torsdag 27 juni 2013

Balansera signorina, balansera....


Här satt jag och sjöng högt "Balansera signorina balansera"...
när Uffe smått försynt (nåja) berättade att det skulle vara Buona sera och inte balansera
Men det skulle det ju inte vara...det skulle vara balansera, precis som jag sjöng och sjunger..
För visst är det litet så, själva livet.
En balansgång som heter duga, nu och då
Det är inte alla förunnat att kunna stå på ett ben på ett broräcke
som om det inte var någon konst alls


   Jag behöver knappast berätta för er att vi har full fart på många sätt just nu.
   Ändå har vi lyckats ta oss ut på böljan den blå någon kväll för att ladda batterierna
   även om det har varit i arbetets tecken på sätt och vis.
   Uffe är en hejare på att göra dragonströmming
   och vi behövde strömming till en beställd inläggning
   Då är det fint att kunna förena nytta med nöje


   Jag vet att jag hade en gul doftpion och en rosa, att de stod bredvid varandra...
   Nu ser den gula ut så här...


  och den rosa så här...
  Så kan det gå när bin och humlor har ett "finger" med i spelet
  Och pionerna står fortfarande bredvid varandra


   Tillsvidare tycks vi bara ha vita borstnejlikor i år...men väldigt många, glädjande nog


  Opiumvallmon har börjat sin fagra blomning.
  Precis som vanligt finns den där den behagar vara


   Fingerborgsblomman har fått sprida sig som den har velat själv...


   och det ser ut som om vi får gott om bondbönor i år också


  Jordgubbar är vi välsignat rika av det här året.
  Varje kväll plockar jag fem liter söta, goda gubbar.
 
  Buona notte!

16 kommentarer:

  1. Balansakt på högsta nivå! Tänker på Jonathan Livingston Seagull i boken som gjorde alla möjliga och omöjliga konster.
    Fem liter varje dag! Behöver du hjälp att äta? ;)
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den boken har vi här hemma någonstans och jag har inte läst den. Kan du förstå?
      Jag kan inte förstå det i alla fall. Måste nog ta den till mig, eftersom alla talar om den så varmt.
      Ja, fem liter....kom hit så har vi jordgubbsfrossa tillsammans!
      Kramar!

      Radera
  2. Livet är verkligen en balansgång det har du rätt i. Borstnejlikor har jag med i år...i olika röda och rosa toner men inte en endaste vit. Jag säger som Anne Marie...behöver du hjälp med att äta? Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så lustigt vad gäller bortsnejlikorna, att de är vita i år. Vi har tidigare haft dem i rosa och röda nyanser, bara någon enstaka i vitt tidigare, men i år har de tydligen bestämt sig för att vara vita.
      Kom över du med, här finns att äta och njuta av
      Kram

      Radera
  3. Klart det ska vara "Balansera..." och det verkar ni vara mästare på, på Pettas. Balans i tillvaron.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så tycker ju jag också. Vad då godkväll mitt i balanserandet?
      På måndag sänder jag en liten laddning....nu har det äntligen regnat en gnutta, så de dricker så mycket de kan, både av himlens vatten och av vårt brunnsvatten för att klara resan
      Där ska det också vara balans:)

      Radera
    2. Vad spännande – känner mig som en blivande adoptivmamma! Väntar med lucker och lagom näringsrik jord.

      Radera
    3. Telningarna är så glada för det lilla regn som har kommit....jag har berättat för dem om resan som förestår så de är införstådda ....det tisslas och tasslas i barnkammaren och om jag inte hörde fel så övade sig någon på att tala dalmål? Kan det vara möjligt?

      Radera
  4. Nog blev det win-win för pionernas äktenskap!
    Boken om Jonathan Livingstone Seagull läste jag när den var i ropet för många år sen och blev ganska irriterad på vad jag upplevde som en elitistisk, fascistisk lovsång. Minns att jag bråkade med flera bekanta som tyckte den var jättebra. Läs den och tala om för mig om jag har fel!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De blev väldigt vackra i och med äktenskapet.
      Jag har just stått och berättat om Afrikas lilja från Skåne, när den blev beundrad av våra gäster:)

      Jag vet, att jag började läsa boken, men aldrig kom längre,
      så jag måste nog få till det nu så att jag kan ha en egen åsikt
      och då ska jag berätta den för dig!

      Radera
  5. Paradiset hos er! Och precis som Olgakatt skriver...win-win för pionerna ;) Opiumvallmon är underbar!

    Så härligt att ha jordgubbar i stora lass. Och Uffe, som kan göra dragonströmming <3

    Stor kram!!

    Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. En del av paradiset i alla fall:). Det finns så mycket underbart i naturen den här tiden.
      Helst skulle jag bara sitta i trädgården och dofta på alla blommor, precis som tjuren Ferdinand under korkeken.
      Ska ut igen nu och skörda jordgubbar. Välbehövligt roligt efter en härlig men intensiv dag.
      Stor kram till dig med Lotta!:)

      Radera
  6. OJ vad härligt med så mkt jordgubbar.
    OCH goda också.
    Underbart!!
    Förstår att ni har fullt upp nu, och ett bra tag framöver.
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har just påtat i mig en stor skål jordgubbar igen:)
      Det är gott med säsongvaror...allra godast är de nu.
      Nu sätter det igång.
      Det enda jag saknar är tid för att titta in på andras bloggar, får inte alls tid till det som tidigare...
      Kramar!

      Radera
  7. Det är skönt att du hittar njutning mitt i allt arbete!
    Jordgubbar är allt nästan lika bra som sparris.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är vi ju bra på både du och jag Hanna!:)
      I stort sett så är de på samma våglängd, ja
      Ha en fin helg!

      Radera