torsdag 16 maj 2013

En bukett tulpaner


 Nej, jag har inte plockat tulpaner idag....
 Jag gör det nästan aldrig, utan tycker att de är vackrast där de står


 Otroligt vilken fart det är på allting...


Både påskliljor och tulpaner har redan börjat vissna ..


Så det gäller verkligen att ta vara på stunderna


Det är ett måste att varva huset med jämna mellanrum varje dag...
Det händer någonting hela tiden
Ofattbart att det för bara en månad sedan såg ut så här ....


Brrr....nej, dit vill jag inte på ett tag ännu, så det får nog bli några tulpaner till


Här är det fart under galoscherna, vill jag lova...
Nu finns det mycket att göra inför öppningen i övermorgon
Men några avstressande tulpaner hinns det alltid med i alla fall.
Godnatt världen!

12 kommentarer:

  1. Å så fina tulpaner du har i din trädgård :) jag har gett upp efter att rådjuren alltid käkat upp dem...men några påskliljor har jag kvar, men de står knappt i knopp ännu...

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är fina,alla tulpaner, de flesta satta för många år sedan och de kommer igen och igen.
      Ingen riktig ordning på placeringen men det gör ingenting, det blir bara vilt och vackert.

      Vi har ju många rådjur här och matar dem från november till maj, men märkligt nog så äter de inte upp våra tulpaner. De går förbi men äter dem inte. Någon enstaka äppelblom brukar ryka men annars tycks de ha tillräckligt med mat på annat ställe. Kanske i grannens trädgård?;) Jag vet att grannarna får besök av dem, men vi är förskonade

      Jag förstår att det måste kännas frustrerande när blommorna blir uppätna. Påskliljor äter de däremot inte så det kanske är sådana du ska satsa på?

      Radera
  2. Det är svårt att riktigt hänga med eftersom det var full vinter så nyligen.
    Dina tulpaner är verkligen vackra. Och rådjuren måste veta om att de inte skall äta upp dem? ;)
    Tur att det finns litet avstressande mellan de "stressade galoscherna" :)
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är alltid samma sak varje vår, det går undan så det sjunger om det.
      Vi hade snö för en månad sedan och nu är det sommar. Nästan.
      Tydligen har rådjuren bestämt sig för att inte äta upp våra blommor i trädgården.
      De har sina lägor här under sommartid, mitt bland de höga lupinerna, men de äter inte upp någonting åt oss, annat än någon äppelblomma så där i förbifarten. Nu håller rådjuren till någonstans där de är mera skyddade, för de nya småttingarna är på gång:D

      Kramar!

      Radera
  3. Waaaooo...sååå fint!!

    Kikar in för att önska en riktigt
    fin och Glad Pingst :)
    Kram Lollo ♡

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och tack detsamma Lollo!
      Kram

      Radera
  4. Underbara tulpaner, vilka personligheter! Men vilken chock du bjöd på med isbilden. Hjälp, tänkte jag, dåligt väder på väg?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla personligheter även i den världen:). Jag chockade mig själv när jag tittade en månad bakåt...huj..jag får rysningar så nu ut i det vackra soliga försommarvädret. Så där får man ju inte skrämmas den här årstiden. Man kan ju få hjärtsnörp för mindre, förlåt, förlåt....

      Radera
  5. Så fina tulpanbilder. Jag brukar också låta mina tulpaner stå kvar i trädgården, för där är de ändå som vackrast. Och det är nästan ännu roligare att fotografera insidan på dem. Den är mycket mer innehållsrik. Ha en fin pingst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gunnel!

      Det händer, inte alla år, men någon gång, att jag plockar in de allra sista som börjar vissna och njuter av dem i bukett på köksbordet..men för det mesta njuter jag av dem på deras växtplats.
      Insidan är spännande, de är ju olika också.
      Ha en fin pingst du med!

      Radera
  6. Ja, jag tycker också tulpaner i rabatten är vackrast där de står. Dock köper jag tulpanbuketter hela vintern fram tills att det blir vår.
    Isbilden är inte trevlig denna tid på året :-)
    Kramar!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så synd det är att de tulpaner som finns till buds under vinterhalvåret torkar innan de vissnar. De är inte "riktigt navlade" längre. Så snabbt framtagna eller också fel behandlade....
      Isbilden kan man vara förutan, ja:)
      Kramar!

      Radera