onsdag 15 maj 2013

Mitt i veckan

Nu är det bara ett par dagar kvar tills vi "smygöppnar" för säsongen.
Att jag skriver smygöppnar betyder att vi har öppet bara under lördagar och söndagar


Från och med den 15 juni öppnar vi på "riktigt" och har öppet alla dagar i veckan tills sommaren tar slut....
och skolorna börjar igen.
Då återgår vi till lördags/söndagsöppet ända fram till oktober...


Som vanligt har vi öppet fastän vi har stängt,
 dvs är vi hemma  och det kommer någon så har vi öppet


:D. Jag kan förstå att det känns förvirrande men det är inte så...
helgöppet fram till den 15 juni, sedan öppet alla dagar fram till den 18 augusti, och så helgöppet igen


Men bokningar tar vi förstås emot.
Idag har vi haft jämtlänningar från näringslivsenheten i Östersund på lunch
och en finsk grupp som drack kaffe och åt kanelbullar.



När jag var till återvinningsstationen ikväll berättade Kenneth att det var vitt på marken i morse!
Här har jag sovit som en prinsessa, utan den allra minsta tanke på att alla primörer
i växthuset och trädgårdslandet levde farligt...
inget täcke har jag lagt på dem till nätterna
Men det hade varit plus fyra grader varmt i natt här hos oss- ibland har man tur
Ikväll vet jag någon som tittar litet extra på gradstocken
 (så sade alltid min far) innan hon tar natt.


Jag får aldrig nog av det vackra vårliga kvällsljuset...det finns bara nu den
här tiden

28 kommentarer:

  1. Så vackert och fint allting!! :-) underbara foton.
    Härliga tider på många sätt.
    Vi hade också + fyra grader i morse...skönt ändå att vi slipper frost.
    Ha de fortsatt gott
    Kram Lollo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lollo!
      Nu är våren som allra bäst. Tittade just på mätaren och såg att vi har + 7,6 nu, så jag tror att vi klarar oss utan frost i natt igen.
      Ha det bra du med!
      Kram
      Karin

      Radera
  2. Då börjar snart en hektisk tid för er. Det måste vara underbart att besöka ert café med naturen så nära inpå. Vad tycker Kurt-Birger om sommarrushen, eller han bryr sig inte? Här har nog sommaren kommit på riktigt nu. Det är så varmt och skönt. Ha en skön kväll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hektiskt är det nästan jämnt, men självklart så blir det mycket annorlunda när vi öppnar. Då är det bara att jobba på, jobba på, men det är roligt.
      K-B träffade folk redan idag och han ser smått förundrad över där han sitter på sin gren och tittar på alla som står nedanför honom och fotograferar.
      Ha det bra Gunnel!

      Radera
  3. Så härligt ni verkar ha det. Och kul med smygöppning. Jag hängde med i vad du menade med helgöppet och sen dagligen öppet från 15 juni ;-).

    Tänkte fråga om lite hjälp. Jag och min dotter kan vinna en resa till Legoland. Det skulle betyda så mycket om du ville rösta på oss och hjälpa oss vinna. Vi behöver vara inom de 10 första placeringarna. Du röstar här: http://bloggbussen.bloggportalen.se/top-list på Lottizdays Fotograferande fyrabarnsmamma genom att klick på +1 till höger om vårat namn. Har även skrivit inlägg i min blogg där man kan rösta via http://lottizdays.blogg.se/2013/may/deppade-ihop-gjorde-det-jag-behovde-och-nu-maste-jag-ta-till-fight-2.html Det skulle betyda oerhört mycket om du vill hjälpa oss och gärna be de i din närhet att rösta. Röstningen pågår till 16 maj kl. 23.59. Tack på förhand.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lottiz!

      Du har redan varit inne här i mitt kommentarsfält och frågat om röstningshjälp, men du kanske har glömt det? Jag önskar dig lycka till och hoppas du får möjlighet att besöka Legoland.

      Radera
  4. Jag gick in i skogen bakom huset o kollade liljekonvaljerna, de är på g men väldigt små. Jag meddelar dig om ankomst, så fort jag vet...ska bli så kul!

    kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Också här är knopparna väldigt små, men med lite värme på så händer det saker.
      :D, ser framemot besök.

      Kramkram

      Radera
  5. Du har så vackert där du bor med alla blommande blommor redan...
    men liljekonvaljer dom är väl inte på gång redan ???
    Här brukar dom blomma till midsommar...jösses,
    jag ska nog flytta till Åland tror jag, har du något pörte vi kan köpa ???

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De sista dagarnas värme har hjälpt naturen att formligen explodera. Liljekonvaljerna börjar kanske blomma i helgen. Tror jag...beroende på var de växer. Vi har fått rätt mycket sådana på vår tomt, på flera ställen.
      Hmmm...jag har nog inte något pörte åt er, men kanske jag kan sälja grannens gamla hus som står tomt åt er istället? Ni kan få det billigt:D...

      Tjingeling!

      Radera
  6. Vilken service att ha öppet när ni är hemma. Mycket gott för kunderna vill jag säga. Skulle vara skoj att komma till Åland någon gång igen. Jag hade en väninna i Gottby som jag brevväxlade med från 14-års ålder och när vi blev vuxna så hälsade vi på då och då. Tyvärr dog hon för kanske 7 år sen alldeles för ung och sen dess har jag inte varit dit.
    Första gången jag var till Åland var jag alldeles förvånad när natten var mörk redan i juli, det är det ju inte här.
    Lycka till med ditt växthus och allt annat du håller igång med.

    SvaraRadera
  7. Kunderna som kommer när vi har stängt men öppnar tar det precis som vi har det och kan erbjuda.
    Egentligen ett bra sätt, för alla är nöjda och tar det som det kommer på ett avslappnat sätt.

    Jag tror att jag vet vad din väninna hette. Som gift var hennes initialer I. A. men kanske jag har fel
    Här är natten mörk i slutet av juli. Nu inför midsommar har vi som allra ljusast.
    Tack detsamma!

    SvaraRadera
  8. Åh vad fint ni har det mitt i veckan! Och vilken skicklig mitt-i-veckan-fotograf!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just nu har vi det väldigt fint mitt i veckan...man borde inte göra någonting annat än att bara vara ute och ta för sig av allt det goda, suga i sig för mörka och kalla tider
      Tack!:)

      Radera
  9. Glasklart med öppentiderna. :-) Hoppas ni får en fin säsong.
    Idag är det utlovat 20 grader så det ser bra ut.
    Ha en fin torsdag och Fridens!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra!:)
      Ja tack, det är viktigt med bra säsonger. Vi hoppas så vi också
      Det ser lovande ut här också, det blåser förstås men är redan drygt 11 grader varmt i skuggan och klockan är halvnio.
      Ha detsamma Eive!

      Radera
  10. Pettas-öppet. ;) Hängde helt med i era öppettider.
    Maten ser god ut som vanligt.
    Gradstocken var ett ord jag inte hört tidigare. Hoppas att alla växter klarar sig i en eventuell frost.
    Det där kvällsljuset är något alldeles speciellt i Norden.
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Jag har varken förr eller senare hört talas om gradstock, men växte upp med uttrycket fastän jag visste att det hette termometer. Men pappa sade alltid gradstock (tänker märkligt nog på Kaliningrad när jag hör ordet, haha...)
      Vi fick ingen frost i natt, tack och lov.
      Kvälls och morgonljus är särskilt fina den här årstiden. Ljuset är så finstilt, trevande på något sätt...jag slutar nästan andas bara för att jag blir så andaktsfull:)
      Kramar!

      Radera
  11. Du hade rätt. Min väninna var just I A.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstod det. Jag kände henne jag också sedan barnsben...:)

      Radera
  12. Jag kan i tanken ställa mig på gången vid bageridörren och se Karin med kluten på och Uffe pysslande ute ikring. Ge bocken i fyrklöverlandet en klapp från mig!

    De första liljekonvaljerna har slagit ut hos mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D. Härligt!
      Ska klappa till bocken med hälsningar från dig!

      Lyckans ost...liljekonvaljer. mmmm

      Radera
  13. Kvällsljuset är om en dröm hemma nu.
    Underbara, underbara...
    Dina bilder är enormt fina. Har du ny kamera? Alltså. jag menar dina bilder är ALLTID fina, men dessa är sååååå vackra och KLARA. Det är därför jag undrar lite stilla.
    OCH snart öppnar Pettas. Tänk den som kunde köra förbi då, komma in, krama om dig...
    en dag ska det nog bli så.
    KRAMAR!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ljuset överlag är underbart fint nu och kvällsljuset alldeles speciellt:)
      Tack Annika! JO, nu har jag den nya kameran och jag kan inte alls "hantera" den ännu, det är så mycket att lära, läsa in men det får ta den tid det tar. Den är lite mera avancerad än den gamla och kräver läsning av instruktionsbok och nu just finns inte så mycket tid för det.
      Men det är ett rent nöje att lära sig litet bit för bit..

      Ja tänk om det blir så en gång, någon gång.
      Kramkram!

      Radera
    2. DET syns Karin!!! Trodde att det var så!!
      De här bilderna har sådan skärpa!
      Du lär dig, jag vet att det tar tid.
      Jag köpte böcker som handlade enbart om min kamera. Det hjälpte mig jättemkt.
      men du kirrar detta.
      Vad fotograferar du mest i för läge? Jag fotar tveklöst med i A-läget.
      Tycker det är toppen!!
      Men vill även bli bätte på S, shutterspeed. slutartid.
      Du är jätteduktig.
      OCH det syns att det är ny kamera :-)
      KRAMAR!!

      Radera
    3. :D, det tar tid...ibland blir jag så otålig och vill att allt ska lösa sig på momangen.
      Jag har instruktionsbok på drygt tvåhundra sidor...nu har jag nått sida 15...tar det lite pö om pö när jag har lust och hinner koncentrera mig.
      A-läget har jag testat tillsvidare, de andra får vänta tills jag har mera tid
      Vill ju bli bra på allt men....allt har sin tid:)
      Den här kameran är vassare än någon annan jag har haft, men svårare att lära sig samtidigt.
      Kramar!

      Radera
  14. Å så nydelige bilder fra mai hagen din Petta, så langt blomstene har kommet hos deg.
    Tusen takk for hyggelig kommentar hos meg, Maritklem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nu är det fest i naturen:). Precis som det ska vara när det blir sjuttonde maj!

      Karinkram

      Radera