måndag 6 maj 2013

Att shoppa loss...


är nog ingenting man kan beskylla mig för att göra
Affärsmännen skulle gå i konkurs om det berodde på mig.
Jag lovar...jag är inte drömkunden precis


Det har nästan blivit en fix idé för mig att ta vara på, att återanvända så långt det är möjligt
Jag vet inte när jag senast köpte någonting nytt...
(Då räknar jag förstås inte med företaget, det är en helt annan sak. )
Ett par gamla korgar, som har använts länge och väl och ännu hänger med
ett tag, trots skraltiga bottnar, går hur bra som helst att använda minst ett år till
En tom havresäck (rådjursmat) fungerar utmärkt väl som "kruka" när man lägger den i korgen



Påfyllning av fet och näringsrik kompostjord.
Också ett slags återvinning



Sedan plantering av frösådda tomatplantor.
Fröna har jag sparat från en fjolårstomat.
Det är så enkelt att kleta ut de små fröna på ett hushållspapper och låta dem torka på det
I februari är det bara att så och efter ett tag är det plantor på gång
En av fördelarna med att plantera i säck är att till hösten kan jag bara lyfta ut säcken och
tömma ut jorden på trädgårdslandet. Behändigt
Korgen, bränner jag upp om det visar sig att den har tjänat ut


I år ännu, håller de gamla vinlådorna ihop. Lådor som en gång har ratats och som
nu är utmärkta växtplatser för olika typer av grödor
Jag gissar att de går upp i rök i höstbrasan...eller i kakelugnen



   En gammal plastså med spricka kan också användas som en stor blomkruka...
   Den var så evinnerligen ful så en gammal jutesäck som inte används längre
   fick bli "ytterkruka"



Uffe och jag har kärrat kompostjord till växthus och andra "krukor" idag
Pelargoner och andra plantor från trädgården ska snart planteras i dem
En viss Kurt-Birger har noga följt med oss och allt vi har gjort, från sin björkgren där
han har bra uppsikt över gårdsfolket:)
Särskilt stressad såg han inte ut att vara


    I den stora vida krukan har jag planterat "ogräs" som jag har ryckt upp ur trädgårdslandet
    Där ska inte månviolen finnas, eller som den oftast kallas, Judas silverpengar
    Jag tror att planteringen blir hur vacker som helst att ha på kökstrappan
    Först de lila blommorna och sedan de silvriga fröställningarna.
    En utmärkt eternell


   Under vinbärsbuskarna blommar julhyacinter från förr. Varje år kommer de upp igen
   och tycks bara bli frodigare och flera. Jag kastar inte julhyacinter när julen är över
   Jag låter dem torka och planterar ut dem antingen under våren eller hösten
   Jag har redan planterat senaste års julfröjder...och förväntar mig vårfröjder nästa år av dem


Likadant går det för påskliljorna. De tas om hand och planteras ut
Hur de här har hamnat mitt i trädgårdslandet är däremot en gåta
Jag har inte planterat dem där, men de får blomma färdigt och så gräver jag upp dem
och låter dem få en annan plats


Kejsarkronan däremot har fåglarna hjälpt till med att föröka....


   Getabocken har kommit ut, om inte direkt på grönbete, så åtminstone i den stenbelagda
   Fyrklövern.
   Nu står den där och drippar och droppar i lådan under sig, nytjärad och väldoftande


    För övrigt ser det rätt så "råddigt " ut just nu här på vår backe.
    Bord, bänkar och stolar har lyfts ut, tvättats och vissa har målats om...
    Vi öppnar för sommarsäsongen veckoslutet efter den 15 maj,  men innan dess
    kommer det några grupper på besök
    Det finns massor att göra innan dess..


Utelivet tar på. Solen, vinden och ovanan att jobba i trädgården gör sitt 
Så efter några timmar är det gott att ta av sig solhatten (den är ny och inhandlad för pengar:))
Jag gör mina undantag ibland



För övrigt så har dagen gått till att baka, bokföra, beställa varor och skriva räkningar m.m.
Uffe har översatt och skött ett konsultuppdrag

Tråkigt blir det aldrig här

22 kommentarer:

  1. Bråda tider och mycket fix, men jag tror som Kurt-Birger att ni fixar det hur lätt som helst – eller snarare med snabbt och säker handlag, sinne för väsentligheter och goda kunskaper. Han ser så nöjd ut, ekorren, med fullständigt förtroende för era förehavanden!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han ser ju sån ut förbryllande nog, så vi får nog tro på honom och på dig Karin:)

      Radera
  2. Det känns verkligen gott när man hittar en ny funktion för en uttjänt pryl. När man återfinner skönheten på ett nytt sätt.
    Fiffig är du också! På att hitta på nya användningsområden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en stor tillfredsställelse för min del i alla fall. Att kunna göra någonting av det redan befintliga:)

      Radera
  3. Jag skulle behöva vara några veckor hos er och lära mig hur man sår och planterar. Ska i alla fall försöka med några solrosfrön - men det är naturligtvis för sent att sätta när jag läser att du sätter dina tomatfrön redan i februari...
    Du gör väl en fin pärm med dina underbara bilder av arbete, djur och natur så att dina gäster kan bläddra i dem när de kommer!
    Kramar!
    PS. Just nu förstår jag att du inte har tid :-).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart kan du så solrosfrön nu. Det är rätt tid. Tomater kräver förkultivering, därför sås de fröna i februari.
      Den som vill kan titta in på bloggen. Tror det får räcka så.
      Men man vet ju aldrig!

      kram

      Radera
  4. Jag hör också till de som skulle få affärsmännen att gå i konkurs. ;) Gillar dina återvinningsidéer. Verkligen fiffiga och bra.
    Tänk vad det växer hos er. Det måste ha blivit rätt mycket varmare. Jag skulle också behöva gå på kurs hos Pettas och lära mig om fröer och hur man sår.
    Gillar din hatt! Bra att Kurt-Birger inspirerar att inte stressa. :)
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man tager vad man haver:)
      Det är trots allt, väldigt sent i år och faktum är att vi skulle behöva ett regn så att allting fick lite extra fart. Men å andra sidan så är det bra som det är...man ska ju hinna med också
      Jag föll pladask för hatten...är lite hattnojig faktiskt.
      Du ser ju hur lugn och avstressad K-B är. Måste ta efter honom
      Kramar!

      Radera
  5. Det är spännande med återvinning av alla de slag. Men det händer att jag tar mej till människobyn o shoppar loss... häromsistens kom jag hem med ny tunika från Emmaus, slog på stort och betalade 1,75 e för den. Jag måste försöka sluta med detta shoppande :) Vad fint ni har på gården!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, Gunilla.
      Emmausshopping kan ta mig med hull och hår också. Medges. Plånboken gapskrattar och är glad som bara den.
      Det börjar grönska...det är inte svart här längre

      Radera
  6. Kikar in lite bara. Har feber, hosta och värk i kroppen. Dags att krypa i säng. Tänkte bara få mig en liten dos av Pettas först. Tror att jag faktiskt blir frisk snabbare då ;)

    Kram, fast utan stjärnor ikväll.

    Ann-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många tycks vara drabbade av feber, hosta och värk just nu. Även jag ska krypa i säng nu...dagen har varit intensiv och lång. Sådana är dagarna när ljuset blir längre. Tar nog en liten dos av dig jag också...en lycklig pralinbit si så där.
      Och stjärnorna finns där, fastän de inte syns

      Kram
      Karin

      Radera
  7. Bra idéer för återbruk och så fick jag tips för växthuset - jag har "blivit med växthus" i Vårdö.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är ju likadan som jag i det avseendet! Hittar på alla möjliga användningar av allt möjligt:)
      Grattis till Vårdöväxthuset! Det är alltid roligt att odla under glas

      Radera
  8. Inte behöver man köpa nytt när man har så piffiga idéer som du. jag gillar också när man kan återanvända det som redan finns. Vilket slöseri att bara slänga och köpa nytt. Jag ser att det dyker upp överraskningar i din trädgård med. Sånt är trevligt. Ha en fortsatt trevlig dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en tillfredsställelse att ta hand om saker som redan finns på olika sätt.
      Du har helt rätt, slöseriet och alla måsten som finns för allt som ska vara, känns helt fel
      Ha detsamma Gunnel!

      Radera
  9. Jag önskar att alla var lite mer som Du! Vi slösar alldeles för mycket och man kan ju nästan bärja misstänka att det slutar med förskräckelse.
    Fina bilder och det är så underbart när det börjar gro :) Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det olustiga i slösandets tid är att det tycks bli bara värre..och givetvis så går det inte att hålla på så i all oändlighet. Det blir stopp på något sätt.
      Tack eWa!
      Kram

      Radera
  10. Karin, du är enorm!! Jag beundrar dig! Jag gör verkligen det! SNYGGT är det dessutom allt du återvinner.
    Jag önskar att jag vore mer som du.
    Jag ska ta mig i kragen.
    Jag är helt tagen av att du återanvänder tom ogräs som kirskål och judas. Sådant som jag rycker i sinne.
    Heja dig, du grym!!
    Snacka om att DU inspirerar!!
    Jag skulle vilja vara praktikant på Pettas och lära mig lite av all klokskap du har!
    KRAMAR!!

    SvaraRadera
  11. Egentligen är det så enkelt att göra så här...:)
    Kanske du ska bjuda Peter och Karolina på vårens första kirskålspaj? Så fort kirskålen har växt sig större här så ska jag göra ett litet inlägg om hur jag tar vara på.
    Roligt om du känner inspiration.

    Kramar!

    SvaraRadera
  12. Så klokt så klokt. Härligt att läsa sådant i dessa slit o släng tider. Så borde vi nog alla göra.
    Kan säga att liknande tankar och planeringar hade jag för länge sen när jag var hemma med mina barn och jag saknade faktiskt inget. Kändes riktigt, riktigt meningsfullt att sy kläder, plocka bär, odla grönsaker och allt annat som sparade pengar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi borde nog:).
      Inte saknade man någonting när barnen var små. Man fixade,donade, lappade och sydde av vad som fanns tillgängligt. Vi var några mammor som träffades ibland och gav barnkläder åt varandra, beroende på hur de egna hade vuxit och behövde "nytt".Vi drog iväg med barnen till skogen och plockade bär och svamp också. Oj, så kul det var samtidigt som man sparade slantar
      Meningsfullt är absolut rätta ordet.

      Radera