söndag 3 mars 2013

Jag tittade två gånger....

när jag fick se en örn utanför katedralen Sé i Funchal.
Jag trodde knappt mina ögon

Golden eagle

Vi var på väg till hotellet och strosade lugnt litet här och där
Den första känslan var upprörd och småilsken....
"Varför gör folk så här, tänkte jag
Man ska låta de vilda fåglarna vara vilda"
Att fågeln inte var från Madeira visste jag genast
Där finns bara ormvråk och tornfalk vad gäller rovfåglar,
inte örnar och uvar


En liten bit ifrån örnen, träffade
vi på en berguv och hans herre
Förklaringen till fåglarna kom, när jag ville veta varför
de höll sig med vilda rovfåglar

De unga männen från norra Portugal,
hörde till en organisation som tar hand
om vilda fåglar som inte har förutsättningar att överleva
på annat sätt.
Fåglarna tas om hand när de har skadats, fallit ur boet,
föräldrarna inte har återkommit av någon orsak..
eller någon annan giltig orsak

Nu visade de upp sina fåglar, som bara tyr sig till en enda person.
Syftet var att upplysa folk om hur man visar respekt för
djur och natur, men också för att samla in frivilliga slantar till
organisationen.
Var göra det om inte där det finns folk?
Naturligtvis.



Papegojan däremot var tam och passade på att ta en promenad på min arm
Tydligen var jag intressant, för den undersökte
min högerarm och mitt öra med stort intresse, pillade med näbben under ärmen
en stund och drog i örsnibben på mig,
innan ägaren förmanade sin bevingade vän att ta det lite lugnt
Olá, olá skulle man säga för att få samma svar tillbaka.


En annan dag när vi gick ner på stan, träffade vi en söt liten slaguggla .( Rättelse! Mian berättade för mig att det inte är någon slaguggla utan en tornuggla. "Ägaren" till ugglan sade att det var en slaguggla, så jag trodde honom)
vars "husse" var stormförtjust i sin lilla telning.
Ugglan var ca ett halvt år gammal

Troligen blir de här fåglarna aldrig fria längre....de har tagits om hand som
mycket unga fåglar och får
svårt att klara sig utan den hjälp av människan som de får...
Nu är deras "arbete" att visas upp för den goda sakens skull
Förtydligande! Tanken bakom omhändertagandet av vilda fåglar som annars inte skulle överleva,
är att de så småningom ska få sin frihet om det finns möjlighet därtill. 
 


Här har det snöat nästan hela dagen, vi har några grader kallt
Mars har börjat med riktigt vintrigt väder

24 kommentarer:

  1. Vackra fåglar!
    Kanske hade det varit bättre om de släppt ut djuren i det område där de hittats?
    Det är en tornuggla på den undre bilden.

    Här är det ganska bistert också, dock en solig dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, mycket vackra!
      Det var det jag också tyckte, men de påstod att de inte skulle klara sig i friheten ännu, att de behövde fortsatt rehabilitering. Alla fåglar hade skador av något slag.
      Tack Mian, själv kan jag inte se skillnaden mellan torn-och slaguggla. Det var ägaren som berättade att det var en slaguggla. Jag ska rätta till felet.

      Radera
    2. Jag hoppas att jag inte har fel...angående artbestämningen... :-O

      Radera
    3. Jag tror nog att du har helt rätt. Jag googlade på ugglorna och slagugglan ser helt annorlunda ut och ugglan som vi såg ser ut som en tornuggla:).
      Killen som hade hand om den visste inte fågelns namn på engelska, så han sade ugglans namn på danska...slagugle, vilket han trodde var tyska:D
      Språkförvecklingarna är säkert orsaken till fel artbestämning.

      Radera
  2. Åh, så fina. Kanske bra att de tas om hand? Och tornugglan ser väldigt trevlig ut. Tänk om någon sådan kunde slå sig ner i mina trakter. Kanske måste bygga ett torn?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror så jag också. Organisationen var seriös.
      Killarna som skötte fåglarna likaså.
      Vi får nog bygga oss varsitt torn Karin. Kanske, kanske vi får besök av tornugglor då. Jag har inte sett en sådan tidigare, förstod inte ens att jag gjorde det nu heller:)

      Radera
  3. Ståtliga är de, men nog borde de väl få flyga i frihet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju det som var/är meningen.
      Därför har den här organiserade verksamheten tagit hand om fåglarna
      som annars inte skulle ha överlevt av olika orsaker.
      Så snart och OM de kan så får de sin frihet i sina hemtrakter i norra Portugal, men organisationen får inte pengar från staten eller någon annanstans ifrån utan måste själva dra ihop pengar för att kunna fortsätta. De här killarna reste till Madeira för att visa och berätta, samtidigt som de försökte samla in pengar för ändamålet. Fåglarna hade det hur bra som helst med sina värdar.

      Radera
  4. Fastnade i paddan... Det gick inte att skriva.
    Sent är det och i morgon börjar jobbet igen
    Mycket snö, men jag har förstått att ni har mer än oss...
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha en fin första arbetsdag efter ledigheten!
      Så mycket snö har vi inte, det har smält bort en del, men kom lite nytt under helgen.
      Kram

      Radera
  5. Underbara ugglor. Underbara fåglar.
    Synd att de inte får vara i frihet.
    Men vi får hoppas att de har det toppen iallafall.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tanken bakom är att de ska kunna få sin frihet igen, OM de åter får flygfärdigheten och klarar sig själva. Men det kunde inte killarna säga någonting säkert om ännu. Fåglarna var unga, allihopa och hade tagits om hand för att de inte skulle ha överlevt annars.
      Jag är fullständigt övertygad om att de inte kunde ha fått ett bättre utgångsläge inför sin framtid.

      Kram!

      Radera
  6. Hur hade de kommit till Madeira om de inte finns där naturligt? Framkom det?
    Även om det känns tragiskt att dessa fåglar hålls i fångenhet kanske de kan lära människor något. Man får hoppas det.
    Vackra är de. Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. På vilket sätt de här portugisiska killarna som var hemma från norra Portugal,hade tagit sig till ön, vet jag inte. Antingen med båt eller också med flyg.
      Fåglarna hölls inte i fångenskap för att killarna ville ha det så, de tillhörde en organisation som tog hand om fåglar som inte skulle överleva av egen kraft i det vilda, med ambitionen finns förstås att få dem i sådant skick så att de senare skall få sin frihet. OM det går.
      Det var därför de var på Madeira, för att visa och berätta, för att samla ihop slantar till sin verksamhet som gick ut på att rädda fåglar. De reste runt i sitt hemland och nu var Madeira på tur, där det fanns mycket folk i jämförelse med deras och fåglarnas egna hemtrakter.
      Många människor samlades runt de här fåglarna och deras värdar
      mest turister förstås, bl.a. vi:)
      Fastän jag själv reagerade som jag gjorde allra först så blev jag snart övertygad om
      att det var det allra bästa för fåglarna utgående ifrån det alternativ som annars skulle ha funnits. Jag är glad för att det finns folk som vill ta hand om andra i de här sammanhangen. Många av fågelarterna är inte så vanliga i norra Portugal och de vill rädda det som räddas kan. De var förstås inte de enda i organisationen som jobbade med fåglar som behövde hjälp att överleva.
      Jag är hoppfull!:)
      Kramar!

      Radera
  7. Spännande och jag förstår syftet men tänker på all energi som går åt till detta.
    Vem tar hand frivilligt om alla små barn som skadats och inte klarar att leva?
    Allt är lättare och mer automatiskt med djur. konstigt.

    Jag såg ett program om hur man tog hand om skadade hundar i afrika???????de opererades o.s.v.,.......

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är nog inte den som kan svara på så svåra frågor vad gäller barnen som inte tas om hand på rätt sätt, Eva. Men jag förstår din frågeställning.
      Den frågan borde man kanske ställa till regeringarna i de länder, där alla pengar används till krigsmateriel istället för att värna om folket.
      Utan all frivillig hjälp som FN, Rädda barnen och många flera ger, skulle många, många fler duka under. Det är fruktansvärt, det vet vi alla.

      Det ena förtar inte det andra, jag tycker att det är bra om det finns frivilliga som tar hand om allt levande.
      Varje individ som blir hjälpt på något sätt är en framgång.
      Att människan sedan inte räcker till överallt är en annan verklighet, men gör var och en det lilla den kan så....

      Radera
    2. Härligt med en så klok människa som du.
      Du vidgar mina vyer. Tack karin!

      Radera
    3. Dessvärre Eva, har jag lika lite,som både du och de flesta andra, inte svar på de allra största frågorna.
      Jag känner mig lika förtvivlad varje gång jag ser barn som far illa...man önskar att man kunde vara som en enorm bläckfisk och ta dem alla i sin famn och göra att allt blir bra och att man kunde få upp ögonen på alla makthavare som inte ser vad de håller på med.
      Ha en fin fortsättning på dagen!

      Radera
  8. Så bra att det finns en organisation som verkligen tar tag i problemet, och som du skriver verkar seriös. Det hade helt klart varit bra om all fåglarna återfick sin frihet, men någon måste kanske "offras" eller vad man ska kalla det för att de flesta ska få det bättre. Ha en bra början på veckan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är glädjande och killarna som höll i det hela var mycket seriösa i sin verksamhetsgärning.
      De fåglar som kan, får sin frihet, de som inte kan, tas om hand och får leva ett drägligt och bra liv i den möjlighet som är.
      Ha en bra början på veckan du med Gunnel!

      Radera
  9. Roligt att du tog bilder på alla fåglarna. Fantastiska färger på papegojan! Undrar dock om man kan lita helt på "upphittarna"? Pengarna går kanske rakt ner i fickorna i stället för till någon organisation. Men vad gör det, så länge fåglarna ser ut att trivas och ha det bra.
    Kramar från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu var det inte så Ingrid!
      Inte den här gången.
      Ibland kan man faktiskt lita på folk:)
      Det fanns både det ena och det andra där man kunde kontrollera fakta,
      även på Internet senare också. Följa upp, bli viss om, vilket vi så gott som alltid gör. Just av den orsaken att det finns så många lycksökare överallt
      Ändå vill man ju inte utgå från den tanken, men ska ha den bakom örat i alla fall.
      Kramar!

      Radera
  10. This іs νerу attention-gгabbing, You aгe
    an eхсesѕіѵely skilled blοgger.

    Ι haѵе joіnеd youг гsѕ
    fеeԁ and look forωаrd to in search of extra of уοuг excellent post.
    Alѕο, ӏ've shared your website in my social networks

    Also visit my webpage 888 Poker Offer - -

    SvaraRadera