tisdag 14 maj 2013

Efter regnet

När vi hade sått Vretens Alma, satt rödlöken och några potatisar började det att regna...
Ett efterlängtat regn drog in över ön idag

Våra blyga tulpaner....
 Under ett litet uppehåll hann jag också så bondbönorna. Desto mera än så
 blev det inte gjort i trädgårdslandet idag


Det har varit torrt länge....och blåsten har hjälpt till att torka ur jorden
Det regn som kom idag föll precis så där lagom mjukt som man önskar sig



Lyssnade man noga kunde man höra små glada busvisslingar och hurrarop
bland alla gröna och sköna växter i trädgården
Kanske det var devorna?.....



   Allt blev som pånyttfött...


Jag borde ha ryckt bort maskrosen som har tagit fäste i jordgubbslandet, men...
inte kunde jag göra det.
Någon hade redan "plockat" den och gjort den till sin
Men en annan dag så tar jag fram maskrosjärnet


Vattendropparnas dag på min ära....


Kaprifolen kände sig uppfräschad och sträckte ut sina blad...


    Tulipanaros, tänker jag alltid när jag ser den här tulpanen
    Varför vet jag inte, men jag gör det.
    Tulipanaros var Majas ko. Maja som bodde på Stormskäret
    (Boken om StormskärsMaija skrevs av Anni Blomqvist)
 

Vatten, vatten, bara, bara vatten...


Det börjar bli dags att samla vinbärsblad till te och saft


Imorgon har vi två olika grupper som kommer hit, dels på lunch, dels på kaffe med bulle
Säsongen har mjukstartat....undrar vad Kurt-Birger tycker om att det åter börjar röra folk på sig här...
Tillsvidare gömmer han sig bland liljekonvaljerna i jakten på solrosfrön

Nu, säng, säng, säng.....godnatt!



14 kommentarer:

  1. Han är för söt, Kurt-Birger!
    Vad långt kommet det är hos er, och skönt att växterna fick lite vatten. Vårregn är en härlighet det med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kurt-Birger är ett charmtroll av guds nåde:)...men så vet han om det också. Han har varit här i tre år så han börjar känna sig hemmastadd
      Vårregnet var behövligt, verkligen och efter en långsam vår så har allt mera eller mindre exploderat nu

      Radera
  2. Och...havet havet det blå,det pulsar extra i mitt blod när jag ser de bilderna...NÄSTA träff ska vara på Åland..det sa vi bestämda --där vi hör hemma...sommaströmmingarna..Kram kram kram lilla kusin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi kan ju vara här! Vi har ju en stor sal som rymmer många kusiner:D
      Vi får hoppas på sommarströmmingskt kusinkalas.

      kramkramkusinakarina

      Radera
  3. Tror absolut att det var devorna som hurrade och visslade. :)
    Härligt med regn som föll precis så där mjukt som man vill.
    Tror du att Kurt-Birger minns hur det var förra sommaren? Man undrar hur långt minne djur har.
    Är ni till stor del självförsörjande med mat (grönsaker och frukt)? Jag skulle gärna vilja vara mer självförsörjande. Skulle det bli ett långt elavbrott är det kört för oss som inte har en trädgård.
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D, ja, du vet vad devorna är, förstås.
      Det bästa slags regn av alla föll. Nysatta ärter, bönor, lök och potatis kunde inte fått en bättre början
      Jag har faktiskt inte en aning om hur mycket K-B minns och hur långt tillbaka. Jag tror att det mesta handlar om "för dagen" för honom och hans vänner. Om någon lever i nuet så är det nog djuren, men beteendemönster och vanor har de nog inrutat i minnet, det ser vi på rådjuren och också på de andra återkommande skogsvännerna. De vet precis hur det brukar vara utom säsong, så att säga, säkert också under säsong, men mera iakttagande från buskhållet till.
      Till stor del är vi självförsörjande, men det egenodlade räcker inte till för kundunderlaget. Vi måste köpa in grönsaker och annat också under högsäsong.
      Det är en stor fördel att bara kunna gå ut i trädgården och hämta in maten eller att slänga ut ett par nät och dra upp middagen om man vill ha fisk. Vi lever ett rikt liv nära naturen här, helt säkert.
      Kramar!

      Radera
  4. Härliga regnbilder! Här har jag vaknat till en morgon av strålande sol efter nattens ösregn :) ha en fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ann-Mari!

      Ni fick säkert regnet i natt som var här och hälsade på under dagtid. Även här strålar solen nu.
      Ha en fin dag du med!
      Kram

      Radera
  5. Vilka fantastiska bilder!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Marina!
      allt är så fräscht och rent efter ett regn:)

      Radera
  6. Att plåta naturen efter regn är verkligen härligt.
    OCH dina bilder är så fina.
    Just vattendroppar gör sig så extremt bra på bild :-)
    Ni har det härligt grönt nu!
    Kram!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Annika!
      Jag brukar gärna ta mig ut i trädgården efter ett regn.
      Allt kan se så helt annorlunda ut beroende på hur mycket vatten det har kommit uppifrån.
      Nu har vi det som allra bäst, nästan

      Kram!

      Radera
  7. Vilka underbart vackra bilder! Har ofta tänkt att jag borde samla lite vinbärsblad till te. Är det alltså nu man ska göra det? Fast våra vinbärsblad har nog inte slagit ut än...
    Ha det så bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Mona!

      Du kan samla in vinbärsblad nu och fram till midsommar ungefär. Självklart går det också bra senare, men bladen blir sämre i kvalitet. När de är unga är de bättre..
      Ha det så bra du med!

      Radera