söndag 31 mars 2013

Isvidder och ägg

Ibland är det roligt att titta tillbaka ett år för att se hur det såg ut då.
Man glömmer väldigt fort.
Oj, sade jag för ett år sedan, överraskad över synen vi mötte när vi steg upp.....
I år är den inte överraskande alls...snön, alltså....


Vi tog en rejäl påskaftonspromenad på isvidderna igår
Nordanvinden drog in från Norrhavet och det var skönt att ta ut stegen
med lite extra fart på.
Vi hade kaffe och smörgåsar med oss för en liten picknick i det vita


Som vanligt så är man aldrig ensam.....
Örnie solbadade med ryggen mot oss men förstås med full uppsikt över oss i alla fall
Vi gick närmare och närmare och tänkte båda två: "tänker han aldrig lätta?"
"Vill han kanske dricka kaffe med oss, äta en bit smörgås? "


   Men någon måtta får det ju vara med påträngande besök mitt  i solbadandet....


    Det är lika så bra att ta sig uppåt mot höjderna....


Och där flög den vackra fågeln sin kos...


 Det fanns andra solbadare också....


   Dagsmejan gör sitt....snön och isen smälter sakta...


   Sjöberg fortsätter råma och sända ut sprickor kors och tvärs i isen,
   så det smäller, brakar och knallar
   Det ekar när knallarna slår mot bergen
   (nej, det är inte Uffe...men Uffes humor har gjort sig påmind...han tyckte jag behövde
     en referens för att man ska se hur sprickorna ser ut)


       Och jag som har letat videkissor i år utan att ha sett en endaste en...
       Typiskt nog så hittade jag dem nästan bakom knuten här hemma
       ...men jag plockade ingen i alla fall
       De är ju allra vackrast där de står


Och idag blev det några ägg till frukost...(dock inte alla som syns på bilden)
Glad fortsättning på påskdagen!

30 kommentarer:

  1. Vilket orädd örn – vad härligt att få se den på så nära håll! Och vad bra att du lade till den där parentesen vid handsbilden, annats hade jag blivit ordentligt orolig. Härlig vinterdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har hänt att han, Örnie, självmant har kommit nerdimpande på bara tre-fem meters håll när vi har vittjat näten under isen. Plötsligt sitter han där och tittar...vetandes om att det nog kan bli en simpa eller så. Men säger man någonting så flyger han genast...så det gäller att vara tyst och bara hålla ögonkontakt. Gissa vem som brukar få ståpäls?:)..det känns overkligt stort att få vara med om liknande
      Vi är på väg ut nu också, vart vet vi inte ännu, kanske låter näsan bestämma idag. Vädret är underbart

      Radera
    2. Två stavfel fick jag till på den korta texten – måste vara personligt rekord! Ska vara: "handskbilden" och "annars". (Korrläser detta en extra gång...)

      Radera
    3. Jag måste tydligen korrläsa jag också, för jag märkte inte att du satte rekord ens:)

      Radera
  2. Så vacker Örnie är, tänk att man aldrig tröttnar på det vackra som naturen ger. Fortsatt glad påsk

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han är tjusig den killen:)
      Det är en himla tur att man inte ledsnar på naturen.
      Tack detsamma Magdalena!

      Radera
  3. Örnen är vacker men snön, den kan jag vara utan. Fast det blir jag nog inte, för enligt prognosen blir det skottning snart igen...

    kraam

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bara den sista mars idag....vi får se mycket snö ännu, men sådan som smälter och det måste komma sådan för att den gamla snön ska smälta. Men du har knappast någon gammal snö längre:)

      kramkram

      Radera
  4. Fantastiskt vackra bilder. Jag är inte avundsjuk på ert väder men bilderna är så fina och jag vet hur friskt det är att vara ute på isen. Jag har nog aldrig längtat efter våren så som i år!

    Men man kan njuta av andras väder på avstånd!! Hihih ha en fin fortsatt påsk Karin!

    Kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna!

      Faktum är att man kan känna våren därute på de vita vidderna, man kan höra den också....våren är på gång

      Ha det gott du med!
      Kram
      Karin

      Radera
  5. Ha, ha , bilden med handsken i issprickan är ju nästan lite bissär. Glad Påsk på dig! Kram /Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D, jag håller med dig...smått makaber
      Glad fortsatt påsk!
      Kram
      Karin

      Radera
  6. Spännande bilder! Särskilt Örnen och handsken.

    SvaraRadera
  7. Örnie är ändå relativt orädd. Majestätiskt med dessa rovfåglar.
    Handsken i spricken är kul. Bara man vet att det inte är någon stackare som försöker ta sig upp. ;)
    Tänk att du hittade kissarna så nära ert hem. Har inga här alls. De är så mjuka.
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han är ju van vid oss och även vid andra som rör sig på vatten och is
      ...han är kungen...
      Ibland sitter han i stora granens topp här hemma hos oss.

      Jag kan tänka mig att det inte finns vide i norra Kalifornien. Du får passa på och plocka någon gång när du är i Sverige den här årstiden. Låta dem torka som de är...de håller i år och dar
      Kramar!

      Radera
  8. Vilka härliga bilder:) hoppas du haft en underbar påskhelg med många chokladägg.

    Om du vill se ett drömhotell ska du kolla in mitt Måndagsinlägg:)

    Ha en kanonvecka

    LOVE Maria från inredningsvis.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Maria!

      Påskhelgen är inte riktigt slut ännu...
      Denna dag till, men så här långt har den varit hur bra som helst med mycket uteliv och rörelse. Chokladägg har jag bara sett på bild, men det är självvalt:)
      Tack, jag tittar in.
      Akta dig för första aprilskämt! Idag får hela världen luras!

      Ha det bra
      Karin

      Radera
  9. Vilka häftiga bilder på den stora fågeln - härligt att kunna komma så nära.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Marina!

      Det känns snudd på overkligt ibland....och väldigt högtidligt
      Naturen är så fin i våra trakter

      Radera
  10. Lite kusligt men och majestätiskt att vara på isen är den knakar och smäller. Vilka krafter det är i naturen! Örnen känner nog på sig att han inte behöver vara rädd för er :)
    Kram
    Ann-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen mäktigt och nu smäller det mera än tidigare. Våren är i antågande...vi märkte att isen börjar mjukna längst ner mot vattenytan, precis som det sig bör, men ännu tar det tid innan vattnet strömmar fritt
      Örnie känner oss, helt riktigt:)
      Kram
      Karin

      Radera
  11. Det hade varit något det, att fika med Örnie! Ni har det så vackert!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hade varit det!:)
      Vi har en väldigt vacker omnejd med havsvikar och havet inpå oss.

      Radera
  12. Vad härligt med picknick, så vackra bilder.
    Örnen var ju jättefin kul att den inte flög iväg förrän ni var riktigt nära.
    Ha en fin dag.
    Kram Bodil.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har picknickat tre dagar i rad nu och bara njutit av det vackra påskvädret.
      Vi ingår i Örnies revir skulle jag kunna tänka mig:)
      Ha det likaledes Bodil!
      Kram
      Karin

      Radera
  13. Ojoj såå vackra bilder!! Njuter :)

    Ååå vide ...det är ju såå fint....nu blir jag nästa avis på dig som har så fint vide i närheten:)

    Hoppas du får en fin inledning på nya veckan, vännen.
    Kram Lollo♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lollo!:)

      Önskar dig detsamma förstås, en riktigt fin vecka!
      Kram
      Karin

      Radera
  14. Ja det var en ståtlig fågel. Tror faktiskt att jag alldrig sett en skymt av någon levande örn i hela mitt liv så jag har fått nöja mig med bilder. Tror jag skulle ha en väldig respekt för den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Örnar är väldigt ståtliga storslagna fåglar. Spännvidden mellan vingspetsarna är nästan två meter, så du förstår hur det känns när de flyger nära en...
      Här ser vi Örnie varje dag men också andra yngre havsörnar den här tiden på året...

      Radera