onsdag 10 april 2013

Detaljer

Krukor är ett vårtecken eller hur?

Ibland händer det att jag  har alltför många idéer om vad jag vill bloggskriva om
så jag bara ger upp och släpper tanken på att skriva överhuvudtaget
Så jag tog en liten paus framför datorn istället och började "plocka" i mina bilder...
Många har försvunnit ner i papperskorgen och även de här som finns i dagens blogg
var på väg......men

Utan någon som helst inbördes eller meningsfylld ordning så kommer en liten
onsdags-bildkavalkad här


Här slipper ingen in....



    Ett trädgårdslider av något slag är nästan övervuxet av en blommande skönhet


Det är säkert rätt länge sedan någon gick igenom den här dörren....


   Juldekorativt tak?


    Gammal patina

Välklippt


Tänk om man hade det så här? Spansk mossa (Tillandsia usneoides)
Ananassläktingen spansk mossa växer epifytiskt hängande från trädgrenar ungefär som våra skägglavar. Den klarar sig på regnvatten, luftfuktighet, solljus, koldioxid från luften samt lite närsalter från damm som kommer med vinden. Den har inte några rötter alls..

Jag får inte till det med Blogger just nu trots tappra och många försök.
 Texten blir litet som den vill vad gäller bokstavssstorlek och radavstånd. 
Försöker jag ändra på detta så blir det inte som jag vill ändå....
 Antagligen är det inte alls meningen att jag ska blogga idag:)  

Hur som helst, så skiner solen och snön smälter sakta mak, 
jag har en stor laddning potatisbakelser på gång,
 förbereder en hel del matiga pajer
 och har just strukit en vit duk till ett av borden i Gula salen. 

En hel del ivriga fotografer kommer hit ikväll 
för att lära sig mera om fotograferandets ädla konst.
Lärare är Heidi Henriksson
 
 Just nu tycker jag att Blogger kunde få ordning på sig,
 för inte är det väl så att det är på mig det är fel? 
 Imorgon är en ny dag och då fungerar säkert allt som det ska igen.
Man ska nog inte hänga upp sig på detaljer :D

Och ett blogginlägg fick jag till i alla fall, hur nu det gick till?
Ha det gott alla!
 


16 kommentarer:

  1. Det är en bra inställning att inte hänga upp sig på detaljer, men ibland är det svårt att låta bli. Jag är glad att du visade bilderna innan de dök ner i papperskorgen. Vilket gulligt överväxt hus...nästan som ur en sagobok. Du får alltid till det så bra med bild och passande text. Ha en trevlig kväll.

    SvaraRadera
  2. Tack Gunnel!
    Ibland är det bra att bloggläsaren inte kan höra hur man låter.:)
    Det är litet Hans och Greta över det överväxta lilla huset.
    Jag tänkte spontant, när jag såg huset
    på Femböckerna och England.Det visade sig tillhöra en engelsk dam
    som har bott på Madeira i stort sett hela sitt liv, så känslan var inte helt fel
    Ha en fin kväll du med!

    SvaraRadera
  3. Alltid fina bilder hos dig! Och inte skulle du väl slänga någon av dessa?!

    Men hos oss är inte krukor något vårtecken. Jag skulle tro att mer välordnade hushåll har någon vinterförvaring för sina krukor, men jag har upptäckt att om man välter dem upp och ner kan de klara sig på vilken plats som helst hela vintern. Så möjligen är det i mitt fall ett hösttecken om de är vända på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Karin!
      De låg nog rätt så risigt till bilderna:)

      Ja, krukor kan nog vara ett hösttecken också här, men nu har jag bestämt att det är våren som syns i dem:)...
      Ha det gott!

      Radera
  4. Mysigt, mysigt, med krukor och dörrar.
    Faktiskt så var det lite som att läsa poesi. Det ser ut som om du tryckt på mallen för ojäma rader (normalt ligger alla rader lika i ett A4-brev).
    få se i morgon:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eivor,
      Trodde detsamma men se det var det inte...Blogger har kommit i trotsåldern tror jag. Får se i morgon jepp!

      Radera
  5. Mysiga bilder, allihop. Lerkrukorna är så vackra. Skulle gärna ha alla krukor i lera om inte det blev så extra tungt. Dessutom går det åt mycket mera vatten med lerkrukor. Tack och lov finns en del riktigt snygga krukor i plast, numera. Och så är det ju växten man se, inte krukan, egentligen.
    Gissar att du har långa öron i kväll för att få fototips även om du samtidigt måste servera.
    Du får gärna dela med dig!

    Och Blogger talar vi inte om idag.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Olgakatt!

      Vissa växter trivs till och med bättre i plastkrukor än i lerkrukor.
      Öronen har hållit sig i bageriet hela kvällen så vad gäller fototips blev det intet.:)

      Blogger, vad är det? hmfr....

      Radera
  6. När det gäller foto är det aldrig fel med detaljer.
    Det var en yster läsning som gjorde mig på gott humör. :-)
    Go´kväll och Frid i stugan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detaljer är kul!
      Tack för det Eive, roligt att humöret är bra!
      Go´kväll på dig också i din stuga!

      Radera
  7. Ibland är det roligt att bara låta tankarna och bilderna vandra fritt. :) Krukorna är en riktigt fin detalj. Och den där välklippta växten ser ut att vara arbetsintensiv.
    Kan det vara så att bilderna är från Madeira?
    Blogger verkar ha haft litet problem - såg hos Olgakatt att hon också brottats med underliga saker. Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rätt gissat Anne-Marie! Bilderna är tagna på Madeira.
      Idag fungerar Blogger igen, så det handlar säkert om någon tillfällig
      vårförkylning. Egentligen är det fantastiskt att det ändå fungerar
      så bra som det gör...
      Kramar till dig!

      Radera
  8. Så trevliga och mysiga bilder du visar! :)
    Vilken spindelväv!
    Tråkigt när bloggen strular..sånt kan göra mig tokig ;)

    Ha de gott
    Kram Lollo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack solglittriga Lollo!:)
      Allt är som det ska vara igen. Blogger strular ibland
      Ibland strular jag, så det jämnar liksom ut sig:)

      Ha det gott du med-kram
      Karin

      Radera
  9. Vad är det blogger ställer till med nu?
    Skriver du i htlm-mode då du skriver? Det gör jag.
    Tycker det är lättare med texten då, speciellt bildtexter.
    Jag förstorar mina bilder så också.
    Alltid jobbigt då blogger strular.
    OM man har mkt på sitt hjärta kan man skriva i punkt. DET gillar jag, som du vet :-)
    Kan varmt rekommenderas.
    Iallafall är dina bilder mkt fina. Lidret gillar jag särskilt mkt.
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Problem-ilet tycks vara över för den här gången. Mitt i allt så var allting bara omöjligt att göra som jag ville...fattade inte ett jota, men allt är som det ska igen. Tror bara att Blogger var lite förkyld:). Jag skriver i htlm-mode och tycker att det fungerar utmärkt väl. Jag gör som du gör!
      Jag har tänkt på det, att skriva i punkt...tack för tipset!
      Tack och jag tror att vi alla gärna skulle ha ett lider som är översållat av blommor
      Kramar!

      Radera