och så sög jag in månen...och knäppte.
      Tack Annika!
      Kram!

      Radera
  9. Säger som alla andra här,dina bilder är bara så fantastiska!!!
    Berätta nu vad du har för kamera.Själv har jag en Nikon 90D med en massa objektiv,kanske ska byta själva kameran ;-)
    Månbilden är ju suberb!Och utan stativ,otroligt!!!
    Jag vill mer än gärna ha lupiner,men i olivlundarna där gör de mycket nytta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anneli,
      Jag har en Lumix F 28 med ett inbyggt objektiv
      (Leica DC Vario-elmarit 1:2.8/4.5-108 ASPH) .
      Tillsvidare har jag bara snusat litet på tekniken, använder bara inställning A.
      Det finns 200 sidor att läsa om alla olika användningar, men jag har inte haft tid ännu
      att sätta mig in i allt. Det blir när det blir...
      Ligustersvärmaren tog jag med blixt för att "låsa" den. Den är så snabb, så snabb den lilla nordiska kolibrin, så det är nödvändigt att använda blixt för att få tydlighet.
      Månbilden tog jag mitt i fotograferandet av igelkottar och svärmare...dock utan blixt:)
      Jag såg månen och knäppte av helt på frihand. Tur, kanske.
      Jag vet att du borde ha mängder av lupiner, där lär vara ypperliga för olivträden:)

      Radera
  10. Åå vad jag njuter av dina underbara bilder...du är en fantastisk fotograf!! :) Ååå såå vackert du har det!

    Önskar dig en riktigt trevlig midsommar :)
    Kram Lollo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Solglitter!:)
      Jag tror att vi alla har det väldigt vackert runt omkring oss nu i tider som dessa;) eller hur?

      Önskar dig också en skön fin midsommarhelg!

      Kram
      Karin

      Radera
  11. Halva svaret visste du ju!
    Det är faktiskt en prinsessa som skrivit :)

    Hela svaret kommer snart!

    Vilka vidunderliga foton du bjuder på!
    Du får snart byta yrke!
    Fotograferingen blir ditt nästa!

    Ha en bra dag i dag.
    Här ser det ut att börja regna och vad är väl bättre än det?
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart så visste jag att det var en prinsessa! Det ser man ju på långt håll.
      Prinsessor skriver ju så, bara de som kan förresten
      Ser med spänning framemot svaret...

      Tack Lisbet, men jag är så nöjd och glad att vara det jag är nu, så det blir nog nästa liv jag greppar tag i fotograferandet...och då har ju tekniken farit fram så man kanske har en kamera inbyggd i pannan redan när man föds. Praktiskt och bra, faddera:)

      Ha en bra dag du med...
      regnkram

      Radera
  12. Första gången jag besöker din blogg - och jag är tvärfast. Vilka underbara bilder!! Nu måste jag titta tillbaka längre i din historia. Ha en skön dag!/Susanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så trevligt att du hittade hit Susanne! Du får gärna vara tvärfast:)
      Ha en skön dag du med!
      Tack!:)

      Radera
  13. Fantastiska bilder! Ha en jättehärlig midsommarhelg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Marina!

      Senare kommer jag på besök till dig...sitter här och ruvar en liten stund medan degarna jäser:)
      Ha en härlig midsommarhelg du med!

      Radera
  14. Att du kan fånga så fantastiska bilder är ju en sak men att du samtidigt bakar en massa bröd och serverar,,,,,Otroligt!
    Stor midsommarkram från Eva o Erik som är i Haverdal se cikoriatva. blogspot.se Där finns Erik på fiske i liten båt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eva, du är alltid så positiv!:)
      Jag ska givetvis titta in på Erik, förstås.
      Stora midsommarkramar till er också i Haverdal!

      Radera
  15. Ser fram emot att fä höra dig berätta om allt det vackra, och varför inte se några bilder också :-) Jag har otrolig fantasi för det var som om jag redan upplevde det ;-)
    Ha en fin midsommar!
    kram
    Ann-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med din konstnärliga ådra och kreativa fantasi så är jag säker på att du upplevde det så Ann-Mari!:)
      Så småningom ska jag försöka få till det jag vill berätta och visa i bild.
      Ha en fin midsommar du och ni och allihopa!
      kram
      Karin

      Radera
  16. Tur att du hann lägga upp alla dessa underbara bilder i alla fall. Texten kan vi ju (nästan) fylla på själva... var och en efter läggning. :)

    Passar på att önska dig en riktigt trevlig midsommar!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Aila!
      Önskar dig också en skön och bra midsommar!

      Kram

      Radera