söndag 19 maj 2013

Det rullar på som vanligt....


Ekorrarna är här flera gånger per dag...ibland är de tre stycken samtidigt på plats
I dagsläget vet vi faktiskt inte riktigt hur många de egentligen är, men allra minst fem,
troligen ännu fler...
Kurt-Birger och Iris är de enda vi säkert känner igen (på bilden)
Maten går åt så det sjunger om det, men fåglarna hjälper förstås till de också,
både med ätandet och sjungandet


   I år har vi väldigt många grönfinkar som häckar här hos oss.


Den blyga tulpanen har slagit ut


I växthuset går vi i väntans tider....
Afrikas blå lilja slår snart ut...två knoppar beskådas dagligen med jämna mellanrum
Det är nästan så att en ann´ har födelsevärkar...för visst gör det ont när knoppar brister?
Tack Olgakatt, du är en skatt!


Tro det eller ej, men snart äter vi den allra första tomaten för året...
Så tidigt har vi nog aldrig skördat en solmogen tomat tidigare
Tur att tomaterna kommer i olika omgångar, på det sättet får vi äta gott hela sommaren


Och just nu så hjälper jag regnet..
tanken var att jag skulle vara trädgårdsarbetare idag
medan Uffe tog hand om caféet

Mahonian blommar
Sätta och så, men se det gick inte alls. Allt är så "himlarnas" torrt så det bara knastrar om det
Några få omplanteringar har jag gjort med risk för att skada växterna
Men i morgon tänker jag bosätta mig i trädgårdslandet och då måste
jorden vara tillmötesgående om det ska bli någonting överhuvudtaget

Vet ni vad som hände? Det började småregna för en liten stund sedan,
men det låtsas jag inte om...nu vattnar jag mitt i regnet :D
Ska det va´så ska det va` och det ordentligt


Uffe har rökt vår middagsmat idag....undrar om ni vet vad det är för sorts fisk?


32 kommentarer:

  1. Åh, de är så rara de där ekorrarna. Förr hade vi många på vår gård, men skogsägaren med granskog bakom vårt hus gjorde ett kalhygge och de försvann.
    Jag skall inte gissa på fisken.
    Jag är fiskardotter och det blir ju lite fusk då, eller hur? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är rara de söta marodörerna:) och verkligen individuella med olika humör och sätt.
      Jag gissar att vi har så många ekorrar här, just för att skogarna har försvunnit runtomkring oss, kalhygge efter kalhygge uppstår, men fortfarande finns några små tappar i vår närhet och så finns förstås mat hos oss.
      Du kan väl titta in igen Isebell, fiskardotter och berätta vad det är för sorts fisk, om ingen annan "nappar" på frågan och vet svaret

      Radera
  2. Snacka om akrobatik i den högre skolan!
    Här ser jag sällan ekorrar, vet inte varför.
    Grävmaskinen som var här i höstas, mejade ned det mesta av mahonian, så det blir nog ingen sylt i höst. Blommorna är väldigt vackra - men bären är inte roliga att plocka!
    Maqrgaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skulle inte vara så illa att kunna röra sig som en ekorre:)
      Nu lärde jag mig någonting nytt!
      Har aldrig ens tänkt på att använda mahoniabären!
      Visste inte att de duger till sylt. Nu måste jag testa nästa gång om jag hinner före fåglarna.
      Häggmispelbär är också goda och dem har vi mängder av, men där är det precis likadant..
      Fåglarna tar för sig i snabbare takt än jag gör. Men det är dem väl förunnat

      Karin

      Radera
    2. Våra fåglar ratar mahonian, häggmispeln har jag inte kollat - men där växer bären högre upp, så jag når dem nog inte. Snart blommar de.
      Mahoniasylt är lite speciell, påminner en aning om åkerbär - men det går åt massor med socker!
      Margaretha

      Radera
    3. Våra fåglar äter allt som växer i träd och buskar och under träd också....just nu sitter en av hackspettarna och glupar i sig en bit laxpaj som jag lade ut åt Kotte som vi inte har sett ännu i år, men som vi tror att finns där någonstans ändå.
      Åkerbär är ju aningen sträva i smaken. I år lägger jag någonting över mahonian så jag kan ta vara på bären. Måste testa.

      Karin

      Radera
  3. Vad roligt att du får blommor på agapanthusen!

    Jag tycker firren är misstänkt lik en braxen men den förekommer knappast i era vatten.
    Min svärfar fiskade mycket braxen i Ringsjön på sin tid och rökte hemma. Supergod fisk!
    Nyfiken på vad det är för sort!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är det inte braxen de kallar nålbrev?
      De dra'r de upp på min sommarö, i samma vatten.
      Margaretha
      som inte vet ett
      smack om firrar

      Radera
    2. Ja, här väntar vi och väntar på att få se den sköna blå slå ut. :)
      Braxen förekommer i våra vatten, till och med rikligt, den får vi på nät nu och då, men det är ingen braxen på bilden...den här fisken är också mycket god.
      Berättar senare...ska först vänta och se om någon vet

      Radera
    3. Margaretha,
      du har helt rätt, man kallar braxen till nålbrev, men det kallar man den här fisken också...

      Karin

      Radera
  4. Redan tomater!? Har du växthus med värme i? Eller har du gett den anabola? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, kan du tänka dig. Tomater redan och jag har inte värme i växthuset.
      Men dottern och dottersonen som har drivit upp några plantor åt oss har tydligen "Tjernobylfingrar". Allt blir stort som de tar i....måste fråga dem hur de har burit sig åt egentligen? De plantor jag själv har drivit fram är inte alls så stora ännu.

      Radera
  5. Så mycket vackert hos er! De är så söta ekorrarna. Kurt-Birger och Iris, så fina! Vi har fullt här men ingen jag känner igen ;)

    Och vilka vackra tulpaner! Uffes fisk skulle jag vilja äta, ser hur gott som helst.

    KRAM finaste Karin, önskar dig en bra vecka!

    Lotta



    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu, den här tiden är det vackert överallt:) Maj är en härlig månad.
      Jag kan tänka mig att ni har ekorrar hur mycket som helst runt omkring er.
      Jag blir vankelmodig när jag går omkring och fotograferar alla tulpaner. Det finns hur många som helst i olika färger och format och alla har inte börjat blomma ännu. Vankelmodet uppstår när jag tänker på att jag kan inte visa tulpaner på bloggen hela tiden alla dagar;). Får nog spara bilder till vinterhalvåret då vi är hungriga på fägring.
      Fisken är mycket god...den är så stor att vi har flere måltider av den

      KRAMAR till dig med Lotta!
      Önskar dig detsamma!

      Radera
  6. Åh så härligt, snart äta äkta hemgjorda tomater..tänk att vi är där nu, i den ljuva tiden. Fina ekorrarna och växter. Firren ser så god ut, vad det nu var för art..Här regnar det också och det behövs nog..
    kram Lilla kusin min//Karina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snart ska vi sätta tänderna i den första solmogna. Det är lite speciellt, ungefär som att äta den första sparrisen eller jordgubben.
      Berättar senare vad det är för en fisk.
      Regnet är välbehövligt. Tur att jag vattnade också för det kommer inte mycket regn, men fintfint faller det ner
      KramKarinaKusina

      Radera
  7. Är det Kurt Birger som stretchar före maten? Regnet som kom idag var välbehövligt, för vi har också torrt. Tomater har vi inga än, men det dröjer förhoppningsvis inte så länge. Ha en fin vecka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är K-B som stretchar.
      Här har det blåst så pass mycket så jag gissar att det har torkat ut markerna rejält under alla solskensdagar.
      Ha en fin vecka du med!

      Radera
  8. Åh så mysigt med så många fina matgäster, vad gör det då att maten går åt som bara den:)
    Ja, jag vattnar ofta både strax innan och under tiden det regnar, har ofta tänkt på vad grannarna tänker då:)
    Hmm, kan det vara en sik då, var på sjön mycket som barn och lite lik är den väl iaf?
    Ha det fint, kram Marie-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så tycker vi också. Att det är fint med många matgäster av olika slag.
      Jag brukar skämta och säga att jag vattnar fram regnet:)
      Grannarna måste få ha någonting att tänka på också eller hur?
      Bara liite lik en sik är den:). Nej, ingen sik heller...
      Ha det fint du med Marie-Louise
      Kram

      Radera
  9. Vilka härliga bilder! Vad gott med egna tomater, men det var tidigt!
    Kram viktoria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Kavallinskan!

      Solmogna tomater från eget växthus smakar bäst:)

      Kram

      Radera
  10. Färdiga tomater!!! Den bilden ska jag printa ut och gå och visa för mina små plantor som står där och latar sig!
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Försöka duger Kerstin!:)
      Kruxet är detsamma hos oss, på andra sidan av växthuset står våra lata plantor...tror du att de tar åt sig överhuvudtaget av att se de färdiga tomaterna på motsatta sidan. Nejnej...de tittar liksom bort eller igenom bladverket och ser inte rött alls
      Kram
      Karin

      Radera
  11. Oj, oj, oj vad det går undan i trädgården! Vilken växtzon ligger Pettas i månne? Eller gör ni som min farbror, som struntade i växtzoner? När någon besökare utbrast att den där blomman kan ju inte växa här, hyssjade han snabbt: "Tyst, säg inget, för blomman vet inte om det!"

    Och här såagdes en stor mahoniabuske ner förra året när vi målade om huset. Nu får jag vänta ett tag på att testa det där med mahoniabärssylt. Vad man lär sig på denna plats!

    Jag gissar på gös.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Zon? Vad är det?:)
      Vi struntar i vi också, men ibland får vi förstås betala för det, eller växterna.
      I år har vi fått en gåva av goda vänner i södra Tyskland. Någonslags trollvide har planterats här och få se hur det går. Men jag har sagt åt dem att de ska växa sig stora och fina....men zoner har vi inte pratat om, bäst så.

      Mahoniasylt verkar spännande och det är ingen gös!:)
      Ska berätta i nästa inlägg om ingen tippar rätt

      Radera
  12. I en trädgård kan det, tack och lov, finnas flera olika växtzoner med bara några meter emellan.
    Men de tulpanlökar jag hade med mig till en väns vän i Laos gick tyvärr inte att lura, har jag fått veta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter betryggande. Jag antar att det beror på väldigt mycket, jordmån, söderläge, vindskydd osv. Allt växer så mycket bättre på södra sidan av huset än på norra, så där är zonerna utmärkta redan.
      Jag försökte med sötpotatis från Madeira ett år jag också, men de kom aldrig upp...sökte sig säkert hemåt på underjordiska vägar

      Radera
  13. VAD fint, Karin!!
    OCH nu har ni ju sgs som sommar!!
    SÅ grönt och vackert!
    Tomater tidigare än ngnsin trots rekordlång vinter.
    DET är inte dåligt det!!
    AAAHHH, vilka härliga bilder.
    KRAM!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Annika!
      Vi har ljuvlig försommar nu, det kan man lugnt säga.
      Sedan får man vänta att det fortfarande kan bli frost när järnnätterna närmar sig, men förhoppningsvis så går det förutan kyla i år.

      Kram!

      Radera
  14. Att du kan ta sådana fina närbilder av fåglarna. Blommorna är ju kanske litet lättare eftersom de inte blir rädda. ;)
    Kurt-Birger är smart som stretchar!
    Rökt, färsk fisk måste väl vara bland det godaste som finns.
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anne-Marie!
      Ofta står jag på insidan av köksfönstret och tar bilder så riktigt tydliga blir nästan aldrig. Därför sitter i alla fall fåglarna rätt så stilla när de har mig på andra sidan glasrutorna:)
      Det är mycket gott!
      Kramar!

      Radera