onsdag 27 mars 2013

Dymmelonsdag....




Eftersom jag mera eller mindre ramlade in på detta med stilla veckan och dess dagar
i kombination med mitt bildarkiv på orkidéer så fortsätter jag även idag, dymmelonsdagen


Dagen kallas så efter det medeltida bruket att vira tyg kring kyrkklockornas kläppar
för att de skulle ljuda dovt, eller också byttes de ut mot träkläppar
(dymmel = träplugg, träkläpp).
 Då ansågs påskfriden börja, den strängt markerade stillheten inför den stora helgen.


Dymmeln, från onsdag till lördag, var fastans strängaste och allvarligaste tid.
Allt arbete skulle då vila och en mängd försiktighetsmått iakttas.


Alla spinnrockshjul, kvarnhjul och andra hjul skulle stå stilla,
för enligt folktron skulle allt som svängde runt öka Frälsarens pina.



Under stilla veckan, dymmelveckan, var häxorna speciellt farliga.
(Hähä.....)

Troligtvis härstammar ordet dymmel från
det fornnordiska dymbil, som betyder stum.


Jag har plockat en bukett orkideér också idag
Att dagen har en egen färg är kanske alltför mycket att säga men
enligt den kyrkliga liturgin så är det violett och mörkblått som gäller t.om. denna dag
Någon mörkblå blomma har jag inte kunnat uppbåda och kanske inte en violett heller,
men skönheterna duger säkert i alla fall



 I morse steg jag upp exakt kl. 03.45 och mötte månen...
 I månskenet såg jag att rådjuren var här och åt...men någon bild lyckades jag inte fånga av
 de gäckande skuggorna...


   Kl. 06.00 kunde de skönjas i gryningsljuset....
   Sju runda "stenar" med öron låg utspridda i sluttningen ovanför huset...
   De bor här där vi bor.

   Glöm inte att trimma kvastarna ni som har tänkt er till Blåkulla!
   Det börjar dra ihop sig....I morronkväll bär de å!
   Så håll i hattarna gubbar..:D

14 kommentarer:

  1. Skönheterna duger absolut – vilka vackra bilder!

    Dymmelonsdag, dumb, dum... Kanske det är därför vi har seden att sätta lappar på ryggen på folk idag, med budskap som ska få den att känna sig (eller framstå som) dumma. En vanlig och lite fantasilös lapp har texten: "Sparka mig gärna i baken". Lite djärvare är lappen som en arbetssökande satte på ryggen på sin arbetsförmedlare, som inte varit så framgångsrik: "Jag vet ingenting om det jag jobbar med"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det vete gudarna var allting kommer ifrån....
      Undrar vad det skulle stå på lappen som hamnar på min rygg?
      Någonting om bak, kan jag tänka mig:)

      Tack Karin, att ta bilder av dylik skönhet är en fröjd. Vi blev som tossingar både Uffe och jag när vi fick se dem...nästan darrande av hänförelse

      Radera
  2. Jag vet också att man lindade om kläpparna på kyrkklockorna, men jag glömmer det varje år, så det är bra att du påminner mig. Fick en spelning akut idag till en skärtorsdagsmässa ända nere i Småland - det blir spännande. Roligt att åka på utflykt till en kyrka jag aldrig besökt tidigare.

    Jag älskar orkidéer som jag skrev på FB och kan aldrig se mig mätt på dem. Fantastiska skapelser!!!

    Ska måla några fler orkidétavlor när andan faller på. Just nu håller jag på med en tulpantavla - det är bråttom eftersom de inte står så länge till :-)! Orkidéerna kan ju vänta.
    Jag önskar dig en glad och trevlig påsk. Stanna inte bara borta för länge på Blåkulla...
    Kramar från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som det ser ut så kanske jag gör en totalomvändning och inte far till Blåkulla alls. Lilla W. vill baka och då får nog häxsamvaron utebli:), men mitt i allt så hinner jag med båda delarna. Jag har ju trimmat och oljat in kvasten så den är snabb som en blixt...
      Hoppas din skärtorsdagsutflykt blir en fin upplevelse
      Önskar dig också en glad påsk!
      Kramar
      Karin

      Radera
  3. Vilket intressant tema du valt att blogga om..Stilla veckan. För att inte tala om de fina och passande bilderna. Jag väntar nog till efter påsk att flyga och då liftar jag med SAS. Jag önskar dig och din man en riktigt Glad Påsk

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gunnel!
      Du är förståndig och modern som tar SAS. Trafiken är tät i luftrummet till Blåkulla....
      Jag önskar dig och din man detsamma!

      Radera
  4. Intressant läsning och fina bilder av blommorna å månen! Kul med besök av rådjuren med :) Glad Påsk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Fjällripan!
      Rådjuren är här i stort sett hela tiden, just nu i skrivande stund ser jag sex stycken:)
      Glad Påsk!

      Radera
  5. Kul med kombinationen dagar och färger. Och att få veta litet mer om just den här veckan som leder fram till påsk.
    De vita orkidéerna var ju fantastiskt vackra och de du bjuder på idag är helt underbara.
    Du är uppe tidigt du. :)
    Vi blogghäxor möts väl någonstans i morgon? ;)
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!:) Det bara blev så....
      Orkidéparaden fortsätter....gissa vilken färg det blir idag på skärtorsdagen?;)
      När jag har bakardagar så blir det tidig uppstigning, normalt är det fredagen, men tack vare påskhelgen blev det onsdagsbeställningar...
      Vi blogghäxor syns helt säkert ikväll...
      Kramar!

      Radera
  6. Alltid spännande med sådan information! Ibland vet vi så himla lite om varför vi gör som vi gör. Härliga bilder! Jag fullkomligen älskar bilder på orkidéer. Jag tycker de "små figurerna" som finns i varje blomma är så mysiga!
    Ha en jättebra påsk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kul Marina att du tycker så du också!:) Jag tycker om att veta varför vi gör si och gör så, vad som rent historiskt ligger i vår bakgrund
      Du ser också de små figurerna som gör orkidéerna mera levande än annars:)
      Ha det allra bäst!

      Radera
  7. Oj vad intressant!! Fick igen läsa mycket jag inte visste :))
    Om det blir för stillsamt blir ju nog en och an frestad att ta sig till festen på Blåkulla ;-)
    kram
    Ann-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mitt i allt så träffas vi ikväll/inatt då?:D
      Flyg försiktigt!
      kram
      Karin

      Radera