torsdag 14 mars 2013

Utanför fönstret




           Kallt på nätterna och solvarmt på dagarna ger dripp och dropp

           

 och skimrande skönhet


Med blandade känslor ser jag på hur Kaj och Kajsa förser sig av talgkorven...
Problemet är att Kaj och Kajsa har så många släktingar...säkert tjugo stycken
och alla vill de ha talgkorv och här på insidan sitter jag och vinkar med en handduk
för att sjasa bort dem och känner mig rasistisk och som en riktig snåljåpa

Hur det gick med blodkorven?
Jag skar den i småsmå bitar och bar den till skogsrestaurangen
där den gick åt...någon tyckte om den missförstådda till slut
Dock inte kajorna...

 

   För att döva mitt samvete för att jag verkar ha skillnad på vem som får äta tittar jag bort och
   får se en liten blåmes, student kallad, titta in genom fönstret....
 
   Kajorna och jag kommer fortsättningsvis att hålla oss
   med en gemensam hatkärlek. Tror jag.
   Jag viftar bort dem och de flyger sin kos för att återkomma
   efter en minut si så där...
   Den som först ger upp?
   Ja, inte är det kajorna

   Dagens tanke:
   Siri 6 år: Kvinnor består av äggstockar och så tänker de mer

26 kommentarer:

  1. Så fint og så flott underholdning du har med pipiper.
    Jeg hører på sangen deres her hos meg at våren nærmer seg.
    God kveld.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här är full underhållning dagarna i ände:)
      Visst märker man av våren. Fåglarna börjar dagen med sång utanför vårt sovrumsfönster. Härligt!
      Go´kväll Marit!

      Radera
  2. Även jag erkänner mig rasistisk i fågelfrågan. Det känns som att kråkfåglar klarar sig oavsett omständigheter. De är duktiga på att se om sitt hus.

    En god vän till mig är lite rädd för att just kråkfåglar ska ta över världen efter att hon sett ett naturprogram där man lagt mat i ett smalt glas med vatten. Dock var det inte tillräckligt med vatten för att fågeln skulle nå det men däremot låg det små stenar inom ett ganska nära avstånd. Varenda kråkfågel begrep att den skulle hämta stenar i näbben och släppa ned dem i vattnet för att på så vis vattennivån skulle stiga och maten blev nåbar.

    Min kära vän konstaterade att hon troligen inte hade kommit fram till den lösningen och blir sedan dess lite smått nervös när det kommer en flock kajor eller deras släktingar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kråkfåglar och säkert andra fåglar också är mycket klokare än vi tror. Jag är imponerad över hur bra de kan "överlista" andra på olika sätt. Och precis som du skriver, de är duktiga på att se om sitt hus. Riktiga överlevare:)
      Självklart tycker jag om dem, men de blir för många om talgkorven ibland....de har ju annat att äta de där bevingade trollen

      Radera
  3. Vackra skimrande bilder. Du är en så mångsidig fotograf!
    Kam, Ann-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ann-Mari!

      Det är en skimrande tid just nu:)
      Kram
      Karin

      Radera
  4. Liknar nästan kristallkronor det där skimrande. Jag ser sällan några kajor eller större fåglar hos mig...utom idag. Då kom en sparvhök och satte sig i grannens träd och alla småfåglarna gömde sig i häcken. Den här gången fick han inget napp. Varför kallas blåmesen för student? Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Naturens egna kristallkronor glimmar i vårsolen:)
      Vi har förstås många olika slags fåglar här som passar på att äta från rådjurens matplats och ryktet går....de blir många, många
      Sparvhöken gör sina raider här också.
      Blåmesen har fått sitt smeknamn för att den har en blå liten studentmössa:)
      Kram

      Radera
  5. Känner igen beteendet från min mamma...hahaha! Fast där är det skatorna som råkar illa ut.
    Vilka snygga bilder; rent magiska!
    Go´natt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, inte är man ju riktigt "klock", som håller på som man gör....som om de skulle bry sig sen också. Inte ett jota, de tycker nog bara att jag är tossigare än normalt
      Tack. Skimrande is är magiskt
      Go´natt, hoppas din dag blev fin!

      Radera
  6. Jo, det händer ju att man tycker att det är skillnad på olika... Som när jag försökte få katten Alexander att förstå att han var duktig om han fångade möss och en usling om han fångade flygande möss, dvs fåglar. Han fattade nada och egentligen är det ju så det borde vara. Eller tvärtom. Eller... äsch!

    Vilka fina smycken du har hängt upp utanför fönstret!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är klurigt det där...med vad man får fånga eller inte får fånga om man är en katt...eller om man är en kaja eller en domherre

      Jo, jag brukar hänga upp smycken utanför fönstret så här års:)

      Radera
  7. Vilka fantastiskt vackra bilder, som prismor gnistrar de!
    Och jag känner igen det där med kajor...vilka envisa rackare de är och de tycks lisom bara bli fler för var dag som går...jag har gett upp kampen men den var hård :)
    Underbara ord av Siri!
    kram Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Monica!

      Den här tiden av året är gnistrande, kallt på nätterna ( i natt minus 20), varmt på dagarna och skimmer uppstår:)
      Kajor är ett kapitel för sig:). Charmiga på sitt sätt ,men irriterande på ett annat, Självklart så ligger problemet hos mig och inte hos dem. De tar allt lätt på rätt sätt...och de ska ju överleva de också, fastän jag tycker att de kunde äta rådjursbröd och inte talgkorv. Men det tycker inte de, haha...Det är där vi inte är överens, kajfamiljen och jag.
      Men jag fortsätter säkert sjasa och de fortsätter säkert att inte bry sig ett skvatt om sjaset....the show goes on...
      Kram
      Karin

      Radera
  8. Du har issmycken Karin. :) Vackert!
    Inte lätt att hålla ordning i fågelvärlden. Jag saknar blåmesar. De finns inte här. Tycker de är så fina.
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här årstiden brukar jag hänga upp ett antal smycken runt huset:)
      Blåmesar är speciella, orädda, kvicka som ögat, kavata....
      Kramar!

      Radera
  9. Som alltid så mycket vackert och händelserikt utanför era fönster ;) Vill sitta där, med en kopp kaffe och kika ut. Med dig!

    KRAM och ha en finfin helg

    Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kom hit, så dricker vi morgonkaffet tillsammans och tittar ut på allt det som gnistrar och glimmar, på rådjuren som vandrar av och an i trädgården och på alla fåglar!:) Jag har just malat bönor och bryggt kaffe....tar fram en stor mugg åt dig med!

      KRAM och önskar dig detsamma Lotta!

      Radera
  10. Du vet nog vid det här laget vad jag tycker om de där, hm...
    Men det är kul med lite action ibland, får jaga o schasa efter dem mest hela tiden på vår/sommaren!

    kram o trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet nog!:)
      De håller mig sysselsatt också....på sommaren tror jag att "våra" kajor flyttar till sommarstugan(kyrkan), men till vintern så är de hemma igen i det gamla rucklet som står här och hänger i närheten

      kram och trevlig helg till dig med Tina!

      Radera
  11. När jag klagade över skatorna som envisades med att äta av solrosfröna avsett för småfåglarna sa Mirren: "Mamma, det är hungriga de med." Men jag sjasar bort dem i alla fall...
    Siri har så rätt så :-).
    Ha en skön helg!
    Kramar från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst är det så!:)
      De är hungriga de också, men de är också giriga frossare i jämförelse med de andra fåglarna som inte får tillträde till fågelbord och korvar så länge de stora fåglarna tar för sig.De släpper ingen annan över bron...
      De gömmer maten till slut när de inte orkar äta och då tycker ju förstås jag att det är mycket befogat att vifta bort dem...både skator och kajor
      Så här fortsätter kampen så rättvist som möjligt:D
      Ha en skön helg du med Ingrid!
      Kramar

      Radera
  12. Lite isporr på Pettas också!!
    ;-)
    Här är den porren borta och kommer inte att komma tillbaka, det kan jag inte tänka mig :-)
    Men njut av den ett tag till innan det våras på riktigt ;-))))
    Skator finns inte här.
    Vill också sitta på Pettas och fika med dig och prata. Härligt!!
    Kramar!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varje år samma procedur! Ungefär som grevinnan och betjänten, så måste isskönheten beskådas och förevigas.
      Snart är det över....men inatt 20 grader kallt. Igen...
      Välkommen du med....vi skulle ha väldigt trevligt, är säker på det!
      Kramar!

      Radera
  13. Nu vill vi ha varmare nätter också! Jag såg de första snödropparna idag, apropå dripp och dropp.

    Varför gillar du inte kajorna?

    Skön helg!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag längtar efter snödroppar jag också, de är säkert på kommande här under snödrivorna.
      Jag tycker inte alls illa om kajorna, jag tycker bara att de , alla tjugo, inte behöver äta upp talgkorven. De har bröd i mängder att äta upp vid rådjurs-matbordet.
      Hatkärlek, som jag skrev, uppstår. Oresonligt, medges....

      Skön helg till dig med!
      Kram

      Radera