fredag 1 mars 2013

Familjeplanering?


Det händer någonting i vår närmaste omgivning varje dag
Iris har fått en vän....


 Den gamla björken vid vårt grindhål  får sig en rejäl omgång när det söta paret far på som,
 ja just det, ekorrar
 Ibland sätter de sig ner och pustar på varsin gren, sedan är de i gång igen i full fart...
 och vi står på insidan av köksfönstret och skrattar åt dem


Upp och ner, runt, runt, runt....var är du ? 


   Emellanåt så måste energi införskaffas....
   Det tar på det här med kärlek och familjeplanering
   men ingen, ingen vill ha blodkorven som jag hängde ut i trädet.
   Den bara hänger där....
  ( vi fick blodkorv till gåva för ett antal månader sedan. Och ingen av oss ville äta den,
   så vi tänkte att kanske djuren vill ha, men icke sa´Nicke.)
  Inte ens räven är intresserad, den bara stannar upp, tittar på den och strövar vidare
  Mårdhunden, kråkorna, kajorna, skatorna...alla ratar de korven...
  Ett mysterium. Vad är det för fel på blodkorven?
  Jag börjar nästan tycka synd om den....ingen tycker om den, ingen vill ha den.
  Hemska öde!:)
   
       Solrosfrön är allra bäst...


         Även i år tycks vi få "småkorrar" här hos oss :)
      

     Dagsmejan har kommit igång.
     På morgnarna är snön hård av skare, på dagarna smälter den...

     
    

28 kommentarer:

  1. Jamen vad är det för fel på en blodkorv ??
    Jag har aldrig ätit en sådan så jag kan ju inte säga att det överhuvudtaget är något fel på den.
    Smakar den som blodpudding ???

    Så kul med dina söta ekorrar dom far runt å nuppar och hyar hur kul som helst,
    och så kommer ni att få se dessa små söta ungar,
    hoppas att ni inte har någon katt som äter upp dom !!!

    Vår katt som vi hade en gång,
    åt ekorrungar...fy vad jag tyckte det var surt,
    ävenom jag gillade Sven-Urban Alfredsson så behövde han ju inte äta ekorrungar.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, säg det?
      Ingen vill äta blodkorven, Ingen endaste en.
      Det kan inte vara lätt att vara en blodkorv alla gånger:)
      Den smakade inte blodpudding alls...och Uffe som tycker om blodkorv, tyckte inte heller om den här...stackars blodkorven som ingen vill ha

      Tyvärr så brukar det stryka katter runt omkring här när de små ekorrungarna visar sig och det försvinner alltid någon ner i magen på någon katt. Men inte alla och jag blir så orysligt besvärlig och jagar bort dem.Jag tycker att de kan gå hem till sig och äta Whiskas istället
      Våra kattflickor var riktiga odjur när ekorrarna visade sig...
      nu finns inte de kvar så därför har vi några ekorrar
      Sven-Urban Alfredsson!! Kunde just tänka mig att han bodde hos er:D

      Tjingelingen till dig med bästa Rantamor!

      Radera
  2. Stackars stackars blodkorven... :-(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst är det synd om blodkorven!:) Tack för ditt deltagande Mian!
      Undrar om vi behöver bilda en liten stödgrupp för missanpassade blodkorvar?

      Radera
  3. Hejsan Karin !

    Hundar äter blodpudding/korv.Knaperstekt.
    Ibland är det gott.Korven är bättre än puddingen var det en herre som sa när jag stod vid hyllan på Maxi.

    Jisses så söta ekorrar, älskar de små liven. Flera av mina bloggvänner har dom intill där de bor. Har sett någon enstaka här omkring. Men de verkar ha utrotats.Ändå finns det en hassel en bit härifrån, brukar plocka nötterna.

    Tack för alla goa rader.Blir så glad.
    Nu börjar skolan på Måndag, hu, jag ryser.
    Vi får väl se om de har tappat lusten.

    Må så gott !

    Kram Mi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mi!

      Jag tror helt säkert att det finns goda blodkorvar. Inget tvivel om det...men den här vill inte ens mårdhunden ha, den som är en riktig "slasktratt" och äter allt som man kan äta annars. Men inte duger vår blodkorv. Den bara hänger där och ser deppig ut....:D

      Ekorrarna är söta, de små liven.
      Våra äter inte hasselnötter fastän jag har försökt bjuda dem. Nej, nej...solrosfrön, tack! Kanske alla är bortskämda här? Inte duger blodkorv och inte hasselnötter heller..ack ja;)

      Jag håller alla mina tummar för dig! Hoppas, hoppas att de har tappat lusten att bråka.

      Må så gott du med Mi!
      Kram

      Radera
  4. Hmmm... ja vad är det för fel på blodkorven. Är den hästtestad?

    Fina ekorrarnas kärlekslek verkar ju lovande. Småkorrar har jag aldrig sett, men det måste väl vara bland det gulligaste dom finns!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D, kanske det är det som är problemet? Hästblod?

      Småkorrar är otroligt söta och busiga. Önskar att jag kan visa bilder längre fram på de små liven, men först måste de bli till. Förstås!

      Radera
  5. Jag hade inte ratat blodkorven. Tycker det är smaskens. Jag längtar efter att få se den lilla utökade ekorrfamiljen senare. Ha en skön fredagkväll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här blodkorven skulle du ha ratat Gunnel!
      Är så gott som säker....:D. När Uffe ratar blodkorv så...ja, inte ens mårdhunden äter den..
      Vi hoppas på smått!
      Ha en fin kväll du med!

      Radera
  6. NY-familjen gillar blodkorv och hittade nåt i en affär som liknade det men blev gruvligt besvikna. Så svensk blodkorv med lingon serveras när de kommer hem, förstås.
    Jag gissar att er oätliga korv hade nåt annat ursprung än svenskt, finskt eller åländskt.

    Håller tummarna för ekorrarnas fortplantning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vår blodkorv pratar schwabiska, så jag kan nästan förstå att den inte blir uppäten, med den dialekten i bagaget:).
      Vi brukar inte vara kinkiga, men den här gången så blev det bara nej och nej och åter nej...

      Tack, vi vill så gärna få ekorrsmåttingar!

      Radera
  7. Så fin ekorre med svans som yvig plym-.fina bilder, och den vet inget att att vi kikar på Kurredutts familjeförhållning..ack de kan bli smått alltså till våren..Önskar dig en fin helg..kan vi vinka till varann på söndag morron vid 6.30 ligger vi i Mariehams hamn en liten sväng..JAG VILL smita av båten och bli en flykting på färdernes ö..Men i sommar kommer vi legalt..Kram min lilla söta kusin//Karina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack kusinaKarina!:)
      Jag vinkar, fastän jag kanske sover då, men vinkar gör jag, bara så du vet...
      Hoppas att du får en fin kryssning med goda minnen i behåll.
      Om inte förr så ses vi i sommar
      Kram till dig med!

      Radera
  8. Gulliga ekorrar! Borde komma dit på studiebesök med eleverna. Så sällan de rara djuren syns här nuförtiden.
    Fina bildet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är gulliga så det förslår. Vi får kanske börja med det. Att ta emot skolklasser som vill se skogens vilda djur:)
      Tack Lisbet!

      Radera
  9. Stackars blodkorv. ;( Schwabisk blodkorv låter onekligen litet märkligt. ;) Kanske dags att ta ner den.
    Skandinaviska ekorrar är så mycket mindre och smidigare än de amerikanska. Man kan undra varför i stort sett allting är större i USA. Småkottar låter fantastiskt sött och trevligt. Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att någon sympatiserar med blodkorven, den stackaren:D
      Tror nog att det är dags efter två veckors försök att få någon att äta upp den, att ta ner den...kanske den går åt i små bitar i skogsrestaurangen. Forskningsrapport ges längre fram

      Ja, allt är mycket större i USA. Ni har så mycket mera av allting och mycket större än vad vi har här...
      Småkottar är någonting av det allra sötaste man kan tänka sig...i all synnerhet när de leker med varandra i träden. Och som allt annat smått så är de förstås rätt aningslösa, nyfikna på livet osv...
      Hoppas att jag får möjlighet att ta bilder någon gång. För kottar får vi nog...varje år kommer det småttingar. Men de går åt, bara några enstaka klarar sig tills de blir större.
      Kramar!

      Radera
  10. Svar
    1. Något annat kan man knappast säga:D

      Radera
  11. Kanske ingen dum tillvaro att äta och leka ;))

    Och blodkorven...mysko att den inte faller någon i smaken. Jag har aldrig testat men blir nyfiken ;)

    KRAM och ha en trevlig helg!
    Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar som om de har det rätt så bra, fastän de alltid är på sin vakt...livsviktigt förstås.
      Den här korven är speciell. Vet inte vad som felas den när ingen vill äta upp den
      De brukar vara goda

      KRAM till dig med Lotta!
      Önskar dig detsamma!

      Radera
  12. Jag gillar kontrasterna; en dagen levadavandring, terrassodlingar och branta stup(!), nästa dag rock´n´roll med Iris och hennes vän i vinterlandskap. Härligt.
    Frid!

    SvaraRadera
  13. Tack för det Eive!
    Man måste ju vila mellan vandringarna ;D.

    Fridens!

    SvaraRadera
  14. Eckorren såg jag i Dalbo förra veckan under hundpromenaden. Darwin blev galet vild.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ekorrar har en märklig förmåga att kunna reta upp hundar:)...Har sett det många gånger. Klappa Darwin!

      Radera
  15. Tur att ni inte åt den blodkorven! Den verkar ju inte vara tjänlig som föda.

    Vilka härliga bilder, de är så söta ekorrarna. Fast de äter fågelägg...

    Ha en fin helg,
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, någonting märkligt är det med korven....en talgoxe satte sig ner på den idag, men fick bråttom därifrån...Tänk om korvar kunde tala:)
      Tack!
      Då är naturen. Rävar, hökar och örnar äter ekorrar i sin tur. Att äta eller ätas är melodin (moll)

      Ha det fint du med!
      Kram

      Radera