måndag 8 april 2013

Det är ju precis så här det ska vara....

i april.
Två morgnar i rad har vi vaknat till ett vitt landskap


I skrivande stund så faller vackra snöflingor ner
Aprilsnön är den snö som tär på vintersnön...
det är litet som att ont ska med ont fördrivas...
fastän jag inte alls tycker att snö är ont,
men alla längtar vi efter våren och grönskan

Uffe som var ut på isvidderna igår för att testa fiskelyckan
berättade att nu finns det strömhål litet här och där och att den
30-50 cm tjocka isen börjar bli mossig och mjuk mot vattnet undertill
Snart är isen ett minne blott, någon vecka till och så blir det strandlöst
Ändå har vi haft is länge det här året....oftast är havet fritt i början av april



   Bilden är från igår, men julrosen ser likadan ut nu idag på morgonen



    Mot kvällssidan hade den åter slagit ut sina fagra blommor
    Vilken enorm sprängkraft naturen besitter! Jag är alltid förundrad och imponerad
    Vår enda julros planterade jag ut våren 2008 och sedan dess har den bara blivit större
    och större för varje år som har gått. Julen 2007 prydde den vårt julbord


 
    Det finns flera myter kring julrosorna.
    Inom häxkonsten ansågs de ha förmåga att frambesvärja demoner.
    Julrosen (Helleborus niger) sägs ha fått sitt namn eftersom den första gången
    växte i snön där tårar från en ung flicka hade fallit.
    Hon grät för att hon inte hade någon gåva till Jesusbarnet i Betlehem.
    I grekisk mytologi använde Melampos från Pylos julrosor för att rädda kung Argos´döttrar.
    Dionysos hade gjort dem galna så att de sprang nakna genom staden och skrek och grät.
    Enligt Wikipedia.


   Julrosor finns det många av, närmare tjugo olika sorter.
   Den här bilden är från Monte i Funchal  i början av februari i år


   Jag har en längtan. Jag vill gärna ha flera sorters julrosor också här i vår trädgård
   Gräva upp gamla land och förvandla dem till julrosornas land


    Tillsvidare får det vara min längtan och en dröm inom mig
    Men en dag så har jag det säkert som jag vill ha det.
    Drömmar ska förverkligas :)


   Men nu får jag lämna drömmeriet för att ta tag i måndagen
   Fårskinnen som hängdes ut på vädring behöver dammas av ordentligt
   nu lite våta av snön som just föll


   Den gamla järngrytan som dottern lämnade här åt oss för att ha blommor i i sommar
   ska också lyftas in och hästskon som enligt sägen bringar lycka ska förstås få sin
   givna plats någonstans

   Ha det !
 

34 kommentarer:

  1. Spännande saker du berättar om julrosen. Vilken vacker blomma! När våren närmar sig har man alltid speciella rutiner år från år. Det är nog ganska bra, för då vet man innerst inne att då dröjer det inte länge förrän våren verkligen är här. Ha en fin måndag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Julrosen är speciell. Den börjar blomma redan i december, men
      oftast kommer snön och täcker den, hos oss med över en meters drivor så den är imponerande tålig. Där ligger den snällt under all tyngd och väntar tålmodigt tills solen smälter bort drivan. Och sakta mak lyckas den sträcka på sig för att visa sina vackra blommor
      Naturligtvis så har vi våren om knuten, så är det ju bara:)
      Ha det gott du med Gunnel!

      Radera
  2. Jag tyckte också att det var intressant att läsa om julrosen. Jag har en att plantera ut nu. Fick den i vintras. Hoppas att den kommer att trivas i trädgården.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Maggan!
      Läs på först om julrosen innan du planterar den, för den vill gärna ha lite halvskugga. Hos oss har den kökstrappan som läar för nordanvindarna och en trappa som ger lite halvskugga. Men jag har också sett den må hur bra som helst i söderläge också, men då med skuggande träd runt omkring sig
      Lycka till!

      Radera
  3. Underbara bilder på julrosorna. jag har tyvärr inte haft lika stor framgång med mina försök att få dem att blomma ute.

    Not tar vintern slut i år också:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eivor!:)
      Utav tre stycken som vi lade ut i trädgården är det en enda som har klarat sig....de är ganska kinkiga på platsen, vill gärna ha halvskuggigt. När de väl har kommit igång så har man dem. Jag ger den kompost under sommaren så den får växa ordentligt.
      Självklart, våren är ju här redan!

      Radera
  4. Hejsan Karin !

    Du har också begrepp om varför det snöar nu. jag med, det kommer för lite. för att få bort den hårt packade isen på framsidan behövs nog ett par kanske tio cm snö. För solen kommer inte åt att smälta den.

    Så ståtligt rådjuret är.

    Och de underbart fina Julrosorna, har bara sett den vita.

    Må så gott !

    Kram Mi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mi!

      Det är ju så, att snön ska fördriva snön den här årstiden.
      Rådjuren kommer fortfarande hit varje dag, inte lika ofta men tre-fyra gånger. De börjar se rätt ruggiga ut nu när de byter till sommarpäls, men rådjuret på bilden har fortfarande vinterpälsen på.
      Jag vet att det nog finns andra sorters julrosor än de vita även i vår kalla nord, men har inte sett dem jag heller annat än i växthus och längre söderut på klotet.
      Må så gott du med Mi! Prinsen också förstås!:)

      Radera
  5. På vår södersida är snön borta men på norrsidan ligger den fortfarande kvar. Det snöade lite igår, men den snön låg inte kvar. Julrosorna är vackra och blommar verkligen mot alla odds. Vackra julrosor från Madeira - påminner lite om orkidéer.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här snöar det för tillfället men den snö som föll i morse har redan försvunnit. Precis så ska det vara. Då försvinner den gamla snön samtidigt.
      Julrosor är fina.

      Kram!

      Radera
  6. Så här års besöker jag gärna Ulriksdals plantskola på Kivik, www.edafos.se/trädgård, både på nätet och i verkligheten. Jag har ett antal olika sorter från dem. De har också en specialsida, www.julrosor.se
    Jag blir väldigt hagalen när jag kommer dit.....
    De fanns med på trädgårdsmässan i Malmö och jag köpte tre nya plantor. Älskar de fräkniga!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan tänka mig att du har julrosor av olika slag i din trädgård.
      Ska genast titta in på sidorna du nämner.
      Jag känner också en särskild hagalenhet för tillfället. Vill så gärna ha mera julrosor.
      Tack Olgakatt!

      Radera
  7. Inte roligt, men aprilsnö är ju som den är. Mitt besök var inte glada efter två veckor i DC då de kom hem till snöyra, och jag förstår dem.
    Men det är som du säger; ont ska med ont fördrivas.
    NU är jag tillbaka i bloggvärlden igen.
    Känns fint.
    Kramar!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att du är tillbaka igen Annika!:)
      Förstår så väl att du har ägnat tiden till nära och kära.
      Tänk att två veckor redan har gått!

      Kramar!

      Radera
  8. Ja som du skrev är det nog dags att avsluta vinterfisket.
    Vi har som nog tänkt att gå ut en dag till å njuta av alrilsolen på havet, men så kom ju den här eländiga snön igår så nu är det ju inga skoterspår att gå på för oss som bara har en miljöskoter att dra (akja).

    Hängde tvätten ut för andra gången iår och det känns vårigt värre, tvätten doftar så gott när man tar in den.
    Nu väntar vi på tillstånd att få åka söderut och snusa på den lilla nyfödda Vincent.
    Vi vill låta familjen landa i sin lycka först.
    Omtumlande med en ny besis när dom redan har en 1år 8mån som är fundersamt och nyfiken på den lilla.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Något gott kommer det av det också. Jag menar att avsluta vinterfisket. Sedan åker båten ut så snart isen har dragit. Och så börjar man fiska igen:)
      Härligt med akjan....miljöskoter:)

      Och förstås så lääängtar ni vansinnigt mycket efter den nya lilla Vincent och hans ljuvliga storebror och kusin. Våra pojkar for västerut igår...nästa gång vi ses blir till Valborg.
      Grattis en gång till Rantamor och far!:)

      Radera
  9. Hur som helst och vad som än sägen säger så är den otroligt vacker..Julrosen i sin rätt lugna färg..så vacker..ja, och namnet julros..Förstår din dröm, och hoppas den går i uppfyllelse..Ja snö, sade du aprilsnö äter vintersnön, då känns det helt ok..för i natt snöade det i Örebro..det kan snöa i maj..t om..en dum en sa...att all sol kommer nu, sen blir det en regnig osolig sommar..det vill vi inte lyssna på..då drar vi till turkiet,ska du mä? Kram kram kusiesin,//Karina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror nog att jag får till det, så småningom, vad gäller julrosorna:)
      Så är det kära kusin, var glad över snön som kommer, den ser till att den gamla får sig på nöten och rymmer.
      Visst kan det snöa i maj. Första maj har varit kall och vit som bara den nu och då, men inte ofta. Vilken pessimist du har pratat med:)....kommer inte me..näpp, ska stanna hemma och baka.

      Kramkram
      Karin

      Radera
  10. Vilka vackra julrosor! En av mina favoritblommor och några överlever år efter år i den rabatt som min farbror anlade på 1950-talet och som vi nu har hand om ("sköter" känns som fel ordval). Jag är väldigt förtjust i dem och blev det ännu mer när de bestämde sig att blomma lite extra tidigt det år min mamma dog. När vi kom hem från begravningen hade de slagit ut, trots att det fortfarande var november.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det måste vara bamsestora fina julrosor som ni har "hand om". Sextio årig glädje!
      Inte illa. Där jag bodde tidigare hade jag en grannfru som också hade en gammal stor vacker julros. När hon dog så försvann julrosen.. någon grävde resolut upp den och tog vara på den. Och det var säkert bra....
      Förstår din tanke och känsla när julrosorna blommade i november, så passligt.:)

      Radera
  11. Julrosor är verklige vackra! Och en hel rabatt är en dröm väl värd att drömma.
    För mig är den stark förknippad med min barndom. Mamma och jag gick och krafsade i snön, dag efter dag, för att inte missa första blomman. Och när den äntligen slog ut! Vilken känsla! Mitt i snön kunde vi plocka en liten blomma. Jag missade inte att berätta detta förunderliga för någon. Inte ens de på livsmedelsbutiken undgick nyheten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En drömrabatt!:)
      Vilken härlig anekdot du berättar Hanna!
      Och det är ju precis som du upplevde det. Förunderligt att någon kan blomma i snön. Fantastiskt är det!

      Radera
  12. När jag vaknade i morse funderade jag fortfarande på hur man hänger upp en hästsko för bästa resultat. Öppningen ner eller upp?
    En trevlig tisdag önskas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där är nog en evig fråga, skulle jag tro. Teserna är olika, men de flesta påstår att man skall hänga den med öppningen upp, för annars lär lyckan rinna ut.
      Själv är jag så erbarmlig att jag tror att det faktiskt kvittar, men vem har sagt att inte lyckan kan flyga sin kos med öppningen uppåt. Å andra sidan så kan den säkert flyga ut med öppningen neråt också. Flyga lågt med andra ord:)
      Nu fick jag någonting att tänka på. Hur ska jag lyckas behålla lyckan kvar i hästskon, hur ska jag bura in den? Hmmm....ska grunna vidare på detta
      Tycker att hästskor borde designas om och se ut som eviga cirklar...:D

      Önskar dig detsamma!

      Radera
    2. Hahaha...glasklart. :-)
      Fridens!

      Radera
    3. :D. Jag har hängt upp den nu! Visar senare....

      Fridens!

      Radera
  13. Jag har en lila-vit julros, en sån som du visar på bilden. Inte har den spridit sig speciellt mycket inte, men något. De kanske trivs bättre i Funchal? ;)

    Nej, nu vill jag inte ha mera vitt. Nu räcker det. Vi har fortfarande stora snöhögar som ska bort och det går ju inte med en massa minusgrader varje natt. Nu tycker jag inte att Uffe ska vara ute på isen längre - många olyckor sker nu. Hälsa honom det!

    Svar: Ja, det är lite konstigt det där med rensningen hemma. Vem är det som fyller på de tomrum man har lyckats ordna? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gödslar du den?...men roligt är att du har en sådan oberoende av storlek:)
      De växer i ungefär samma klimat där som vi har här under våren...lite kallt, lite fuktigt, lite solsken, men aldrig vinter på samma sätt

      Det vita som har kommit här har ätit upp stora mängder av det gamla vita...ett regn gjorde förstås susen. Vi hade minus sju i natt.
      Jag hälsade Uffe vad du tycker men konstigt nog så ler han bara lite spefullt och säger att han nog tänker sig någon tur dit ut ännu. När det blir strandlöst ger han upp, så brukar det vara....

      Antagligen är det spöken som fyller tomrummen, vad kan det annars vara?

      Radera
  14. Julrosorna är otroligt vackra. På åbomässan i helgen fanns en hel massa av dem som frestade mig väldigt. Alldrig kunde man tro att dessa skulle gå att ha här men min syster har en och den börjar blomma redan under snön.
    Låter som en härlig idé det du skrev om.
    Ha en bra dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är väldigt speciella. Tänk att trotsa vintern som de gör...
      Kruxet är att de är rätt så dyra att inhandla, så jag har tänkt passa på och slå två flugor i en smäll till julen. Dels får man julblomman och så trädgårdsblomman så småningom. Hoppas att det finns en annan variant än den vi redan har:)
      Ha en fin dag du med!

      Radera
  15. Lärorikt, vackert och intressant här hos dig idag :)
    Tack för helt ljuvliga bilder...så himlans fina!
    Hoppas du får en fin vecka vännen
    Kram Lollo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lollo!
      Hoppas att du har hunnit sitta i det nya utemöblemanget redan?
      Jag önskar dig detsamma!
      Kram
      Karin

      Radera
  16. tack säger även jag, jättefina bilder
    tänk Julrosorna, visst är det en underlig
    växt som kommer så fin och god mitt i snön.
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Hajan!
      Det är skönt när man kan glädjas åt det som kommer upp genom snön eller hur?
      Något som får en att spritta av våryra
      Kram

      Radera