söndag 17 mars 2013

Sol och skuggor


    Vädret har varit som allra bäst denna söndag,
    så när alla "måsten" var undanröjda tog vi varmt på oss
    och gick mot isen
    Jag är alltid fascinerad av skuggorna den här tiden på året
    De faller så vackert...till och med landsvägen såg ut som en vackert vävd trasmatta

  
    Om man inte visste att det är is på andra sidan skäret 
    så kunde man lätt förväxla det med blått öppet vatten


        Jodå, vi fick tre abborrar idag. Jag en och Uffe två...
        Vi hittade ett gömställe till slut :)


    Men det är inte alls det viktigaste med våra isvandringar...
    det där med att få fisk...


   Att bara finnas i allt det tysta och sköna är mera än tillräckligt


   för att känna sig som en hel människa,
   för att få kraft inför livets utmaningar

   
    "Sjöberg" ulvade på med sitt kännspaka isbrakarknakarljud...
    ibland sjöng han, ibland dånade han
    ibland sände han ut sprickor i isen...
    Vattnet är på väg upp och det händer saker i ismassorna
 

    Egentligen ville vi inte lämna isen och all den skönhet den bjuder på så här års....
    men visst kändes det bra i alla fall att komma hem
    Och våren märks...solen gör sitt...fjolårsförnan visar sig
    Vi såg två fiskgjusar på håll...hemvändande från sydliga trakter...

24 kommentarer:

  1. Jag delar din förtjusning över vassen i snön. Det är så vackert i synnerhet mot en bakgrund av isblå himmel. Har några vassruggar på min lilla promenad som jag brukar fotografera när jag går förbi på vintern.

    Det måste vara mycket dramatiskt när sjön går upp som du beskriver det.
    Bra att ni fick lite middagsmat också.
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vass är alltid lika vacker, oberoende av årstid...mot den vita snön bildar den så vackra blåa skuggor

      Vattenståndet stiger och då börjar förstås isen att låta, spricker, dånar och sjunger (låter ibland som om någon spelar på en såg)
      Färsk fisk är alltid färsk fisk:)
      Kramar!

      Radera
  2. Så enormt vackert!!!
    Jag gillar mycket med dig och jag tycker alldeles fantastiskt mycket om att du ser en vacker trasmatta i landsvägen och dess skuggor. Sedan är jag glad att ni fick några fiskar idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D, naturen är storslagen just nu. Alltid egentligen men ibland lite vackrare
      Vägarna är klädda med trasmattor nu...när solen skiner.
      Tack Hanna!

      Radera
  3. Va kul att ni fick ett par firrar idag, ni lurade allt fram dom till slut.
    Tror att det är trögfiskat just nu, den husvangsfiskare vi pratade med igår hade heller inte fått något trots två dagar på isen.

    Håller med om att det är mycket ljud i isen, den råmar och har sig, när jag var liten var jag jätterädd när isen knakade.
    Vi bodde vid en å och då skottade vi upp en isbana där vi åkte skridskor och spelade hockey.
    Och då när det knakade i isen sprang den lilla Rantamorisprinsessan så fort dom vita skridskorna bar mig till land.

    Härliga minnen.
    Nu blev jag ju inte den isprinsessa jag drömde om, men det var nog isens fel skulle jag tro.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är trögfiskat just nu. Det verkar som om de alla har tagit semester och simmat till andra vatten. För det mesta brukar vi bara gå ner till isen och ta hem middag åt oss, utan större knot, men inte nu. Men det är ganska vanligt den här tiden alla år.
      Råmar gör den ju...så brukar vi också säga.
      Det är mäktigt när isen "lever" som den gör. Ibland smäller det som av skott och ekar mellan bergen. Förstår nog att du som liten isprinsessa blev rädd. ....men när man vet så är det ingen fara:).
      Kommer ihåg när jag satt på knä vid ett ishål och drog nät...det brakade till som bara den och en spricka fanns plötsligt mellan mina knän:). Mäktigt!

      Du är ju en isprinsessa Rantamor! Du som drar iväg med Rantafar på alla möjliga isäventyr titt som tätt....


      Radera
  4. Så vackert med kontrasten mellan skugga och solbelysta snö- och isfält så här års. Skuggorna är blåare och solfläckarna gulare än annars. Mycket effektfullt.

    Och fiskgjusar dessutom. Redan? "Mina" har stannat upp i Afrika. de har radiosändare så man kan se var de är. Kanske har de radiomottagare också så de kan kolla väderleksrapporterna från norra Europa och vänta med att komma hit tills isen gått upp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just nu är det så vackert som det bara kan bli och effektfullt.

      Redan, sade vi också. Uffe såg en av dem häromdagen, idag såg vi två som flög jämsides ett tag. Jag tänkte faktiskt på dina fiskgjusar men insåg att så snabbt flyger de knappast. De var ju i Afrika för några dagar sedan...
      Tofsvipan lär också ha landat...
      Gissar att de glömde att byta batteri i radiomottagarna:)

      Radera
  5. Ja visst är det underbart att vandra eller bara vara ute på isen. Vi var också på is vandring till en holme ca 2km ut från J:stad. Där serverades fisksoppa och kaffe med nykokta grisar. Det blev grisar för vår del. Väl hemkommen så infann sig den alldeles ljuvliga och speciella tröttheten. En bra dag alltså.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En kort tid till innan isarna försvinner för den här gången så man passar gärna på när vädret är så oerhört vackert som det är och isarna bär. Det låter som en utomordentligt härlig dag för er del också! Och god dessutom!:)
      Nu ska även jag slappa, bara ta in allt det härliga

      Radera
  6. Underbara vinterbilder som jag faktiskt känner en föraning om vår i. Härligt med vassen och skuggorna....hoppas du njuter riktigt ordentligt nu innan det börjar dra igång igen !
    Ha det fint, kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack eWa!

      Våren finns däri....
      Jag gör mitt bästa för att njuta fullt ut av varje dag.
      Hoppas att du också har möjlighet att göra så
      Ha det fint du med!
      kram
      Karin

      Radera
  7. Ni bor så fantastiskt vackert! Att ha så nära till vatten måste vara väldigt skönt.
    Solen, vassen och isen. Mmmmm! :)
    Ert hus liknar det hus som jag växte upp i, i Enebyberg. Om vi hade byggt till huset rakt i stället för i en vinkel hade det varit nästan identiskt.
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Naturen här är mycket vacker och "naturlig", oförstörd.
      Kul att höra om huset. Var det också ett stenhus som ni hade i Enebyberg?

      Kramar!

      Radera
    2. Nej, det var inte sten men gult tegel. Tycker så mycket om den där stilen med taknockar. Tror att ert hus är mycket mera gediget än mina föräldrars hus men jag trivdes där.

      Radera
    3. Vårt hus fyller hundra år nästa år, så det börjar få sina år på nocken
      Nittiotusen tegel har använts, så detta är också ett tegelhus, men med röda tegel i flere rader och luftspalter emellan och rappat. En rappning som börjar ge efter allt mera....:)

      Radera
  8. ...och jag känner att jag är med på isen. Känner solen killa i nacken, lite kyla mot kinderna. Det knarrar kanske lite under fötterna. Vackert! Och skönt att komma hem. Inte dumt att tre abborrar följer med ;)

    STOR kram finaste Karin!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt Lotta!
      Precis så där känns det ju, som du känner det.
      STOR kram till dig med!

      Radera
  9. Vilket fint foto på den rara skolan !
    Bra att abbborrarna ville följa med hem....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är förstås ingen skola längre, inte sen femtio år, men tack Eva!
      Och idag äter vi abborrar till middag....

      Radera
  10. Så fint det ser ut allting.
    Ja, jag hade gärna gått med er där på isen, men nog hade jag skakat i benen. Speciellt då det knakar i isen och tjongar i den...
    Vad vackert ni bor. Helt underbart fint.
    Hoppas nu att dagsmeja, sol, vår och tö ska gnaga hårt på isar och snö.
    När tror du islossningen kommer?
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just nu är det sagolikt vackert ute på de isiga vidderna.
      Isen är tjock, riktigt ordentligt tjock, men den lever sitt liv ändå, med sprickbildningar osv p.g.a. vattnet som i sin tur lever sitt liv. En evig rörelse med lock på för tillfället.

      Skulle nog tro att vi får vänta till april på islossning i år. Nätterna är rejält kalla, mellan minus 15-20 grader...igår kväll hade vi ett sprakande vackert norrsken...ännu får vi gå med strumpor och skor:)
      Kramar!

      Radera
  11. Jamen det är ju precis så fint som jag har tänkt mig och fått känslan av! Snart hundra år gammalt..Så mycket det huset upplevt. Om det kunde berätta sin livshistoria ändå :)

    Ett vackert hus som bebos av vackra människor. Du och Uffe!

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gissar att det skulle pratas hejvilt om varje tegelsten kunde berätta om tiderna som varit och farit. Hundra år är en ganska lång tid....
      Tack Lyckliga Praliner!

      Kram!

      Radera