torsdag 28 mars 2013

Skärtorsdagen....

Det är lite sökt, jag vet det, men jag plockar en bukett med skära, rosa blommor idag


 "Skär" kommer från ett fornsvenskt ord för 'ren', 'vacker', 'blank' eller 'klar'
Enligt den kristna tron var det här den dagen då Jesus tvättade fötterna på sina
lärjungar innan de intog den sista nattvarden tillsammans


Enligt folktron är det här den dagen då häxorna begav sig till Blåkulla för att fira
häxsabbat med djävulen.


Dessa färder krävde speciella försiktighetsåtgärder
i form av gömda kvastar och spisrakor, stängda skorstensspjäll och gevärsskott
som sköts i luften för att försvåra för häxorna i deras framfart.
Påsksmällar har någon kanske hört talas om?


Om jag har förstått det hela rätt så var det just ikväll som man tände påskeldar
för att försvåra och förirra häxorna på deras färder


    I dag är det också asen Tors dag, den dag då man förbereder vårblotet (asatro)
    I det fallet syftar det skära på den bleka ansiktsfärg som Tor har dragit på sig under vintern
 

   Men däremot är den liturgiska färgen vit för denna dag...


  De vita sångsvanarna som jag såg i Kungsholmsströmmen i morse får stå för den vita färgen
  Min morgon kändes som en hymn till livet när jag stod där i den tidiga kylan och
  såg all denna skönhet

 Ha en skön skärtorsdagskväll!

 
 

28 kommentarer:

  1. Underbara bilder, vilka enastående vackra blommor och som vanligt mästerligt fångade. God skärtorsdagskväll till er på Pettas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Karin!
      Nu har det redan blivit fredag efter en riktigt skön skärtorsdagskväll!
      Vi tackar och önskar detsamma för er del idag!

      Radera
  2. Jag gissade faktiskt på rosa blommor idag. Det ser ändå lite hoppfullt ut med svanarna som simmar runt. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D, det låg väldigt nära med det skära....nu blev det visst ett litet långfredagsrim
      Vattnet var väldigt lågt i strömmen, men det fanns i alla fall öppet vatten för fåglarna och det är ett säkert tecken om att våren är på väg.
      Kram

      Radera
  3. Umm, doften känns och sången från svanarna hörs. Och snart tvättar påven i Rom fötterna på utvalda fångar. Det är en fin gest att gå till fotvårdaren. Glad Påsk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så bra att du känner doften Eivor och hör sången. De ligger säkert kvar där i Kungsholmsströmmen där vattnet är öppet....
      Glad Påsk!

      Radera
  4. Så logiskst....skrämma påskkärringar med smällare.
    Och förvirra med eldar. Tack för info. och blomster! :-D
    Fridens!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst är det logiskt.
      Folk gjorde vad som stod i deras makt
      Att bli utpekad som häxa var däremot en annan femma
      Inte roligt alls, vi skämtar om det i våra dagar,klär ut oss
      och så vidare, men då var det på liv och död
      Tur att vi blir aningen klokare i takt med vetskapen om
      sanningen
      Fridens!

      Radera
  5. Det är inte bara påskkärringar som blir skrämda, hehe!
    Gillar inte smällare alls...
    Det blommiga temat var intressant, så här års är det ju mycket gult.

    Påskakram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, inte är jag heller förtjust i smällare...
      håller gärna för öronen då
      Det gula kommer också, det finns blommor kvar att plocka:)

      Påskakram till dig med Tina!

      Radera
  6. Så vackert och så hoppfullt med blommorna, men vänta nu... skärtorsdag, jag har verkligen inte tid med påsk nu.
    Ha så trevlig påsk, men jag tar den senare om det är ok?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi stannar den ett tag för att hinna med, eller hur?
      Eller tar om den om en månad si så där. Det kan man ju, för det där med traditioner är inte så viktigt längre. Så varför kunde man inte rucka på den här
      helgen liksom man kan med de andra
      Jag låter den flyta på och inväntar Valborg
      Trevlig påsk önskas dig med!

      Radera
  7. åh den sista bilden är så vacker så man ryser..vit torsdag..fast det är skärtorsdag..int åkte jag iväg ikväll me kvasten..ville vara hemma med katten..så rädd om min vackra katt att hon ska trilla av käppen eller så...Önskar dig en glad påsk kära kusin Karin så fin..Kram Karina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är alltid vackert precis just där som svanarna är...oberoende av årstid, så jag stannar nästan alltid bilen och går för att titta efter när jag har vägarna förbi där

      Din lille kisse måste väl målas om också, för de måste ju vara svarta har jag förstått...Jag målade räven svart och tog den med mig, men svängde om.
      Det var smockfullt...inte en
      chans att landa.
      Varje grantopp var redan upptagen av påskhäxor. Det såg nästan ut som om det ser ut när det är störtloppstävling i Alperna. Häxor överallt, både på marken och i träden. Det var bara getterna som saknades....
      En fin härlig påsk till dig och de dina, kusina så fina!
      Kram
      Karin

      Radera
  8. Såg den sista bilden på en annan plats i dag och du har lyckats fånga en sådan stämning i den. Och tänk dessa svanar, snart är de väl här :) Så vackra.
    En Glad Påsk önskar jag dig
    och har på känn att vi träffas några gånger här på bloggen under påskdagarna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D, ibland har man mera tur än ibland. De bara låg där och var så vackra, rätt tid på morgonen...
      Snart är de hos dig också, sångsvanarna
      Glad Påsk! säkert träffas vi här och där under dagarna som kommer. Är helt säker!

      Radera
  9. Nu fick jag lära mig mer jag inte visste om dagarna fram till påsk. Minns att jag klädde ut mig till påskkärring på skärtorsdagen och gick till grannarna och fick godis.
    Vackra, vackra blommor. Vilken tur att du hade så många olika färger. :)
    Vilken fin svanskönhet på morgonkvisten. Glad Påsk! Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Påskkärringstraditionen är inte så gammal, men lever kvar än i denna dag. På Åland har den inte varit särskilt vanlig men har kommit in från öster och väster. Men det är olika på vilken dag man går och knackar dörr. Oftast kommer de på påsklördagen till oss om de kommer. Beror på om våra grannar är på plats i grannhusen och om barnbarnen är med. Så för säkerhets skull ska det finnas godis här om inte för annat så för eventuella små häxor.
      Blommorna är nästan overkligt vackra och det finns flera färger att visa ännu
      Glad Påsk Anne-Marie!
      Kramar!

      Radera
  10. Här är en till, som lärt sig lite mer ;) Tack finaste Karin!

    Vilken färgprakt du bjuder på. Jag minns med värme orkidéeutställningen vi besökte nyligen.

    Glad Påsk!

    Kramar
    Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lite ditt "fel" Lotta att jag började visa orkidéerna som låg här i bildarkivet.
      Jag blev påmind om dem när jag läste ditt inlägg. Man får ju aldrig nog av orkidéer, inte jag i alla fall.

      Önskar dig en riktigt skön påsk!

      Kramar
      Karin

      Radera
  11. Vilka vackra blommor och så härliga färger1
    Svanparet är för underbart!
    Önskar dig en trevlig påskhelg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så innerligt!
      Önskar dig detsamma!

      Radera
  12. Du är en fenomenal fotograf och berättare!
    Jag njuter av dina inlägg.
    Ha en riktigt, riktigt Glad Påsk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Hanna!
      Det känns smått oförskyllt att få ta till sig ditt beröm!
      Jag är glad för att du hittar hit, verkligen!
      Ha det riktigt fint du också!
      Glad Påsk!

      Radera
  13. Internet försvann på skärtorsdagen - hin håles verk, tro?
    Rysligt kallt och pirigt på väg till Blåkulla blev det och inte ett dugg varmare där. Skönt att vara hemma igen.Och internet funkar igen.Puh.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju klart som korvspad att det är hin håles verk. Skärtorsdag och allt...
      Undrar vilken landningsbana du använde...jag kom inte ner hur jag än försökte. Fullt överallt i år, så jag vände och tog den kattförklädda räven med mig.
      Det är skönt att vara hemma, håller med dig.
      Här har Internet fungerat hela tiden så hin håle hann inte åt det här hållet:D

      Radera
  14. For en idyll! Skulle gjerne sittet i elvekanten og kastet brødsmuler til svanene:)))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Jill!
      Vi har inte mycket öppet vatten ännu, så de finns säkert kvar där ännu.
      Jag kan ge dem brödsmulor och hälsa från dig:)

      Radera