fredag 19 april 2013

Spår

Byfånens tema i Show & Tell för lördagen är Spår

Jag är smått irriterad på mig själv för att jag inte har fotograferat de spår
som jag har sett under vintern här utanför.
Rådjur, räv, ekorre, mårdhund, hermelin, mus, fåglar av olika slag,
har lämnat sina avtryck varje dag
I dagens tema skulle de ha varit perfekta att visa och berätta om

Men det finns förstås andra slags spår


             Bara för tre dagar sedan fanns det spår i vår trädgård av vintern som har varit...
             Nu finns inte en gnutta kvar efter regnet som har fallit sedan dess


         Fjolårets vävarkarda har med all säkerhet lämnat spår efter sig
         När det börjar grönska på allvar sticker det säkert upp småsmå plantor litet här och där



och uppe på berget har rådjuren lämnat spår efter sig
Vi har verkligen fått vår lilla skogstapp välgödslad i år
Det tackar vi glatt för!:)


    Spår efter människohand hittar man litet varstans
 

   Den gamla plogen på berget har också gjort sina spår i odlingsjord någon gång
   Nu är den själv ett monumentalt spår från gången tid


Den som har följt med Pettasblogg ett tag, vet att  vi håller på att ta bort det gamla staketet runt tomten
Allt är inte helt borttaget ännu, bl.a. en staketstolpe står kvar som ett spår från svunna tider


   Spåret efter ett smidesarbete ligger kvar ännu uppe på stolpen


   Spår efter mänsklig framfart med motorsågen


   har givit oss en smått förfärad aha-upplevelse...
   Aldrig någon vinter tidigare har vi haft svallis på gången till butik, bageri och café
   För vår del har det betytt en isig gång, hal och jobbig att gå på

   Där ser man vad människan lämnar för spår efter sig när hon fäller träd
   När inte träden finns och suger upp all det våta måste det våta ta vägen någonstans
   Undra på att det blir översvämningar där skogar mejas ner
   På vilket sätt de tre björkarnas bortfall påverkar vår lilla sluttning och vårt rhododendronland
   vet vi inte ännu...


     Och här slutar jag....det tenderar annars att bli väldigt många spår om spår som
     jag lämnar efter mig

    Övriga temadeltagare är

26 kommentarer:

  1. Spor fra mange ting har du skrevet om.
    Takk for et spor fra deg i min blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stubbetufsa, jag ska försöka ge spår litet oftare på din blogg än jag har gjort. Tittar in litet nu och då och hänförs över hur vackert du har det omkring dig.

      Radera
  2. Vilka konstverk naturen gör, vävkardan är så vacker och ditt foto är konst.
    Lite tur att du inte fick fotat spåren, såhär blev det så väldigt intressant tolkat ;-)
    Kram Ann-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Naturens egna konstverk är oftast så vackra så man hisnar.
      Tack Ann-Mari!
      Kramkram

      Radera
  3. Du hittade verkligen många olika slags spår, och spår som man inte annars tänker så mycket på. Det är bra att ha kameran med när man går ut i naturen, för det är precis som om man får andra slags ögon då. Ha det gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När de "riktiga" spåren har försvunnit med smältvattnet får man ta till andra spår:)
      Du har rätt Gunnel, man får kameraögon...antagligen ser man litet fyrkantig ut också
      Ha det !

      Radera
  4. Du har ett spåröga, visste du det?
    Spår av snön kan man också se...
    Här har snön smultit som bara den! På ett par dagar har det hänt jättemycket, både med fåglar och SNÖN!
    Vi njuter väl av fredagskvällen?
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, men nu vet jag:)...
      Det är på tiden att vi får känna av våren litet mera...den blir så kort annars.
      Snart tuffar vi ut på böljan den blå eller hur? Du där och jag här...
      Jaaa, vi njuter förstås av kvällen
      Kram

      Radera
  5. Mmm...tycker om dina spår! Och det finns många! Jag tror kameraögon är extra bra ögon ;)

    Varm kram och trevlig helg!

    Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tror jag också Lotta!
      Man behöver bara titta in på din blogg för att förstå det!
      Ha det skönt i soffhörnan!

      Varm kram till dig med!

      Karin

      Radera
  6. Fin spårspaning! Jag har tänkt ibland på dem som bodde i min hemby. Ibland finns nästan inga spår alls efter dem. Den lilla stugan är riven, potatislandet igenväxt och äppelträden borta. Men så sticker det upp en kaprifol, syrenbuske eller näva som berättar om dem som bodde där en gång. Det känns lite trösterikt, på något sätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Så är det ju. På andra sidan det staket som vi tar ner bit för bit,
      lär ett litet hus ha funnits, inte för så många år sedan, kanske trettio år sedan ungefär. Nu är där en skogsdunge och om man inte skulle veta att det finns en husgrund inne i den, så var allt spårlöst försvunnet...
      Ibland när jag går över kirskålsstället ovanför det "huset" tänker jag på människorna som en gång var, människor som jag inte alls kände, men vet att fanns och som jag på något sätt känner där fortfarande.
      Jag måste göra slag i saken och ta reda på mera om människorna som fanns där medan det ännu finns någon som minns dem. Tur att du påminde mig om det genom dina tankar:)

      Radera
  7. Många härliga bilder från spår av alla de slag! Ha en härlig helg i den annalkande våren :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Marina!
      Jag ska göra det allra bästa jag kan för att få en härlig helg, solen skiner och våren kommer med stormsteg...

      Radera
  8. Fin spaning efter spår av alla de slag. Det var ungefär så jag tänkte när jag valde temat, här finns rum för variation. Jag tycker att det är intressant att se vad som blir skrivet under ett tema med många öppningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Det finns sannerligen rum för variation, mera jag spårade, flera spår fann jag, så det var svårast att sätta punkt:)

      Radera
  9. Jag är så dålig på djurspår, kan knappt skilja på hund o katt.
    Spår av olika de slag är spännande, här lämnade jag mitt!

    kram o trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar ditt spår Tina!

      Kram och detsamma till dig också...solen skiner på din anmoders ö

      Radera
  10. Verkligen fina spår och ditt elektroniska spår kommer glädja många!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!:) Jag får hoppas på det!
      nu hoppar jag in på ditt spår ....hejhopp!

      Radera
  11. Härliga foton som tar en med på vandring. Det finns spår överallt och man ser och vill se :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gunilla!

      Precis så är det. Vill man se, så ser man, vill man inte så ser man inte:)

      Radera
  12. Länkade till din härliga blogg ikväll...

    Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Rantamor, du gör mig nyfiken:)
      Tittar in litet senare:)

      Kram

      Radera
  13. Ja, naturen är ju verkligen full av spår av alla de slag om man bara tittar efter. Och inte går det inte att ändra på något utan att det påverkar något annat. Förhoppningsvis ska dock de positiva påverkningarna överväga de negativa, med svallisen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju så, att mera man söker spår, flera hittar man:)
      Jag är nästan säker på att svallisen är någonting vi får leva med under vintertid. Inte helt bra med tanke på att det är där våra kunder ska gå, men man får ta det som det kommer och göra det bästa av situationen. I övrigt tror jag att rhododendronlandet ler förnöjt och lutar sig bakåt i förvissningen om att landet inte torkar ut i brådrasket:)

      Radera