söndag 14 april 2013

Lätta droppar mot fönsterblecket...

  
    väckte mig ur min skönhetssömn igår morse
    Årets första regn var här.....


    Kvarhängande löv som tidigare varit täckta av snö,
    glänste och såg nytvättade ut


    Vi befann oss i ett dropprike....överallt hängde det våta pärlor


    Det livgivande vårregnet är startskottet för att det gamla dör ut
    och det nya tar över.
    Snart grönskar det igen
    Lite sol på det här så händer det saker


    Som vanligt blir det dimma och dis när kallt möter varmt
    Isarna som bara för någon vecka sedan var starka och säkra är förändrade


   Snart är islocket på alla innervikar och sjöar ett minne blott


    Vi var på en del små intressanta och trevliga äventyr igår...
    En del av dem kommer jag att berätta om under den inkommande veckan


Väl hemkomna till parkeringen vid grindhålet, blev vi sittandes utan att stiga ur bilen
    Egentligen var det Malte Lindemans fel...sketchen om tjuvskytten som Hasse Alfredsson
    och Tage Danielsson gjorde, måste avlyssnas till slut i bilradion.
    Steglitsen på fågelbrädet kanske också lyssnade
    på Hasse och Tage, vad vet jag...
    Bilrutan var ju nervevad för bildtagandets skull


       .....och tättingar av olika slag pilade på i brödträdet...

På marken suckade en liten gulsparv över alla tomma solrosfröskal. Finns det inte ett endaste litet ett ätbart frö för mig, såg den ut som....och så tog sketchen slut och vi steg ur bilen,  nyskrattade och glada

16 kommentarer:

  1. Gillar dina för årstiden kvardröjande "dra täcket över huvudet"-bilder. De är så fantastiskt vackra..men himmel vad jag längtar efter sol och vår!! Ha det gott, stor kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Igår var en sådan dag då man helst hade dragit täcket för huvudet...
      men ack så nödvändig för att snö och is ska försvinna.
      Ha det gott du med eWa, stor kram härifrån också:)

      Radera
  2. Vilka fina fågelbilder. Och så ser alltså en steglitsa ut. Man lär sig alltid något nytt hos dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Vi är, antagligen helt oförtjänt, riktigt malliga över att steglitsarna har hittat hit i år, tre-fyra par. Nu hoppas vi att de vill sätta bo bland våra granar

      Radera
  3. Första regnet är nog allt lite speciellt ändå. Förhoppningsvis är det väl det som kommer att få våren att starta ordentligt, kanske..Bara värmen kommer och så lite regn på det. Har börjat vänta på det. Än fast jag inte ids tänka för mycket på det men vi har ju massor av snö och ibland funderar jag verkligen på om det hinner försvinna till skolavslutningen, om vi ens kommer att ha det lilla minsta grönt då. Visst kommer det att vara grönt då men när jag tittar ut genom fönstret över ängen och när jag åker skidor känns det ganska otroligt. Nä hur ska det bli. Vi som har nog kort sommar som det är. Men tills vidare får jag njuta av det som ändå faktiskt är otroligt vackert. Var sak har sin tid försöker jag tänka :)

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det ju, man får ta det som det kommer trots att man känner sig otålig som bara den stundtals. Bara för ett par veckor sedan var det fortfarande riktigt vintrigt här så det händer trots allt saker i snabb takt. Sen blir man nästan så att man vill bromsa upp våren när den sätter fart. Aldrig är man nöjd! :D
      Var sak har sin tid!

      Kram
      Karin

      Radera
  4. Skönt med vårregn! Det tär på is och snö och väcker liv! Idag skiner solen här och värme är på väg, 15 grader just nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut nödvändigt också...snart har vi snöfritt på tomten, om någon vecka si så där men femton grader varmt får vi nog vänta på ännu. Njut av värmen!

      Radera
  5. Första regnet är underbart!
    Yngste och jag lämnade Ica i fredags och fann till vår förtjusning att det regnade och luktade fantastiskt. Dessvärre blev det till snö igår men idag skiner solen igen.

    Å, vad våren är välkommen nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Livgivande är vad det är, både för naturen och själen:)
      Snön som kommer i april fungerar som regn, smälter bort det gamla.
      Jag tror att alla längtar extra mycket den här vintern. Den började så tidigt, så nu är vi utarmade...behöver sol och värme igen!

      Radera
  6. Snart får ni sjösätta, så ser det ut på er is. Här blir det nog inte till första maj, men kanske veckan efter det.
    Vad är det för spännande ni varit med om i går? Du måste tänka på mig som har så svårt med sömnen... ska ju i jobb i morgon!

    Ha en skön resten av kvällen!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tar nog ett tag innan sjösättning ännu. Det ligger mycket vatten på isen, vatten som isolerar den ca 30 cm tjocka isen under...nu är det både halt och vått att gå på den, så halkar man så får man sig ett ofrivilligt bad:)..ett par veckor till räknar vi med ungefär, sen ska Embla i blöt

      Gulligt var det i all synnerhet, det vi var med om...Jag får sjunga för dig så du somnar. Om jag sjunger bä,bä, vita, så blir det samtidigt en liten ledtråd:)
      Önskar dig detsamma!
      kram

      Radera
  7. Det första vårregnet är nog det mest älskade. Ja, förutom kanske det som kommer efter en långvarig torka. Förutom fina bilder skriver du dessutom så vackert...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Regn är efterlängtat ibland och det första vårregnet är som poesi:)
      Tack så väldigt mycket!

      Radera
  8. Härligt ord - nyskrattad :-)

    SvaraRadera