söndag 24 mars 2013

En liten värld


"En liten värld" är rubriken som Gnuttan har satt för lördagens Show & Tell

Egentligen tänkte jag mig inte alls det här, som det tydligen plägar bliva....
Men den påtänkta lilla värld jag tänkte skriva om,
kräver vissa åtgärder innan den kan presenteras så som jag
har tänkt mig det, så den får vänta till ett mera lämpligt tillfälle
och en annan orsak är att det gick som det brukar göra när solen skiner...

Vi gick ut!


Men bästa du som läser det här, följ med oss till vår egen lilla värld
En värld där vi för det mesta är helt ensamma

 
En värld som bjuder på en tystnad som man kan höra om man lyssnar noga
Och ibland hör vi ljudet av några korpar som flyger över oss när de försöker jaga bort Örnie


Ibland råmar Sjöberg till och idag smällde han hårt som om han skjutit med pistol
Skottet sjöng rungandes över fjärden och vidderna...
Skottet? undrar säkert den som inte vet......


Isen spricker så det hörs långa vägar, det smäller hårt och ibland t.om. öronbedövande
om man råkar stå där sprickan smäller sig fram....


  
    men det är ingen som helst fara på taket...
    Isen är tjock och stark
    Men den lever... den pratar, mumlar, viskar, tjuter, gnölar, bölar....
    och skjuter sina skott i olika riktningar


    Vår lilla värld har gnistrat idag.
    Solen har skinit från en nästan klarblå himmel och det har varit bedårande vackert


   Förstås så har vi någon gång hört ljudet av isborren som drar sig igenom isen.....
   med Uffes hjälp.
   Jag har blivit lat, verkar det som...jag tittar bara på när isen blir
   perforerad...
   (sanningen är nog den att det tar så lång tid innan jag har tagit mig igenom 
   det hårda isiga, det går så oerhört mycket fortare när Uffe borrar)


   I vår lilla värld på isen vandrar vi en hel del...det blir några kilometer varje gång 
   Idag gick vi förbi ett gammalt och fint båthus...
   Där stod det och solade sig, liksom


Mårdhunden hade också gått där vi gick...

 Det tar ett litet tag ännu innan bryggan får känna hur vågorna slår mot bräderna


   Här och där låg det vassvippor som smälte fram ur allt det isiga, kalla...


    Frukt tar vi alltid med oss till vår egen lilla värld


   För ovanlighetens skull, (vi är nästan alltid ensamma på isen) så såg vi på håll,
   att tre män också hade en egen liten värld för sig
   De grillade, solade, pilkade och hade det troligtvis
   lika skönt i sin lilla värld som vi hade i vår


    Det var så himmelens skönt därute idag...


   Idag hittade vi gömstället!
   Uffe fick sju stora abborrar.....
   Jag fick två små, som fick simma vidare under isen


   Jag fick däremot en gädda!

   Vi tyckte att vår fiskelycka hade varit mera än tillräcklig
   så vi vände näsorna hemåt igen
   och började traska över isen.....

   Det är inte bara människor som tycks bli vårtrötta


   Mellan träd och stenar i skogen pilar små möss och gnagare av olika slag,
   i sina små världar


   Kaveldunet förökar sig i vårens tid

 
     Hemma i brödträdet väntade en orädd sidensvans på oss
     Där satt den i sin lilla värld, i vår lilla värld

     Håll med om att en liten värld kan vara väldigt storslagen.... :D
     Fyra sköna timmar i naturen är verkligen en lisa för kropp och själ
     Nu går det lättare igen att ta emot livets alla utmaningar på både gott och ont

     De övriga som deltar i lördagstemat är:

30 kommentarer:

  1. En storslagen liten värld! Vad skönt det ser ut (trots allt!!) med snön och isen. Grattis till fiskelyckan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har haft en dunderfin dag i vår lilla värld:)
      Tack! Färsk fisk är inte fy skam alls.

      Radera
  2. Kul kul att läsa om er ishavsvandrarfiskedag...
    och du fick en gädda...jag gillar ju inte gäddan, men säkert kul att få på pimpelfiske.

    Imorron ska vi bege oss på en havsfisketur...
    idag har vi suttat å bara njutit utmed husväggen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D, jag gillar gädda så....men det var den allra första gången jag fick en sådan med pilk...vi säger att vi pilkar och ni pimplar. Däremot pimplar vi öl när vi dricker sådan. Språk är intressant

      Lycka till med er fisketur imorgon. Ni kommer säkert hem med sik och öring, något vi aldrig får annat än på nät

      Radera
  3. Så vackert och storslaget! Och apelsinen får mig att tänka på Solägget och älvans välkommen-kära-sol-dans! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är vackert på vidderna nu!:)
      Du har rätt Pia, apelsinen påminner om Solägget...
      Kram!

      Radera
  4. Det är en väldigt vacker liten värld ni har. Och vad bra att ni fann gömstället. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst Hanna, vi har en väldigt vacker liten värld:)
      Och nu har vi färsk fisk också

      Radera
  5. Vilken fantastisk värld och mums med fiskelycka!
    Knallar från is som går upp har jag bara hört en gång i mitt liv. För 9 år sedan sov vi på pensionat i Rättvik i april när isen gick upp på Siljan under natten. Jösses, vad det dånade!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir mums, absolut!
      När isen går upp så låter det väldigt mycket och länge..
      Nu är det bara några skott skjutna nu och då, men de hörs verkligen

      Radera
  6. Tycker att din värld är alldeles härligt skön..att njuta en dag ute i solen i det tystna lugnet och även få fisk på köpet, det är lyckovärld--härliga bilder i de förra inslagen, lyckovärldar det med..Nu önskar vi en fin måndag och påsk som kommer snart..Kram lilla fina kusin Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så tycker jag också finakusinaKarina!:)
      Önskar dig en fin måndag och vi hörs innan påsk och pussar!:)
      Kram

      Radera
  7. Er lilla värld ser så fin ut. Kylan verkar hålla i sig.
    Så roligt att ni hittade gömstället och fick fångst. Det måste smaka så mycket godare med färsk fisk än det man kan köpa i en affär.
    Sidensvansen är en sådan vacker fågel. Minns en del i mina föräldrars trädgård. Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just nu i skrivande stund så har vi minus tio grader kallt, kl. 07.00
      Dagsmejan är mycket framträdande nu, det smälter dagtid och fryser nattetid
      Precis så som våren är
      Vi är bortskämda när det gäller fisk, förstås. :) Färsk fisk är färsk fisk!
      Sidensvansarna är ett riktigt vårtecken här...nu kommer de över havet och sätter sig här och pustar ut
      Kramar!

      Radera
  8. Vilken underbart fin vandring i din värld. Skönt att den är er värld.
    Fiskelycka och sol och små söta spår efter andra som finns där ibland. Lika fint som en levadavandring---nästan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D, lika fint, allra minst ,men på ett annat sätt!

      Radera
  9. Ojoj vilka vackra njutbara bilder du bjuder på...magiskt vackra!!

    Hoppas solen skiner på dig så här i påskveckan :)

    Kram från Lollo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lollo!

      jodå, här skiner solen som om den var i Karlstad!:)

      Kram
      Karin

      Radera
  10. Ja gårdagen var en fin dag! Vi for till en grillkåta vid en havsvik och åt medhavd kålgryta. Satte oss ner på isen med fötterna rakt ut som småbarn och bara njöt.
    Tack för titten i din rogivande lilla värld :-)
    kram
    Ann-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var det! Solig och fin!
      Låter härligt med grillkåtan och kålgryta....här vankas det lamm i kålgryta idag:)
      Man behöver njuta så mycket man kan av den här sköna årstiden, snart är vi alla i full våryra på annat sätt.
      Tack för att du tittade in!
      Glad kram
      Karin

      Radera
  11. Hejsan Karin !

    Ifall att Du inte går dit igen, ska jag bara säga att det är bara "Marie-Louise delar favoriter"som läggs ner.För lite intresse av mina 14 följare.
    Kanske jag ligger i lite blogtorka på de andra för tillfället.

    Då jag kan ståta med text till varje bild som Du då kanske jag gör ett försök till.

    Vet inte vad jag ska skriva, det blir så tjatigt med bara Prinsen.Förkylningen knäckte mig.Är inte riktigt kry än.

    Men Du har så underbart fina foton ja det är en fin värld

    Det blir ju så vackert med snör och sol det gnistrar som guld o.silver.

    Ha det så bra.

    Kram Mi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, jo, jag går nog dit igen....jag följer dig:)
      Lite bloggtorka lider vi nog alla av litet nu och då och man ska ju göra det som känns allra bäst för sig själv.

      Prinsen känns inte alls tjatig för kattvänner, är helt säker men om du själv känner att du vill annat så kan det vara bra att ligga lite lågt ett tag. Du vet ju det att när man har "tråkigt" så vaknar det kreativa inom en. Mitt i allt så...
      Tack Mi, du är välkommen till min blogg.
      Solglitter på snö är fint. Gratis juveler.

      Ha det riktigt bra!
      Kram
      Karin

      Radera
  12. Vilka härliga vårvinterbilder! Man riktigt känner solens värmande strålar och den vassa skarsnön. Naturen är så stor, men när man är mitt i den smälter man in i den och blir liten - - där och då. En storslagen liten värld!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!:)
      Du känner helt rätt, så var det, precis så...

      Radera
  13. Älskar hur du beskriver isen och hur den lever och ger ljud ifrån sej!
    när jag såg apelsinen på isen, så kändet det som min och din lilla vintervärld samsas i samma bild. Melankoliskt för mej....
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår din melankoli i det här sammanhanget.
      Att finnas i två väldigt olika verkligheter gör säkert att man längtar till den ena när man är i den andra och vice versa.
      Kram

      Radera
  14. Tack för den härliga turen i er lilla, härliga värld!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv Gnuttan!
      Snart har vår lilla härliga värld smält bort:), men då uppstår bara en annan typ av liten härlig värld

      Radera