torsdag 30 maj 2013

Det kom en liten regnskur

och jag gick genast ut i trädgården när solen åter tittade fram


Världen utanför brukar vara så fräsch efter ett litet regn. Dammfri


   Jag var inte borta längre än ett dygn hemifrån och jag tycker att så mycket har hänt under tiden
   Precis som om jag har varit borta allra minst en vecka


   Det växer så det knakar nu...allt skjuter upp ur jorden med enorm fart och kraft


   och efter den här lilla kvällsskuren sätts det med all säkerhet nya fartrekord


   Pappersblomman...bondvallmon är något av det allra vackraste jag vet


   I alla stadier, från ullig knopp...


   Ett par dagar senare ser de ut så här...de bara faller ihop...tyst, lägger de sig ner på marken
   och färgar den vacker


   Som en vacker kjol..


      I mina ögon är tulpanerna vackrare än någonsin när de ser ut så här...
   

 Men givetvis, de är vackra så här också:)

Oj, så fort det går...jag hinner inte med

Idag har vi haft rätt många hit som har velat fika...och de har fått fika
Vi har haft öppet fastän vi har stängt. Precis som vanligt...

Finnar, svenskar, tyskar, danskar, nu börjar det....
Vi går en fin tid till mötes nu




26 kommentarer:

  1. Hejsan Karin !

    Du skriver så rart.
    Snart har Du fullt upp med turister och de har börjat komma redan nu.
    Vackra blommor, håller med om Vallmon. Den är så speciell.Härlig röd färg.Jag klär i rött i alla fall gjorde jag det förr. Börjar se ut som en grå liten mus igen.Fast håret är axel-långt.
    Vet att äldre damer inte ska ha långt, men jag sätter upp det när jag ska vara lite fin.

    Krameling från Mi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Mi!:)

      Ja, sakta mak eller egentligen inte så sakta...börjar det anlända folk hit. De kommer som sagt nu och då redan. Vallmon är en väldigt vacker blomma och det finns ju många arter att fröjdas åt.
      Jag tycker att man ska vara som man själv vill, spelar ingen roll vad andra tycker om hårlängd och färg.

      Kram
      Karin

      Radera
  2. Så fine bilder og vakre blomster du har i hagen din, vannet på bladene er som små perler.
    Klem fra Marit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Marit!

      Jag har och du också:)
      Vattnet är alltid vackert på blad och blomster..ser ut som kristaller, pärlor, smycken
      Klem till dig med!

      Radera
  3. Hahaha....jag gillar bilden på pinnen bland all blomsterprakt.
    Men jag gillar ALLA bilderna. :-)
    Det verkar vara ett riktigt drömfik som ni driver.
    Go´kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D, det måste ju finnas lite balans i det hela, annars blir det för mycket av det goda..

      Det är nog väldigt mycket rakt upp och ner vårt fik...så här är det bara, ungefär.
      Go´kväll!:)

      Radera
  4. Så fina bilder!

    Det växer så att det knakar och det är härligt!

    Ha det bra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack mammaxtre!

      Det knakar och brakar i buskar och trädgårdsland den här tiden på året...en härlig tid
      Ha det bra du med!

      Radera
  5. Vilka underbara bilder! Regndroppar ser så fräscht ut och gör blommorna ännu vackrare. Vallmon är så otroligt skön i all sin prakt! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack eWa!
      Regndroppar på blommor och blad är som smycken
      Vallmonkronbladen är väldigt speciella, som finaste silkespapper
      Kram

      Radera
  6. Du lyder tydligen inte mitt goda råd att ta det lugnt :-)... Hoppas att du får lite hjälp med alla gäster i alla fall.
    Du ska få se på min tavla med likadana tulpaner som på bilden (nästan, inte daggvåta förstås för det kan jag inte måla) när jag har målat färdigt.
    Helt fantastiska bilder som vanligt!
    Många kramar och ta det lugnt säger Ingrid bestämt en gång till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för ditt goda råd Ingrid!
      Jag har ju min hjälp, ständigt närvarande. Uffe heter han!:)
      Väntar väldigt gärna på att få se dina tulpaner...
      Tack!
      Kramar till dig med
      Karin som med bestämdhet tar det mycket lugnare:D

      Radera
  7. Regndroppar i det här fallet;
    glädjetårar faller för vårents skönhet.

    Ruth i Virginia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så vackert du beskriver det Ruth!

      Tack!

      Radera
  8. Riktigt njutbara och underbart vackra bilder bjuder du på....visst är det en fantastisk tid nu ....bara att njuta och ta in...ladda...ladda....
    Ha de gott vännen
    Kram Lollo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu får vi ladda batterierna i flera månader framåt...sommaren är här
      Ha det gott du med Lollo!
      Kram

      Radera
  9. Åh, vad alla blommor och växter NJUUTER av regnet, på dina bilder. Du tar inte bilder, du gör porträtt av dina motiv. int!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla regn är så välbehövliga här...varje liten droppe blir som en lovsång. Vi har fortfarande väldigt torrt, blåsten torkar ut
      Tack Karin, det är intressant det du skriver om porträtt...jag "ser" alltid på bilderna så innan jag tar dem, ramar in dem först. På något sätt

      Radera
    2. Här kommer ett vilsegånget "F" som ska in på lämplig plats i min kommentar...

      Radera
    3. Jag översatte det till en förkortning av intressant:)..Fint det också!:)

      Radera
  10. Visst är det skönt med en liten skur som spolar bort allt pollendamm. Och så doftar det så ljuvligt när det är nyregnat!

    Apropå att vara gammal: När sonen var fem år upplyste han lillasyster om att "Mamma, hon är gammal hon. 92 eller nåt." Så jag går mot 100 nu ;)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det behövs lite pollenborttagning emellanåt...och doften blir luftigare

      Aha, vi är snudd på jämngamla...vilken dag som helst måste jag ha fyllt hundra redan.
      Riktiga pantertanter med andra ord

      Kram

      Radera
  11. Regn är verkligen uppfriskande. Önskar att vi fick litet här också. Mt Shasta-området har ungefär 35 cm underskott just nu! Och det är inte ens juni.
    Underbara blomvattendroppsbilder. :)
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. 35 cm underskott... då börjar det bli torrare än torrt i dina trakter.
      Hoppas att ni får det välbehövliga så ni skulle slippa bränderna som ni brukar få.
      Tack Anne-Marie
      Kramar!

      Radera
  12. Ja, och så blir världen så otroligt fotovänlig efter regn.
    Jag brukar också skynda ut med kameran då. För att inte tala om hur gott det doftar.
    Så fina foton!
    Vallmon är verkligen en kjol!
    Förstår att Pettas går sin högsäsong till mötes. Den som ändå kunde vara en av gästerna...
    KRAMAR!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den blir det, härligt fotovänlig!
      Tack Annika!
      Du kan säkert någon gång...så tror jag.
      Kramar!

      Radera