måndag 27 maj 2013

Fyrklövern

Och ibland blir det bra fastän det inte var tänkt från första början att bli, som det visade sig att det blev....

Uteplatsen med bord och stolar (dynorna är inplockade, man kan sitta mjukt;)) samt getabocken
(För den oinvigde bloggvännen som inte har varit med från början på våra trädgårdsäventyr gör jag det här inlägget men givetvis så är alla välkomna att läsa vad jag skriver)

När vi beslöt oss för att göra en uteplats för våra cafégäster
hade Uffe redan helt klart för sig att den skulle se ut som en majblomma

Med utsikt mot sluttningen, där vi brukar utfordra rådjuren i närheten av klädstrecket
Vilken bra idé tyckte jag och också den trädgårdsmästare
som anlitades för att göra arbetet
I vart och ett av majblommans fem kronblad skulle ett bord stå med fyra stolar runt
och i mitten av blomman tänkte vi att parasollen skulle stå och se ut som pistiller

I bakgrunden står det hundraåriga lidret med utedass. Tolv hål, fem för pojkar, fem för flickor samt två för lärare bakom mittendörren. Läraren satt alltså på dasset  i mitten mellan flickor och pojkar. Ordning och reda...Det står några döda björkar i närheten som vi inte tar ner. De är spillkråkornas och hackspettarnas godisaffärer, fulla av läckra larver och insekter. När stormarna drar över Åland på hösten så dråsar björkarna ner som spön i backen på behörigt avstånd från människor...det enda som återstår är björknävern och innanmätet som är mera eller mindre pulveriserat....................

Anders från Utemiljö fick fria händer att göra en skiss av idéerna och så kom slutligen
den dagen när allt det viktiga förarbetet var gjort och markstenarna skulle läggas på
plats och formas till  en majblomma

Havtornsbuskarna som behagar ta sig friheter som vi inte är överens om...de drar iväg in under markstenarna i Fyrklövern 

Anders såg både konfunderad och smått skuldmedveten ut när han stegade in i brödbutiken
med ett papper i handen den sommarmorgon år 2008 då detta begav sig...
Han strök som  hastigast med handen över hakan och harklade sig...
innan han "hov upp" sin stämma och  berättade vad hans lilla dotter hade sagt åt honom
vid frukostbordet, innan han kom till oss....
"-Men pappa, majblomman har fem kronblad!"

Idag hittade jag Hjärtstilla i Fyrklöverlandet. Den har också behagat göra som den själv vill. Vi har inte planterat dit den.:)
Ritningen som han hade gjort ,
visade en majblomma med fyra kronblad och stenarna som skulle läggas,
var noga uträknade...:D
Måste vi vänta på stenar till ett femte kronblad skulle allt vad gällde
caféöppning förskjutas några veckor framöver

Jordgubbstoken har också spridit sig över hela landet
Nå, här är vi inte så kräsna av oss...ett kronblad hit eller dit spelar ingen roll
och efter några glada skratt och tillrop gjordes en majblomma med fyra kronblad

När allt var klappat och klart så såg vi alla att det var en fyrklöver som hade vuxit fram...
Det blev jättefint och en fyrklöver betyder ju lycka för den som är skrockfull
och när det gäller lycka så är jag alltid skrockfull
Det där är också valbart eller hur?

Timjan finns i stora mängder..och igelkottarna älskar att rulla sig i "dynorna" de bildar
Så småningom fick vi skämtsamma gliringar om att eftersom Anders är centerpartist så
passade han förstås på att lägga partiets logo på plats hos oss som är gröna i själ och hjärta
Finurligt om det hade varit så. men i grund och botten, var det nog bara en liten tabbe
...ett kronblad ramlade bort i den högre matematiken

Värre saker än så kan hända och ibland är det som om saker har en mening
med att de händer
Fastän det gick åt skogen så gick det jättebra:)...

Mormors nattmössa har också bosatt sig mitt i timjandynorna

Det är alltså runt Fyrklövern som Fyrklöverlandet håller på att växa fram...
för tillfället litet som det själv vill, men med en viss fingervisning från oss i den mån vi har
tid och ork...havtornsbuskarna har tagit över alltför mycket och något måste göras

Där finns också mängder av prästkragar, äppelmynta, vinbärsbuskar, vävarkardor, aronia, doftpioner,
någon ros, krypande växter, smultron, stockrosor, salvia,vallmo....och förstås dem jag kämpar med allra argast just nu, tistlar, maskrosor, rävrumpor och kvickrot. Till hösten börjar vi kruka de plantor vi tänker ta hand om...
Innan vi vänder upp och ner och ner och upp på alltihopa.
Vi har alltså en plan, precis som Sickan...i och för sig så brukar hans planer blir rätt så halsbrytande, vilket jag hoppas att inte våra blir.

En liten sädesärla följer sin egen skugga vid vattenbrynet...vipp,vipp,vipp..

Nu gör jag ett litet uppehåll på bloggen, ett par tre dagar si så där, ungefär, innan jag tittar in här igen
mot helgen till.
Under tiden hoppas jag att ni alla njuter av de allra sista dagarna i maj på bästa sätt

24 kommentarer:

  1. Vilken lustig historia som kommer att kopplas ihop med er vackra uteplats för lång tid. Och det låter som att det kommer att bli ännu vackrare med tiden.
    Jag fick en Aronia i Mors Dagspresent. En jag stått och trånat efter i plantskolan. Nu ska jag undersöka vad för trevligheter jag kan göra utav dess bär.

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D, ibland blir det som det vill bli.
      Aroniabär är goda och hälsosamma. Fåglarna tycker detsamma så du får vara kvick i vändningarna när det blir plockardags.
      Trevlig morsdagspresent. Lycka till Hanna!

      Radera
  2. Det var en kul historia.
    Så kan det gå, och så blev det lite tur med i spelet också! Vem vill inte ha fyrklöver och klöver!
    Ni har så fint på Pettas. En dag vill jag köra förbi med bil/cykel/båt och komma in och verkligen hälsa på dig. PÅ riktigt.
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland blir det bättre än bra!:)
      Jag ser framemot den dagen Annika!
      På riktigt!
      Kramar!

      Radera
  3. Det är Ändringskommittén som sköter sånt där. Det brukar bli bra för det mesta.

    "Mormors nattmössa", vilket gulligt namn på humleblomstren, som de heter hos oss.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstås så är det Ändringskommittén! Jag ser några småvättar sittande runt ett bord där de "ordnar" till det hela på ett bra sätt, bättre än vad människorna kan.
      Humleblomster kallar vi dem också förstås, men mormors nattmössa är lika vanligt

      Radera
  4. Vilken underbar historia om Pettas och uteplatsen. :) Och det blev säkert precis som det skulle.
    Vill sitta där en dag och se ut över naturen och fika. Det måste bli så.
    Ville också tacka för länken från ditt inlägg igår! Och som vanligt, kloka Karin-ord. Visst är det så. Så enkelt men så svårt ibland att komma ihåg.
    Varm kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev precis som det skulle...så blir det ju för det mesta om man låter det bli.
      Jag vill också att du sitter här en dag och fikar...
      Tack Anne-Marie!
      Varm kram!

      Radera
  5. Det är ju genom misstag de flesta bra idéerna föds - och det här är väl inget undantag! Jag tycker det ser helt underbart ut och jag lovar att om jag skulle råka ha vägarna förbi i sommar ska jag prova fyrklövern. I ärlighetens namn så är det väl inte troligt att jag "råkar ha vägarna förbi", men man ska aldrig säga aldrig... Ha en bra vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Omeletten var ju också ett misstag,har jag förstått:)
      Hoppas att du råkar ha vägarna förbi från Singapore någon dag. Man vet ju aldrig vad som kan hända. Man ska aldrig säga aldrig. Ha det lika bra du med Marina!

      Radera
  6. Den här uteplatsen får jag snart se irl, den ser så inbjudande ut!
    Uffe hade en säker visuell bild som utgångspunkt, han är konstnärlig han.

    kram o ha en fin dag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nedräkningen har börjat Tina...torsdag, fredag och så är du här!
      Ser framemot att få träffa dig!

      Kram och ha det fint du med!

      Radera
  7. Vilken rolig historia och vad fint det blev. Nu ska jag ut och tala allvarsord med mitt värsta hatobjekt just nu: Kvickroten!
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet du Kerstin, du kan äta upp kvickroten...eller göra hostmedicin av den. Men
      förstås är det enklare att rycka upp hatobjektet..helst bränna det efteråt. Envist som synden..en liten millimeters rot kan bli hela ängar av kvickrot. Lycka till!
      Kram
      Karin

      Radera
  8. Fin historia :) och hos er är det så trivsamt...skulle vara det oavsett vilken form uteplatsen har!
    Antar att du kommer att ha bråda dagar innan helgen - passa också på att andas och stig ut i trädgården och njut emellanåt :-)
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du har varit här!:)
      Och ätit kanelbulle..
      Nu börjar den riktigt bråda tiden, men den verkligt härliga tiden också.
      Det blir många gånger jag vandrar runt i trädgården, bara för att andas och njuta av fägringen
      Kram

      Radera
  9. Som det kan bli! Men en fyrklöver är inte att förakta. Det ser så mysigt ut hos er. Synd bara att det är så långt bort. Blir många timmars färd för en fika. Hoppas du med hinner njuta lite.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En fyrklöver är bra! Jag förstår att du inte bara sätter dig i bilen för att komma hit och fika...det är liiite lång väg för det. Men hoppas kan jag ju alltid:)
      Jag njuter så mycket jag bara kan och hinner

      Radera
  10. Majblomma eller fyrklöver jag tycker att idèn var riktigt skön,
    och att få sitta där och ta en gofika skulle vara underbart.
    Hoppas att dina blogglediga dagar blir goa å sköna.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev riktigt bra. Uffe är en väldigt inovativ person, hittar på både det ena och det andra. Det är alltid roligt att sitta och bolla idéer med honom.
      Hoppas att bobilen skramlar in här hos oss en dag. Under kan ske

      Tack Rantamor!
      Tjingeling

      Radera
  11. Ja det var då en trevlig historia. Majblomma är ju vacker men nog smäller då fyrklöver högt också. Tror absolut att gästerna sitter lika bekvämt i fyrklövern och det är kanske det viktigaste. En trevlig sittplats verkar det som i alla fall.
    Inte riktigt lätt med bloggandet i dessa bråda tider. Vi ses säkert här igen så ha det gott till dess.

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D, fyrklöver är alltid bra. Gästerna verkar trivas bra här...och det är det allra viktigaste för vår del.
      Vi ses både här och hos dig! Helt säkert!

      Radera
  12. Vad fint ni har det! Jag satt och tänkte fyrklöver hela tiden - det blev ju jättebra. Barn är smarta små varelser, hahaha!

    Ha det fint!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Barn är smartare än föräldrar ibland...:)

      Ha det fint du med!
      Kram

      Radera