lördag 25 maj 2013

Tålamod

"Äh, jag gör det fortare själv", tänkte jag ofta och så tog jag tag i saker som
egentligen var ämnade för andra att göra,
men som jag tyckte att tog alldeles för lång tid...
Otålig att komma vidare, att få undan i snabb takt


Jag måste ha varit odrägligt "effektiv"  för omgivningen
Men även "gamla hundar" lär sig att sitta så småningom


Det lilla barnet blev min läromästare
Min utbildning till småbarnspedagog inom Steiner/Waldorfpedagogiken
lärde mig mycket om mig själv
Om att se och lyssna inåt, låta tiden ta den tid den behöver


Jag minns tydligt när jag tänkte till "ordentligt" första gången...
Jag var just i beråd att "ta över" det som en liten tvååring gjorde
Jag kände mig otålig.
Vi var ju på väg ut, inte skulle vi använda decilitersmåttet till
att ösa upp mannagryn ur en burk till en annan just då
Men det var precis det som barnet ville göra ...


Jag såg min egen hand ta tag i måttet för att få det undanstökat, men hejdade mig
Jag tittade en gång till på den lilla mjuka handen med "skrattgropar" i,
och insåg plötsligt vad jag höll på med
I den stunden satte sig det medvetna tålamodet på plats inom mig
Hur skall en liten människa lära sig någonting om livet om den inte får testa,
pröva, ta tid på sig? Det krävs tid att lära sig...tid att växa
Mannagrynsmåttet rågades många gånger om, stjälptes ur och fylldes på...om och om igen...
innan det var dags att gå ut för att baka kakor i sandlådan


Jag kände mig skamsen, men också upplyft...äntligen förstod jag
det som min mor många gånger hade sagt till mig
"Skynda långsamt Karin! (Ha tålamod!)"


Nu är jag inte den tålmodigaste personen jag känner i mitt liv:)
Långt ifrån, men jag har fått insikt
Jag kan hejda mig och tänka efter, ändra riktning, stanna upp
sätta mig ner och betrakta mig själv, prata med mig själv...om och om igen

Just nu, är jag i en sådan livssituation där jag åter får lära mig
mycket om att ha tålamod....
varför berättar jag en annan gång

Olgakatt är dagens rubriksättare
De övriga som också deltar i lördagens tema är:
När jag lade ut bilderna på de vissnande tulpanerna såg jag
att de påminner om vackra människor som har levt ett tag
De ser ut som om de tar sig egna friheter, eller hur?
Äldre man blir, oräddare blir man, man vågar ta ut svängarna...
Precis så vill jag vara, vill jag bli... vifta till litet här, litet där och litet hur
och när som helst. Så där  som vissnande tulpaner gör
Låta själen dansa sin egen dans, låta den ta sin tid,
precis i samma takt som när man fyller ett mått med mannagryn
och öser det från burk till burk..om och om igen.

29 kommentarer:

  1. Tänk, när det gäller barn har jag tålamod. Men inte med annat. Både som lärare och mormor kan jag vänta. Hur jag var med mina egna har jag förträngt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det om något är ju bra!:)
      Jag har också lärt mig mera av den biten äldre jag har blivit..klokare med åren eller vad man brukar säga

      Radera
  2. Vilket underbart inlägg Karin! Jag är ledig den här veckan och har tagit mig tid att känna efter. Allt rusar omkring mig - men vill kunna stanna upp, njuta, reflektera, låta saker och ting ta sin tid.

    Tålamod - så fint det är.

    Tack rara för det här härliga!

    KRAM
    Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lotta!:)

      Det om något är att vara tålmodig, att ta tid för sig själv, känna efter, reflektera..inte fly
      När man kan göra det så kan man också ha tålamod med andra
      Ibland rusar livet i expressfart och då är det bra att tåla sig litet...att ge sig tid, så man inte blir överkörd av sig själv

      KRAM

      Radera
  3. Barn är goda läromästare! I synnerhet barn, men när jag tänker efter, så är nog alla medmänniskor det - hur ofta stillar jag mig, och ta'r till mig andra människors synpunkter, om de inte överensstämmer med mina?
    På en av mina datorer klistrade jag en lapp, där jag skrivit "festina lente" - men det är inte bara i umgänget med datorer som det behövs.
    Och att ha tålamod med sig själv hör inte heller till det lättaste.
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. I synnerhet barn!
      Men vi är nog alla läromästare för varandra
      Det är kanske det livet handlar om, att utvecklas till en hel människa genom andra
      Spegla sig själv...du sätter fingret på det väsentliga...hur ofta tar man till sig andra människors synpunkter?
      Jag har en synnerligen "festina lente"-dator och den har lärt mig en hel del vad gäller tålamod
      Medan den tar den tid den måste ta för att koppla upp sig så har jag hunnit betrakta naturen utanför många gånger....och det mår jag bra av
      Att ha tålamod med sig själv är långt ifrån enkelt

      Radera
  4. Ack ja, alla gånger som man varit för effektiv. Men man lär sig med åren, lite i taget. Och visst blir tulpanerna intressantare ju äldre de blir. Jag har tänkt att måla av en bukett tulpaner, just när de olika blommorna nästan hunnit vissna, men det är en fråga om precis tajming, så det dröjer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gissar att vi alla var till kvinns och mans lider av den där effektivitetsivern..men man lär sig
      Kommer tid kommer råd var något som min mor också använde i sitt dagliga tal...du hinner nog måla vissnade tulpaner ännu..

      Radera
  5. Hejsan Karin

    Oh så bra skrivet. Så många författare här finns.
    Kände igen mig med mannagrynen. Tålamod det hade jag när jag var yngre, men absolut inte nu, fort ska det gå. En mängd saker ligger och väntar på uppmärksamhet. Snart ska jag ta hand om dem. Snart.

    Trevligt inlägg, får mig att tänka till.

    Trevlig helg och
    Kram Mi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Mi!:)

      Jag tror nog att vi alla känner igen oss i varandra på både ett och två sätt.
      Tålamodet har kommit mera med åldern hos mig, men visst vill jag att vissa saker ska gå undan som snabbtåget, jag också...här finns också saker, högar som kräver min uppmärksamhet. Snart och senare:)

      Trevlig helg till dig med !
      Klappa Prinsen!
      Kram
      Karin

      Radera
  6. Härlig igenkänning! "Vända sig inåt" funkar för mej. Jag tränar yoga och lät mej tålamod och eftertänksamhet. Det är bra för oss som har bråttom hela tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bra för oss som har bråttom hela tiden:D...och att befinna sig på en tyst plats nu och då, få tag på sig själv

      Radera
  7. Håller med Lotta om att det var ett underbart inlägg! Jag har mycket mer tålamod nu än när jag var yngre. Kunde inte tänka mig att åka en mil med buss utan att läsa en bok. Fast tålamodet är ganska kort i vissa fall. Har svårt att ta det lugnt när barnbarnen bråkar med varandra något som Mirren är en fena på. Men hon brås på sin far...
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Musikanta!

      Så har jag också, mera tålamod nu än tidigare, men nog finns det sidor av otålighet kvar trots det:)
      Kanske det bara är bra att inte vara alltför tålmodig...

      Kramar

      Radera
  8. O, så fint du har skrivit om tålamod - och inte minst det sista, om modet att som gammal våga ta ut svängarna.
    Oerhört vackra fotografier - som alltid!
    /Birgitta

    SvaraRadera
  9. Vackra är de tulpanerna, precis som gamla människor. Det är härligt att det går att lära sig tålamod.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skulle vara förfärligt om vi människor inte lärde oss någonting genom livet, av livet...utveckling heter det visst:)

      Radera
  10. Ack ja, och när någon tar hand om initiativet och "gör det själv" därför att gör fortare/bättre, då lär sig den andra att den inte kan. Inlärd okunnighet kallas det visst.
    Så bra att du lät tvååringen ösa klart, själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inlärd okunnighet är ett bra ord för fenomenet, som tyvärr är rätt vanligt.
      Sedan den dagen låter jag barnen ösa klart, vad det än månde vara:)
      Jag lärde mig min läxa...

      Radera
  11. När kommer en bok skriven av Karin? ;) Du skriver så fint.
    Jag har också haft ont om tålamod men har lärt mig allteftersom.
    Ibland är det svårt att ha tålamod - framför allt när Universums pusselbitar skall falla på plats. Du förstår säkert vad jag menar. :)
    Fina tulpaner som "tar ut svängarna".
    Varm kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anne-Marie!:)

      Det finns så många bra författare som skriver böcker redan, så jag tror nog att jag inte ger mig in i den leken...
      Man lär sig tålamod vartefter..jag tror att det är "normalt" steg i vars och ens utveckling.
      Jag förstår fullständigt vad du menar:)
      Kan du tänka dig, snart är tulpanernas tid förbi...någon vecka till och så tar annan skönhet över
      Varm kram!

      Radera
  12. Kära Tulipana, ju oräddare desto vackrare... Man blir lite modigare med åren och kan visa sina halvvissna kanter och öppna upp så den som vill kan se att det göms andra färger på insidan, vid pistillhjärtat. Vem vill väl ha en perfekt bukett där varje tulpan ser likadan ut. Nej tack och lov för mångafald i färg, ålder o utseende!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så...ju oräddare desto vackrare:)
      Vi har vårt erfarenhetsregister på gott och på ont och om man vågar visa upp sitt rätta ansikte
      så vågar även andra göra det. Mångfalden är berikande, blott och bart

      Radera
  13. Jag är inte heller den allra tålmodigaste av personer men du har ju så rätt i att man har olika mycket tålamod med olika företeelser - och personer! Med barn måste man ofta mobilisera allt man har och då finns det oanade lager!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så, man har tålamod med det man tycker om att göra.....där intresset finns.
      Och personer!:)
      Barn är i en särskild kategori, de är ju helt i händerna på oss vuxna..

      Radera
  14. Kloka ord och insikter du sprider så att några av oss kanske kommer till insikt något tidigare än vad vi annars hade gjort. Vackra foton dessutom!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och det var jag som skrev kommentaren ;-)
      / Gnuttan

      Radera
    2. Tack du ickeanonyma Gnuttan!

      Du om någon besitter insikter...klok som du själv är:)

      Karin

      Radera