onsdag 24 april 2013

Register

kan bli som klister...
Eller i alla fall telefonförsäljarna som påstår att Pettas
är med i alla tänkbara och otänkbara register
Sällan kan de tala svenska och när jag prompt påstår att jag inte
förstår dem alls för att slippa dem, så vill de prata engelska
och då säger jag " I don´t speak English at all" och de avslutar samtalet med en ljudlig suck,
säkert tänkande att det var verkligen en svårpratad människa
(Och jag skrattar för mig själv)


Men det börjar kännas som att man kan hålla sig för skratt...
Uffe har hållit koll på alla registerförsäljare under det senaste året.
Nu är antalet 27 st. Igår kom också ett samtal...hon ville ha bara 49 €...
Till saken hör att vi inte hör till något register och aldrig har gjort det
och inte tänker göra det heller.
Men går det så går det tycks resonemanget vara...
Övertygande säger de att vi är med i deras register
och att det kostar 100 €, 80 € eller.....i år också...

En del är svårare att bli av med än andra.
Fastän vi har sagt att vi inte är intresserade så vill de sända oss material.
Och trots att vi avböjer så kommer materialet...
Just det. Ni gissade rätt.
En faktura.
Som åker raka vägen ner i papperskorgen.
Sedan kommer ett hotbrev om indrivning...
När vi tar kontakt med indrivningsfirman så känner de inte till varken kund
eller kontonummer....


Också andra fulheter händer....
Allvarliga försök till bedrägerier.
Ett så pass allvarligt att vi gjorde en polisanmälan
och åklagaren blev inkopplad.
Kan ni tänka er att i samband med polisanmälan så försvann en hel del personuppgifter
från nätet, hemsidor och annat. Ett par personer gick upp i rök, så där bara
som om någon tryckt på en Off-knapp eller på fingrarna
Men jag hann spara alla deras uppgifter innan...
utifall att vi måste ta upp ärendet igen...
och då sparar jag inte på krutet, lita på det! :D


Vad är det för värld vi lever i? Kanske den alltid har varit så här?
Det kanske bara är lättare än tidigare, nu via Internet att
lura åt sig lättförtjänta pengar av andra.  För säkert fungerar det...
annars skulle de knappast hålla på med sina ljusskygga affärer

Jag vet att man helst  inte skall svara i telefonen eller också slänga luren i örat på vederbörande.
Men det är inte alla gånger så enkelt, när man som vi ofta får bokningar och beställningar
per telefon....för det mesta är det seriösa kunder som ringer, trots allt.


Bilderna är från igår kväll då en stormvind drog in över land...på tio minuter färgades himlen i
starka färger för att slutligen ebba ut i ljusaste gult innan regnet bröt loss och
piskade mot fönsterrutorna
Aprilväder!



35 kommentarer:

  1. Ursnygga bilder!
    Men de där eländena som ringer är säkert jobbiga.Det är ju bedragare. De brukar ringa till mig, men jag lägger genast på luren. Det har hänt uppemot fem gånger på ett år. Luren i örat är rätt effektivt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi hade ett ursnyggt oväder igår kväll.
      De som ringer är ofta inte bedragare men anlitade av bedragare. Dessvärre. Vi brukar göra processen kort vi också..sedan lär man sig förstås vilka numror man inte ska svara på
      Vi har märkt att de nästan alla har samma riktnummer och närapå likadana nummer med en liten skillnad. Okänt nummer får vara och om någon är i nöd för att få tag på oss så har vi telefonsvarare att prata in på, men det gör de inte

      Radera
  2. Jo, det har nog funnits i alla tider - visserligen har ordet bondfångare bara funnits sedan 1893, men man kan nog läsa lite varstans om hur godtrogna människor blivit grundlurarde.
    Tack och lov har jag inte blivit utsatt på länge.
    Tänk om dessa bedragare lade ned lika mycket energi på hederligt arbete, som de gör för att fundera ut hur man ska lura hederligt folk.
    Margaretha
    som verkligen inte
    vet vad man kan
    göra åt det

    SvaraRadera
    Svar
    1. Antagligen är det ju så. Det kanske bara märks mera nu än tidigare nu när allt går med blixtens hastighet. Det känns som en farsot emellanåt.
      Jag håller med dig och har också svårt att förstå att man lägger ner så mycket energi på att bedra. Helt obegripligt. Det upplever jag som det värsta i sammanhanget...
      det totalt samvetslösa
      Jag tror inte man kan göra så mycket mera än att berätta om det, varna andra och även polisanmäla. Poliserna här hos oss tog vår anmälan på största allvar och det hände saker snabbt, De vill verkligen komma åt de här typen av bedragare. Annars var rådet att inte svara eller bara slänga luren i örat på försäljaren. Och att aldrig svara med ett ja i samtalet, för många av dem bandar samtalen och klipper om dem så de får "kunden" att svara jakande. Vilka typer
      Karin

      Radera
  3. Jag brukar titta på displayen på min lilla apparat vid telefonen först innan jag svarar. Är det något väldigt konstigt nummer med massor av siffror som jag inte känner igen svarar jag inte. Vi har ju telefonsvarare också så om det hade varit någon seriös person kunde ju den ju tala in ett meddelande.
    Jag brukar också lägga på direkt om jag hör någon tala engelska. (Jag har ju inte utländska gäster som ni har som väl är).
    Det måste vara jättesvårt för er att låta bli att svara eftersom ni har en sådan firma som ni har. Bra att ni polisanmälde sista gången.
    När det gäller mejl tar jag naturligtvis bort alla direkt där det står att jag ska uppge information om mig själv eller med erbjudanden om bra lån eller att jag har fått pengar i present.
    Fina bilder som vanligt.
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har också lärt oss att undvika vissa nummer och som sagt de kan prata in meddelanden på telefonsvararen om det är viktigt.
      Vi har många utländska gäster som hör av sig, men de här har sitt speciella sätt att presentera sitt erbjudande. Däremot brukar det ringa folk från både Thailand, Kina osv....för att få oss att betala en kapitalinsats till någon väldigt bra affär:). Det lustiga är att de alltid vill tala med mannen i hus, fastän jag påpekar att jag är VD så duger det inte. Då ber jag dem dra och lägger på luren...
      Man får vara försiktig på alla fronter, tycks det som.
      Tack
      Kramar!

      Radera
  4. Men fy!! Nåt sånt har jag tack o lov inte råkat ut för...men väl en massa försäljare som kan vara väl så svåra att bli va med...och så vill man inte vara otrevlig, men det är ofta det som biter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var glad för det! Man kan leva bra förutan de här personerna.
      Jag gissar att de inriktar sig mera på företag än privatpersoner. I semestertider är de än värre, då de vet att många är på semester och att det finns vikarier som inte känner till allt och alla rutiner utan faktiskt tror på vad de påstår.
      Ibland måste man bli otrevlig för att de ska förstå, men oftast räcker det med att man är bestämd och inte låter samtalet utvecklas alltför långt.

      Radera
  5. Det dräller av sådana försäljare tycker jag. Vi har också råkat ut för några stycken. Det verkar vara ett populärt yrke. Trevlig kväll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst är det så och dräller är ett väldigt rätt ord i sammanhanget. Dessvärre...
      På vår lilla ö är det trots allt en stor fördel, för här går djungeltelegrafen snabbt.
      Är någon utsatt för någon illvillig försäljare vet snart alla vad som är på gång. Näringslivsföreningen
      brukar också gå ut med varningar i rappet. Men de blir bara mera utstuderade i lurendrejeriet de där "sötnosarna"
      Ha en fin dag!

      Radera
  6. Jag är så trött på alla dessa försäljare som nu hittat till min mobil också!!!

    Kikar in för att lämna ett litet spår efter mig och skicka en kram till dig! Jag är fortfarande utan dator och det är jobbigt att skriva på dotterns pyttelilla.

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man blir trött så in i baljan på dem, ändå får man inte resignera utan måste reagera
      så att de inte får som de vill de där eländes eländena

      Så rart av dig att lämna ett spår:)
      Jag vet att du är utan dator. Hoppas det ordnar sig snart.
      Önskar dig en fin torsdag!

      Kram
      Karin

      Radera
  7. Det började med de falska fakturorna till faxkatalogerna och sedan dess har det bara blivit värre. Usch att man ska behöva lägga tid på sånt!

    De där försäljarnas senaste trick är att påstå att vi talades vid "i vintras och då kom vi överens om att höras igen frampå vårkanten". Löjligt svarar jag då (om jag inte bara lägger på vilket också har hänt) sådana överenskommelser gör jag aldrig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är just det som är mest irriterande. Att man måste lägga tid och energi på de här lurendrejarna. Uffe har någon gång hotat med att sända en faktura för förlorad arbetstid, när någon har varit särskilt påstridig:D.
      Ja, de påstår saker som om man redan har överenskommit om någonting, att det bara är en vanlig rutinsak ....och utgår många gånger ifrån att man inte vet vad som betalas inom företaget. De skulle bara vet vilken stenkoll jag har på alla utgifter:D Stenkoll!
      Och visst lägger vi på vi också. Ibland svarar vi inte överhuvudtaget när vi inte känner igen eller börjar känna igen en viss nummer.

      Radera
  8. Vackra himlabilder och tröttsamma försäljare! Vilken ambivalens du skapar i mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hanna,

      det behövdes någonting vackert för att lyfta sinnet när man tänker på de här lurendrejarna
      Egentligen borde man inte ge dem den allra minsta energi av sig själv, men ändå tror jag att det är viktigt att allt fler uppmärksammar och lyfter fram dem på bordet, ställer sig upp mot allt det oärliga de representerar.

      Radera
  9. Hemtelefonen är nixad och i mobilen har jag en app, True caller, där jag kan lägga in nummer jag inte vill svara på. Företag kan inte nixa, så det systemet hjälper inte er även om de finns i Finland, vilket jag inte vet. T o m operationsavdelningen på vårt sjukhus blev utsatt för en idiot som menade att vi beställt en annons!
    Ett knep dessa bedragare använder är att fråga om de talar med NN, som då förstås svarar ja. Vips har bedragaren ett inspelat ja att klippa och klistra med. När någon okänd i luren frågar mig det fräser jag ampert " Vad gäller det?" och svarar inte på frågan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När samma okända nummer ringer många gånger, ofta på bestämt klockslag och på bestämd veckodag, så lär man sig ändå att det är någonting lurt med det hela. De kan prata in på band vilket ärende de har om vi inte svarar, men det gör de aldrig. De är väldigt strikta på sitt sätt, försöker verkligen inte lämna spår efter sig i form av ett mejl eller så. Och vi har satt i system att när någon ringer och frågar om de har kommit till Pettas, till någon av oss så svarar vi aldrig på frågan utan frågar i vår tur vem är det som frågar. Vi känner till det där med inspelningarna...

      Radera
  10. DET låter otrevligt till MAX, Karin.
    USCH, och tröttande. OCH vilket energistjälande också.
    Otäckt.
    Jag svarar inte på okända nummer, varken på hemtfn eller mobil. Vill de ngt kan de lämna meddelande, och det gör de aldrig.
    Förstår att det är annorlunda för er som har företag.
    USCH och fy att alltid behöva vara så på sin vakt. Antar att det är finska försäljare som ringer, helt rätt att kräva svenska, tycker jag. DET är ett TVÅSPRÅKIGT land. OCH sen gör du totalt rätt som inte låtsas förstå engelska.
    KRAMAR!!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är otrevligt!
      Energitjuvar är vad de är, men kanske inte i den mening man tänker på när det gäller sådana
      Vi försöker undvika okända nummer, men det går bara till en viss del. När vi känner igen vissa nummer som vi vet att har med telefonförsäljare att göra så svarar vi inte. Vi får anpassa oss till situationen på olika sätt
      De flesta ringer hit och pratar finska och fastän jag nog klarar språket till en viss del så KAN jag inte och inte engelska heller. Man får göra sig dummare än man är ibland
      Det jag skrattar åt är att jag säger åt dem på engelska att jag inte kan någon engelska alls och de går på det, haha...lite elak är jag nog allt.
      Kramar!

      Radera
  11. Jobbigt värre.... ett tips för mobiler (typ smarta) är att lägga skojarens tel# i "svartlistan". Jag var med om en mobilfirma som ringde massor av ggr fast jag bad dem fara o flyga, de ringde från ett liknande nummer som det här: 040-156677, 040-156676, 040-156687 osv just för att kringgå svartlistning! På min Samsung Galaxy SIII och på många andra smartphones kan man då stoppa dit ett 'wildcard' *, tex 040-1566* Detta stoppar då alla nummer som börjar på det som är innan stjärnan... 8-) :-) ;-)

    De flesta skojare kör numera INTE med hemligt eller skyddat nummer, just för att man SKALL luras att svara, svartlistan fungerar då bra! Dock värre med hemmanumret på fasta nätet. Men man behöver som sagt inte svara alls. Dock svårare för en företagare att ta det beslutet förstås!

    Min Mamma fick under en månad i vintras samtal från Indien om att hennes dator hade virus och att det ringde från Microsoft....jojo... de ger aldrig upp. Om man inte lägger på! Och svartlistar.... suck.
    Hoppas det lugnar sig!

    Mats

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det lustiga är att de ringer på hemtelefonen, inte alls på våra mobiler. Men jag känner till svartlistningen, att det finns en möjlighet. Också här har numrorna ofta börjat på 040...

      Det viktigaste är att man inte svarar på den fråga som ofta ställs allra först. Vi svarar ofta med både företagsnamn och vårt förnamn och får ofta genast en fråga om man är den eller den, trots allt. De är ute efter det där ja-et...Istället ställer vi en motfråga på direkten, vem frågar, vad handlar det om...sedan lägger vi på när vi förstår vad det är för pajsare...Och de pratar aldrig in någonting på band.
      Jag har hört att många har fått den typen av samtal som din mamma fick. Ibland går det åt pipsvängen när den uppringda håller sig med något helt annat märke.
      Ja, man får hoppas att det förändras till det bättre, men jag gissar att det blir alltmer utstuderat hela tiden...man får vara på sin vakt.

      Karin

      Radera
  12. Usch. Jag har också blivit utsatt för såna där bedragare. Slemhögar. Riktigt otäckt var det. Hotfulla. Numera lägger jag på. Punkt. Men pulsen hinner gå upp ändå.

    Passande bilder till texten!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väldigt mycket usch,usch...de är totalt samvetslösa, tycks det som.
      De som ligger bakom det hela är ofta inte de som ringer upp, utan de "anställer" försäljare
      som många gånger går i god tro med på vad som förväntas. Det var ett program i tv-n om det här för några månader sedan. När den godtrogna försäljaren vill dra sig ur så vågar personen i fråga inte göra det för alla som uppstår från uppdragsgivaren. Hallickar = slemhögar, samma sak ungefär.
      Tack, så kul att du såg vad jag menade med bilderna!

      kram

      Radera
    2. ...för alla hot som uppstår, ska det stå..

      Radera
  13. Men oj vad ni är populära hos bedragare o annat löst folk. Hugaligen, vad är det som händer i Getaskogarna? Tack o lov har jag varit förskonad från telefonförsäljare o dyl. Men EN har ringt... och jag var så till mej att jag hade missat samtal... Jag tror alltid att dessa missade samtal på nåt vis är livsavgörande, att nån behöver hjälp eller nåt... Man får tydligen lära sej att tänka om. Men det är svårt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förhoppningsvis så är vi populärare bland det ärliga folket:)
      Det värsta är att det händer i så många skogar för så många företagare...
      Vi syns på så många ställen, i tidningar, böcker, filmer osv...så jag gissar att det är lätt att plocka oss.
      Fördelen med att ha telefonsvarare är att folk kan prata in vad de vill säga om det är viktigt..och man kan nå oss på så många andra sätt men de vill inte göra spåren synliga...det här är ljusskygga varelser. Hoppas att du slipper otyget! Vi börjar bli riktigt bra på att svara på telefonsamtal som verkar märkliga. Man lär sig

      Radera
  14. Inte roligt med bedragare och folk som ringer i tid och otid. Bra att du "tar i" om det blir fler obehagligheter.
    I USA har vi något som heter "do-not-call-list" som jag står med på. Den inkluderar inte alla organisationer tyvärr och på det senaste halvåret verkar det ha blivit många fler som ringer trots denna lista. Tur att man kan se namn och telefonnumer på den som ringer. Jag svarar aldrig på de nummer jag inte vet vilka de är.
    Vilket häftigt oväder ni hade! Här har det varit +25 idag! Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett dilemma är vad de är. Men man får ta dem som en prövning:)
      Som privatperson skulle jag också göra likadant, inte svara på nummer som jag inte känner igen, men som företagare är det svårare att inte göra så. Det kanske är en seriös kund som ringer
      Ovädret var hårt, igår kväll när jag var ute för att titta på månen såg jag att det hade hänt saker...vår stora Solarventiskärm (solfångare) har ramlat ner från vårt höga tak...så nu har vi att ta tag i både försäkringsbolag och reparatörer.
      Kramar!

      Radera
  15. O nej, har ni drabbats av dessa hemska människor! Jag svarar inte eller bara trycker bort samtalet, och det rings mycket kan jag säga...

    Trevlig helg- utan försäljare- önskar jag dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, några gånger:)
      Ja, man får tuffa till sig både en och annan gång för att bli av med dem

      Önskar dig detsamma!

      Radera
  16. Vilka fin bilder här hos dig! :)

    De där som ringer och trakasserar på telefonen...ojoj vad jobbiga de är...
    Jag är kort och lägger snabbt på luren!! Dock inte otrevlig...tänker att det är synd om dem som tvingas jobba med så tråkiga arbetsuppgifter....

    Hoppas du får en finfin helg vännen❤
    Kram Lollo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lollo!

      Vi drabbas nog alla på ett eller annat sätt av de här fula trakasserierna.
      Kort i ton blir man och det är nog det enda som hjälper.
      Ibland tycker jag också synd om en del av dem, för man märker att de bara gör sitt arbete, på uppdrag av någon annan, men för den skull är de inte utan ansvar. I arbetslöshetstider så kan det säkert hända att man gör vad som helst för att överleva, men jag har ändå svårt att förstå att man medvetet går med på att lura pengar av andra människor...kanske alla inte är medvetna heller alla gånger. Svårt att veta, svårt att spekulera om

      Önskar att du också får en fin helg!
      Kram
      Karin

      Radera
  17. De ringer hit till jobbet också. Ibland riktigt knepiga typer, ibland lättstötta ("jaha, om ni inte är intresserade av att marknadsföra och sälja era produkter, så ok för mig!", och så luren i örat...), ibland med sådan svada att man inte får en syl i vädret, men ibland - mera sällan - trevliga. Det är slöseri med tid.
    Usch, för bedragare!! Hoppas det var bara denna ena gång. Önskar er allt gott inför veckoslutet :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Energitjuvar är de på sätt och vis. Det som är jobbigt i det här sammanhanget är att man vill ju gärna tro gott om alla människor och när man inser att livet inte är så enkelt blir man bara besviken igen och igen...
      Önskar alla bedragare en enkelresa till månen eller ännu längre...
      Vi hoppas också att det var den här gången och inte någon till.
      Önskar er detsamma!:)

      Radera