måndag 11 mars 2013

Ombord !


    Ett par dagar senare efter det att vi hade sett henne ute på redden,
    var vi på väg till Monte
    Där låg hon vid kajen....Jippii....
   Tvära kast,kontrakurs, full fart back och så en tvär gir
    
Äntligen fick vi veta hennes namn!


       Dessutom....tripp, trapp, trull och så blev båten full!
       Vi gick ombord!
       Så där bara!:D
       (lite överdrivet, vi frågade de beväpnade vakterna först)
 

    "Welcome on board!"
    Den unga besättningen var gästvänlig och berättade mera än gärna om sitt fartyg
    Det engelska språket kändes inte helt hemtamt för dem,
    men de hjälptes åt att förklara så gott de kunde.
    De ville så gärna berätta om Elcano
    Alla data som vi fick veta, hittar den intresserade "under" namnet Elcano.
    Jag ids inte upprepa det som går att läsa för var och en själv


    Naturligtvis så blir jag, som vanligt, väldigt romantisk när jag trampar trädäck
    Pulsen stiger på direkten, blodet strömmar...
    Så det blev förstås många bilder av olika detaljer ombord.
    Med två fotografer i familjen blir det jättemånga bilder....
    

    Detaljer, detaljer...

    Att gå ombord på ett spanskt fartyg är väl ungefär detsamma som att vara i Spanien?
    Så måste det ju vara...


  Elcano är det tredje största segelfartyget i världen
  Ombord på det marina fartyget, som är den äldsta enheten i den spanska flottan
  finns förstås en rätt stor besättning.
  Jag skriver deras befattningar på engelska bara för att jag inte kan dem på svenska.
  Jag är osäker på om de har samma betydelse som vi har på våra besättningar.
  Översätt gärna åt mig den som kan  ( pst. kapten Haddock?)
  Captain (det vet jag förstås:)),
  Executiv Officer: Commander
  Chief of Studies: Lieutenant Commander
  20 Officers, 51 Midshipmen, 20 Petty Officers, 140 Seamen and Sailors, 6 Civilians
 

   Den här kvinnan var vaktofficer.  Hennes ansvar var att se till fartygets säkerhet
   och därmed jourhavande kommendant för dagen.
   Hon såg väldigt nöjd ut när hon småleende berättade att hon kunde kommendera
   sina skeppskamrater upp i riggen om så skulle behövas, utan att själv behöva klättra
   Inte denna dag. En annan dag var det någon annan som skötte den biten


    Bilderna kommer utan någon som helst inbördes ordning.
    Alltså med oordning:)
    Det här är i alla fall en maskintelegraf


   Elcano "föddes" år 1927


    Den här killen smög sig också ombord.
    Han påstod att han hette Jack Sparrow, så självklart måste ett bildbevis tas
    Annars tror ingen på att jag har träffat Jack Sparrow;)
    Konstigt nog så skrattade besättningen åt honom?
    Nåja, engelsman var han i alla fall...


            Om jag inte har helt fel, så tror jag att det här är en pejlskiva,
            som man tar ut bäringar på
            (det här är absolut inte min starka sida och när man får detaljerna
            berättade på spanskengelska....)
            Rätta mig gärna om jag har fel


     Ett kompasshus....


    och mera detaljer bara för att de är så vackra....


   Det fanns många rattar ombord....undrar hur det går om man rattar på alla rattar samtidigt?


         Block, block och block...överallt..



    Det gamla möter det nya.
    Kryssningsfartyget AIDAsol låg bara ett litet Sparrowsprång ifrån oss
    Men Jack var försvunnen....


   Jack var fullt upptagen med att skratta åt kanonerna (jag såg två) ombord! Rekvisita!:D
   Befälet log bara och sade att de var helt intakta och skjutklara
   

    de måste ju kunna försvara sig om det kommer pirater
    

    Som ni förstår, det finns många, många fler bilder...men det får räcka så här nu
    för den här gången.


   På kvällen samma dag,
   när vi hade kommit hem från den utflykt
   vi hade tänkt oss från början
   innan vi gick ombord på Elcano,
   kunde vi se hur hon stävade ut mot öppet hav.
   Från vår balkong vinkade vi och hälsade god lycka på vägen mot Puerto Rico,
   dit vi visste att hon var på väg.

18 kommentarer:

  1. Vilket vackert fartyg!
    Jag hade njutit av att vara i era skor. TACK för detta inlägg. Älskar ju skepp och båtar och denna var en riktig skönhet.
    Så intressant. Ska gå in på din länk och läsa mer om henne då jag skrivit den här kommentaren.
    Det var ingen liten besättning heller, wow!
    Så vacker hon ser ut så hon stävar mot Puerto Rico. Det är ju en lång resa det också.
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Segelfartyg är vackra fartyg!:)
      Jag tyckte ändå att hon var väldigt modern, i jämförelse med de segelfartyg vi har i hemmaknutarna, men givetvis så kan man inte leva nu som då när man seglar runt världen som Elcano.
      Det är ju ett träningsfartyg för sjömän, så därav den stora besättningen.
      De var jätteglada för att segla vidare till Puerto Rico. Förstod att de talar spanska där:)
      Kramar!

      Radera
  2. Vilket läckert segelfartyg. Tänk att få ta sig en tur med den ! Kramis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det vore en dröm att få göra det...varför inte ända bort till Puerto Rico?!:D

      Radera
  3. Oj en otroligt vacker skapelse.
    Tänk att sköta alla segel i olika väder! Ibland måste det vara mycket svårt? Vackra detaljer, Tack för den guidningen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vacker som en dag!
      Det är oftast väldigt skickliga seglare ombord på segelfartyg.
      Annat brukar inte duga:). Det ska ju fungera, men som alla fartyg
      i dessa tider så finns det motorisk hjälp att ta till

      Radera
  4. Det är detaljerna som gör det....en vacker gammal skorv. :-D
    Ha en fin tisdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, precis en vacker gammal skorv, men moderniserad.:)
      Ha det likaledes!

      Radera
  5. Ja den var mäktig och fin, vacker att se på. Nu kom jag visst ute på hal is för hur vacker den är så vet jag inte ett dyft om båtar och fartyg. Skulle nog behöva många lektioner för att bli lite klokare. Ha en bra dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte behöver man veta så mycket om båtar och fartyg. De kan vara vackra i alla fall att titta på:). Många lektioner skulle även jag behöva vad gäller sjömansskap och båtar. Ha en fin dag du med!

      Radera
  6. Vilket fantastiskt vackert skepp! Och fantastiskt vackra detaljer ackompanjerade av ditt härliga berättande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Hanna!
      Skeppet är väldigt vackert och har så många härliga detaljer att titta på. Alla i användning.

      Radera
  7. MÅnga av de små detaljerna på fartyget påminner mig om det vackra segelskepp som jag fick förmånen att åka en tur med i Ålands skärgård. Men inte kommer jag ihåg vad den vackra båten hette. Mariehamn var hemmahamnen och det var säkert femton år sedan eller mer.
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns två möjliga fartyg som hade Mariehamn som hemmahamn för femton år sedan. Antingen Albanus eller också Linden. Linden brukade segla från Österhamn till Västerhamn varje dag, Albanus enligt bokning och beställning förutom under Sjödagarna då den oftast är tillgänglig för publika seglatser.
      Kram
      Karin

      Radera
  8. Tack Karin! Ett reportage i världsklass från världens finaste fyrmastade skonare.

    SvaraRadera
  9. Ursäkta Karin, jag läste slarvigt, såg inte ditt lilla psst, det var nog den eleganta vaktofficeren som distraherade. Nå, det där är sjömilitära beteckningar på befattningar ombord så det stämmer inte med våra, men midshipman är det samma som kadett eller officersaspirant och varför dom har både sailors och seamen i manskapet kan jag inte svara på för det är ju samma sak. Och petty officers heter väl underofficerare hos oss.

    SvaraRadera
  10. Tack!
    Jag förstod nästan det att deras beteckningar är något helt annat än våra. Jag funderade också på just detta med sailors och seamen...
    Tusen tack för hjälpen!

    SvaraRadera