söndag 26 maj 2013

Och om....

jag väljer att inte ta till mig av alla oroligheter som sker omkring oss
i närmiljön och i världen alla dagar,
och om jag väljer att inte hela tiden lyssna på nyheterna, läsa tidningar och se på tv...
utan istället väljer att bry mig om mina allra närmaste, min närmaste omgivning med djur och växter,
om brödet jag bakar, om maten jag lagar, ängeln jag syr på, boken jag läser,
örter och grönsaker jag odlar, musiken jag lyssnar på,
så bryr jag mig väldigt mycket om mig själv samtidigt
Jag mår helt enkelt mycket bättre
Kanske det är en ren självbevarelsedrift vilket inte alls behöver betyda
att man är världsfrånvänd, bara att man väljer hur man vill ha det för stunden för att må bra


Och mår jag bra, så mår de närmaste bra och när de mår bra så mår många omkring dem bra
Hur gärna man än vill att alla i världen skall ha det bra, så finns det ingen som helst möjlighet att man
som enskild person kan göra någonting radikalt åt det, men med små gester som börjar
där man själv är ...så får man saker att hända

Det här är Dingelfrans. Han gillar att äta talgbollar i karusellfart...

Och om jag väljer att vara sur, tvär, arg och skyller på andra så blir alla andra likadana
när brickorna i livets dominospel faller....

Hur konstigt det än låter så börjar nästan allting hos en själv....
Ibland kan det vara bra att påminna sig om den saken



Helgen är snart till ända och vi hade en riktig toppenlördag med oväntat många
kunder från öppningsdags till några timmar efter stängning
Jo, vi har ju öppet fast vi har stängt ibland om det behövs
Igår kväll var det en sådan kväll
Vi stängde klockan nio


Söndagen har hittills varit lugnare men inte den heller utan kunder.D
För tillfället sitter det folk både ute och inne
Det ser ut som om det tänker bli regn och kanske åska


På doften som sprider sig här just nu, så vet jag att det blir sparrissoppa
och sparris med parmesan till middag
Som omväxling :D...
Gissa vem som börjar se ut som en knubbig sparris...med solhatt på

Bygga upp ett högt berg, av en liten hög...(det här är lilla Molly)
för jag har varit ute och dragit upp tistlar, kvickrot och maskrosor så det har stått härliga till
under ett par timmar...Fyrklöverlandet behöver hjälp
Våra havtornsbuskar har nästan tagit över, till och med alltför mycket
De sänder ut rotskott, kors och tvärs, som behagar ta sig in under
markplattorna och så kan vi förstås inte ha det...där får de inte vara
Var och en på sin plats,
så nu har vi börjat slita och dra, gräva upp och plantera om
Några vänner vill också ha plantor, så det ordnar sig på bästa sätt

Trädgårdslandet  med "prislappar" på....namnetiketterna lyser. Snart hoppas jag att det prunkar av potatis, lök, bönor, ärter, rödbetor, rädisor, sallat och en del annat....men det behövs vatten. Återigen är det torrt överallt och jag går snart ut och hjälper regnet...tack och lov att det finns vatten i brunn och vattenspridare

Till hösten skall saker hända om livet vill...
Planering har påbörjats i hjärnkontoret
om hur Fyrklöverlandet skall se ut nästa år...
Har man trädgård så har man aldrig tråkigt

I förrgår om kväll var det fullmåne....Igår firade man Wesak, någonting nytt jag lärde mig hos Anne-Marie i Kalifornien 

Mullvadshälsningar

36 kommentarer:

  1. Tack för underbart härlig läsning och viktig också! Så bra det känns att kika in här hos dig och få sig en dos och nu orkar jag jobba vidare då min rast på jobbet är slut. Jag gillar dig, bara så att du vet! :)

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Tycker om dig, hur mycket kan du kanske aldrig förstå" sjunger jag högt för dig också Ann-Louise!:) Melodin kan du säkert...
      Ha det så himla bra på jobbet och ta hand om alla dina vänner på bästa sätt. Vet att du gör det också.

      Kram
      Karin

      Radera
  2. Så fint du skriver! Jag blir så glad och tänker som du. Jag väljer vad jag ska koncentrera mig på och får humör därefter.
    Nu är det så gudomligt vackert runtom här nere på västkusten. !!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eva!

      Man kan ju inte göra så mycket annorlunda om man vill må själsligt bra.
      Det är gudagott att vara just nu. Ha det så där nere på västkusten!

      Radera
  3. Du har alldeles rätt, allt börjar hos oss själva och man mår visst bra själv också om man har möjlighet och vill hjälpa andra. Livets lotter är ju inte alltid så lika.
    Jo du, fullmånen missade jag inte, den glänste så vackert på sjön.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Livets lotter är inte alls lika, men man gör så gott man kan.
      Fullmånen var speciellt rund, tyckte jag, men kanske jag tycker det alla gånger den är full

      Radera
  4. "Det är inte hur man har det utan hur man tar det" är en devis jag försöker komma ihåg när jag blir irriterad. Ibland går det...
    Dingelfrans är det sötaste idag!

    Kusinen har ingen fröautomat att hänga i nu men han studsar runt i trädgården ändå; ibland på uterumstakets glas. Gissar att han hittar nåt att äta litet här och där ändå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En bra devis! Jag ser den som ett lapptäckshantverk med broderi på väggen, eller varför inte som en bordduk? För min inre syn riktigt snygg!:)
      Dingelfrans är verkligen personliga Person...han roar oss dagarna i ände..

      Lilla Molly studsar också runt i trädgården och tar gärna gången fram till Fyrklövern...bekväm är vad hon är. Snart kräver hon att Uffe ska sopa innan hon skuttar fram
      Här läggs alltid ut bröd åt alla bevingade och förstås så finns det även fyrbentingar som också tar för sig. Hälsa kusinen från kusinerna!

      Radera
  5. Du har helt rätt. Ett glatt humör och omtänksamhet blir som ringar på vattnet. Det var några akrobatiska gäster du har i din trädgård. Kram

    SvaraRadera
    Svar

    1. Så är det. Med vänlighet föds vänlighet, våld föder våld
      Snart kan vi ta inträde till Pettas Cirkus...mycket akrobatik sker här:)
      Kram

      Radera
  6. Så sant. Och så otroligt effektivt: en vänlighet, lite hjälpsamhet, en oväntad generositet sprider sig snabbt och ger kedjeeffekter. Precis som ovänlighet och snålhet gör. Så det borde vara lätt att välja, men man glömmer sig i bland, i alla fall jag...

    Vilken underbar månbild. Och där satt jag och beundrade samma måne här i Sverige över en vacker insjö, men inte 17 kom jag på att jag skulle ta fram kameran, inte.

    SvaraRadera
  7. Så gör jag också, glömmer mig ibland. Kanske det är mänskligt att göra så?;)
    Tack!
    Det är det som är så speciellt när man ser månen, man vet att den syns på så många andra ställen samtidigt, man har den gemensamt med många andra...nu försöker jag inte upptäcka hjulet igen, men känslan att det är så gör mig alltid lika förundrad...lilla myran här och lilla myran där står och tittar på stora gula månen, långtifrån varandra men med gemensam nämnare

    SvaraRadera
  8. Vilken vacker odling - Fyrklöverlandet! Visste jag inte hur mycket arbete det krävs så skulle jag kunna tänka mig att bli avundsjuk.
    Kul att det är snurr på rörelsen - fikade ute idag och det var mycket folk i farten pga mors dag.
    Ang. följa med i nyhetsflödet håller jag med till 100%.
    Go´kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eive!
      Fyrklöverlandet är ett annat land, jag ska visa bild på det endera dagen, kanske i morgon. Det har sina rutiga randiga skäl att det heter Fyrklöverlandet.
      Det på bild är vanliga trädgårdslandet på ca 100 kvm. Men som sagt jag återkommer med Fyrklövern i bild:)
      Det känns bra att det sakta mak börjar röra på sig igen. Här har vi inte firat morsdag idag, vi gjorde det för två veckor sedan.
      Man kan ju bli deprimerad för mindre med tanke på allt som man får till sig via nyhetsflödet.
      Go´kväll!

      Radera
    2. Aha...jag fattade fel som vanligt. :-)
      Ska bli spännande att se.
      Fridens!

      Radera
    3. Jag var otydlig, så enkelt är det!:) Visar bild på ett annat land samtidigt som jag skriver om Fyrklövern...men bilder kommer!

      Fridens!

      Radera
  9. Du är flitig som en myra du!
    Och det där med att bidra till att de i sin närhet mår bra, för att de i sin tur ska sprida välmåendet vidare tror jag i sanning är ett vinnande koncept!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D, jag ligger nog i lä när det handlar om myrorna, men skulle gärna vara lika flitig som dem.
      I dagens värld måste man nog hålla sig till vinnande koncept.

      Radera
  10. Jag avskärmar mig väldigt medvetet från tv, tidningar osv. Jag vet inte vad som händer i världen. Jag blir bara så ledsen av sådant. Däremot är jag nog lite lika dig och bryr mig om det lilla runt omkring mig. Klampar inte mitt i myrstigar, dödar inte insekter bara för att de är "obekväma"... Jag brukar säga att om vi alla brydde oss mer om det lilla då hade vi inte behövt bry oss så mycket om det stora.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag klarar inte att ta emot dessa nyheter hela tiden, orkar inte göra det, jag vet ändå hur jävligt det är för många, många....det blir inte bättre av att jag ska titta och lyssna på allt detta stup i kvarten, utan jag tror att man ska göra det bästa av sin egen tillvaro...precis som du själv beskriver, bry sig mera om det lilla...

      Radera
  11. Visst är det så, om inte jag själv mår bra, mår inte min omgivning bra, så att börja i "närmiljön" är inte dumt alls. Och ibland är det bara såå skönt att inte veta vad som händer i "stora vida världen", man måste få stänga till där ibland och bara vara här och nu...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dagens människa kan vara på så många ställen samtidigt tack vare den teknik vi har möjlighet att använda oss av, så det kanske är mera än nödvändigt någonsin att kunna stänga av världen utanför ibland, bara för att få vara här och nu, hitta sin själ, att inte tappa bort sig.

      Radera
  12. Du är så där klok som man bara blir om man lever nära jorden och fågelsången Karin. Kram till dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Pia!

      Med huvudet bland molnen och med jord ända upp till knäna så blir det ganska bra:)
      Kram till dig och din kung och alla barnen i Kammebornia!

      Radera
  13. Underbart!! :)

    Önskar dig fina en fin vecka i majsol!
    Kram Lollo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Solglittriga Lollo!

      Så roligt att du är på gång igen, att du har fått ordning på teknikaliteterna!

      Önskar dig detsamma!
      Kram

      Radera
  14. Så klokt och vackert tänkt och skrivet, Karin!

    SvaraRadera
  15. Ja, du är en vis och klok kvinna.
    Det tycker jag alltid.
    Dina bilder är så fina, och orden så kloka.
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D..nu ler jag för mig själv
      Det är nog litet hipp som happ med det emellanåt.
      Men ibland har man sina ljusa stunder...
      Tack Annika!
      Kramar!

      Radera
  16. Åh, det här ska jag spara Karin.

    Läsa igen, njuta av dina bilder.

    För det här är så sant sant.


    "Kanske det är en ren självbevarelsedrift vilket inte alls behöver betyda
    att man är världsfrånvänd, bara att man väljer hur man vill ha det för stunden för att må bra"

    Är man glad, sprider man glädje. Små gester som börjar hos en själv.

    Tack för det här Karin...jag tycker du är underbar.

    KRAM
    Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lotta!

      Känner mig småförlägen, rent av, av alla dina vackra ord, men är glad om jag kan glädja andra på något sätt

      Och du vet,,,jag tycker detsamma:)

      Kram
      Karin

      Radera
  17. Ringar på vattnet.

    Kloka, vackra ord.

    Kram

    SvaraRadera
  18. Tack för tänkvärda ord!
    Jag sparar detta inlägg i en egen mapp. Där ligger redan bokmärke till ditt tidigare inlägg "Inget telefonnummer" ♡

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mian,

      du är en riktig pärla! Tack!
      Nu kommer jag att skutta runt som en lycklig hare idag <3

      Radera