måndag 18 mars 2013

Många runt bordet.....


    Det tarvar extra mycket energi just nu för dem som bor i skogen....
   

   Nätterna är kalla...mellan 15-20 grader minus varje natt


   Fastän solen lyser är det kallt...blåsten gör sitt till,
   så vid rådjurens matplats samlas och samsas många

Att Kurt-Birger tycker om bröd är det ingen som helst tvekan om...



Räven är också en brödvarg....
Varje dag gör den en lov runt "matbordet".....


    Bekväm av sig är den också...
    Den lägger sig gärna ner och äter, men noga med att dra svansen nära kroppen
    för det finns retstickor/skator som gärna nyps...


    Här får kajorna gärna hållas....
    Någon frågade mig varför jag inte tycker om kajor....
    Jag tycker om kajor,
    lika mycket som jag tycker om alla andra fåglar och djur,
    men jag tycker inte om att de äter upp talgkorvarna i den fart de gör.
    På ett par timmar så tar korven slut...
    de är många om den, ca 20 stycken

    Skatorna och kråkorna har lärt sig att äta från rådjurens matbord,
    så det hjälper att vifta med en handduk  i fönstret när talgkorven
    antastas alltför mycket av för många stora fåglar samtidigt

    Hackspettar, talgoxar, blåmesar och andra fettätande fåglar blir utan sin mat
    Ordning och reda, löning på fredag
    Har skator och kråkor lärt sig, så ska kajorna också lära sig...
    Har jag tänkt! :D


   Vems den här katten är vet vi inte, men den kommer också alla dagar

   
   för att äta bröd....
   Även nattetid är den här, vi ser spåren efter den
   Förhoppningen är att det inte är en övergiven sommarkatt,
   utan bara en kisse som tycker om bröd.


   Sedan finns det somliga som har specialvanor.
   Elna går gärna till fågelbordet
   och förser sig med solrosfrön...


   Men de flesta av dem, kommer till brödrestaurangen i sluttningen
   Här Elina, Elin och Tajger....de tittar på


   Lill-Buffus och Stor-Buffus som buffar och buffar så snart de får möjlighet därtill


Ibland får vi en känsla av att Tajger, den vise och far till alla barnen, suckar och stönar:
"Pojkar, man kan ju bli trött för mindre"

Vintern har varit lång och kall för djuren i skogen.
Redan nu ser vi hur de tar vårliga glädjeskutt inne bland granarna och snart,
om en månad ser allting mycket annorlunda ut....våren är på väg

Ha en fin måndagskväll, bästa läsare!

24 kommentarer:

  1. Oj vilka fina bilder! Du har en bra kamera - och givetvis massor med talang. :) Ni har verkligen första parkett med detta djurliv.
    Tänk att det är så kallt fortfarande. Läste på Dagens Nyheters nätupplaga att det skall komma mer snö till Sverige och att det är riktigt kallt där också. Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anne-Marie!
      Första parketten uppstod i och med att vi började mata rådjuren för några år sedan. Sedan har teaterscenen fyllts med många andra skådespelare under tiden. De vet att det finns lön i form av mat här och vi tittar tacksamt på våra vänner som tycks bli flera vad tiden lider.
      Här har utlovats 17 sekundmeter, snö och kyla....vinterns grepp är hårt....
      I år är jag säker på att vi alla kommer att bli mera än hänförda över de allra första vårblommorna, de allra första varma dagarna
      Kramar!

      Radera
  2. Du store for ett dyreliv, men litt lett tilgjengelig mat er vel å foretrekke når det er så kaldt.
    Superflotte bilder og artig å se, god ny uke til deg fra Marit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Marit!
      NU behöver djuren mat mera än någonsin, hård skare, mycket kyla, hårda vindar kräver energi i mängder. Idag har det varit 12 rådjur här plus alla de andra djuren...Vi fyller på och de tömmer ...
      Ha en fin ny vecka du med!

      Radera
  3. Idag fick vi se hela menageriet....vilka snygga bilder.
    Jag tror att vi alla är trötta på kylan. I Skövde har det börjat låsa som tusan.
    Go'kväll i stugan! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eive!

      Vi njuter av att se dem...de bor här mera eller mindre. Nu tycker jag riktigt synd om dem, skitkallt och ruggigt ute men snart, snart...fastän snöstorm är utlovad med mycket kyla. Kulmen? Kanske...kan du inte blåsa bort blåsten...rakt upp eller så?
      Go´kväll i din stuga också!

      Radera
  4. Den är i sanning välbesökt din utskänkning. Men så har du ju vanan inne för både människor och djur. Det är vackra bilder på din skygga vänner med fantastiska namn.

    SvaraRadera
  5. Den är välbesökt, absolut!:) Glädjande nog....
    Tack, ingen konst att ta fina bilder på så vackra vänner!

    SvaraRadera
  6. Tack för dina fina bilder Karin!! Och tack för allt du skriver, allt du visar och bjuder på.

    Jag känner dig inte men jag är helt säker på att jag skulle tyckt mycket om dig i verkliga livet också!

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt säkert skulle vi trivas tillsammans i "verkliga livet":). Är också säker på det

      kram
      Karin

      Radera
  7. Lovar du det? Att våren är på väg? Det känns inte alls så just nu. PULSADE hem i kväll i nyfallen snö! Mern fint i alla fall att alla Pettas-djuren får mat, tills det finns mer i markerna åt dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jooooo, den är på väg, men vilken tid den tar på sig i år.
      Jag tycker att den börjar bete sig som när jag var barn...då snöade det första maj också ibland. Men snart hörs vårskrik överallt.
      Återigen har vi haft en riktigt kall natt med närmare 15 minusgrader

      Radera
  8. Underbart djurliv!
    Verkligen dags för våren att komma nu!!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är gott att leva bland djuren i skogen vid havet. Mycket berikande för vår del
      Önskar dig detsamma, hoppas våren har kommit lite längre i Peloponessos än hos oss.

      Radera
  9. Disneydrömmen lever :-)
    Underbart.
    Vilken vacker räv, och vilken VACKER KATT!!!
    Den gillar väl också utspisningen och kamratskapet bland alla hos er.
    Men vilken vinter ni har ännu, USCH!!
    Men det är som jag skrev idag på min blogg; vi har alla det ljuvliga framför oss efter denna sena vår.
    Kajor, men de är ju inte speciellt roliga---skräniga, fräcka och högljudda till max.

    Kram!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen dröm, det är en verklighet:)
      Räven är mycket vacker och i god form. Det var ett tag som de hade skabb och då fanns inget annat att göra än att ta fram bössan och fortkorta lidandet för dem, stackars djur. Därför är det desto roligare att se hur gott de mår nu. Vi har två rävar som brukar besöka oss...
      Vi har rejält med vinter ännu, men snart får kung Bore ge sig...
      och kajorna också. Jag viftar och har mig så de sätter sig på rådjursplatsen av ren utmattning. Tror jag...dramatik i vardagen, haha

      kram!

      Radera
  10. Rligt att se dina bilder på alla djuren. Gillar inte heller att kajorna äter upp maten för småfåglarna. Räven ser fin ut - ingen skabb där. Och kissen ser välmående ut, är nog bara en gratisgäst vid brödrestaurangen.
    Kramar från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D.
      vi hoppas att kissen är tam och välmående, men den har tjock yvig päls och kan vara liten och klen därunder. Men jag vill också tro som du...att den är en daglig gratisgäst
      Kramar

      Radera
  11. Fantastiskt fina bilder. Den första är min favorit men räven som vilar är också underbar. Vad härligt att du delar med dig av dina bilder. Tack och kram. Ewa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ewa!
      Ekorrar är så himla näpna så man kan inte annat än tycka om dem...
      Självklart delar jag med mig av vännerna i skogen
      Kram till dig också!

      Radera
  12. Hejsan Karin !

    Tack för Dina rader hos mig.
    Du skriver så trevligt och det
    gillar jag.
    De enda djur jag sett idag är fåglar,
    grannens hund morsa jag på i morse.
    Prinsen älskar att ligga därute både utanför o.i sitt
    tyghus,Idag var han översnöad,har märkt att hans aptit
    ökar när han fått vara ute.
    I två dagar fick han nöja sig med fönster-
    springan för jag låg under täcket i feber.

    Börjar känna mig lite bättre.

    Ekorrar eller rådjur har jag inte sett,
    de har ju skalat av den igen-vuxna skogskullen
    så nu är det så glest.Brukar fota den kullen.

    Må så gott !

    Kram Mi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så skönt att du är på bättringsvägen!
      Och ni har snöoväder har jag förstått.
      Nå, allt har sin tid, även förkylningar och snöfall:)
      Sköt om dig och prinsen så gott du kan!
      Tack Mi!

      Kram
      Karin

      Radera
  13. Det är rena djurparken hos dig. Så skönt för dem att kunna leva fritt och få lite extrahjälp med maten. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har djurpark här:), helt rätt!
      En månad till och så försvinner de in i sin skog, bara tassar över här någon gång nu och då...
      Kram!

      Radera