söndag 12 maj 2013

Den allra första gången varje vår....


blir vi euforiska och det är snudd på att vi börjar skriva poesi i ren hänförelse
när vi äter vårens första sparrissoppa.


    Efter en stund är det dags för att ta för sig av


    sparris med parmesanost.....


  På allra enklaste sätt äter vi vår egenodlade sparris
  Nu är vi igång...var tredje dag blir det sparrismiddag hemma hos oss
  ända fram till midsommar.

  Allra godast är alltid premiären som var just idag.
  När vi närmar oss midsommar
  har tänderna vuxit sig en anings aning längre och det heter ibland till och med
  - "att måste vi äta sparris idag också"?

  Lyxproblem eller hur?:D
 
 

34 kommentarer:

  1. Så läckert! Det riktigt rinner i munnen på mig :)
    Kram och fortsatt skön söndagskväll från Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vårfröjder i sanning:)
      Detsamma önskas dig också Eva!
      Kram

      Radera
  2. Uj uj uj så gott det ser ut!
    Så underbart att ha egen sparris.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det smakade en bit av himlen:)
      Det är extrahärligt att ha en egen sparrisbädd, absolut.

      Radera
  3. Nääääää.... nu rinner snålvattnet så att det står härliga till,
    fy f*n va gott det ser ut, kan känna hur gott pettasnicklasarna smakar...
    suck...jag tror jag kommer,
    nu meddetsamma.

    SVÄLJ....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kom kom Rantamor! Här finns så det räcker till åt er också

      Glurp!

      Radera
  4. Ungefär som för arbetarna i Norrland, eller var det kanske rallare, hur som helst så fick de inskrivet i sina kontrakt att de inte skulle behöva äta röding (eller forell, eller...) mer än fyra gånger i veckan.
    Tänk om jag hade lyssnat mer uppmärksamt!
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mycket skämmer allt. Personligen skulle jag ha svårt att äta forell fyra gånger i veckan...
      Jag förstår att de ville ha kontrakt på det:)

      Karin

      Radera
  5. Det ser verkligen gott ut! Har faktiskt inte kollat i affärerna här än om sparrisen är mogen, måste jag göra i morron...Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var verkligen njutbart!:)
      Hoppas att du hittar färsk sparris imorgon. Det är lyx att ha ett eget land, bara att gå ut och knipsa sig några nu
      Kram!

      Radera
  6. Svar
    1. Färskare än så kan man knappast få sparris. Direkt från landet i kastrullen
      Go´natt!

      Radera
  7. Det dröjer litet till innan vi har så det blir premiär, bara tre knoppar sticker upp av den ena sorten - vi har två, Prima Verde och Rambo. Parmesan väntar i kylen....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är precis en vecka senare med premiären i år än tidigare år. Jag vet faktiskt inte vad vi har för sort. Men det är trettio år sedan den såddes
      Parmesan till och så är lyckan gjord:)

      Radera
  8. I mitt nästa liv ska jag bli en flitigare trädgårdsmästare! Nu är jag bara glad över all gratis nässelsoppa jag kan få till. Och i en av sålådorna ska de få växa till sig och bli fina frön till hösten. Jag har delvis gett upp kampen mot sniglarna. Tror inte att de äter nässlor...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas isåfall att vi får gå till trädgårdsmästare i samma skola. För det tänker jag bli också:)
      Idag ska jag plocka nässlor
      Tillsvidare har vi klarat oss utan mördarsniglarna, märkligt nog, för de finns runt omkring oss hos alla grannar redan. Tur att de inte äter nässlor i alla fall..

      Radera
  9. "Att äta med långa tänder" är ett underbart finlandssvenskt uttryck som jag använder vid behov. Men aldrig om sparris...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland växer tänderna o blir extra långa och svåra att tugga med
      Till och med litelitelite om man "måste" äta sparris alltför ofta
      Men tack och lov så dröjer det nog ett tag ännu.

      Radera
  10. Nu blir jag nästan avis. Låter underbart gott att få äta av sin egen sparris.
    Jag planterade för två år sen och den kom inte ens opp här följande år så jag tänker inte pröva igen. Det lilla som används här så får nog någon annan odla åt mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klokt beslut. Det finns ju andra som kan odla om det inte fungerar.
      Mitt egen första sparrissådd för många år sedan, fick ungefär samma resultat.
      Eftersom ingenting grodde slängde jag såkrukejorden in i en häck....och vad hände?
      Nästa vår kom sparrisen där den inte skulle komma:D
      Vår sparris här är ca 30 år gammal och Uffe har sått den. Det hör onekligen till en av vårens
      absoluta höjdpunkter att äta den första sparrisskörden för året..

      Radera
  11. Så fantastiskt gott det ser ut! Egen sparris. Underbart!
    Har aldrig ätit helt nyplockad sparris men kan tänka mig att det smakar helt annorlunda än den man köper i affären.
    Så enkelt och gott med soppan och parmesanosten. Mums!
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Egen sparris är guld värd!
      Direkt från landet till spisen är den absoluta upplevelsen. Även fast köpt sparris också är god så kan den inte mäta sig med den allra färskaste.
      Det är mums i kubik!
      Kramar!

      Radera
  12. Lyx att ha egen sparris tycker jag ;)

    Och så gott!

    Vi hade de gröna godingarna till middag med. Saknade parmesanen!

    Ha en fin vecka!

    Lottakram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns som lyx. Att ha så gott godis i egen täppa är något av det allra bästa, om man
      tycker om sparris som vi gör.
      Parmesan hör till, men en hollandaise brukar man också ta till på många ställen

      Ha en fin vecka du med Lotta!

      Karinkram

      Radera
  13. Mumsfilibabba så gott det ser ut!
    Midsommar ja, sex veckor kvar blev jag nyss påmind om, ofattbart!

    kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var också!:)
      Visst är det ofattbart så tiden rullar iväg när man har mycket att göra.

      kramen

      Radera
  14. mmmmm...så underbart gott med sparrissoppa och sparris.
    Älskar allt som har med sparris att göra.
    Skulle återigen önska att det vore en smakblogg.
    MUMS!!
    Kram!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sparris är älskansvärt!:)
      Undrar också när man uppfinner smak och doftbloggar?

      Kram!

      Radera
  15. Vilken lyx att ha egen sparris. Den man köper i affären är inte alltid så god, tyvärr. Får kanske be Göran att han börjar odla sparris. Han är mycket händigare på sånt än vad jag är.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en lyx om man tycker om sparris. Den som har legat i affären är ju inte lika färsk som den man tar direkt ur eget land.
      Det är Uffe som är "pappa" till vårt sparrisland också:D

      Radera
  16. Åh gud vad gott! Med parmesanflagor och balsamvinäger. Suck!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sucksucksucktar efter mera....finns mera i landet så kanske i morgon redan:)
      Gott är det
      säger Karin med ett stort leende

      Radera
  17. Oj, om jag kunde kliva in i dina bilder! Då skulle jag äta och äta och äta och....
    Kram/Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. ..och äta och äta och äta:D
      Det är så det är, när det är

      Kram
      Karin

      Radera