måndag 13 maj 2013

Havskänsla


    Jag tror att jag inte har tagit er med till havet på ett tag


    Senast så gick vi på det...och isen var tjock som bara den.
    Otroligt nog så känns det som evigheter sedan


   Förstås, så var tanken att jag skulle ta en bild av den stillasittande skrakan....
   Men pyttsan heller
   Hon drog iväg så det såg ut som om hon sprang på ytan när hon fick se mig.
   Jag skräms tydligen
  

   Snopen stod jag där och tittade på stjärnorna i vattenbrynet


En liten bit ifrån på en strandäng växer Adam och Eva


Den ljuva orkidén som älskar att bo på Åland
Det gör i och för sig jag också....
jag kan inte tänka mig att bo någon annanstans den här årstiden

Ikväll är getamarthorna på väg hit till Gula salen för att hålla möte..
Det har glunkats om att de tänker hålla blomauktion samtidigt

Undrar var jag har lagt min börs?...
som vanligt är den på villovägar

30 kommentarer:

  1. Tack för turen till havet! Det kändes uppfriskande och stjärnorna i vattenbrynet log. Jag tror att jag stannar kvar en stund till här hos dig och havet! :)

    KRAM Ann-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stjärnorna log förstås för att du tittade in Ann-Louise. Du har ju ett speciellt förhållande till dem eller hur?
      Stanna du, det känns bara bra

      Kram
      Karin

      Radera
  2. Havet när det är som bäst, blått och sol!
    Här är det minsann blött, från ovan och sidan...men efter regn kommer sol!

    kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är fördelen med "dåligt " väder. Det blir bara bättre efteråt

      kram

      Radera
  3. Sitter här och längtar efter regn, jag. Molnen hopar sig, det blåser som sjutton men inte kommer det nåt regn, inte. Antagligen får jag så jag tiger när det väl kommer.
    Bokhäcken är som allra vackrast nu med tjocka lager av den underbaraste ljusgröna färg. Och en till sparrisknopp tittar opp i landet. Det tar sig, sa han som hade eld i håret.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så brukar det bli! Att man får mera än man önskar när det väl kommer.
      Grattis till sparrisknoppen!. Det tar sig som sagt:)

      Radera
  4. Adam och Eva har jag bara sett i korsord förut. Intressant.
    Att bada i havet är väl inte att tänka på än. Men vackert är det.
    Go'kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att Adam och Eva, som är båda färger, finns i Skåne och längs kusten mot Östersjön där marken är kalkrik. Den älskar kalk den väna som alltså heter Adam och Eva. Många tror att den röda är Adam och den vita är Eva, men det är ingen skillnad. Hittar man en orkide´, röd eller vit, så är det ändock en Adam och Eva.
      Jag gissar nog att det blev att springa på vattnet som skrakhonan gjorde om man skulle våga sig på ett dopp. Dopp med uppåtgående hopp på ögonblicket. Helt säkert fick man vingar
      Gó natt!

      Radera
  5. Härligt med fina bilder från öppet vatten! Men den där varelsen som skuttar på/i/från vattnet. Är du alldeles säker på att det inte är en liten delfinunge som över sig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen tänk om ....det är säkert en liten liten delfinunge. Jag är nästan säker på det.
      Den övar förstås....eller om vattnet är så kallt att den inte vågar dyka. :D

      Radera
  6. Toppenbilder! Är de tagna med nya kameran?
    Skrakbilden blev ju suverän.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Mian!
      Nej, jag har inte hunnit ta tag i nya kameran själv ännu..
      Skrakbilden var rena lyckträffen. Den skulle egentligen inte bli till alls:)

      Radera
  7. Stjärnor i vattenbrynet....så vackert!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, där låg de bara och glittrade och gnistrade:)

      Radera
  8. Jag är född vid havet och saknar havskänslan väldigt mycket. Det är ett rent nöje att titta på dina bilder och få uppleva den igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då förstår jag att du saknar havet....man är ju ett med vågen när man är född vid havet:)
      Tack!

      Radera
  9. Jag kan känna havsdoften ända hit! Så vackert det är. Jag tycker det var väldigt nyligen som du visade all is. Tiden går fort.
    Antar att Karin är farlig enligt fåglarna. ;)
    Vad är getamarthorna? Fick läsa ordet ett par gånger. :)
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst, det var ungefär i förrgår vi gick där på isen. Man glömmer så fort
      :D.
      Du har säkert hört talas om Marthaförbundet? Getamarthorna eller Marthorna i Geta är ett av distrikten.http://aland.martha.fi/start/. Titta in så får du se vad marthorna sysslar med

      kramar!

      Radera
  10. De är så vackra, Adam och Eva. Varför säger man alltid Adam först? Hädanefter ska jag säga Eva och Adam.

    Vackra foton du har tagit! De små stjärnorna i vattenbrynet blinkade åt mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åt mig också! Blinkade de...:)

      Nu gör vi så...säger Eva först. Förstås. Eva och Adam, Eva och Adam, Eva och Adam...jag tränar
      bort spåret i hjärnan. Godnatt!

      Radera
  11. Ja de där skrakarna får nästan alltid bråttom när man kommer...Härliga bilder från havet och så fin "adam o eva" är! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är festliga fåglar och när deras avkomma åker snålskjuts på deras ryggar ser det bara för härligt ut.
      Eva och Adam är fin! Alltid!:)

      Radera
  12. Tack för den hitskickade doften och känslan av svensk vårluft - nu börjar jag längta på riktigt efter den friska svenska luften!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan tänka mig att du har en något kvavare, fuktigare luft än vad det finns i de här regionerna
      pst...det är åländsk luft på bilden, men den är säkert välbeblandad med den svenska:D...bara lite friskare, för den är ju mitt i havet

      Radera
  13. VILKA underbart ljuvliga, blå bilder.
    Du får ta oss med till havet sp mkt du vill. JAG älskar det!!!
    OCH dina bilder är så vackra.
    Så fint med orkideerna som växer på ön. Så vackra de är!
    Marthaförbundet känner jag till. Min mormor var ordförande i Norrnäs-Marthorna i över tio år.
    Ni gör verkligen mkt fint!!
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår att du också vill till havet med stora H.:D
      Tack Annika!
      Marthorna gör ett bra arbete, jag håller med dig.
      Däremot är jag ingen Martha, de höll möte i Pettas lokal.

      Kramar!

      Radera
  14. Tack för att du tog mig till havet :-) Är avundsjuk på mannen som får tillbringa en vecka på Åland nu, även om det är i arbetets tecken...
    ha en fin kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår din avundsjuka....det är ju det här havet som är hav om man en gång har varit här:D
      Nu just är den vackraste tiden, så han har tur
      Ha en fin kväll du med Ann-Mari!

      Radera
  15. Det ser verkligen ljuvligt ut i era nejder! Härligt att få ta del av det så här på avstånd.
    Hoppas du ropade in något trevligt på auktionen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En vallmo blev det och någonting till som jag inte minns namnet på:)
      Just nu är Åland som allra fagrast

      Radera