tisdag 2 april 2013

Kökstrappeutsikt


Idag har det varit en sån dag, då jag knappt har hunnit ut alls
Telefonen har tagit igen all tystnad som infann sig under påskhelgen
Bokningar, enkäter och annat smått och gott vad gäller företagandet
har stundat

Men ut på kökstrappan har jag varit och dammat mattor och
också tittat mig omkring.....


Ljus och mörker kontrasterar skarpt just nu
Den första lilla snödroppen visar sig och märkligt är det
att den första vårblomman får mig att gå i själslig spagat och att slå lyckliga
mentala kullerbyttor
Här har jag vandrat längs levadorna på Madeira i år, gått långa ispromenader
men den där stora euforiska känslan får jag av den allra första snödroppen


På andra sidan trappan börjar julrosen tappert ta sig upp....stackarn,
den har varit tyngd av en dryg meter snö sedan i december
Jag kunde nästan höra hur den kved då den försökte vrida på sina blomstänglar...
men ännu får den vänta någon dag innan den kan titta upp ordentligt
Vilken tålig varelse den är....en tapperhetsmedalj borde den få


Förstås så var även jag betraktad, litet från ovan sett...
Mitt i allt det bruna, gråa, vissna lyser det av någonting som också vill upp. Undrar om någon vet?
Det här hör också våren till. Allt yllegarn som finns i huset får också ljusterapi kombinerat med kyla.............ett bra sätt att sända eventuell ohyra till malhimlen. Utan pardon ställs lådorna med garn ut på kökstrappan och får stå där ett par dygn innan garnlådorna får lock på och tas in igen. Jag tittade på vinterjackorna lite extra långt idag, men de får hänga kvar i hallen ett tag ännu....  
 Goder afton!

14 kommentarer:

  1. Just det ja... ut med all ull innan det blir för sent för djupfrysning. Tack för påminnelsen!

    Och det där lila, kan et vara en liten krokus som kämpar sig upp, månne? Härligt att det äntligen, äntligen verkar vara lite vår på gång!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det lila är inte en krokus, fastän man kunde tro det....visar senare när den har rest sig och slagit ut:). Våren är lite på gång, absolut!

      Radera
  2. Själslig spagat och mentala kullerbyttor - härliga uttryck för dina vårkänslor! Ska ställa ut min enda ullstickning till vädring. Har inte tänkt på att det kan vara malgodis.
    Säger som Karin, det ser nästan ut som om det är en liten krokus.
    Bra att telefonen ringer hos er!
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får alltid sådan lust att slå kullerbyttor när jag blir vår-euforisk.
      Det säkraste sättet är att slå dem mentalt...då slår jag mig inte alls och det går undan som bara den när jag virvlar runt här bland träden:)
      Det är ingen krokus, fastän man kunde tänka sig det....berättar senare med bild när den har slagit ut.
      Jaa, det är bra!:)
      Kramar!

      Radera
  3. Jag var på tussilago-safari idag men hittade inte en enda blomma. Inte ens på säkra platser. Men jag fick en cykeltur iaf. Det är skönt i medvind. Tur att Pettas blogg finns så man får sig till livs lite blomster.
    Go´kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men du var på safari i alla fall och det är det som räknas!:)
      Mitt i allt så står de där och lyser de små solarna
      Det blev nog väldigt ett väldigt litet men naggande gott blomster idag
      Go´kväll, nästan go´natt!

      Radera
  4. Hejsan Karin !

    Hur i all sin dar hinner Du med allt.
    Du är beundransvärd men det vet Du redan.
    Det (säjer)= skriver väl alla.

    Jag hann med tvättstugan idag och gå en
    stavgång bort till postlådan.

    Känns att man inte är purung längre, fast 70 är ju ingen ålder
    att skryta med.

    Kram Mi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mi!

      Jag hinner inte alls med allt! och absolut inte samtidigt. Det tar sin tid även här precis som hos andra.
      Tvättstuga och stavgång är inte fy skam Mi!
      Och det är bra om man är bra på att bara vara också!

      Kram
      Karin

      Radera
  5. Intressant läsning, det är som det är det spritter i mig
    också när man ser något som vill fram eller upp.
    Det bliver en vår här med.
    kram från Hajan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Hajan!:)
      Vi blir nog lite sprittande var till mans och kvinns den här årstiden då allting väcks till liv igen.

      kram

      Radera
  6. Underbar vår på gång igen och man blir sååååååå glad för alla vårtecken! Här är ju våren redan mer lite försommar men såååå underbart!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. För dig måste det vara lite speciellt att känna igen två olika slags vårar, kan jag tänka mig.
      Ha det gott du med Anneli!

      Radera
  7. Så fint du har det, ja våren kommer nu på alla fronter..härligt!!
    Hoppas du kan ta vara på denna onsdag och njuta i solen :)

    Kram Lollo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den börjar smyga sig på en aning:)
      Härligt är vad det är, ljuset behöver vi alla

      Kram
      Karin

      Radera