lördag 27 april 2013

Vintern rasar ut...

Byfånens tema för den här  lördagen heter Vintern ras...


    Jag har gjort det väldigt bekvämt för mig den här lördagen och plockat
    bilder från förra Valborgsmässoafton.
    Ballonger hör till....det är fest...


   Valborgsbrasan är ett måste...under vårvintern samlar vi ihop
   kvistar och grenar i en hög på gården och när Valborg övergår till 1:maj tänder vi en eld för
   den annalkande våren. Vintern är över, låt den försvinna...


       Fågelskyttet har hört till traditionerna på ön....och hör ännu till en viss del
       Natten mellan Valborg och 1 maj brukar/brukade båtarna skurra iväg ut mot vettaskårorna
       längre ut mot havsbandet
       Hos oss hänger träejdrarna i fönstret


       och en snurra skulle det alltid vara när jag var barn, men då av papper, en som jag hade gjort själv
       Majviskan var också ett måste

Titta in här
Då får ni lära er mera om hur man firar Valborg och Första maj i Finland

     Övriga som deltar i temat:

Tack Byfånen för speciella, intressanta teman i april!
Nu vet jag inte vem som tar över temarubiksättningen för maj?
Kanske det börjar bli min tur?

Uppdatering.
En majviska ser ut så här:

  
   Jag har sökt efter bilder på majviska på nätet och fann en när jag sökte på finska
   Kanske inte den allra mest belysande bilden men en viska var alltid ett måste när jag var barn
   Jag har sett att man säljer dem fortfarande i ett antal affärer, så traditionen är inte utdöd.

29 kommentarer:

  1. Allt är tillåtet - bara vi får lite värme.:-)
    Fridens och Go´kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi behöver få värme nu. Nu kryper kvicksilvret nedåt igen mot natten

      Go´kväll Eive!

      Radera
  2. Ni sätter väl upp varningsskyltar, så kottarna hinner lämna rishögarna! Läste att även en del sjöfåglar gillar rishögar, och sådana (fåglar alltså) torde det vara gott om hos er.
    g'natt,
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan vara lugn Margaretha, den här rishögen är så gles som någonting bara kan vara...
      Ingen vill bo i den. Kottarna har sin stora gamla rishög som vi bara bygger på i takt med att den sjunker i marken. Sjöfåglar har vi..men ingen i rishögen. Men givetvis så tittar vi efter ordentligt innan vi lägger tändstickan till
      G´natt
      Karin

      Radera
  3. mä va bra, nu funkar det...har inte kunnat kommentera hos dig på några ggr..krångel med min trådlösa anslutning..Det går undan nu redan valborgsmässoafton på tisdag..det har varit en snabbstart på våren..har varit på kvällspromenad och skogen exploderar av vitsippor och allt grönt som ska måla naturen..så vackert..
    Mor Anita är skärrad..det var inte alls kul att ha besök av fräcka tjuvar..usch, man blir så ledsen..samvetslösa typer..
    Önskar dig en fin söndag och valborg sen..Kram lilla söta kusesinen min..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Överlag så har jag haft småproblem att både lägga in bilder och i övrigt med Blogger, men det handlar ju inte ditt problem om. Men så är det ibland...lite knöligt.Tittade just in på din promenad, en riktigt skön vårpromenad. Nu börjar det hända. Allt är sent här, fortfarande minusgrader på nätterna och bara 5-6 grader varmt på dagarna (i skuggan)
      Förstår att Anita är skärrad. Vilka typer! Jag känner ilska men det hjälper föga
      Önskar dig detsamma Karina!
      Kram

      Radera
  4. Hade nästan glömt att det är Valborgsmässoafton snart och första maj. Vi har ju inte de dagarna här på andra sidan "pölen". En helt vanlig vecka för oss.
    Läste ditt förra inlägg om det som hände på taket. Vilken tur att inget skadats. Vem vet vad som händer när det är fullmåne.
    Ha en fin helg! Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även jag hade nästan glömt det ,men man blir påmind:)
      Det blir nog ett "riktigt" Valborgsinlägg senare, där jag berättar och visar årets Valborgsmässa
      SolarVentin var oskadd men fastsättningsanordningen är skadad. Skönt att syrenen fanns därunder och tog emot, annars hade nog allt vara i tusen bitar.
      Ha en fin helg du med!
      Kramar!

      Radera
  5. Jaaa, snart får man elda upp den där rishögen som samlats under året!

    Men vad är en majviska?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har febrilt sökt en bild på majviska på nätet men inte lyckats hitta en.
      Har ingen bild dessvärre, men det är silkespapper som har klippts i strimlor
      och som man fäster på en pinne. Den tar man sedan i handen och vispar runt med.
      Kanske jag lyckas ta bild av en sådan under förstamajhelgen

      Radera
    2. Hej igen Karin,

      jag lyckades hitta en bild på en finsk nätsida och har uppdaterat bloggen en aning

      Radera
    3. Ja en sån måste man ju ha förstås!

      Radera
  6. Kanske en majviska är något för barnbarnen att ha och vispa runt med på Valborgsmässoafton. Det kan ju inte vara så svårt att tillverka en.
    Kramar från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. För små barn är det roligt att vara med och tillverka en egen viska. Jag vill minnas att jag gjorde min allra första egengjorda på första klass i småskolan. Men i affärerna här finns det många olika till försäljning. Men svårt är det inte. En pinne och några silkespapper och några stift så är viftandet igång
      Kramar

      Radera
  7. Härligt med valborg och första maj!
    När jag var barn så var det också en majviska som vi vifta runt med, men sen hade vi också klockor/koskällor som vi ringde in våren med och gummistövlarna byttes ut till lågskor :)
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En milstolpe på något sätt är det allt.
      Koskällor är helt nytt för mig. Så trevligt!:)
      Det var viktigt det där bytet från gummistövlar till lågskor..en klar gränsdragning mellan årstiderna.
      Kram!

      Radera
  8. Valborg närmar sig, jag har lite svårt att förstå att vi redan är där. Måste vara väderläget..
    Här är majbrasan och Chalmers Cortegen tradition!

    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gissar att det är många som känner precis så. Väderläget är säkert orsaken, allt är sent i år. Här är fortfarande köldgrader nattetid. Vi får försöka tänka oss varma vid majbrasan. Låter trevligt med Chalmers Cortegen!:)

      kram

      Radera
  9. Hej Karin! Skriver en kort kommentar bara. Ännu utan min egen dator.

    Ha det bra och kram till dig! :)

    Ann-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ann-Louise!:)

      Ha det bra-kram till dig med!
      Karin

      Radera
  10. Jag har faktiskt alldrig tidigare hört majviska. Vi pratade alltid om majvippa.
    Nog verkar det som vintern vill hålla oss i sitt grepp en tid till fastän snön gett med sig. Vi är väl bara tvungna att gilla läget.
    Ha det bra där på ön.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet att majviskan också kallas majvippa, men inte här hos oss. Säkert finns det kulturella skillnader...viska har vi alltid talat om här:)
      Även här tar det tid för våren att etablera sig riktigt ordentligt. första natten på länge nu som det inte har varit köldgrader.
      Ja, vad annat kan man göra än att göra det bästa av läget.
      Ha det bra du med!

      Radera
  11. Vintern rasar...och jag tycker om det! Doften av eld, att kratta, göra fint. Rensa ut, välkomna in.

    Varm kram till dig Karin!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är också en fin del av "övergången" mellan vinter och vår. Förberedelse på sätt och vis.

      Varm kram till dig också Lotta!

      Radera
  12. Men Karin! Vilken toppen-super-kanonbild på påskliljan med elden i bakgrunden. Jag bugar.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Bilden är från förra Valborgsmässoafton. I år syns inte påskliljorna ännu:)

      Kram

      Radera
  13. Vilka fina foton du bjuder på! Och spännande att läsa om era traditioner omkring Valborg. Nu ska jag kolla in länken om Valborg i Finland också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gnuttan!

      Valborgstraditionerna här och på fastlandet är ungefär desamma. Inte stor skillnad alls. Också här äter vi struvor, munkar och dricker mjöd.

      Radera