fredag 5 april 2013

Bakom kulisserna...

    Varje år i februari är det karneval på Madeira.
    Vi har aldrig deltagit. Dels för att den har börjat just i dagarna efter vår hemresa
    men också för att vi har varit på någon intressant levadavandring uppe i bergen


    I år tog vi del av den litet bakom kulisserna..........


   Glädjande nog, för lite glitter är ju alltid roligt...


De här karnevalskläderna var utställda i Teléfericos lokaler
och förstås reklam för den kommande karnevalen...


 Någon gång ska vi se på den stora karnevalen, för självklart måste det vara en
 upplevelse att få se alla glada, vackert klädda människor
 Det är en  folkfest, typ en mindre Riokarneval
 som betyder mycket för ortsbefolkningen som så i sig,
 men som förstås är något de gärna visar upp för turisterna


När vi på lördagen före fastans inträde, i år litet tidigare än andra år,
var på hemväg från Jardim Botânico, så hamnade vi bokstavligt talat bakom kulisserna..


Mängder av skolungdomar hade klätt ut sig och förberedde sig för att
tillsammans gå längs gatorna senare under kvällen


Varje år ger man i förväg ett tema som de olika skolorna tiden fram
till karnevalen skall utforma sin klädsel och sitt framträdande efter....


   Jag vet inte vad temat var i år, men osökt gick tankarna till väderlek...
   Här vandrar snöflingor och regndroppar i alla fall


En regnvädersdrottning/prinsessa?

  
    Mycket plymer, glansiga tyger och smycken hör förstås till


Osökt gick tankarna till Blåkulla när jag såg de här glada deltagarna,
som troligen är lärare och som hade jätteroligt i all yra.
De visade gärna upp sig för alla som ville fotografera dem


Färggranna, som små söta papegojor var de


Skyltfönster är bra att spegla sig i


   Här är det snart dags för uppvisning...


   Överallt låg det fjäderskrudar som väntade på sina bärarinnor

De lättklädda unga flickorna frös en aning i skuggan av alla hus
De kläddes av och de kläddes på, sminkades....och så småningom blev de klara för paraden
Självklart var det runt dem som de flesta fotograferna samlades.....



    yngre och äldre och också en och annan från Getabygden:)

Men som sagt, någon gång ska vi också delta och inte bakom kulisserna:)
******

Idag är jag också bakom  kulisserna.
Bageriet skall storstädas från tak till golv
Solen skiner och himlen är blå

16 kommentarer:

  1. Så tjusiga! Och lite glitter är i sanning alltid glädjande även om lite i detta fall kan tyckas vara en underdrift.
    Jan gjorde sig bra i sällskapet, han ifrån Getabygden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D, känner du igen någon Jan på bilderna?
      Från getabygden var vi själva menade...
      Mycket glitter är det nog, håller med dig Hanna!

      Radera
  2. Det är alltid kul att delta i andra länders olika firande. Det känns lite exotiskt, eftersom allting är så nytt. Här var det verkligen festliga kläder. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är alltid kul och också fascinerande på sitt sätt. De flesta kläder var också hemsydda. Skor och kängor överklädda med tyg osv...mycket jobb med glädje och förväntan gjort
      Kram

      Radera
  3. Vilka häftiga bilder som säkert har gett dig många fina minnen!

    Tur man kan ta kort och spara för framtiden!

    Hoppas du får en finfin helg vännen
    Kram Lollo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir häftiga bilder när det kan bli så....inte alla dagar folk är så härligt klädda.
      Javisst är det så Lollo!

      Önskar detsamma för dig och din familj!
      Kram
      Karin

      Radera
  4. Fantastiska kläder - förstår om ni vill vara med om karnevalen till ett annat år! Söta flickor som vanligt...
    Kul med lärarna som klädde ut sig till elever (?)...
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skulle vara roligt att få se hur den egentligen ser ut i sin helhet.
      Jag har förstått att folk klär sig på så många sätt...
      Jag vet ju inte om det var lärare, men jag antar att det var det eftersom de andra var i den åldern att de kunde vara elever. Roligt hade de i alla fall och vi med!
      Kramar!

      Radera
  5. Åh vad färgglatt och trevligt! Först tänkte jag att blått måste vara en särskilt betydelsefull färg i sammanhanget... sedan rött... sedan orange och sedan alla möjliga färger, men så kommer blått tillbaka igen med överväldigande kraft. Bara en slump eller hänger det ihop med någon färgsymbolik på ön, månne?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst!:)
      Jag funderade själv i samma banor som du vad gäller det blåvita, men jag vet inte. Jag ska fråga min vän Ligia, som är mera eller mindre karnevalexpert och som är från Madeira. Om hon vet så återkommer jag och berättar

      Radera
    2. Hej igen Karin,

      jag fick svar direkt från Ligia!
      Det är arbetsteamet som bestämmer vilka färger som skall framträda mest i paraden för året och tydligen var det den blåvita färgen som skulle synas allra mest i år. Ibland handlar det också om vad man har i lager från andra år. Ligia trodde att det mest handlade om ekonomi i år, för de har haft ungefär samma utstyrsel för något år sedan. I övrigt så har inte det blåvita någon traditionell betydelse alls.

      Radera
    3. Fullständig färganarki, alltså. Så trevligt!

      Radera
  6. Bakom kulisserna, men ändå helt underbara bilder! Färggrant så det förslår.
    Hoppas du fick färdigstädat så du får njuta av helgen, eller har besökare börjat dyka upp?
    Här njuter jag av lediga kvällen, utan förberedelser för morgondagen :)
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var riktigt roligt att vara med på ett hörn och få se alla förberedelser som gjordes.
      Nej, jag har inte färdigstädat ännu....Nu är det STORstädning på gång. Jag tvättar tak, väggar,fönster, borstar med tandborste i alla fogar och skrymslen, ugnar, kylskåp...allt, allt och golvet allra sist. :) Ibland får jag sådana här il och det är bara att ta vara på dem när de kastar sig över mig...
      Jag tänker också bara njuta av kvällen...inte alls förbereda mig jag heller :)
      kram

      Radera
  7. Kul när folk lägger ner så mycket arbete på maskeraddräkterna. Jag såg en gång delar av en maskerad som hade Havets djup som tema, havsborstmasken var bäst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karnevalen betyder väldigt mycket för befolkningen. De har i och för sig många olika slags karnevaler men jag har förstått att just den här får igång folk och symaskiner:) Kreativiteten är stor också. Vi måste nog vara med om paraden någon gång, för att se hur resultatet av allt idogt förberedande ser ut
      Kreativ måste man nog vara för att kunna maskera sig på temat Havets djup....
      undrar hur man skulle se ut som en abborre?

      Radera