onsdag 29 maj 2013

Nu är det din tur Karin!




"Vänta lite..jag ska bara göra det sista ordet i korsordet klart"
Under ?…Där satt det, ordet blev mirakel. Bokstäverna passade precis


Vilket sammanträffande!
Jag tog det som en fingervisning och kände mig riktigt harmonisk och glad
när sjuksköterskorna rullade in mig till Intensivavdelningen på sjukhuset igår
I väntan på operation hade jag löst korsord i timmar före
Där stod syster Ralf och väntade på mig i gröna kläder…


På operationsavdelningen ser de ut som om de kom från yttre rymden…
Sedan gick vi den sista biten tillsammans till
bordet där jag skulle opereras, där de gröna människorna väntade
Några justeringar, en kanyl här, en pulsmätare där och en mask över ansiktet
och plötsligt fanns jag inte mera


Borta!


Det första jag hörde var barnskrik..ett barn hade fötts med kejsarsnitt och låg
på andra sidan den gröna skärmen till vänster om mig….på högra sidan låg en kvinna..
De jobbar verkligen på må jag säga..som på löpande band, dessa beundransvärda människor

Sedan hörde jag någon säga att doktor Annika hade pratat med mig men att jag
fortfarande var så groggy av narkosen att jag inte hade uppfattat någonting alls
men hon ville att jag skulle veta att det blev fyra titthål och att allting hade gått bra.
Det lät som fyra bugg och en cocacola…jag dansade fram där jag låg


Jag ville ringa Uffe på direkten…och fick göra det,
eller rättare sagt så ringde de och jag fick prata med honom
och berätta att allting hade gått bra, över förväntan bra
Det är värre att gå hemma och vänta på besked än att vara mitt i någonting
Det visste jag så väl, trots att jag var rejält yr i hatten

På kvällen var jag uppe och gick och mådde som en prinsessa


I morse, direkt efter frukosten fick jag lämna sjukhuset, som en frisk människa
med en perforerad mage. Otroligt så bra det kan gå!
Jag har egentligen inte alls varit sjuk men någonting främmande
har funnits i min kropp
En inkapslad ganska stor sak, 5x10cm, med brosk, hinnor, senor och en del konstigheter till i..
Alien kallad vid det här laget, för ingen vet vad det är
På sjukhuset har de inte sett någonting liknande tidigare
Nu har Alien sänts iväg för att bli utforskad…och svaret får jag veta om tre veckor


Det har förstås funnits en oro, berättigad.
Cancer är en vanlig sjukdom och vi var beredda,
så beredda vi kunde vara. Man vill ju egentligen inte alls ta det till sig
men vet också att varför skulle man själv vara undantaget?
Det slutade lyckligt den här gången

Ett mirakel känns det som, precis som svaret i korsordet
Det är det här jag har varit med om under bloggpausen, mina vänner
Ett riktigt lyckligt slut!


Jag brukar inte vara så här privat på bloggen, men jag känner mitt Åland
Många har redan sett mig på sjukhuset, många har pratat med mig
Och jag vet hur djungeltrumman kan föra ord vidare, ord som lätt trummas till en höna av en pyttefjäder,
ibland  till ett helt hönshus eller en bamsestor farm

Det här är sanningen! 
Jag är frisk som en nötkärna! 
Och en "Alien" mindre. 


29 kommentarer:

  1. Åh tack och lov att det inte var cancer eller något annat farligt och att du blir frisk och kry!!

    Jag har hört talas om flera som haft såna där konstigheter i kroppen och en del med nagelbitar och hår. Knölar på kroppen eller gömda i ryggen. Fy också! Förstår er oro. Nu blev jag sååå glad för din/er skull att det är ok med dig! Nu kan du gräva, skörda och baka än mer i sommar! :) Och skriva på bloggen förstås! :))

    En stooooor kram till dig! Sov gott i natt båda två!

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det fina i kråksången är att jag inte har varit sjuk, men vi har förstås inte vetat hur landet har legat till innan de perforerade mig igår och tog reda på hur insidan såg ut.
      Jag är nästan i full gång redan...bara litet perforerad och småtrött. Ingen fara på taket alls.
      Tack Ann-Louise!
      Kommer absolut att sova gott, båda två:!)

      Kram
      Karin

      Radera
  2. En sån där rymdvarelse har jag varit i många, långa år! Men hellre det än som en som legat länge i respirator och varit jättesjuk beskrev operationspersonal som enögda, hotfulla, gröna monster. Han hade varit övertygad om att de ville honom illa, stackars man.
    En trevligare uppfattning hade en liten flicka jag besökte på avdelningen dagen innan hon skulle opereras, en käck liten ordning. När hon kom till op tog jag på mig munskydd och mössa och förställde rösten och sa "Haha, du känner inte igen mig idag, eller hur?" "Det gör jag VISST", fnissade hon, "för du har samma små hjärtan i öronen som i går!"
    Simma nu lugnt, både du och Uffe!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och lov att det finns rymdvarelser på jorden som opererar och fixar, donar och gör folk friska i den mån de kan.
      Och du har inte bara små hjärtan i öronen, det finns ett bamsestort nedanför hakan till vänster eller ditåt också.
      Vi simmar lugnt, lita på det!

      Radera
  3. Jag tycker att du gör alldeles rätt i att tala om att du blivit opererad och varför. Då slipper man alla frågor från vänner och bekanta. Jag gjorde ju likadant när jag blev opererad för livmodercancer - bra att slippa dra samma historia om och om igen när det var någon som frågade hur jag mådde.

    Underbart att du känner dig så frisk efter operationen. Men nu får du ta det lugnt ett tag och INTE gräva, skörda eller hacka på några veckor i alla fall. Man ska ha respekt för en operation - det tar tid för ett sår att läka. Inte kul om det blir komplikationer.

    Fotografera kan du ju i alla fall göra utan dåligt samvete. Helt underbara bilder - jag bara njuter!

    Många kramar från Ingrid som nu förstår varför du inte har varit inne hos mig och hälsat på på ett tag. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland är det kanske bättre att låta tungan tala än att tiga:)

      Jag är frisk, bara småtrött efter ingreppet. Titthålsoperationer är inte lika tuffa som när man skär upp ordentligt. Man kommer mycket fortare på farten efteråt. Jag är inte ens sjukskriven...
      men tar det förstås litet lugnare ett tag framöver och Uffe får gräva, lyfta osv några dagar framöver.
      Tack Ingrid.
      Det är många jag har missat de senaste dagarna, men jag tittar nog in, lita på det!
      Kramar!

      Radera
  4. Kroppen är märklig. Man undrar hur sådana saker bildas. Och att de inte sett något liknande. Tur att din alien inte var något "farligt" och att du mår relativt bra. Så glad jag blir! :)
    Stor kram Karin!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är riktigt spännande egentligen. Undrar vad de kommer fram till, vad som har gömt sig i min kropp. Jag mår bra, inte bara relativt, utan bra!
      Stor kram till dig också Anne-Marie!

      Radera
  5. Så underbart och höra att du mår bra. Var rädd om dig nu för även en titthålsoperation är ändock en operation. Du får ta lite extra pauser och bara njuta av livet. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag njuter för fulla muggar Gunnel!:)
      Har redan snurrat hejvilt hemma i min säng trots operationssåren, så nog går det bra så det förslår. Men givetvis tar jag det litet lugnare de första dagarna...måste så
      Tack Gunnel!

      Kram

      Radera
  6. Skönt att allt gick bra.
    Blev bekymrad av att bara läsa, så jag kan förstå att det varit en orolig tid. Vi för hoppas det var ett vänligt sinnat Alien.
    Så nu emotser vi vardagslunken igen och att allt flyter på som vanligt.
    Fridens lijor, Karin!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, säg inte annat!
      Att inte veta är många gånger värre än att veta
      Alien som lyftes ut var väldigt inkapslad och måste skäras sönder på utsidan för att man överhuvudtaget kunde se vad det var, så jag behöver knappast oroa mig alls för den där inneboende typen som har huserat gratis i mig.
      Vardagslunken är redan i full gång, Uffe kokar nässelsoppa på beställning och jag skär bröd:)
      Fridens liljor Eive!
      Tack för din omtanke!

      Radera
  7. Vad kan möjligen finnas som är bättre än det, att vara frisk som en nötkärna. Jo allt sådant där är ju väldigt spännande men inget är ju mera glädjande än när allt är bra så ha det gott du även i fortsättningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns inte något bättre när det handlar om en själv och ens närmaste omgivning. Man är ju inte ensam, det finns så många som också oroar sig och nu är det bara skönt att ha det bakom sig.
      Tack detsamma önskar jag dig också!

      Radera
  8. Mystiska aliens är inte att leka med! Skönt att allt har gått bra och att du är uppe på benen och mår bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag är glad över att min doktor tog det på djupaste allvar och gick till botten med "förändringen" som Alien först kallades. Tack Marina!:)

      Radera
  9. Hurra! Så skönt att du är ok och att läkarna gör sitt jobb. Verkligen en glad nyhet! Ät nu din nässelsoppa och ta det lugnt.KRAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eva,

      jag har agerat munskänk under morgontimmarna och soppan fick naturligtvis godkänt. Nu är den på väg mot sitt slutmål dit den beställdes.
      Jag tar det i lagom takt...det är skönt att röra på sig, inte bara sitta eller ligga men i maklig takt. Ja:)
      KRAM!

      Radera
  10. Så fint du uttrycker dig i ord om det du gått igenom.
    Skönt att det är över och att du nu är frisk.
    Krya på dig kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kramarna och dina ord!

      Kramar till dig med!

      Radera
  11. Det bästa av allt, att få vara frisk!! Jag förstår att du dansar som på moln idag.
    OCH jag förstår att du befarade det värsta. TACK och lov att det inte var så.
    Just den där lyckan du känner nu vet jag hur det känns.
    SÅ glad att allt gick bra. Läskigt med Alien, det blir intressant att höra om den sedan då den analyserats.
    Stora, bamsiga kramar från mig och ett stort HURRA över haven!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. I stunden är det absolut det bästa att få vara frisk! Jag dansar fram bland mjölsäckarna...:) Tänk att jag kan baka utan att det känns varken fram eller bak.
      Operationstekniken är otrolig!

      Vi får se vad Alien är för en prick, den kanske har funnits inom mig länge redan men upptäckts först nu. Läkarna hade sina dubier och sina lösningar men jag gick på doktor Annikas linje. Bort med skräpet, faderalla! Nu hurrar vi alla! Du märker, jag är euforisk som bara den just nu
      Tack jag tar emot dina bamsiga kramar och ger också tillbaka förstås
      Tack Annika!

      Radera
  12. Oj, där ser man vad mycket konstigt man kan få vara med om som denna Alien ;-)
    Jättehärligt att höra att allt gick så bra och att du är frisk!
    Du beskriver det hela på så fint sätt, tack för att du delade med dig.
    Vila lite nu och många solkramar till dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Livet är fullt av överraskningar och utmaningar:)
      Det är skönt i alla bemärkelser när man väl vet vad det hela handlar om och alla tvivel
      kan begravas.
      Tack Anneli!
      Sänder solkramar tillbaka, fastän det för tillfället faller ett välbehövligt regn!

      Radera
  13. Men vad skönt! Vilken pärs och vilket mirakel!
    Och vilka alldeles underbara bilder som illustrerar just detta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med på alla punkter Karin
      Tack snälla du!

      Radera
  14. Oj. Här bäddar du in värsta rysaren mitt bland alla vackra blommor. Jag höll andan medan jag läste och scrollade. Så skönt att det "bara" var en alien. ;) Fast jag förstår inte hur de fick ut en så stor sak genom titthålen?

    Sköt om dig nu.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D. Det är skönt att det bara var en alien.
      Det ena titthålet blev snittat fyra-fem centimeter, annars skulle dr Annika inte ha lyckats ta ut alien..
      Så observant du är:)..

      Ja tack, gör mitt bästa. Gör detsamma du också!

      Kram

      Radera
  15. Jag hade missat detta inlägg hos dig. Jag har inte varit så flitig och läser igen lite när jag har tid.
    Så skönt att höra att det inte var något farligt, det som de opererade bort.
    Kram!

    SvaraRadera