torsdag 9 maj 2013

Kristi Himmelsfärdsdag


Ibland är dagarna så välfyllda av händelser...
Jag kommer helt och hållet av mig...
Jag vet inte vad jag ska skriva om, det finns så mycket att välja på
Jag sätter mig helt sonika ner på stolen utan att tänka alls, bara hoppas på att allt ordnar
sig på egen hand  under tiden som jag sitter här....

I alla fall så har Kungsängsliljan börjat blomma här hos oss idag....

Pärlhönefläckig lär vara den rätta benämningen på mönstret


      Den första maskrosen har gjort detsamma....börjat blomma
      Barndomens smör i låtsasbutiken...kom och köp, kom och köp


    Den första narcissen har också slagit ut


   Medan blommor och blad har prunkat på utsidan väggarna har
   surbröden jäst i bageriet...



 Doften av nybakat surbröd kan nästan få mig att slå knut på mig själv....det ni!


Ett varv till lilla W och stora T och deras föräldrar har hunnits med...och hos dem blommar
doftviolerna


    och mängder av svalört och nunneört


och vårlök


och backsippa


och en och annan julros

Ja, som sagt, vi har haft mycket för händer och för fötter med för den delen idag
men mera än så här blir det inte just nu.

Kvinnan är trött och behöver sin skönhetssömn:D

Godnatt världen!
Dröm vackra drömmar!

22 kommentarer:

  1. Hoppas att kvinnan fick sova gott. :) Fullt upp hos Pettas förstår jag. Och till och med i knut. ;)
    Åh så vackert det är hos er nu. Kungsängsliljan är verkligen fin. Jag saknar alla vårblommor som jag var van vid från Sverige. Vi har inte alls lika många här i norra Kalifornien.
    Hoppas att du får litet ledigt under flygarhelgen och "klämdagen". Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kvinnan har sovit som en stock!:)...inte riktigt vaken ännu
      Det är fullt upp i förberedelser inför öppnandet
      Det är vackert och blir vackrare hela tiden. Nu är den ljuvliga tiden här.
      Förstår att du saknar vårblommorna.
      Vi har inte ledigt nu på många månader, nu är det full fart men det blir säkert
      stunder att plocka nu och då för ledig tid.
      Det gäller att vila i språnget.
      Kramar!

      Radera
  2. Fantastiskt vackra bilder ...ja nu bjuds vi på ovärdeliga rikedomar i denna ljuva tid som ligger framför oss.
    Allt vaknar till liv och ljuva dofter sprids.
    Det är bara att ta för sig och njuta av härligheten :)
    Ha det fortsatt gott i denna fina majtid.
    Kram Lollo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lollo!

      Den ljuva blomstertiden är inne och nu är det bara att suga i sig allt det fina
      Underbart är kort

      Ha detsamma-kram!

      Radera
  3. Jag kommer drömma vackert i natt efter att sett dina ljuvlig bilder. Kungsliljan är så ståtlig. Och brödet är vackert att se på. Jag vill klappa på det ;)

    Denna fantastiska tid, härligt att dela den med dig!

    Varm kram
    Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du sover gott nu Lotta!:)

      Brödet låter ihåligt när man klappar på det;)

      Underbar tid, roligt att vi kan dela med oss till varandra från olika håll och kanter i världen.

      Varm kram
      Karin

      Radera
  4. Oj vad fort det går! Nu måste jag ge mig ut på kungsängsliljespaning! Härliga bilder och vilka vackra bröd! Formar för näckebröd i bakgrunden?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är fart på nu.
      Jag har förstått att kungsängsliljan har fått sitt namn från Uppsalatraktens kungsäng. Att Linné döpte den till det eftersom den växte just där efter att ...Rudbeck? "importerade löken från Holland...Jag menar att du har ganska nära till Kungsängen:), där lär finnas mängder, men säkert på andra ställen också. I vår trädgård finns för tillfället bara tre men det brukar komma några till. Ber dem föröka sig varje år, men de håller på sig verkar det som.
      Tack!
      Formarna används för knäckebrödet, ja:)

      Radera
    2. Hoppsan, "näckebröd" leder tankarna åt annat håll. Farmor brukade baka bullar som kallades "nakna pojkar":)

      Radera
    3. :D, du ger mig idéer med alla fina brödnamn. Näckebröd och muffins på maskerad...undrar hur caféutbudet kommer att se ut hos oss i år?

      Radera
    4. Vad säger du om "städlimpa"? Det bakar jag på alla småslattar av olika mjölsorter som är för lite att göra något av var för sig. Och kanske lite müsli, eventuellt några nötter om det finns, möjligen lite torkad frukt. Ja, sånt som med lite god vilja kan få plats i en deg.

      Kungsängen är en bit bort, men när jag studerade i Uppsala var det obligatoriskt med en utflykt dit så här års. Och det finns (fanns) verkligen massor med liljor, både vita och rödlilarutiga. Nuförtiden håller jag mig med egna kungsängsliljor. Hoppas jag. De har inte riktigt stuckit upp huvudena ännu, men de brukar komma, ett litet troget gäng.

      Radera
    5. Ja, varför inte?:) Alla uppslag är bra att lägga bakom örat. Ibland passar det bra...jag tar mig bagarfriheter under sommarsäsongen och kan bli lite vild ibland, gör vad som faller mig in och bjuder kunderna på nyheter efter humör:). De tycker om det så till den milda grad att de tycker att jag borde vara mera vild än jag är.

      Lycka till med dina egna kungsängsliljor nu, hoppas att de tittar upp...

      Radera
  5. Otroligt vackra bröd och blommor här! Ha en fin dag!

    (Du är anmäld på Galleri Fredag-widgeten men var är ditt inlägg med galleri fredag? :-) Lägg länken direkt till inlägget nästa gång!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, jag förstår. Jag måste göra inlägget på direkten! Då får jag gå tillbaka och ta bort att jag är med. Tänkte skriva det först i kväll när det blir kväll:). Har missförstått det hela.

      Tack!

      Radera
    2. Ingen fara!
      Det är bara det att det blir enklare att klicka runt på länkarna i widgeten och då komma direkt till det aktuella inlägget.
      Ha det bra.

      Radera
    3. Jag förstår nog!:)
      Återkommer mot natten.
      ha det bra du med!

      Radera
  6. Kungsängsliljor är ju bland det finaste som finns!

    SvaraRadera
  7. OCH ofta när man inte vet vad man ska skriva kommer orden då man sitter vid datorn!
    Iallafall är det så för mig.
    Punktform är en annan variant som jag verkligen gillar, och har tagit till mig (som du vet).

    Dina bilder är vackra.
    TROR aldrig jag sett en kungsängslilja på riktigt.

    Surbrödet ser så gott ut.
    MUMS!!!


    Tog bort din länk så länge. Inget problem. Precis, skriv in dig igen då du är klar med ditt inlägg. No sweat (ibland är engelska bra att ta till, hehehehehehe!!!!)
    Ser fram emot ditt kvällsinlägg, vet att det blir magiskt.

    Stor KRAM!!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det ofta. Sätter man sig ner och försöker låta bli att tänka så börjar det hända saker ....
      Oftast handlar det om trötthet för min del...jag orkar bara inte fastän jag försöker så det knakar

      I Uppsala lär Kungsängen finnas som har givit namn åt liljan:)

      Tack för besväret. Jag skriver senare mot natten
      Visst:)

      Stor KRAM!

      Radera
  8. Jag har också kungsängslilja i min trädgård i år för första gången. Det är en av de vackraste blommor jag vet. Det är lika spännande varje dag man tar en tur i trädgården. Alltid är det nåt nytt som stuckit upp. Ha en fin helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är så skir och så speciell med sitt absolut egna mönster den lilla kungsängsliljan. Vi har haft en vit variant här också men den har inte tittat upp ännu.
      Det är en spännande tid nu, helt rätt.
      Ha en fin helg Gunnel!

      Radera