söndag 9 juni 2013

91 år


Idag har Åland celebrerat hela dagen lång...vår autonomi fyller 91 år!

Hipp hipp hurra, hurra, hurra!

Molly
Ömsom regn, ömsom solsken, ett antal gäster hittade hit..och förstås både Molly och Nelly
Fjolårsungarna som är bedårande söta

Nelly
Naturligtvis så vet vi inte om det är flickor, men de kallas Molly och Nelly
Och naturligtvis skulle vi inte se skillnad på dem om det inte vore för att de har
så olika temperament.  Molly är en liten nyfiken och väldigt snäll flicka, medan
Nelly är raka motsatsen. Temperamento, temperamento så det förslår....
Jag är säker på att hon svär också...så låter det i alla fall:)

Den här flickan som säkert är en flicka är snart en väldigt sovande flicka
Godnatt världen!

20 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tack!

      Dagen till ära kom Kerstin och Maja!:)
      Vi hade en riktigt trevlig stund tillsammans.

      Radera
  2. Grattis Åland! En mycket fin och mysig ö.
    De små korrarna är ju hur söta som helst. :)
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!:)

      Molly och Nelly är antagligen syskon...ofta kommer de samtidigt hit och stör Kurt-Birger den gamle och vise och den bångstyriga Iris. Här är livat i buskarna så det förslår

      Kramar!

      Radera

  3. Grattis Åland till era 91 år! Jag längtar till dig!

    Och där finns härligaste Pettas. Och sötnosarna Molly och Nelly.....så trevligt att göra er bekantskap!


    Godnatt och godmorgon - kanske går du upp när jag somnar. Och smyger ut med kameran när daggen ligger kvar i gräset ;)

    KRAM!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lotta på Ålands vägnar!:)

      Molly och Nelly är fortfarande rätt så barnsliga i sitt beteende och får oss att skratta många gånger per dag

      Godmorgon och godnatt, sov gott nu när jag stiger upp...och snart tar jag kameran och smyger ut

      Kram!

      Radera
  4. Fantastisk skärpa på blommor och djur.
    Man kommer verkligen nära....fascinerande.
    En fin start på veckan önskas.
    Go´morron!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eive!

      Kaprifolen är rakt utanför köksfönstret och småkorrarna pinnar runt benen på oss hela tiden så de är nära på riktigt också:)...men givetvis kan jag suga in dem i kameran lite grann
      Tack detsamma!
      Go´morron!

      Radera
  5. Ojoj! Jaha, årsbarn med min mamma som nyss fyllde 91. Det måste jag berätta för henne.
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ädel ålder!:) Gratta din mamma också. Hon kanske minns någonting om Ålandsrörelsen och när autonomin blev till?
      Kram
      Karin

      Radera
  6. Grattis Åland!
    Ha en trevlig måndag!

    SvaraRadera
  7. Jag tackar för Ålands del!:)
    Tack detsamma Anneli!

    SvaraRadera
  8. Grattis till Ålandet!!
    Det sköna!
    Ha en finfin måndag.
    Kram!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åland tackar och bugar sig i vågorna så det bara skvalpar om det!:)
      Detsamma önskas
      Kram!

      Radera
  9. Oj oj, vilka fantastiska bilder!! Och så grattis förstås till din ö!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Inga-Britt!

      Jag tackar på Ålands vägnar!:)

      Radera
  10. Grattis till Åland på fördelsedagen (+ en dag)! Jag försöker dra mig till minnes vad som hände för 91 år sedan och vill minnas att Branting trots allt och till sist tyckte att det var en bra idé att Nationernas Förbund fick ett avgörande inflytande över "Ålandsfrågan".

    Vilka fina småekorrar och vilka vackra dikesfynd!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för Ålands del!:)
      Till syvende och sist så blev det riktigt bra för Åland, på det sättet som det blev. Givetvis så finns det fortfarande ett visst missnöje bland ett fåtal som vill att vi ska höra till Sverige, men jag tror att det blev bäst så här. Nu har vi vår suveränitet, i Sverige hade vi blivit ett landskap bland andra. Tror du inte det?
      Ekorrlivet tenderar bli stort. Iris och hennes fyra småttingar är troligen bara början...

      Radera
    2. Jag tycker att NF löste det på ett utmärkt sätt. Jag beundrar Branting för hans hållning i unionsupplösningen från Norge, som ungefär löd så här: "Vi kan inte starta ett krig mot ett brödrafolk! Hellre skiljas i sämja än fortsätta vara en enhet genom krig." Det fick han mycket kritik för inom Sverige där lusten att kriga var mycket stor. Krigslusten hade väl avtagit något efter första världskriget, med jag skulle tro att han var rätt pressad från många håll. Djärvt – och klokt – tycker jag att hänskjuta till NF.

      Radera
    3. Jag håller med dig!
      Det skulle behövas många Branting i världen just nu..med tanke på brödrafolk.
      Och det var ett bra drag att hänskjuta det hela till Nationernas Förbund:)
      Det hände mycket under den här tiden på Åland. Oj, så mycket det finns att skriva om. Egentligen

      Radera