lördag 16 mars 2013

Bästa gömstället

Gnuttan har lagt temarubriken för lördagens Show& Tell och vill
veta vad som är det bästa gömstället

Spontant tänkte jag på tröskeln till mitt flickrum i barndomshemmet.
En dag när jag fick ett städil på mig så upptäckte jag att tröskeln var
lös...med en liten vridning och knyck,  kunde jag lyfta bort den
Ett perfekt gömställe uppdagades för mina skrivna dikter
Jag ville inte att någon skulle läsa dem, så vips ner med dem
under tröskeln....
Och det man inte ser, så glömmer man lätt....
Jag glömde bort mina dikter

Jag flyttade hemifrån och så småningom flyttade även mina föräldrar
när huset de bodde i skulle rivas...
Hur det gick med mina dikter har jag ingen aning om, men troligen
så fladdrade de bort i den allmänna rivningsyran...som löv i vinden

Idag var vi ute på isen ett par timmar
Tog isborren och pilkarna med. Tänkte att vi skulle få några abborrar med oss hem



    Apropå gömställe, så är nog isen ett av de bästa tänkbara
    Vi kom hem utan fisk....
    Isen blev perforerad som en schweizerost...Uffe borrade och borrade
    och vi testade alla hål i tur och ordning många gånger,
    men att försöka hitta gömstället där de stora abborrarna fanns lät sig inte göras
    De hade det bästa gömstället...perfekt för den som vill leka kurragömma

 
 På vägen hem hittade jag en liten jöns av något slag....
 någon som inte hade det bästa gömstället
 Varför den lilla lurviga larven låg på den snöiga skogsvägen vet den bara själv
 men jag hjälpte den (kanske, man kan ju inte veta så noga när de inte säger något)
 lade den i en klyka i ett vildapelträd...

De övriga som deltar i lördagstemat är

24 kommentarer:

  1. På foto nummer tre finns ju en fisk...eller ???

    SvaraRadera
    Svar
    1. :) jag såg det jag också, men jag tror att det är borren...

      Radera
  2. Synd att du glömde bort dikterna under tröskeln. Alltid roligt att ha kvar sådant man skrev som liten. Jag har kvar några små noveller jag skrev som liten flicka.
    Det som finns under is kan nog vara ett perfekt gömställe. Fiskarna lekte kurragömma med er. :)
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är många år sedan jag glömde dem under tröskeln och ingenting finns kvar längre, varken dikter eller tröskel....
      Det är roligt att läsa sådant men skrev som barn, absolut!:)
      Idag lekte de kurragömma med oss, men det gjorde ingenting för min del. Det var så skönt att bara vara därute på vidderna, solen sken, Sjöberg ploppade, han sjöng inte...vattnet steg under isen och då blir det roliga ljud.
      Kramar!

      Radera
  3. De som köpte mitt barndomshem i höstas hörde av sig för en tid sedan. De hade börjat bryta upp golv som skulle renoveras. I ett rum hittade de min dagbok från 1957!
    UNDER parketten! Jag vet ju inte hur den hamnade där men vi flyttade ju in innan allt var färdigt i huset, t ex minns jag att golvlister saknades en tid. Och jag hade två småsystrar som gärna spelade mig spratt..... Man har sina misstankar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt för dig!
      Du får ha lite räfst och rättarting med småsystrarna....
      Ack ja, vad småsystrar kan hitta på.

      Karin som själv är en sådan:)

      Radera
  4. I sjön finns det nog många saker som har gömts alltifrån gamla kylskåp till kasserade möbler. Kommer ihåg för 40 år sen (preskriberat nu väl) hur vi på landet tog båten ut till havs och slängde saker i sjön.
    Synd att du glömde bort dina dikter under tröskeln.
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ju en vanlig slutstation för mångt och mycket för ca fyrtio-femtio år sedan, dessvärre. Det som inte syntes, fanns inte. Så var det hos mina morföräldrar också...Plopp ner i vattnet...ända tills morfar fick den gamla Hetekasängen tillbaka på nätet. Nätet blev ju förstört ....
      Jag har aldrig sörjt mina dikter, men minns att jag faktiskt tyckte om dem.
      Jag var ju tonåring så jag gissar att det handlade mycket om hjärta och smärta:)
      Kramar!

      Radera
  5. Så synd på dina dikter! Men en fin historia bjuder du på i vanlig ordning eller tre för att vara exakt. Jag gillade den med isen, kan riktigt se schweizerostisen framför mig. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte att världen har gått miste om någonting vad gäller min tonårsdiktning:)
      Tack!
      Hålen i schweizerosten har säkert "helnat" under natten, som har varit 15 grader kall.

      Radera
  6. Men! Hur kan man bara glömma bort att man stoppat ner odödliga alster under tröskeln? Hoppas någon sparade dem och är i full färd med att skriva en roman om den begåvade person som en gång skrev dem...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, jag kunde nog glömma, var disträ som en gammal professor redan på den tiden:)
      Det skulle ju vara väldigt intressant att få läsa sina tonårsdikter i bokform, skrivna av någon annan:D

      Radera
  7. Vad synd med dikterna. Ibland är man helt enkelt för bra på att hitta gömställen. Fast fiskarna är nog nöjda med sitt val.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gömstället blev så bra att jag glömde det själv:), fastän jag steg på det dagligen många gånger.
      Fiskarna var helt klart helnöjda...

      Radera
  8. Jag tänkte det som göms i snö kommer upp i tö!
    Ni ser nästan ut att kunna gå till Sverige men vackert är det.
    Mitt bästa gömställe är i hjärtat...

    kraam

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nå, en liten bit kommer vi i alla fall, sedan får vi nog ta färjan:)

      Hjärtat är det bästa gömstället. Tror nog att det är så för de flesta

      kramkram

      Radera
  9. Kommer att tänka på då jag gömde cykelnyckeln som barn... ingen hittade den någonsin :)

    SvaraRadera
  10. Ja, säg det! Var gömmer man allting? Jag är övertygad om att vi har ett svart hål i hallen...där brukar det försvinna saker. Papper jag har i handen, smycken, mojänger av olika slag...och de hittas aldrig igen. Slurp och glurp så har gömstället Svarta hålet gjort sitt. :D
    men dina stjärnor vet jag var jag har. Ännu.....

    SvaraRadera
  11. Var fisken ett bete? Det såg ut som en strömming på bild 3.
    Tänk att alla abborrarna är kvar!!!! vem ska ta upp dom då? Uffe lite senare?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, pilkfisken är ett bete, precis som man har när man använder kastspö.
      Ingen strömming på bild 3, bara en synvilla. Det är borrbladet som har fått ett tillfälligt stänk som liknar ett öga:)
      Idag har vi varit och tagit upp tre stycken abborrar till måndagsmiddag...

      Radera
  12. Jag tror nog att den av lördagstemabloggarna (vem var det? Byfånen?)som skrev att barn är bäst på att gömma saker har nog alldeles rätt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan nog hålla med dig om att barn är väldigt bra på att gömma saker. Som äldre är man bra på att glömma saker:)

      Radera
  13. Vilket bra gömställe för dina dikter, vad synd att du inte hann ta dem innan huset revs.
    Vad synd att ni inte fick någon aborre.
    Ha en skön söndag!
    Kram Bodil

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen skada skedd, skulle jag tro;)
      Och abborrar är inte av nöden, det är ändå utevistelsen som är den bästa.
      Men idag fick vi tre abborrar, jag en, Uffe två så nu har vi:)
      Ha en skön söndag du med Bodil!
      Kram

      Radera