fredag 24 maj 2013

Vatten


Det mest använda dryckeskärlet....
Jag har aldrig räknat hur många gånger jag fyller mitt vattenglas varje dag, men det blir
rätt så många från morgon till kväll...
Vi är lyckligt lottade i vår familj, som har en stor och ren tillgång till eget brunnsvatten.
5500 liter per timme, om vi skulle behöva.
Det är långt ifrån en självklarhet för många i världen
Att ha tillgång till drickbart vatten är en stor rikedom
Utan vatten överlever vi inte...det måste vara förfärligt att törsta och att inte få vatten

Utsikt mot Dånö Gamlan
    Skrattmåsen vadar i vatten....

    Strandpiparen hittar sin föda vid stranden

    Detta blir mitt bidrag till dagens fredagstema, som Life in the suburb-Annika står för.
   Titta in på hennes blogg så kan ni se vilka andra som deltar i temat.

    Nu ska jag vidare till bageriet där vatten ska användas till att tvätta och städa efter dagens brödbakning
    Ha en fin fredag alla!

20 kommentarer:

  1. Jag dricker också dagligen vatten ur ett knorvligt Ittalaglas fast en annan modell! Trist nog börjar man överge de modellerna och bara göra släta, jag är så förtjust i de knöliga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har sex gamla Iitalaglas kvar av den här typen...och så de har hållit genom åren, trots ibland omild behandling. Men vattnet smakar väldigt bra i "mitt" knöliga glas:)
      Du har rätt, de börjar bli sällsynta. Antagligen finns de inte ens i nytappning, bara som secondhand, kan jag tänka mig

      Radera
  2. Hm, jag skulle kanske ta och rota fram de gamla Iitalaglasen, dom är ju fina.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Renässans för Iittalaglas med skrovlig yta är på G.!
      De påminner en aning om vatten dessutom, då menar jag inte innehållet.

      Radera
  3. Vilka bilder på vattenfåglarna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Karin!
      De poserade, kanske inte villigt men inte heller motvilligt. De i sin tur var också nyfikna på den tvåbenta varelsen med en svart ruta till ansikte:)

      Radera
  4. Fina vattenbilder, Karin!!
    Utsikten mot Dånö Gamlan ÄR underbar!
    Ha en fin fredag!!
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Annika!

      Det blev inte så mycket skrivande idag...ibland hinns det inte:)
      Men å andra sidan så är det väl det som är meningen med galleriet
      Dånö Gamlan...jag säger bara Dånö Gamlan
      Önskar dig detsamma!

      Kramar!

      Radera
  5. Vatten vatten...ja nero som det heter på grekiska,igår blev jag påmind än en gång hur viktigt vatten är för en. När man har det så är det ju så självklart och när man inte har det så fattar man hur beroende man är av vatten.Sju timmar var vi utan vatten igår och helt plötsligt kunde jag ej dricka ,spola toaletten,,koka mitt te, vattna trädgården,diska,duscha,borsta tänderna,tvättmaskinen fick stängas av ..ja listan är lång.När vi hade de värsta branden 2007 så var vi utan vatten i 6 dar men lyckligtvis kunde vi köpa det på flaska.
    Ha en trevlig weekend!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det ju! När man har vatten inser man inte hur bra man egentligen har det...bara någon gång när strömmen går vet man att nu kan man inte spola toaletten, inte ta vatten ur kranen...men oftast handlar det om någon enstaka timme i vårt välfärdssamhälle.
      Man inser att de jobbade enormt mycket mera under tider då inte rinnande vatten var lika självklart som nu, när man hämtade vatten ur brunnen, gick till sjön för att skölja byke.
      Och så är det fortfarande på många ställen i världen, i ökenområden och för att inte tala om allt vatten som har förgiftats på grund av människans "omänskliga" framfart.
      Och vad tar man sig till utan vatten när det brinne?. Har det redan gått så många år sedan Grekland brann...det känns nästan som igår.
      Ha en fin weekend du med Anneli!

      Radera
  6. Vatten vatten bara vanligt vatten, som inte är så bara..Tänk om vi fick vara utan det, vad det skulle vara förskräckligt...Kram kram Och go go helg söta Kusse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vatten, vatten, bara vanligt vatten sjunger jag nu och då, men så vanligt är det trots allt inte...
      Den verkligheten lever många med, många som får går kilometersvis för att få några liter att klara sig på i många dagar...man kan förstås inte förstå det till fullo, bara känna tacksamhet.
      Kramkram till dig också Karinakusinasötina

      Radera
  7. Det blir många muggar vatten för mig också per dag. Vatten är det enda jag dricker faktiskt. Andra verkar tycka att det är trist men jag tycker det är väldigt gott.
    Härliga vattenbilder du bjuder på. :)
    Och vatten kommer nog att bli en av de största bristvarorna på jorden mycket snart. Kanske redan är det.
    Ha en fin helg! Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vatten blir aldrig trist, inte om man har ett gott sådant...
      Tack Anne-Marie!
      Det är dessvärre redan en stor bristvara och då känns det märkligt att vi har så stora mängder mycket prima vatten som kunde delas med så många fler. Det är litet som det där att tänk på Afrikas barn...det fick man ju höra ibland som barn när man kinkade med maten, men vad hjälpte det...inte kunde jag sända min överblivna, övergivna mat på tallriken till Afrikas fattiga barn ändå..
      Ha en fin helg du med!
      Kramar!

      Radera
  8. Fina vattenbilder :)
    Ja, vi är verkligen lyckligt lottade som har sådan fri tillgång till just vatten! Och så det att vi kan dricka vattnet direkt från kranen.
    Ibland känns det nästan så att man tar det lite för mycket för givet, då det inte är självklart i andra delar av världen...

    Hoppas du får en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Erica!

      Hur lyckligt lottade vi egentligen är förstår man knappt, man kan bara ana vidden av "lyckan" när man är utomlands i länder där vatten inte är den självklarhet som det är för oss.

      Hoppas att din helg också blir riktigt fin!:)

      Radera
  9. Ja vi får verkligen skatta oss lycklig att vi har rent vatten och allt annat lyx som vi tar för självklara :) Jättefina bilder!! och jag gillar ditt glas, Ittalla visst?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ett Ittalaglas, tror 70-talet.
      Tack! Vi har så mycket att vara tacksamma för.

      Radera
  10. Vi har det bra som kan dricka vatten direkt ur kranen. Orättvist att en del kan slösa med vatten hur som helst medan andra får kämpa för att få vatten för att överleva...

    Fina bilder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns orättvist, absolut. Man önskar att man kunde dela med sig på ett enkelt sätt, bara öppna kranen och låta vattnet rinna, fördela sig till platser som behöver det..
      Tack!

      Radera