lördag 18 maj 2013

Ödmjukhet

Kanske, jag säger bara kanske, för jag är inte säker alls
på om jag är ödmjuk eller inte.
Jag har inte direkta problem med att använda det ordet, men jag förstår det inte till fullo
Hur är man när man är ödmjuk?


"Nej men människa", tänker någon där ute i cyberrymden, "nu är du högmodig som bara den"
Kanske säger jag igen
Jag vet inte om jag är varken det ena eller det andra.
Antagligen finns både det ena och det andra i den här människan också, liksom
i de flesta dödliga 


Någonstans i min barndom har jag förknippat ordet ödmjuk med att man borde vara tacksam
för det lilla man har, visa ödmjukhet...
Det var stort!
Stort för vem?
Magkänslan då gav mig upprorskänslor...så ville inte jag känna det.
Varför skulle jag vara nöjd med att någon annan tyckte att jag borde känna på ett visst sätt
eller göra på ett sätt som ansågs vara ödmjukt?
Jag ville ju mera än att bara vara tacksam och ödmjuk


Ödmjuk...öd och mjuk. Ödet gör dig mjuk
Jag smakar som vanligt på ord och blir inte klokare av det heller...
Jag vet inte ens om det har med ordet ödet att göra


Under min uppväxt fanns det människor som trodde blint på ödet
Redan som liten kände jag att så kan inte jag leva
Det var inte jag.
Det var ju litet som att ge upp innan man ens hade försökt
Att släppa taget innan man har greppat något
Ofta användes ordet ödmjuk i sammanhanget


Naturligtvis så känner jag mig ödmjuk ibland, trots att jag inte riktigt förstår innebörden
men jag antar att det handlar om ha en viss självkännedom, känna en viss balans inom sig själv
Respekt och anspråkslöshet passar bra i sammanhanget
Att känna vördnad för någons skicklighet i olika sammanhang, kanske också kan
kallas att vara ödmjuk?


Och nog kan man ju säga att man får lov att vara ödmjuk idag inför en viss sport
Det är VMsemifinal i ishockey mellan Finland och Sverige  


Tillsvidare har vi haft tunnsått med kunder vår första öppna dag för säsongen
Tänk om vi hade förstått att det var ödet som hade ett finger med i spelet
Då hade vi kanske öppnat en annan dag istället :D


När det är ishockeymatch mellan Finland och Sverige hjälper det inte
att det finns rykande färska bullar och annat gott på kaffebordet hos Pettas
Det är snudd på att jag känner mig ödmjuk över den enorma makt en liten
puck kan ha som dribblas fram över isen

Nu undrar förstås någon varför två teateraffischer har trängt sig in i inlägget bland
alla brödbilder från dagens café hos Pettas.
Vi har en utställning på gång i Pettas domäner.
Svenska Teatern i Helsingfors har varit Uffes hemvist under 60-70 talet och det finns
många minnen från den tiden i våra domäner som vi nu passar på att visa allmänheten

De övriga som deltar i lördagstemat som Olgakatt har rubriksatt är:






32 kommentarer:

  1. Just precis! Ett lika svårfångat som missbrukat ord. Men trevligt när det fungerar som någon sorts realistisk uppfattning om vad som är ofrånkomligt och vad som är påverkbart och hur långt ens egna förmågor sträcker sig.

    SvaraRadera
  2. Du uttrycker det precis som jag upplever att det är..., både ofrånkomligt och påverkbart enligt ens egen förmåga. Där satt den igen. Pysseliten satte den också, på ett utomordentligt sätt

    SvaraRadera
  3. Vänta jag kommer på en gång, kan jag ta med mig Colin för Rantafar han ska nog se hockey, Colin har nyss målat två flaggor en finsk som han gav till Moffa och en svensk som han å jag ska ha sa han, så det ÄR lite läktarvåld här just nu....landskamp.

    Men jösses va mycket gott bröd du har bakat, jag skulle hoppas att alla sket i den där hockyn och kom till dig å fikade...
    eller säger ni fikar på Åland eller som i Österbotten vi "doppar"....

    Tjingelingen du duktiga bagerska...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hör här i bakgrunden att Sverige leder:D. Ta Colin med dig och kom hit och fika. Visst säger vi så. Också. Vi säger nog en massa saker tror jag. Måste tänka efter..kaffepaus, njaa, vi doppar nog inte men vi tar kaffe med dopp ...fikar gör vi allra mest.
      Några sket i ishockeymatchen, så helt utan kunder har vi inte varit...
      Jag sätter på kaffepannan nu, väntar att ni kommer om knuten på minuten:)

      Tjingeling till dig med bästa Rantamor!

      Radera
    2. Nu har ju Rantafar en kycklig som sitter på en ölburk i grillen, så det blir mat snart....men sen skulle det sitta finfint med lite gofika...dom där krämbullarna tror jag att jag hugger in på....
      å va gott...dregel....dregel....

      Radera
    3. Jag förstår att du inte kan lämna den där kycklingen som sitter på ölburken...
      Men sen...kaffepannan är varm
      Ha det gott i dubbel bemärkelse, både av kycklingen, sällskapet och kvällen ..det där blev nog mera än dubbelt men vad gör det? Inte ett smack!

      Radera
  4. Härligt med dina bilder! Speciellt "bakat" som är min egen hobby! Jag funderar på att göra en bakflik i bin blogg, med bara bakbilder.
    Vad gäller ödmjukheten känner jag igen allt du skriver, det kan inte tvingas på utifrån, ödmjukhet kommer inifrån.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Sluta fundera, skrid till handling!:) Jag tittar gärna in på bakfliken när den blir av

      Radera
  5. Jag kommer också snart, mailar dig imorgon..
    Bak gör underverk, både för kropp o knopp hehe!

    kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt!!:)
      Bak gör underverk för bak också:)

      kramkram

      Radera
  6. Den som hävdar att hen är ödmjuk är det nog inte alls. Redan där blir det problem med begreppet!
    Jestanes, vad det ser gott ut med alla kakorna!
    Vad beträffar öppningsdagen kanske ni skulle kolla i TV-tablån först om det är nåt sportVM på gång eller så...
    I morgon tar alla sovmorgon efter schlagerjippot i Malmö; bara så ni vet!
    Själv nöjer jag mig med näktergalen. Han är f ö också vaken hela natten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D, det blir nog så att vi får lov att kolla sporten när vi lägger upp tiden för vår öppning eller som Uffe sade idag att vi får skaffa en bamsestor tv-skärm och ölrättigheter. Då kommer det folk, tror han.
      Hur som helst så blev det en riktigt skön mjukstart idag.
      Jag tar sovmorgon jag också imorgon efter schlagerjibbot i din närhet.
      Näktergalen brukar vara vaken nätterna igenom. Minns en för många år sedan då jag fick lust att slänga en sko i huvudet på den muntergöken, men som sagt nu saknar vi den när den inte är här
      När båset är tomt saknas kon, näktergalen

      Radera
    2. :D, schlagerjippot...pena blev visst upp och ner och bak och fram

      Radera
  7. Hojen är inte lika invecklad som den gode Elof (kanske något ödmjukare):
    ö`dmjuk adj. ~t
    ORDLED: öd--mjuk
    • som inriktar sig på att inte känna eller hävda ngn stolthet i förh. till viss person etc. el. i allmänhet; ibl. på ngt begränsat område; med både positiv och negativ bibetydelse {→anspråkslös, respektfull, underdånig, undergiven}: han är en ~ natur som alltid först klandrar sig själv om något blir fel
    BET.NYANSER: a) om handling e.d.: en ~ ton; hans ~a gudstro b) försvagat i artighetsfraser o.d.: tackar ~ast (adv.); er ~e tjänare
    KONSTR.: ~ (mot ngn)
    HIST.: sedan äldre fornsvensk tid; fornsv. ödhmiuker; nordiskt ord med grundbet. 'som lätt blir mjuk'; jfr ökänd
    Ett enkelt och rätt fram ord som drabbats av den allmänna verbala inflationen, kommer säkert att gå samma väg som själv, bekväm och andra misshandlade ord.

    Här har jag inte hört någon nattgalning på åratal.
    Margaretha
    som tittar på
    den sjunkande
    solen från
    sin säng
    g'natt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Margaretha för intressant information om ordet ödmjuk!
      Åter blev jag lite klokare (tror jag)
      Näktergalen är speciell. Jag har stått under ett träd och lyssnat på den när den sjöng som om den hade haft betalt. Den härmade också andra fåglar och allt var inte skönsång precis. Men oftast är det ett nöje att lyssna på den. Man får lägga ludd i öronen om man vill sova i dess närhet
      Nu i skrivande stund är det en ring runt månen
      Go´natt min skatt!
      Karin

      Radera
  8. Vad är väl en ynka hockeymatch mot en fika med nybakade godsaker.
    Jag vet ju vad jag hade valt. :-) Tittade f.ö. inte på fighten.
    Det gäller att va ödmjuk mot vädergudarna när de är snälla.
    Imorgon blir det garanterat full rush.
    Go'kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, Eive, du lever farligt! En ynka hockeymatch! Finland mot Sverige!
      Det är viktigare än alla VM i världen.
      Men jag skulle också välja som du...:D

      När naturkrafterna talar har man inte så mycket annat än att vara just ödmjuk.
      Garanterat blir det full rusch;)
      go´natt!

      Radera
  9. Så mange godbiter. Ble helt sulten. Det brødet så helt utrolig godt ut:)))

    SvaraRadera
  10. Det är inte lätt att vara ödmjuk... och inte vet jag heller riktigt vad det är. Men Mjuk, det är jag! Och bullarna ser smaskiga ut, om jag kunde äta dem, skulle jag bli ännu ödMjukare :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har onekligen gemensamma nämnare Gunilla:)
      Måste nog tänka till vad gäller ditt bullätande och likasinnade. Bra att få en liten påminnelse om vad man ska göra inför sommaren

      Radera
  11. Ödmjukhet... jag har aldrig tänkt djupare på ordet fast jag tycker själv att jag är ödmjuk. Men jag kanske är bara blyg, vågar inte ta plats och ofta låter andra gå före mig. Men det gör jag inte för att jag vill vara sådan utan för att livet inte har utrustat mig i vassa armbågar samt annat som behövs för att sätta mig högt uppe.

    Däremot har livet gett mig smak för sött och jag skulle kunna sluka dina bullar väldigt fort :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förmodar att den person som tycker om att vara ute i naturen har ett visst mått av ödmjukhet rotat inom sig. Det är ju där man känner ödmjukhet och vördnad inte sant?

      Var glad för att du inte har behovet av att sätta dig högt uppe på någon självutsedd piedestal!:)
      Man ramlar så lätt ner när det börjar blåsa runt öronen;)

      Tur att du har god smak!:D

      Radera
  12. Visst är det ett ord som är svårt att definiera. Är man rakt igenom ödmjuk vet man nog inte om det själv, men samtidigt är det nog något som nästan är omöjligt att vara. Alla är vi väll en salig blandning av ödmjuka, egoistiska osv.
    Hoppas att det tar fart med kunderna framöver!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det ju...vi är en salilg blandning av både det ena och det andra och det tredje...
      Tack!
      Kunderna kommer nog, så här är det alltid den här årstiden, fastän ishockeyn gjorde sitt igår. Idag har det redan varit flera hit, fastän det ishockeyas nu också...hör att USA leder mot Finland:D i rummet här bredvid

      Radera
    2. ;), en salig blandning av bokstäver blev det förstås

      Radera
  13. Men snälla du. Du kan ju inte visa bilder på såna läckra bakverk när du har något klokt att säga! Jag blev helt bortkollrad av det goda, kände dofterna till och med. ;)

    Med en kraftansträngning tar mig tillbaka till ödmjukheten. Modeord, just nu. Har till och med använt det själv. Igår. Jepp. Modeord.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar allra ödmjukast för dina ord om dofter och läckra bakverk:!)
      Vet inte om det var så klokt, varken det ena eller andra
      Visst är det modeord, används titt och tätt och tätt och titt.

      Radera
  14. För mig är ödmjuk att känna respekt för andra och annat, men knepigt ord är det. Vördnad är också ett bra ord...
    Men för mig är det nog bara positivt...
    Även om jag ÄR, så finns det alltid annat... liksom... hmmm... knepigt, det har du helt rätt i!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns många sidor på ett järnspett som det heter, också vad gäller ordet ödmjuk och alla betydelser. Ordet ödmjuk som så, är ju fint, låter bra men visst har det blivit ett modeord och att själv alltid belysa sig som ödmjuk i olika sammanhang är knappast särskilt ödmjukt.
      Jag förknippar också ordet med respekt för andra :)

      Kram

      Radera