måndag 1 april 2013

Ljusterapi....

har vi tillägnat oss i dagarna tre.
Sedan arbetsuppdragen blev klara på lördag förmiddag, så har vi bara njutit av
påskhelgens tre sista dagar. .....

Vi har sugit i oss solenergi på de vita vidderna, bara njutit av att vara lata och att ha det skönt
Så vår vana trogen gjorde vi matsäck och gav oss iväg även idag



Trots kalla nätter har det hänt mycket på en vecka
Som ni kan se så börjar isen smälta en anings aning runt båthusen
Isen är fortfarande både stark och tjock, men förändringar är på gång
Precis som det ska vara den här årstiden


Längs skär och bergskanter glänste snö och is som av silver
Allt var väldigt tyst när vi började vår vandring, bara knarr, knirr hördes
av våra egna steg när vi gick på skaren....
Inte en Sjöberg råmade och gnölade som under de andra dagarna


Jag vet att många av er som läser den här bloggen har ledsnat på vinter, snö och is
Men faktum är att man kan se våren även i allt det vita, kalla
Dagsmejan gör isen halare, mera glänsande, snön har packat sig på ett annat sätt
Vi vill njuta fullt ut av allt detta vackra i vår närhet, så länge det är möjligt
Så länge isarna bär och det gör de ett tag till




Det är rena ljusterapin, helt gratis, att vara därute på vidderna...
Snön på bergen har smält undan ordentligt och snart så är den röda graniten befriad från
det sista snötäcket



Vi "rundade" Snäckö, grannön.....


   och vinkade till Hammarland, grannsocknen...hej, hej.
   Där började Sjöberg råma igen. Han hade vaknat....


Vi gick iland på Kaninholmen för att se om någon var hemma där i påsk
Men ingen var där, men om någon av er som har ert sommarviste där
läser det här så kan vi bara säga att allt såg bara bra ut, allt såg ut att vara i sin ordning:)
Vi intog vår lunch på holmen i allt det vita, kalla och njöt av allt det vackra


   Vi sade hej till kaninen och tackade för oss innan vi vandrade vidare


över bron till Snäckölandet...

.
under de vackra hasselträden....


   förbi de gamla ekarna.....


som gnistrade, påpälsade av grön skön solbestänkt sammet



    Skogsvägen var vårlig...bara några snö- och isfläckar här och där


Nu är nypontiden förbi....jag lät dem vara...


Även det gamla, som sakta försvinner är vackert




så gjorde vi som rådjuren....
vi gick rakt över åkrarna, följde deras vägar
De vet var skaren håller, var man ska gå över dikena...


   På landsvägen fick vi veta att vi kunde sätta upp farten om så önskades....


   Det här är vår!


    Här kan man vinka till Isaksö och Hällö....


    Så kom vi fram till sundet mellan Snäckö och Finnö.
    Därute, där jag har skrivit Här, började vår isvandring idag...
    Nu var vi nästan hemma, bara en kilometer kvar
    Hoppas att ni har orkat hänga med på isen, i skogen och på landsvägen
    Vid det här laget hade vi gått ca tio kilometer


    Uffe sände en bild åt mig per e:post vid hemkomsten och påstod att han
    hade sett ett konstigt djur i naturen
    Jag såg aldrig det där "djuret", fastän jag var med honom hela tiden
    Men det är ju första april och då får man förstås räkna med att han luras

   Nu, efter tre härliga ljusterapidagar känns det inspirerande
   att ta tag i arbetsveckan som är på kommande
   Jag känner mig rejält stärkt till kropp och till själ

18 kommentarer:

  1. Härlig ljusterapi! Jag gjorde sammalunda och gav mig ut på isen ett par dagar under påskhelgen och det var strålande sol och så vitt det kan bli. Känns som lite kompensation för all långa mörka vinterdagar. Sådana där konstiga djur ska man nog se upp med. Vet aldrig vad de kan hitta på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, absolut, så är den här typen av ljusterapi, otrolig. Man blir verkligen genomlyst:). Känns det som.
      Nää, så tänkte väl jag också men jag såg aldrig det där djuret...

      Radera
  2. Härliga bilder från en skön helg!
    Jo visst smälter det, men det går ju så långsamt...
    Jag har ont i lederna av kylan och vill ha värme nu. Bums!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D. Det tar fart nu....jag tycker att smältandet har satt igång på allvar nu, fastän det känns som om det tar tid. Men med kallt på nätterna så fryser det på igen och igen, så solen får jobba extra mycket.
      Jag är så glad över mina scoterboots...och tjocka sockor i dem. Jag fryser aldrig om fötterna och benen längre sedan jag började använda sådana. Rekommenderas varmt.

      Radera
  3. Tack för en underbar promenad! Vete sjutton om den inte slår Madeira....
    Här har vi också solsken men vi gjorde en konstrunda idag - det är det påsken är till för i Skåne, tycks det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, inte är det sämre än Madeira i alla fall....:)
      Bara annorlunda
      Nu har jag inte tittat in till dig idag men du brukar visa konstrundorna, så förhoppningsvis får jag göra din runda jag också....fin tradition!

      Radera
  4. Jag tycker inte att det gör ett dugg om det är kallt, bara att sätta på sig rejält med kläder. Tusen gånger värre när det är för varmt - man kan ju inte ta av sig hur mycket som helst och sen är man helt utmattad.

    Ljuset är helt underbart nu och snön gör ju att det blir ännu ljusare. Måste också som du gå ut en promenad varje dag och bli genomstrålad.

    Härliga bilder, visst är det full vår på sina ställen!
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så. Bra kläder på så fryser man inte alls, inte ens fastän man står stilla. Gåendes så får man till och med aningen för varmt ibland:)
      Efter den mörka tiden, korta dagar, så är det skönt med genomstrålningen.
      Ljuset är efterlängtat.

      Tack. Jadå, våren är på gång...i dag såg vi den första lilla snödroppen vid husväggen hos oss.
      Kramar!

      Radera
  5. Det var ingen dålig promenad. Tack för att vi fick följa med. :)
    Man ser att våren börjar komma även om det fortfarande finns en hel del snö. Och ljuset blir extra starkt när det reflekteras av snön.
    Här regnade det i morse och på förmiddagen. Det sägs behövas eftersom det varit ovanligt torrt i vinter. Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst är våren på väg, ordentligt också....men det tar nog lite tid innan vårblommorna visar sig ännu. För min del får det gå lite långsamt...då hinner jag med bättre i allt som annars brukar bli så hektiskt
      Väta från ovan är alltid bra den här årstiden, alltid:)
      Kramar!

      Radera
  6. Det var mycket fint i gömmorna hos dig, det gäller att ha ögonen med sig på promenader!
    Mitt bränsle är bara envishet med tillsats av lite måste, hihi!

    kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, Tina!
      Då har jag bara glömt att trycka på måsteknappen! :D
      Envisheten finns redan....tack för tipset!

      Kramkram

      Radera
  7. Ser att våren är på väg på Åland också! Fina bilder du serverar idag. Härliga turer till grannöarna. Och jag bara sitter och tänker på hur vacker det är och HUR vackert det måste vara på sommaren!!!

    Kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna!

      Det är vackert nu och det är himlavackert på sommaren:).
      Vi bor på en fin plats!

      Kram
      Karin

      Radera
  8. Åh! Naturen! Finns det något bättre och vackrare i alla väder, alla årstider och på alla platser. Den måste vi vara rädda om.
    Kram, kram /Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller förstås med dig Kerstin! Vi måste vara rädda om den, mycket mera än vad som är många gånger. Naturen är en rikedom!
      Kram,kram
      Karin

      Radera
  9. Så fint ni har haft det i den soliga ljusa snövita och lite lite mindre snöiga tillvaron..visst är det gött med sol...sol sol sol..och mer kommer det bli..Tänker på i somras, vid den vackra solnedgången då vattnet stod helt stilla och sönerna di rara lät små barkbåtar segla iväg--oh euforiskt..lugn och värme..längtar..Naturen har ju alla de olika ljuvliga upplevelser, både i snö och utan..men ack, den har varit mycket med snö nu!! Men tålamod är ju vägen till paradiset, har jag läst..Kram kram söta kusinen min//Karina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tålamod, tålamod....än får vi aprilsnö. Underligt vore det annars...men sakta mak smälter den bort
      Kramar till dig också,Karina
      Karin

      Radera