tisdag 7 maj 2013

Vårtorka


Det ligger en väntan i atmosfären, en längtan efter regn
Det är torrt i markerna


Jag tog en liten sedvanlig runda i trädgården mot kvällen till
Allt är stilla
Det är som om allt levande håller andan
Blommorna som började vårblomningen slokar en aning
och är redan på väg att vissna ner


   En sista julros lyser fram bland de redan vissnande....bättre sent än aldrig


    Jag ställde ut en vacker salladsskål som keramiker Solveig Mörn har skapat
    Nu är den fylld med vatten för törstiga bevingade och fyrbenta vänner....
    Som sagt det är väldigt torrt


    Om jag inte visste bättre så skulle jag ha kunnat tro att vi har haft vildsvin på berget
    ovanför oss...All mossa är upp och nervänd...någon, några har bökat om ordentligt



    Varevigaste lilla mossplätt har vänts upp och ner
    Troligen är det trastarna som har sökt mask åt sig
    Vildsvin finns inte på Åland...:), nu blev det en aning kul här...
    Trastar äter inte vildsvin fast det nästan låter så..



     Tanken har funnits att jag skulle elda de allra sista kvistarna inkommande helg
     Man knastret under skosulorna säger annat...
     Nu är det farligt att hantera eld , så det får vänta till hösten
     Allt har sin tid


Så är det för bergenian också...under de stora gröna bladen skjuter den fram stora knoppar...snart är tiden inne för fager blomning
   
I bergskrevornas fuktighet blommar vårlöken....I Gula salen håller fotografer till och lär sig mera om fotokonst och kameraanvändning. Uffe har just sjösatt Embla och varit ut och provkört henne. Hon gick som ett spjut fick jag veta. Och jag sitter här och nyser. En ny förkylningsbobba har hoppat på mig, hej hopp så populär jag har blivit helt plötsligt. :D

18 kommentarer:

  1. Här är det väldigt torrt också och jag är ute och vattnar mina nyplanterade penséer varje dag. Det har ju både varit varmt och blåsigt. Men nu ska det förstås regna till helgen - jag som ska åka upp och hälsa på Mirren och barnbarnen eftersom Mirrmaken är i USA.
    Kramar från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det lär vara väldigt olika på platser. Bara ett lite längre stenkast härifrån är det väldigt vått fortfarande ,men vi som bor i en sluttning mot söder har ordentligt torrt. Blåsten gör sitt till. Ofta är det så här på våren
      Jag såg att det utlovades regnväder mot helgen till, få se om det håller för Åland också. Det förra drog förbi.
      Hoppas att du trots allt får ha en fin och solig helg med Mirren och småmirrarna.

      kramar

      Radera
  2. Det är stor dramatik i täppan så här års.
    Spännande må jag säga. Ett elände att behöva va förkyld mitt i alltihopa.
    Men jag njuter av de fina bilderna. Det är en bra "fotoskola". :-)
    Go´kväll och krya på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har rätt Eive,

      det är spännande i naturen så här års. Alltid händer någonting
      Handlar det bara om en skrutten förkylning så är det ingenting att klaga på...det hör också till:)
      Det är bara att nysa på och så går det också över

      Tack!
      Godmorgonatjoo!

      Radera
  3. De spännande trastarna skulle jag gärna se. Och skulle du få för dig att fånga in några och ta med dig hit får du gärna bibringa även dina kvistar för uppeldning. Här är nämligen fortfarande så blött att det kippar mellan tårna när jag traskar omkring med bara fötter.
    De låter så intressanta, dina vildsvinsätande trastar. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag hittar vildsvinsätande trastar så ska jag försöka fånga några och kommer över med både dem och kvistarna till dig Hanna;)

      Radera
  4. Nå titter våren frem overalt og det er så herligt herligt ♥:)))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är riktigt vårprilligt och härligt just nu. Nu kunde man ha några vårar på rad när det äntligen har satt fart:)

      Radera
  5. Så ni har också haft det torrt. Vi fick regn i går - skrev litet om det hos mig. Och efter det att jag skrev inlägget började det regna ordentligt under flera timmar. Det var härligt att höra regnet falla.
    Märkligt att det redan är så torrt eftersom ni hade mycket snö tills alldeles nyligen. Ur led är vädret.
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har torrt just nu, men regn lär vara på väg. Vi får se hur det går.
      Det är skillnad på hur man bor. Vi som ligger i en södersluttning har torrt. Jag
      vet att det är vått på andra håll, helt beroende på var man bor. Blåsten, den ständiga
      torkar ut.
      Så skönt för din del att regnet kom. Jag tänker på de annalkande skogsbränderna och på hur
      du hade det i fjol...huuu.

      kramar

      Radera
  6. Prosit!

    Och så fint fåglarna fått, finaste fågelbadet!

    Ville jag vore i Gula salen nu – lyllos alla fotografer som får nya kunskaper i den fina miljön!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!:)
      Snart är det över skulle jag tro. Nysandet

      Fåglarna ska ha det bästa...

      Nu är kursen över och alla såg nöjda ut som gick härifrån igår kväll.

      Radera
  7. Jag hängde för säkerhets skull en nytvättad trasmatta i går kväll - det fungerade! Idag regnar det! Inte särskilt häftigt, det är bra, så hinner jorden svälja.
    Såg på väderutsikterna att det skulle bli dimma på Åland, såg så ut på kartan. Hoppas att det droppar i Geta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen dimma, inget dropp, idel solsken tillsvidare...
      Får nog hänga ut en trasmatta jag också för att se om det funkar.
      Min mor brukade alltid säga att man skulle hänga ut karlkalsonger för att vädret skulle bli fint men det aktar jag mig för just nu:)

      Radera
  8. Men vårligt och vackert det har ni.
    Torka är verkligen inte roligt. Efter en lång period av torka i naturen börjar jag själv känna mig uttorkad också.
    Jag kräver regn för mitt välbefinnande, precis som djur och natur. Här har det regnar mkt så idag välkomnar jag SOOOLEN!!!!
    Lustigt med mossan. Tänk om det flyttat in ett gäng vildsvin i vinter? De har gått över isen :-)
    Kramar!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det har vi:)
      Nu är torkan väldigt sporadisk har jag fått veta.
      Och ingen fara är det ännu, men jag är som du, känner att jag behöver regnet för att inte själv torka bort;). Ungefär
      Ja, tänk om skogen är full av vildsvin? Det finns vildsvin i hägn på Åland, men några förvildade sådana har vi inte. Det fanns ett par för några år sedan som någon planterade in utan lov i grannkommunen, men de blev hastigt uppätna.:). Tror jag, i alla fall försvann de snabbt.
      Kramar!

      Radera
  9. Nu händer det saker snabbt, i naturen som i våra trädgårdar. Här är det faktiskt riktigt grönt ut idag! Moln och lite småregn också, vilket passar utmärkt med tanke på att vi hade "talkoot" i trädgården igår. Om du inte vet vad talkoot är, så fråga din man, han vet säkert. Det är en riktigt trevlig företeelse, rekommenderas varmt. Vi avslutade det hela med grillning och gemyt.

    Fortsatt fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Explosioner i varje liten vrå är på gång, grönskande, blommande och doftande.
      Även här har det grönskat ordentligt, trots frånvaron av regn. Solen gör sitt.
      Nog vet jag, men vi brukar kalla det talka:). Sådant förekommer även här och det är jätteroligt!

      Ha det gott du med Aila!
      Kram

      Radera