onsdag 13 mars 2013

Ett litet tygstycke

hittade jag i mina gömmor idag

Inte särskilt stort, bara 20 cm x 90 cm, men glad blev jag....

Min svärmor har samlat på allt vad tygbitar heter under hela sitt långa liv
och jag har förärats en låda med en hel drös tygbitar, troligtvis från femtiotalet

Det är som att ha fått en skattkista full med guldpengar, allra minst.
Nu undrar jag förstås vad jag ska göra av denna tygbit?
Förslag?
En avlång barntavla till lilla W. kanske....


Allan 5 år, vet i alla fall, att
en kropp är något som tar slut i skorna

20 kommentarer:

  1. Lyckliga du som fått en hel låda med tyg! Det är som att vinna högsta vinsten. En tavla tycker jag var en jättebra idé. Det är synd att klippa sönder ett så fint mönstrat tyg. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nog kan man gå i spinn för mindre:).
      Tror nog att det blir en 90 cm bred tavla/väggbonad åt lilla W.
      Jag vill ju inte klippa sönder mönstret. Det hör ihop.
      Kram!

      Radera
  2. Kanske ett förklä till den bästa Pettas !!!

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett förkläde åt mig av den storleken på tyg skulle nog bli någonting väldigt speciellt. Undrar om jag skall ha det på bredden eller på längden. Kunde nog bli riktigt kul...men...:)
      Tjingelingen!

      Radera
  3. åh så fint!!!! Lycka att hitta ett så fint tyg!! Lilla W kunde minsann sitta och titta på alla de fina figurerna..eller va..nåt till dig själv..en sjarlett eller två..skarlett,scharlett..ja hur stavas det nu då?? scarlett...nog..halsduk då..
    Kram min fina kuselina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har konfererat med lilla W.:s mamma och hon tycker det skulle passa bra med en långsmal tygbonad/tavla ovanför hans säng. Så blir det nu:)
      Jag har så många andra fina tyger jag kan sy scarfs åt mig av...det här tyget är så mycket för barn och även om mormor är rätt barnslig så tycker hon ändå att den allra yngsta i familjen ska ha det:)

      Kram till dig kusinaKarinafina

      Radera
  4. Vilken skatt! måste tipsa dottern om ditt fynd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett mjukt bomullstyg med fint mönster är en SKATT!

      Radera
  5. Oj, man kunde berätta sagor bar genom att titta på tyget...hitta på sagor med barnen :)
    Kram, Ann-Mari
    Ps Kristina från Duvemåla var så fin. Många tårfyllda ögonblick, men också hänfördhet över scenerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är säker på att det blir sagoberättelser. Tyget inspirerar och fascinerar. Så fina mönster man gjorde förr...
      Härligt att ni gillade Kristina! Har bara hört positiva recensioner av folk som har sett den.
      Kram
      Karin

      Radera
  6. Vilket fint tyg! Passar perfekt för en tavla. Roligt med alla detaljer. :) Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir en tavla. Beslut taget gemensamt med lilla W.:s mamma.
      Kramar!

      Radera
  7. Ett sådant härligt tyg! En sagotavla tycker jag låter som en utmärkt ide. Alternativt en stor magficka på förklädet eller ett förhänge till ett skåp fyllt med spännande saker att upptäcka.
    Med din kreativitet så blir det nog något fint i vart fall!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En sagotavla blir det till att börja med, senare kan jag sy någonting annat av tyget. Bra tips! tack Hanna!

      Radera
  8. Självklart tar en kropp slut i skorna. Mycket logiskt. Precis som sexåringen som ivrigt svarade på frågan: "Vad börjar fågel på?"

    Svaret är lika självklart: "Näbb!"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklara saker!
      Det förstår ju var och en att fågel börjar på näbb!:)

      Radera
  9. en avlång tavla av tygerna tycker jag låter som en jättebra ide!
    Vad fint det kommer att bli!
    Du får visa sen!!
    Kram!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir så!:)
      och jag fotar och visar förstås!

      Kram

      Radera
  10. Svar
    1. Med betoning på sagolik:)

      Radera