lördag 4 maj 2013

Förnöjsamhet

Olgakatt är rubriksättare för lördagstemat  i maj
Idag handlar temat om förnöjsamhet.



 Jag tänker på orden nöjd och förnöjsam, smakar på dem, känner efter
 Det är skillnad på dem.
 Förnöjsamhet har ett inre mått.
 Man är nöjd med mindre eller nöjd med verkligheten som den är. Just nu


  Nöjd är man kanske när man har nått så högt man önskat på karriärstegen
  eller lyckats köpa någonting man har önskat sig länge,
  när man har skapat något med egna händer
 


Om man kan känna förnöjsamhet kanske det verkar smått.
Men det är stort.
Det räcker att man är frisk, att de man älskar lever och mår bra
Ett litet leende i rätt stund, en varm sommarvind..


   Att vara förnöjd finns på ett inre, innerligare plan    Det handlar också om att begränsa sig själv



     Förnöjsamhet är acceptans.




 Det är sällan läge att luta sig tillbaka och känna sig helt nöjd –
 åtminstone för min del finns det alltid något jag vill förbättra.
 Med åren och all erfarenhet som automatiskt kommer,
 så har jag lärt mig att det inte lönar sig att grämas över verkligheten som den är
 när den är.


  Att vara förnöjsam är att våga ha tillit till framtiden
  Man kan inte ändra på den genom att känna fruktan eller ängslan

          
           Min erfarenhet av livet och alla dess skeenden
           har givit mig oanad inre rikedom, att kunna se det stora i det lilla.
           Att nyfiket ta emot vad livet vill ge, att vara lyhörd, att acceptera
           Det är förnöjsamhet för min del.

           Nu när jag har skrivit inlägget så här långt och är på väg att sätta punkt
           hittar jag förstås på flera infallsvinklar i temat.
           Människor som har varit förebilder vinkar där i bakgrunden...
           Typik, som Nalle Puh sá.
           Men allt har sin tid, så här blev det idag
          
          Önskar alla en fin lördag!

          Övriga deltagare i lördagstemat är:





28 kommentarer:

  1. Och att just du är en förnöjsam kvinna kan vi bara se i dina bloggar.
    Du som skapar så mycket med dina händer du är ju så kreativ och duktig...

    Vårkram ska du också ha.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Rantamor!

      Tror du inte att det är så litet var till kvinns/mans, att livet lär en?
      Det är ju du bra på också, trots alla korpar som du hemsöks av emellanåt:)
      Man får ta saker som de kommer. Ibland kan man ju inte göra annorlunda

      Vårkram till dig med!

      Radera
  2. Intressant att fundera på skillnaden mellan nöjd och förnöjd. Ett slags livshållning är det nog, förnöjsamheten. Och ju mer förnöjd man är desto större anlening verkar man ha att vara nöjd. Tror jag. Tack för fint inlägg och de tankar det satte igång kring ett ord som jag bara tagit för givet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Karin!

      Jag upplever att det är rätt stor skillnad på nöjd och förnöjd. Precis som du skriver så är det en livshållning, något som kanske växer fram med åren och de erfarenheter livet ger en.

      Radera
  3. Vilka bra tankar du har om förnöjsamhet. Jag håller med dig om att kan man känna förnöjsamhet så är mycket vunnet. Då är man nöjd med sig själv och sitt liv, och kan säkert tackla problemen som kommer i ens väg. Ha en solig och fin lördag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det handlar kanske en aning om det där med att spänna sin båge så att den inte går av:)
      Tror jag. Ha en solig och fin dag du med!

      Radera
    2. Vackert talat som en predikan till kristihimmelsfärd. Jag och förnöjsamhet är inte på samma plan, så jag kan ha nytta av att läsa din text både en och två gånger.

      Radera
    3. :D, nu skulle nog prästerna skratta gott åt dina ord, Isebell.
      Nog haltar det här också, men ibland landar jag i förnöjsamhetskänslan.
      Tror nog att vi var till kvinns behöver läsa kloka ord nu och då
      Trots allt så är vi ganska lika allihopa, litet som grisfötter si så där...;)

      Radera
  4. Så fint och klokt inlägg tillsammans med vackra bilder som vanligt!
    Kramar från Ingrid

    SvaraRadera
  5. Så bra! Jag håller med dej. Det är STÖRRE och kanske därför svårare att greppa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har rätt Pysseliten!
      Just därför är det svårare att greppa

      Radera
  6. Du är så klok lilla kusin...så sant så sant..nöjd är ett begrepp vi borde fatta oftare..stopp, var nöjd..Att aldrig vara nöjd bara sukta efter mera och bättre, det är synd. Tyvärr i dagens konsumtionssamhälle, blir vi påminda att handla, renovera mera, köpa köpa, ändra förbättra..som ett ekorrhjul..när det egentligen inte blir bättre..bara mer stress...ack ja..Joho..klokord..det vankar mot förstånd och erfarenhet, och där är ju vill hahah, Kram kära kusin..ville träffa dig i sommar igen.Karina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vete gudarna det:)? Men man gör så gott man kan eller hur?
      Jag blir stressad av all konsumtionshets. Fattar inte ett jota vad folk är ute efter, för lyckan hittar man inte där precis. Oftast bara en tom penningpung och lika tomt ekar det inombords.
      Livet är så mycket mera...
      Hoppas, hoppas vi kan ses i sommar. Vill också väldigt gärna se dig igen
      Karinkram

      Radera
  7. Förnöjsamhet för mig är att njuta av stunden; inte gräma mig över sådant som passerat och inte fundera på vad jag vill ha eller göra härnäst. Just detta ögonblick är det enda jag förfogar över just nu och det vill jag njuta av. Förnöjsamhet är det lilla livet för den lilla människan, för i det stora hela är vi inte särskilt märkvärdiga.

    Trevlig kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller nog väldigt mycket med dig Aila!:)
      Vi är litet som grisfötterna, ganska lika

      Detsamma önskas!

      Radera
  8. Kloka ord från en klok kvinna. Jag tycker verkligen jag är en person som försöker reflektera, att tänka efter och därmed också se hur bra jag har det trots "skavanker" här och där. Fast visst kan jag bli bättre, visst faller jag också dit och börjar tänka på allt jag inte har. Då ska jag försöka tänka tillbaka på dina ord och så inser jag förhoppningsvis att gräset inte nödvändigtvis blir grönare bara för att man får just det jobbet, eller råd till just den resan eller vad det nu kan vara. fast drömma och på olika sätt försöka nå dem får man så klart fortfarande. Det ska det vara massor av plats till. Bara inte besvikelsen och de sura minerna över att man inte bara kan få det här och nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gnuttan!

      Det känns nästan litet oförmätet att bli kallad klok kvinna :D
      Vi är alla så kloka men på olika sätt. Du har levt förnöjsamt sedan du var barn.
      Det kanske jag har gjort också, för det fanns inte tillgång till särskilt mycket när
      jag växte upp och det kanske är där mycket bottnar.

      Radera
  9. Ett av mina favoritord...förnöjsam :) Hoppeligen är ett annat. Så hoppeligen ska vi få vara förnöjsamma länge länge...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppeligen så får vi vara det, länge, länge.:D

      Radera
  10. Det var så vackert skrivet att jag också kände mig var i kyrkan på söndag morgon. Är man förnöjd har man på något sätt kommmit framme och vet vad man ska satsa på. Att inga onödiga nöjen behövs längre men man njuter av livet ändå(?).

    Havet bakom skrattmåsen ser en matta ut:)

    Lycka till till början av turistsesången! Får man beställa bröd nästa vecka?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Minna!:)

      Det finns så mycket att njuta av i livet. Vi har det så bra på våra breddgrader så vi borde inte klaga alls egentligen

      Du såg det!:) Mattan! Det var egentligen därför jag tog den bilden
      Naturligtvis så såg du som väver, vem annars?

      Tack och givetvis får du beställa bröd, precis som vanligt

      Radera
  11. Tack för fint inlägg med tankar som behöver tänkas ofta.
    Vi körde genom stan för att skjutsa vänner till Silja båten igår em.
    Stan var alldeles full av människor med fina kassar barnvagnar och brådskande steg. De verkade inte alls förnöjsamma eller nöjda!!!!!!??????

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eva!

      Ja, säg det! Det vet man ju aldrig hur andra människor mår och känner det.
      Men helt klart vet vi alla att konsumtionshysterin är stor och stressande för många.
      Det skapas så många onödiga måsten och som alltid är det ändå upp till den enskilde individen att göra någonting åt det, att ta egna beslut, eget ansvar över hur man vill och kan leva.
      Ha en fin söndag!

      Radera
  12. Fina och kloka ord. Om jag tittar på mina barn så ser jag att Krusidullan är mera av den förnöjsamma sorten - en positiv grundinställning till det mesta. Nu fick jag huvudbry: är jag förnöjsam?

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu gav du mig huvudbry i din tur...hur är det med mina barn egentligen. Är de förnöjsamma...både ock skulle jag tro. Måste nog studera dem litet noggrannare nu:)

      Kram

      Radera
  13. Det är fint med förnöjsamhet. Fint och fridfullt på något vis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det ju!:)
      Du är en förnöjsam människa Hanna!
      Det är inget tvivel om den saken när man läser din blogg

      Radera