tisdag 12 mars 2013

Vardagen....



Jag har suttit mera eller mindre fjättrad vid bokföringsdatorn idag
Det är mycket som ska vara klart innan den sista mars.
Bokslut, deklarationer, redovisningar mm.....
Det hör bara till och nu börjar jag se ljuset i tunneln....



Igår under eftermiddagen, fick vi besök av ett rese-turistbolag
(14 personer)
De ville veta mera om oss inför sommarsäsongen och bjöd sig hit
på kaffe med dopp medan frågor och svar ställdes och gavs.
Det hör till vanligheterna den här årstiden när allt börjar snurra på
inför sommaren att vi blir uppsökta
Alltid lika angenämt


    I skogstappen ovanför huset har jag hängt ut några kakor väldigt hårt rågbröd....
    Det gick inte ens att skära det med kniv, så nu är en av de allra största granarna
    pyntad. Innan våren är bröden uppätna av skogens fåglar och ekorrar......


   En spontan tanke virvlade förbi i min hjärna om bonden Paavo som blandade bark i brödet:)


Det är nästan svårt att fatta att vi är i mitten av  mars, med
tanke på hur vitt och kallt vädret fortfarande är.
Vintern blev lång i år...


    ....ändå är skuggorna längre än tidigare...ett säkert vårtecken.

  
Spillkråkan har försett sig som den brukar. Stora myrstacken har fått påhälsning
En vanlig syn så här års och myrorna räcker tydligen till år efter år
Snart renoverar de förödelsen och fortsätter längre fram att dra sina strån till stacken


   I ett av växthusen står vår lilla hönsfarm och väntar på att det ska bli påsk...

 
  Men just nu känns det som om den är långt borta
  Det snöar nämligen
  Trots det ska jag utmana påsken med att sy på en liten påskhäxa ikväll.....

   Lite dittan, lite dattan från vardagen här, men också
   lite om hur Håkan 7 år,  tänker på livet i allmänhet och om människor:
 
 " Bonden är en väldigt lycklig man, först och främst för att han har traktor,
   men också för att han slipper jobba"

  Så kanske det är bonde man borde ha blivit:). 
 

  

30 kommentarer:

  1. Så häftigt med bröd på rad till småfåglar och andra gäster! Ja visst är det långt till vår som det nu vräker ned snö här oppe i Österbotten. Så stiliga dom är i din hönsfarm, väntar säkert på påsken!
    Ha det gott!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Normalt så tärnar jag bröd åt alla djuren, men de här kakorna var så hårda, så hårda, att jag gav upp och bara bar ut dem som de är. Så småningom har de också försvunnit i fågelkrävorna.
      Den lilla hönsfarmen börjar bli ålderstigen och väderbiten, färgen bleknar osv., men de hänger med ännu:)
      Ha det gott du med!
      Kram!

      Radera
  2. Ni har haft en lång vinter. Det känns som om vi också haft vinter länge även om det nu är försommarvarmt. Vilket är litet märkligt det också.
    Dina djur måste ha starka tänder. ;) Kanske nyttigare än sötsakerna.
    Roligt att bli uppsökt och att det rullar på för Pettas.
    Vilka underbara segelbåtsbilder i ditt förra inlägg. Kan ingenting om båtar men tyckte alla detaljer var fina. :)
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi fick vinter i november så på det sättet har det varit långvarigt den här vintern.
      Försommarvarmt låter härligt!

      Det är mest fåglar som hackar i sig det hårda brödet, som nog småningom blöts upp av snö och regn och blir ätbart på ett annat sätt,faller till marken. Annars får rådjuren mjukt bröd.

      Man måste inte kunna så mycket om allting, det kan vara vackert ändå.
      Kramar!

      Radera
  3. Vilka vackra tuppar och hönor! Tänk att det snart är påsk! Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag kan knappast fatta att det är påsk snart...men ändå har jag börjat pynta lite smått. Stor kram!

      Radera
  4. Vilket fint utekök du ordnat för djuren! Det ska visst bli kallare här nästa vecka. Otur eftersom Zoé kommer hit och hälsar på. Nu längtar jag jättemycket efter vår. Intressant att få följa med dig ombord i förra inlägget. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Djuren ska må bra!
      Vi får nog hålla strumpor och skor på ett tag ännu, ser det ut som.
      Hoppas ändå att ni får lite varmare än utlovat. Så roligt för din skull att Zoé kommer:)
      Tack för att du också var med ombord!
      Kram

      Radera
  5. Hahaha...ja dom små barnen ser allt från sin sida sett.
    Och det är ju klart att jobbar man hemma så GÅR eller ÅKER man ju inte på jobb...
    kanske så det ser ut från barnens perspektiv.

    Så fint du pyntat i granarna med rågbröd, det kanske blir mjukare när våren vågar närma sig.
    Här ser det hopplöst ut det är så kallt och blåsigt att det inte ens blir en pimpeldag.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D, det där känner jag igen från den tiden då mina barn var små.
      Jag hade bageri redan på den tiden och de stackars små barna tyckte inte att deras mor jobbade som andra mammor. Jag var ju hemma hela tiden...när de for till skolan och när de kom hem från skolan. Arma barn!:)

      Jag räknar med mjukare rågbröd så småningom.
      Läste på din blogg att det inte var lämpligt väder för att pimpla. Hoppas att solen tittar fram snart för er del.

      Radera
  6. Ack, ja, det kan vara svårt att förklara för somliga, inte bara barn, att jobb kan vara även hemma. Min egen mor frågade ofta under mina studentår varför jag var FRI om hon fick tag i mig på studentrummet. Det kvittade att jag pluggade 20 timmar om dygnet....
    Om du inte står i bageriet tror säkert några att du inte jobbar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns många vanföreställningar om vad som är "riktigt" jobb.
      Nog händer det att jag får höra om mig själv och oss, att jag/vi "bara" är hemma och pysslar. Att vi överlever på vårt pyssel är snudd på ett mirakel, förstås, men det är människor med fördomar och som inte förstår vilket släkte företagaren hör till :D. Släktet som jobbar nästan dygnet runt
      Så du har helt rätt, står jag inte i bageriet så jobbar jag nog inte.
      Nu semestrar jag en stund vid datorn:)

      Radera
  7. Den är rälig den där vardagen, tenderar att ta över lite för mycket emellanåt.
    Det är dock härligt att ta del av allt det du njuter av i just vardagen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vardagen är högst nödvändig när det kommer till kritan. För hur skulle vi annars veta när det inte är vardag? Man får göra den så festlig som möjligt om den börjar kännas rälig, tradig och alltför mycket vardaglig:)

      Radera
  8. Å, jag får en sådan skön känsla Karin! Din blogg...dina bilder, dina ord. Behöver dem!

    Vad gott det blir för alla flygande och klättrande att mumsa på ;)

    Stor kram!
    Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lotta!

      Skönt att vi kan fylla behoven åt varandra via bloggvärlden :D.

      Stor kram!

      Radera
  9. Vardagen ja, den längtar jag lite efter nu...är nog utvilad skulle jag tro, hihi!
    Barkbröd berättade mamma ofta om. Det var starka minnen för henne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, märkligt nog så längtar man efter vardagen efter en tids skön avslappande semester. När man är utvilad vaknar arbetsfilifjonkorna inom en igen och man vill kavla upp ärmarna högt.
      De som var med på den tiden då man blandade bark i brödet kan nog inte ha annat än starka minnen....

      Radera
  10. Härliga bilder som vanligt och trevlig läsning.
    Låt denna dag bli oförglömlig :)
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lisbet!
      Jag ska göra mitt bästa för det oförglömliga:)
      Gör detsamma!
      Kram

      Radera
  11. Mars är opålitlig, i går kväll kom det snö, det fungerade som kullager på glansisen under. Men de administrativa kraven på ekonomiska redovisningar är ju ett säkert vårtecken. Jag förlitar mig på Pensionären, han tycker sånt är kul (annars är han rätt normal)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, så är det administrativa ekonomiska ett mycket säkert vårtecken!
      Till viss del så är jag också onormal, liksom Pensionären, vad gäller bokföring och dylikt, men i övrigt räknar jag mig till normal. Om jag får säga det själv:)
      Det är tur i familjesammanhang att man har sina bra onormala sidor.

      Radera
  12. Bokföring och allt sånt hör inte till mina favoritsysselsättningar. Men roligt att det verkar rulla på så bra för er!

    Svar: Nu förstår jag varför du har flyttat ut till skogen och tystnaden! ;)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Favorit och favorit....självklart väljer jag hellre någonting annat att göra jag också om jag fick göra så...men då står Skatteverket och knackar hårt på dörren, så...och lite kul är det nog för min del att få siffrorna att balansera.

      Hahaa...polletten föll ner!:) Snart flyttar du säkert ut på landet du också!

      Kram

      Radera
  13. Det där sista var väldigt roligt! Bokföringen tar MM hand om helt och hållet - och matlagningen. Nästan allt annat i huset gör jag - en bra arbetsfördelning tycker jag.

    Här vaknade vi av snöplogen idag - snön ligger vit på taken och bilarna igen men det är inte så kallt längre, så förhoppningsvis smälter den väl undan en del fram på dagen. Ser fram emot den först påskhäxan för året!
    Kramar från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror nog att vi alla ser framemot påskhäxor nu, men vi får väl hållas med plogbilar ett tag till har jag förstått:).
      Och arbetsfördelningar som fungerar perfekt är de allra bästa...något i stil med jag spelar dragspel när gumman hugger ved...

      Kramar
      Karin

      Radera
  14. Ja, mars är väl en sådan månad då det verkligen går fram och tillbaka, även april hemmavid kan ju vara sådan.
    Här är det också fördröjd vår, men det gör inte mig så mkt.
    Bokföring förstår jag inte är det roligaste.
    Men det är kul att se alla vardagsbilder.
    OCH roligt med besöket ni hade inför den kommande ljuvliga sommaren.
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mars och april brukar vara småvirriga:), så är det ju.
      Fördröjd är den här också och mig gör det inte alls någonting, den får gärna söla lite nu, för annars hinner jag inte med som jag vill.
      Jag tycker inte alls illa om bokföring, det passar mig egentligen riktigt bra, men visst, det finns så mycket annat kul också som jag vill göra. Hantverka bl.a. men allt har sin tid.

      Kramar!

      Radera
  15. Det är inte för inte som djuren trivs hos Pettas.
    Alla djur tas väl om hand och utfodras. Men hua vilket kallt elände just nu. Det sägs att flyttfåglarna vänder om?!
    Trist med all bokföring. Kul med turistplaner....de kommer säkert till er och fikar eller äter fisksoppa????

    SvaraRadera
    Svar
    1. Råkalla vindar men solen skiner i alla fall.
      Vi har börjat se flyttfåglarna anlända i sakta mak...då är det viktigt att det finns mat för dem.
      Tycker inte att det är trist med bokföring. Inte alls....
      Vi får se vad som händer vad gäller turisterna. Varierande besök som vanligt gissar jag

      Radera