lördag 13 april 2013

Betong


Byfånens rubrik för lördagens tema är betong.
Min första reaktion över rubriken var att vad sjuttsingen ska jag skriva om?
Det stod helt stilla i hjärnan.
Betong känns så grått, dött och fyrkantigt på något sätt ....
Men som vanligt, när man släpper greppet om  någonting
som till synes verkar fruktlöst
så börjar de små, grå att jobba på i sin egen takt
och plötsligt kom jag ihåg!


               Någon gång har jag drömt om att göra betongsaker själv
               och i bokhyllan hittade jag boken "Betong som hobby"
               Mitt framför mina ögon har den funnits där varje kväll
               innan jag har somnat
               Tydligen har jag förträngt ett smått spirande intresse för betong

På väg, till fots, mot Camara de Lobos vintern 2012
    Och det ena ger det andra...
    När de små, grå kom i farten så tryckte de lite extra på minnet.
    "Kommer du inte ihåg, människa? 
    Du har ju haft med betong att göra hur mycket som helst...
    Titta in i bildarkivet, vetja!"


   Vad är nu detta? Den långa smala bron?


    I ändan av bron låg ett lastfartyg av något slag...



    med namnet Ponta Sâo Lourenco från Portugal


    Den låg passligt nära cementsilosarna i utkanten av Funchal, nära Camara de Lobos

  

    och på bron mellan båt och silosar ligger det stora transportrör, fyllda av cement,
    som senare blir betong
    Naturligtvis, det finns ju hur mycket betongarbeten som helst på Madeira...


    Överallt finns bevis för vad betongen används till


    Vågbrytare är bra när man har Atlanten som granne....
    därute stävar St. Maria på böljan den blå....


    I år när vi var till Madeira fick vi se ännu mera betong....man bygger ut
    längs strandpromenaden i Funchal


    Här ser man hur det går till att forma vågbrytarna ....


   allt som på ett löpande band...
   Men det finns mycket annat trevligt att lägga ögonen på
   vad gäller betong


    Vårkänslor?
    Antagligen har statyn, gjord i betong, en annan betydelse
    men det är trots allt betraktaren som lägger sin sanning i det mesta
    Just nu i skrivande stund hägrar våren starkt, det regnar ymnigt över
    det åländska landskapet


   Plötsligt uppenbarar sig betongarbeten i långa rader....
   Det gäller tydligen bara att öppna ögonen ordentligt

    

Trappor av olika slag som jag har gått på består av stora mängder betong
Stenarna har lagts dit för hand, knackats in


    Ibland behöver man bara lyfta blicken .....

    för att inte tala om alla levadabyggen....många, många mil av betonglevador
    går kors och tvärs över ön
    Bevattningskanalernas (levadornas) nätsystem är, utan tvekan,
    ett alldeles otroligt imponerande betongmonument....
    1400 km av akvedukter på en ö som är endast 737 km (i kvadrat) stor.....
    

     I och med detta tema, har jag fått lov att revidera mina fördomar om betong.
     Betong finns det hur mycket som helst av....
     På Åland kör vi inte på betongbroar och vägar i någon större utsträckning
     men på många ställen i världen är det väldigt vanligt

Blommande betong?

      Så minns jag också, hur jag som barn sprang över all betong,
      cement som vi sade, hemma på Köpmansgatan.
      Hur jag många gånger ramlade
      och skrubbade upp knäna mot betongen,
      hur jag åter steg upp och sprang vidare.
      Barndomens sommarknän var ständigt
      "pyntade" med sårskorpor, p.g.a betong!

      Jag inser att jag måste avsluta inlägget om betong på något sätt
      Det tycks ju vara oändligt detta tema

      Övriga som deltar i temat är:
     
    

24 kommentarer:

  1. Ja jösses, bra att bli påmind om var överallt betongen finns. När jag tänker på betong så är första tanken bara på någon snygg grej i trädgården.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så var det för min del till att börja med. Jag tänkte spontant på att jag
      inte alls har med betong att göra, men man bedrar sig:)
      Hela världen runt omkring en är mera eller mindre betong

      Radera
  2. Blir på hugget att betonga jag:) Gjorde mej en hatt i betong... om man känner får flyende tankar är det bara att sätta på sej hatten o genast är man åter på jorden. Eller så sätter man sej på hatten o flyger vidare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D, fiffig idé detta med hatten...behöver man jordas lite grann så på med hatten och när man vill flyga iväg kan man använda den som fågelbad:)

      Radera
  3. Visst är det fantastiskt med betong. Mest förundrad blir jag nog av alla skulpturer som symboliserar frihet och högtflygande drömmar och som är gjorda i betong. Det är så motsägelsefullt. Som den flygande mannen.
    Dina betongbilder är så mjuka och fina.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack englundskan!

      Jag tänkte samma tankar som du när jag tittade på den flygande skulpturen...:)
      Betong är fantastiskt, så oerhört användbart

      Radera
  4. Härligt varierat om betong. Och visst vore det kul att gjuta eget i betong. Jag när en liten hemlig plan om att lära mig betonggjutning för att kunna göra olika djur som kan få bo i slänten ner mot sjön. Stora nog att kunna klättra upp på för en femåring, men inte så stora att de dominerar i naturen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Jag kunde också tänka mig att ha betongdjur litet här och där i trädgården, både för små barn och för vuxna barn. Man kunde ha dem i buskage, bakom träd, stenar ...som grindstolpar, skyltar...Det måste nog bli en vecka betongvarelseskapandekänns det som.

      Radera
  5. Oj så mycket betong du hittade i ditt bildarkiv.
    Och betong som konst är ju bara så snyggt tycker jag.

    Ha en finfin helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, kan du tänka dig Rantamor, att arkivet håller ihop. Betong är ju tungt...
      och det finns mycket mera där än jag har visat. Man kan ju inte göra hur långa inlägg som helst:)

      Ha det fint du med...nu ligger det vatten på isen. Det regnar...

      Radera
  6. Skövde är för alltid förknippat med cementfabriken och det stora kalkstensbrottet.
    Jag tänker mest lastbilarna med de snurrande behållarna. Om de finns kvar nu förstås.
    Sen går det ju alltid att smycka betongen. Hahaha...graffiti. En knallröd pelargon i en betongkruka är inte fel. Kul att få sig en funderare. :-)
    Fridens och trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är just det som är så roligt med ett tema som många samlas runt.
      Uppslagen är ofta väldigt många och olika, man får sig en tankeställare,
      tar inte allting så för givet och självklart.
      Graffiti kan vara väldigt fint

      Trevlig fridfull helg önskas!

      Radera
  7. Här var det gott om betong, vacker sådan. Tack!

    Själv har jag levt i betong en hel vecka, dvs varit i Stockholm.

    Hoppas att allt är väl med dig! Fortsatt fin helg.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Aila:!)

      Tack. Efter det här temat kommer jag att betrakta betong med andra ögon,
      upptäcka den på ett annat sätt. Det är roligt med teman just därför
      I Stockholm finns ju hur många roliga betongdetaljer som helst
      Allt är väl, hoppas detsamma för din del!
      Tack detsamma!

      Kram

      Radera
  8. ;)

    Jag gick igång direkt när jag såg din rubrik! Betong i olika former, på olika sätt. Har ett betongfat hemma som är gjort efter ett löv. Mycket fint och en favorit. Under åren har min relation till betong förändrats. När jag var liten tjej så var det skrapade knän precis som för dig...och ganska så trist minns jag att jag tyckte det var.

    Allt är föränderligt!

    Varm kram och tack för fint inlägg

    Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tur att allt är föränderligt och i all synnerhet om det vidgar vyerna litet högre än sönderskrapade knän:). Jag har själv blivit på hugget vad gäller betong, kanske jag rentav, litet längre fram gör slag i saken och börjar läsa boken jag har inköpt, börjar förverkliga vackra fat i trädgården...man vet aldrig vad som händer när inspirationen infinner sig

      Tack fina Lotta!
      Varm kram till dig också!

      Radera
  9. Du är ju rena uppslagsverket om betong. :) Visst är det fantastiskt när man låter de "små grå" arbeta och de presenterar allt möjligt intressant.
    Otroligt egentligen hur mycket betong vi omges av utan att man egentligen tänker på och reflekterar över det. Gillar bilden med den blommande betongen. :) Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nåja, nåja....hahaha....men en del betong fanns det i alla fall när jag började titta på mina bilder. Det fanns så mycket så jag måste hejda mig. Vi omges av mycket betong varje dag, helt säkert.
      Den blommande betongen finns under ett magnoliaträd:)
      Kramar!

      Radera
  10. Visst kan man använda betong till mycket, också fint och nyttigt. Fotona på lastfartyget väcker också minnen, jag som spenderade ett sommarlov som barn resande upp och ner längst Sveriges kust med mina morbröder, från Landskrona till Luleå, fram och tillbaka, kors och tvärs, med många stopp i diverse hamnar med tillhörande sightseeing, inklusive sex stopp i Slite, Gotland för påfyllning. Och frakten; cement såklart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, kära nån, Gnuttan!
      Du har sannerligen betongmaterialet cementerat i ditt liv;)
      Vilka minnen du måste ha från dessa frakter.
      Så mycket du har varit med om egentligen. Det slår mig litet nu och då när jag läser allt du skriver om:)

      Radera
  11. Härliga betongbilder! Betong är verkligen inspirerande. Hemma hos mina svärföräldrar gjöt jag ett antal stora kuber för att odla i, i betongen blandade jag in torv för att få en mer levande struktur och kanske lite plats för små växter att slå rot.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!:)
      Här börjar det gro en lust att göra betongarbeten, mitt i allt. ...
      Men det får vänta ett tag, ganska långt tag, men sen blir det kanske så att jag har betong istället för deg uppåt armarna:)
      Torvyta blir säkert extra fint, strukturmässigt!

      Radera
  12. Vilken betongblanding du har i din samling! Dom där skruvade torntinnarna var ju lite speciella... Jag måste nog ändra min uppfattning om betong en aning, men bara en aning. Vår världsbild bildas ju av summan av våra fördomar. Om jag måste ändra någon av dem rubbas min världsbild och det kan ju vara lite jobbigt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, kan du tänka dig! Trots mina egna fördomar så hade jag samlat på mig både det ena och det andra och ännu mera som jag inte har visat:). Någon måtta måste det ju vara med allt. Man ska vara rädd om sina världsbilder, helt visst...

      Radera