tisdag 26 mars 2013

Vita tisdagen....

När jag nu en gång har kommit igång så tycks jag fortsätta
på färgtemat i stilla veckan


Den här dagen får man fortfarande äta vitt mjöl och ägg men
imorgon är det stopp och belägg för dylikt om man får tro
de gamla traditionerna.
På påskdagen är det åter fritt fram att äta vitt mjöl och ägg


Vit färg symboliserar ofta oskuld och renhet
laglighet, nykterhet, drogfrihet m.m.


Vit färg står också för perfektion


Vitt betyder vapennedläggning och en vit flagga är ett universellt
erkänt tecken för vapenstillestånd och är den gamla symbolen
för god vilja och trofasthet.


Just det, jag har googlat igen....:) tagit reda på
Och hittat på en orsak för att kunna visa de vackra vita orkidéer
vi såg när vi var till Madeira


     Sitter här och funderar....
     Har dymmelonsdagen en egen färg?

16 kommentarer:

  1. En anledning så god som någon, och intressant också. Lycka till med färgklurandet under natten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa :D.
      Tack Hanna, det har klarnat under natten, så nog blir det färg på dymmelonsdagens blommor också så småningom

      Radera
  2. Jo vilken färg är onsdagen tro?- Undrar vad du målar under nattens sömn.En färgpyts för onsdagen, rinner ut och gör den?? Kanske ljusgrön..
    Kram och godnatt sitter här och gäspar munnen ur led

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmmm....:)
      Tänk, jag tänkte också ljusgrön allra först, men få se vad det blir
      Det lutar åt en annan färg av andra orsaker som har ett visst samband med den här dagen
      Hoppas du har fått ordning på din ledlösa mun, sovit gott och får en fin onsdag.
      Kramkram!

      Radera
  3. Vita blommor är så vackra. Den blå överst i förra inlägget går inte av för hackor heller. Sitter och funderar på varför begravningsblommor av tradition är vita. Vet du?

    Dymmelonsdagen måste vara beige. Tycker det hörs på namnet ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är också förtjust i vita blommor.
      Vitt står för sorg i många länder, kanske inte i våra nordiska, men jag minns när jag gav vita blommor åt en iransk väninna för flere år sedan, hur hon reagerade. För henne var de så starkt förknippade med sorg.
      Annars så anses vitt vara stilren, ärlig, helig, andlig så jag kan tänka mig att det är därför vita blommor ges vid begravningar.
      Personligen tycker jag om att ge blommor som påminner om den som har avlidit
      Dymmelonsdag skulle jag också kunna förknippa med brunt och beige

      Radera
  4. Askgrå kanske? Vit är förövrigt min favorit blomfärg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Askonsdags askgrå....antagligen är du inne på de tankarna, liksom jag har varit.
      Nu har jag lärt mig att askonsdagen inte är den här onsdagen...
      Men nog skulle det vara en speciell utmaning att hitta gråa blommor:)
      Glad Påsk Isebell!

      Radera
  5. Det är nu orchideerna blommar här nere i söder. Kul att få ta del av andra sorters orcideer.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är en lyckans ost(inna) Marina!
      Tänk att ha dem i verkligheten nära inpå sig.
      Njut och ha det riktigt bra nu när det blir påsk!
      Jag fortsätter orkidé"bomba ett tag ännu
      Kram

      Radera
  6. Vilka underbart vackra orkidéer du bjuder på...såå fiint!!

    Hoppas du får en riktigt skön och avkopplande helg:)

    Glad Påsk min vän
    Påskkramar från Lollo♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Orkidéer är för evigt eller hur det nu heter?
      Tack Solglitters Lollo !

      Påskkramar och en önskan om en fin helg också till dig!
      Karin

      Radera
  7. Färgnörd som jag är har jag också försökt få någon ordning på färgerna som hör ihop med olika dagar denna vecka, men kyrkans server som servar färgintresserade har brakat ihop. Det får bli lite mer ungefärligt, från någon annan sajt. Lila funkar tydligen i stilla veckan fram till i morgon: "Violett är ångerns, väntans och bättringens färg. Den används på andra, tredje och fjärde söndagen i advent samt under fastetiden och stilla veckan. Vid sidan av violett kan man också använda mörkblått som liksom violett symboliserar ånger och väntan."

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag försökte också klura ut färgen för idag och kom fram till den liturgiska violett och den blå, precis som du. Så då vet du vilka färger blommorna har idag när jag lägger ut dem:)
      Skärtorsdagen då? Skärt, rosa? Borde väl vara en självklarhet fastän det kanske handlar om något helt annat

      Radera
  8. Faktiskt så är inte askonsdagen i stilla veckan enl. Wikipedia. Man blir aldrig för gammal för att lära. Grå blommor? Det måste nästan vara omöjligt. :) Det får bli lavar då. Glad Påsk själv!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lav är ju jättevackert, så varför inte:)
      Glad Påsk igen!

      Radera